مسیر دلار در سناریوی برجامی

مسیر دلار در سناریوی برجامی

کم‌تر کسی است که این‌روزها قیمت دلار را دنبال نکند، دلیل این امر اهمیت زیاد قیمت دلار در جهت‌دهی به بازارهای مالی و قیمت‌ کالاها و خدمات است. به ویژه بازارهای مالی ارتباط زیادی با دلار دارند.

سوالی که این‌روزها به ذهن اکثر سرمایه‌گذاران خطور می‌کند این است که در صورت احیای برجام باید منتظر چه قیمت‌هایی از دلار باشیم؟ آیا قیمت دلار تثبیت شده است و کاهش آنچنانی نخواهد داشت یا اینکه می‌توان ریزش‌های زیادی را برای آن متصور بود؟

برای مطالعه آخرین اخبار و تحلیل ها از وضعیت بازار ارز

سیگنال‌های فاصله دلار آزاد و دلار نیمایی

طی سه ماه اخیر بعد از شکل‌گیری انتظارات تورمی، دلار بازار آزاد با سرعت بالایی رشد کرد و حتی با اضافه‌جهش مواجه شد و بالاتر از مقدار تعادلی خود نیز قرار گرفت. اما دلار نیمایی که تحت کنترل دولت است، نتوانست فاصله‌ی خود را با دلار بازار کم کند. نمودار1 این موضوع را به خوبی به تصویر می‌کشد.

نمودار1: روند دلار بازار آزاد و دلار نیمایی

مطابق نمودار فوق، دلار بازار آزاد در خردادماه به بالاترین سطح خود رسید، همچنین بیشترین فاصله را نسبت به دلار نیمایی به ثبت رساند. این فاصله دوام زیادی نیاورده و در حال حاضر با اصلاح قیمت دلار بازار، این فاصله نیز درحال کاهش است.

بنابراین، با مقایسه قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد، می‌توان دریافت که در صورت احیای برجام، احتمال ریزش دلار بازار بسیار بالا است.

وقت خرید دارایی‌های دلاری نیست!

با توجه به اینکه «با مفروضات فعلی» کفه‌ی ترازو به سود کاهش قیمت دلار سنگینی می‌کند؛ بنابراین خرید دارایی‌های دلای(همچون طلا و سکه) توام با ریسک خواهد بود.

اگرچه کاهش قیمت دلار به کمتر از 25 هزار تومان به زیان صادرکننده‌ها خواهد بود. اما در صورتی‌که با احیای برجام، امکان دسترسی به تمام درآمدهای نفتی(اعم از بلوکه شده، درآمد حاصل از صادرات اخیر و صادرات آن طی ماه‌های آتی) به طور کامل میسر گردد، احتمال کاهش شدید دلار با عرضه‌ی بازارساز و عرضه دلارهای خانگی وجود دارد.

اما هرگونه کاهش شدید دلار به کمتر از قیمت‌های تعادلی آن، طبعا تقاضای زیادی را نیز برای دلار ایجاد می‌کند و قیمت‌های بسیار پایین آن، احتمالا پایدار نخواهد بود.

اینکه دلار تا چه زمانی می‌تواند در قیمت‌های پایین دوام بیاورد و اینکه تا چه قیمت‌هایی کاهش می‌یابد و اینکه چرا اساسا بانک مرکزی برخلاف تصورِ عموم، دست به سرکوب ارزی می‌زند، من‌جمله موضوعاتی است که از حوصله این نوشتار خارج است و در صورت نیاز، طی هفته‌های آتی به آن خواهیم پرداخت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *