تحلیل بنیادی فخوز | شهریور1400

چطور میزان ارزندگی یا ارشمند بودن سهام را شناسایی کنیم؟ شاید این یکی از مهمترین سؤالاتی باشد که هر سرمایهگذار بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن است.
در این مقاله نماد مورد نظر را بطور ویژه بررسی می کنیم ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام میدهیم سپس با روش کانسیلیم که یک روش بررسی میزان ارزندگی سهم است، عوامل بنیادی یک سهم را بررسی میکنیم و در نهایت با اطلاعات مختلفی که به دست میآوریم در مورد میزان ارزندگی و رشد شرکت برآوردهای کارشناسی می نماییم.
اولین موردی که در مورد شرکت بررسی میکنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دورههای مختلف با یکدیگر مقایسه میشوند اگر میزان دورههای قبلی بیشتر باشد مشخص میشود که شرکت وضعیت مناسب و روبهرشدی دارد.
دومین مورد که بررسی روی آن انجام میدهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه میکنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست میآید که نشاندهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحالرشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده میکنیم اگر عدد بهدستآمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.
سومین مورد شاید مهمترین مورد نیز باشد زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن میتوانیم گزارش فصلهای بعدی شرکت را پیشبینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماههای مشابه در سال گذشته را بررسی میکنیم اگر روند فروش روبهرشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماههای آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.
روند روزانه و رصد لحظهای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال
چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکتها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه مینمایند اما مهمترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است. زیرا تغییر این میزان میتواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.
پس از مشخصشدن محصول استراتژیک حال نوبت آن میرسد که نرخ فروش در بازههای زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دورههای گذشته میتواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.
در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی میکنیم. این مورد نشان میدهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.
درباره شرکت فولاد خوزستان
این شـرکت با وسعت 8/3 کیلومتر مربع، در مجاورت شــهر اهواز، مرکز استان خوزستان در جنوب غربی کشـور، واقع شــده است. فولاد خوزســـتان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشـــور به روش احیاء مســـتقیم و کوره قوس الکتریکی اســـت که سال 66 تحت شماره 68889 در اداره ثبت تهران به ثبت رسیده و در 12 فروردین سال 1368 افتتاح شده است. نام این شرکت در تاریخ 06/04/1371 به صنایع فولاد اهواز و سپس در تاریخ 02/09/1374 به شرکت فولاد خوزستان تغییریافته است.
در حال حاضر بیشترین ماده اولیه مصرفی شرکت سنگ آهن می باشد که بیش از 80% مصرف را به خود اختصاص داده است.
روند سودآوری فخوز بر اساس گزارشات سه ماهه
بررسی نمودار سودآوری شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در دوره های سه ماهه اخیر است. نکته مهم در مورد سودآوری شرکت این است که شرکت فخوز هیچگاه در طول سال های فعالیت خود زیان ده نبوده که نشان دهنده بنیاد قوی این شرکت است.
شرکت فخوز در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 136995312 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 22% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 303% رشد داشته است.
بررسی نرخ رشد در 3ماهه اول
در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد
اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟
دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا خیر؟
- از سوی سازمانهای آماری تورم سالانه در زمان نگارش این گزارش 44% اعلام شده است.
مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش 3ماهه منتشر شده از سوی شرکت رشد 205% را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که این عدد تقریبا 4 برابر بیشتر از نرخ رشد تورم است و میتوان گفت شرکت از منظر نرخ رشد در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد.
از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره 3ماهه شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان میدهد سود این دوره شرکت در جایگاه دوم سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد و از این لحاظ نیز شرایط تقریبا خوبی دارد.
روند فروش فخوز
در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش میتوان پیشبینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.
بررسیها نشان میدهد روند فروش شرکت در ماههای مختلف اغلب درحالرشد بوده است و شرایط قابل قبولی داشته است.
فخوز موفق شده در سه ماه اول سال 1400 فروش 109067824 میلیونریالی را ثبت نماید که این میزان نشاندهنده رشد 126% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.
بررسی محصول استراتژیک فخوز
شرکت در حال حاضر محصولات مختلفی را به بازار عرضه مینماید. باتوجهبه نمودار بالا در حال حاضر بلوم و بیلت صادراتی بیشترین میزان فروش در بین محصولات تولید شده را به خود اختصاص داده است.
نرخ فروش محصول استراتژیک در فخوز
نمودار نرخ فروش شرکت نشان میدهد نرخ فروش محصول استراتژیک نسبت به سال گذشته افزایش قابلتوجهی داشته است.
نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در آخرین دوره نسبت به دوره ماقبل آخر رشد کمتر از 1% را تجربه کرده است اما سال 1400 در مقایسه با سال 1399 بیش 200% افزایش نرخ داشته است.
میزان فروش محصول استراتژیک در فخوز
بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان میدهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایشیافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.
مقایسهها نشان میدهد فروش شرکت روند منظمی نداشته است با اینحال میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 17% رشد داشته اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 46% رشد داشته است.
عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد فخوز
مقایسه رفتار سهامداران و روند قیمت نشاندهنده همبستگی متوسط بین قیمت و سهامداران حقوقی است و این سهم تا حدی از رفتار سهامدران حقوقی تاثیر می پذیرد.
تطبیق قیمت سهم و نمودار شاخص کل بورس
مقایسه شاخص و نمودار قیمت این سهم نشان دهنده شباهت زیاد این دو به یکدیگر است و همبستگی قوی بین شاخص و نمودار قیمت فخوز وجود دارد و در هنگام تحلیل سهم حتما باید شرایط کلی بازار و رفتار شاخص کل هم تحلیل شود.
سیگنال روزانه