تحلیل بنیادی ارفع | شهریور1400

تحلیل بنیادی ارفع | شهریور1400

شاید یکی بزرگ‌ترین سؤالاتی که سرمایه گذاران بازارهای مالی به دنبال پاسخ آن هستند شناسایی میزان ارزنده بودن یک سهم است.

در این مقاله ابتدا معرفی مختصری از شرکت مورد نظرمان انجام می‌دهیم سپس قصد داریم با توجه به روش کانسلیم که یکی از روشهای بررسی بنیادی سهام است، عوامل بنیادی موثر بر ارزندگی یک سهم را بررسی کنیم.

اولین موردی که بررسی می‌کنیم روند سودآوری شرکت است در این بخش سود دوره‌های مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند اگر میزان دوره‌های قبلی بیشتر باشد مشخص می‌شود که شرکت وضعیت مناسب و روبه‌رشدی دارد.

دومین مورد که بررسی روی آن انجام می‌دهیم نرخ رشد شرکت است در این بخش عملکرد شرکت در دوره اخیر را با دوره مشابه سال قبل مقایسه می‌کنیم از مقایسه این دو دوره عددی به دست می‌آید که نشان‌دهنده بهبود عملکرد یا افت عملکرد شرکت است. اگر شرکت مدنظر درحال‌رشد بود آنگاه از فیلتر تورم استفاده می‌کنیم اگر عدد به‌دست‌آمده از مقایسه بیش از میزان تورم کشور باشد یعنی وضعیت سهم مطلوب است.

گزارش بازار سهام و آپدیت تحلیل‌ها هر روز در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال

سومین مورد، شاید مهم‌ترین مورد نیز باشد  بررسی میزان فروش شرکت است زیرا مستقیماً با محصولات شرکت سروکار دارد و با استفاده از آن می‌توانیم گزارش فصل‌های بعدی شرکت را پیش‌بینی کنیم. به کمک این روش وضعیت شرکت نسبت به ماه‌های مشابه در سال گذشته را بررسی می‌کنیم اگر روند فروش روبه‌رشد باشد احتمال اینکه شرکت در ماه‌های آتی موفق به ثبت رکوردهای بهتری شود نیز وجود دارد.

چهارمین مورد مربوط به انتخاب محصول استراتژیک است. شرکت‌ها محصولات مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌نمایند اما مهم‌ترین آن محصولی است که بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده است و تغییرات آن می‌تواند در آینده شرکت تأثیر مستقیم داشته باشد.

پس از مشخص‌شدن محصول استراتژیک حالا نوبت آن می‌رسد که نرخ فروش در بازه‌های زمانی مختلف را بررسی نماییم. رشد این میزان نسبت به دوره‌های گذشته می‌تواند تأثیر مستقیم روی سود خالص شرکت داشته باشد.

در نهایت میزان فروش این محصول را بررسی می‌کنیم. این مورد نشان می‌دهد تغییر نرخ فروش چه تأثیری در میزان فروش داشته آیا بازار کشش افزایش قیمت را داشته یا به دلیل افزایش قیمت تقاضا در بازار کم شده و میزان فروش شرکت نیز کاهش داشته.

درباره شرکت آهن و فولاد ارفع

این شرکت در سال 1383 به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

با تصمیم سهامداران شرکت در سال 1392 به سهامی عام تبدیل گردید. همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرش گردید و با نماد ارفع در فهرست شرکت های بازار دوم فرابورس ثبت گردید.

روند سودآوری ارفع

روند سودآوری ارفع

بررسی نمودار سودآوری  بر اساس گزارشات عملکرد سه ماهه شرکت نشان دهنده رو به رشد بودن سودآوری در یک سال اخیر است.

شرکت ارفع در سه ماه ابتدایی سال 1400 موفق به ثبت 27303945 میلیون ریال سود گردیده است. که این میزان نسبت به دوره قبل 5% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 197% رشد داشته است.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

در مقایسه نرخ رشد باید به دو موضوع توجه کرد

 اول اینکه آیا این نرخ رشد از میزان تورم بیشتر است یا خیر؟

دوم اینکه آیا سود ساخته شده در آخرین گزارش ارائه شده آن، اولین یا دومین سود عالی در یک سال اخیر است یا نه؟

  • تورم در زمان نگارش این گزارش 44% از سوی سازمانهای آماری اعلام شده است.

مقایسه سود شرکت در آخرین گزارش منتشر شده از سوی شرکت رشد 40% را نسبت به مدت مشابه سال قبل ساخته است که این میزان کمتر از تورم است و چندان چشمگیر نیست.

مقایسه نرخ رشد بر اساس عملکرد سه ماهه اول

از طرفی بررسی عملکرد آخرین دوره شرکت و مقایسه آن با یک سال گذشته نشان می‌دهد سود این دوره شرکت در جایگاه آخر سودسازی در یک سال گذشته قرار می گیرد

روند فروش شرکت ارفع

روند فروش شرکت ارفع

در این بخش به بررسی میزان فروش ماهیانه شرکت خواهیم پرداخت. در واقع به کمک این روش می‌توان پیش‌بینی کرد که گزارش فصل بعد شرکت چگونه خواهد بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند فروش شرکت در ماه ها ابتدایی سال نسبت به سال گذشته در حال رشد بوده است.

ارفع در سه ماه اول سال 1400 فروش 16730505 میلیون‌ریالی را ثبت نماید که این میزان نشان‌دهنده رشد 52% نسبت به مدت مشابه سال 1399 است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

بررسی محصول استراتژیک ارفع

شرکت در حال حاضر فقط در زمینه در شمش فولادی فعالیت دارد

این موضوع می تواند در آینده ریسک هایی را برای شرکت به همراه داشته باشدو اگر به هر دلیل فروش این محصول با مشکل مواجه شود درآمد شرکت به خطر خواهد افتاد.

نرخ فروش شمش فولادی

نرخ فروش شمش فولادی

نرخ فروش شرکت نسبت به سال گذشته افزایش  داشته است میانگین نرخ فروش محصول استراتژیک شرکت در سه ماه اول 1400 نسبت به دوره ماقبل آخر 8% رشد داشته است.

میزان فروش محصول استراتژیک در ارفع

میزان فروش محصول استراتژیک در ارفع

بررسی میزان فروش در فصول مختلف فعالیت به ما نشان می‌دهد در حال حاضر شرکت در دوره رکود یا رونق قرار دارد. اگر میانگین میزان فروش افزایش‌یافته باشد یعنی شرکت در دوره رونق قرار دارد اما اگر این میانگین در حال کاهش باشد یعنی شرکت وارد دوره رکود گشته است.

مقایسه‌ها نشان می‌دهد میانگین میزان فروش شرکت نسبت به دوره قبل 41% و نسبت به مدت مشابه سال قبل 34% کاهش داشته است. شرکت در  تیر1400 موفق به افزایش فروش شده اما مجددا در مرداد1400 فروش کاهش یافته است.

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد ارفع

عملکرد حقیقی و حقوقی در نماد ارفع

مقایسه رفتار سهام‌داران و روند قیمت در یکسال گذشته نشان‌دهنده همبستگی ضعیفی بین قیمت سهم و رفتار سهامداران است و نمی توان ارتباط دقیقی بینی آنها درنظر گرفت

تطبیق قیمت سهم ارفع و شاخص کل بورس

تطبیق قیمت سهم ارفع و شاخص کل بورس

مقایسه شاخص و نمودار ارفع نشان می دهد این سهم در در اکثر ماه ها رفتار مشابهی با شاخص کل داشته و همبستگی قوی بین این دو وجود دارد پس بهتر است در هنگام تحلیل سهم نیم نگاهی به وضعیت بازار و شاخص کل بورس داشته باشیم.

آخرین اطلاعات شرکت ارفع درباره موضوع فعالیت را در اینجا ببینید.

برچسب‌ها

پاسخ به مهران لغو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران