بازارهای مالی در دو راهی رکود تورمی اقتصاد جهانی

بازارهای مالی در دو راهی رکود تورمی اقتصاد جهانی

بعد از شیوع کرونا، اقتصاد جهانی مسیر نزولی و رکود را در پیش گرفت، از این‌رو بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا ناچارا برای حمایت از تولید و جلوگیری از تداوم رکود اقتصادی، نقدینگی زیادی را به اقتصاد تزریق کردند.

رشد نقدینگی علاوه بر اینکه قیمت‌ها در بازارهای مالی و کامودیتی‌ها در سطح جهانی را افزایش داد، تورم زیادی را نیز به بار آورد.

برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی

تورم آمریکا در قله‌ی چهل‌ساله

بعد از رشد نقدینگی و انبساط ترازنامه‌ی فدرال رزرو، تورم آمریکا رکورد چهل‌ساله را نیز شکست و در ماه‌های اخیر به اوج خود رسید.

روند تورم آمریکا طی ماه‌های اخیر
روند تورم آمریکا طی ماه‌های اخیر

مطابق نمودار فوق، تورم آمریکا از ارقامی کمتر از یک درصد در سال 2022 به مرز دو رقمی شدن در اواسط سال جاری رسیده است. فدرال رزرو علاج کار را در انقباض پولی و افزایش نرخ بهره می‌داند و نسبت به آن نیز اقدام کرد. این‌کار باعث کاهش رشد اقتصادی آمریکا شد.

رکود اقتصادی گریبان‌گیر بازارهای مالی

به گواه آخرین گزارش‌های آماری، اقتصاد آمریکا وارد فاز رکودی شده است. چرا که در هر دو فصل اول سال جاری، رشد تولید در این کشور منفی شده است.

رشد اقتصادی آمریکا به تفکیک فصل
رشد اقتصادی آمریکا به تفکیک فصل

طبعا کاهش رشد اقتصادی به معنی کاهش تقاضا و رکود در معاملات کامودیتی‌ها است، به ویژه که آمارها نشان از کاهش رشد اقتصادی چین نیز دارد و از آنجائیکه بخش اعظم تجارت جهانی توسط دو کشور آمریکا و چین صورت می‌گیرد، وقوع رکود اقتصادی در سطح جهانی اجتناب‌ناپذیر است.

بازار سرمایه در ایران نیز از این موضوع متاثر شد و بخشی از عدم اعتماد به بازار در نیمه‌ی اول سال 1401 به دلیل ریزش قیمت‌ کامودیتی‌ها بوده است. این ریزش، تقاضا برای صنایع کامودیتی‌محور در بورس ایران را نیز کاهش داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *