گزارش روز بازار جهانی | 20 مهر 1400

گزارش روز بازار جهانی | 20 مهر 1400

نفت

به گفته تحلیلگران، قیمت نفت برای اولین بار در چهار روز گذشته پس از هفته ها افزایش ناشی از افزایش مجدد تقاضای جهانی ، کاهش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت 26 سنت معادل 0.3 درصد کاهش یافت و به 83.39 دلار در هر بشکه رسید.
نفت آمریکا نیز با 33 سنت معادل 0.4 درصد کاهش به 80.19 دلار در هر بشکه رسید که در جلسه قبلی 1.5 درصد افزایش داشت و به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسید.

قیمت برق در هفته های اخیر به دلیل کمبود انرژی در آسیا، اروپا و ایالات متحده افزایش یافته است. افزایش قیمت گاز طبیعی همچنین تولید کنندگان نیرو را تشویق می کند تا این سوخت را با نفت عوض کنند.
به گفته تحلیلگران، تغییر از گاز طبیعی به نفت برای تولید نیرو ممکن است تقاضا برای نفت را بین 250 تا 750 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
در چین نیز، که مناطق صنعتی بزرگ با کمبود برق روبرو هستند، معاملات آتی زغال سنگ حرارتی روز سه شنبه دوباره افزایش یافت و قیمت ها بیش از 10 درصد افزایش یافت.

مس

معدن نیوکرست (Newcrest) استرالیا روز دوشنبه اعلام کرد که انتظار دارد هزینه های تولید آن در دهه آینده به نصف برسد و جهش در تولید مس را پیش بینی کند.

Newcrest پیش بینی می کند که تا سال 2030 حدود 2 میلیون اونس طلا در سال تولید کند، در حالی که انتظار می رود هزینه های کل بیش از 50 درصد کاهش یابد و به کمتر از 500 دلار در هر اونس برسد، که بخشی از آن مربوط به تولید مس به عنوان محصول جانبی آن است.
لازم به ذکر است که بزرگترین معدنچی استرالیا 2.1 میلیون اونس طلا در سال مالی 2020/2021 تولید کرد.

فولاد

گروه لابی صنعت فولاد انگلیس روز دوشنبه در مورد بحرانی قریب الوقوع به دلیل افزایش قیمت عمده فروشی انرژی هشدار داد که میتواند کارخانه ها را به تعطیلی، تولید گازهای گلخانه ای و ایجاد هرج و مرج از طریق زنجیره های تأمین وادار کند.
کمبود گاز طبیعی در اروپا قیمت برق و گاز را به شدت افزایش داده و باعث افزایش شدید قیمت هایی شده است که مردم برای گرمایش خانه های خود و یا برای مصرف کارخانه های سنگین صنعتی مانند ذوب فولاد استفاده میکنند.

با نزدیک شدن به فصل زمستان ، تقاضا برای گاز و برق افزایش می یابد و قیمت ها ممکن است بالاتر برود ، که این امر باعث می شود که تولید فولاد به صورت سودآور امکان پذیر نباشد.

سرمایه گذاران نگران هستند که افزایش شدید قیمت ها بزرگترین اقتصادهای جهان را تحت تاثیر قرار دهد ، شرکت ها را به وضعیت منفی برساند و دستمزدها را کاهش دهد.
فولاد بریتانیا می گوید برخی از کارخانه ها ممکن است مجبور شوند تولید خود را برای مدت طولانی تری تعطیل کنند که پیامدهایی را نه تنها برای شرکت های جداگانه بلکه تامین فولاد بریتانیا برای اقتصاد انگلستان و مشاغل بریتانیا خواهد داشت.

روند روزانه و رصد لحظه‌ای انواع بازارهای مالی در کانال تلگرامی تحلیل با سیگنال

لیتیوم

لیتیوم Ganfeng (گانفنگ) به مشتریان خود اعلام کرده است که قیمت محصولات فلزی لیتیوم را 100،000 یوان (15،500 دلار) به ازای هر ماه در ماه آینده افزایش خواهد داد.
این شرکت چینی همچنین هزینه های بیشتری را برای مواد اولیه مانند کربنات لیتیوم برای افزایش قیمت ذکر کرده است ، که از 10 اکتبر تا 9 نوامبر اعمال خواهد شد.
چندین منطقه برای مقابله با مشکل تولید برق چین در سال های اخیر، محدودیت هایی را در تولید صنعتی و مصرف برق اعمال کرده اند.
قیمت فلزات لیتیوم در چین آخرین بار توسط قیمت گذاری و ارائه دهنده اطلاعات SMM صنعت در 865،000 یوان در تن در روز جمعه، بالاترین حد از اواخر اکتبر 2018 ، ارزیابی شد.

گانفنگ بیشتر به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان مواد شیمیایی لیتیوم در جهان که در باتری های خودروهای برقی (EV) استفاده می شود ، مانند کربنات لیتیوم ، شناخته می شود ، اما فلز لیتیوم نیز می سازد که در بخش باتری های حالت جامد در حال حاضر استفاده است.
قیمت های کربنات لیتیوم باتری در چین روز دوشنبه به رکورد 179،000 یوان در تن رسید، و امسال تا کنون حدود 240 درصد افزایش یافته است زیرا تقاضای EV پس از همه گیری افزایش یافته است.

سویا

Agroural ، مشاور صنایع کشاورزی برزیل، روز دوشنبه اعلام کرد که کاشت محصول سویا برزیل تا 7 اکتبر به 10 درصد از سطح تخمینی رسیده است که 6 درصد نسبت به هفته قبل و در مقایسه با 3 درصد در مدت مشابه 2020 افزایش داشته است.

AgRural اعلام کرد که کاشت به دلیل بارندگی در بخش وسیعی از این کشور افزایش یافته است همچنین ماتو گروسو و پارانا به عنوان ایالت های اصلی تولید غلات، کاشت را افزایش داده اند.
لازم به ذکر است که کشاورزان در فصل 2020/2021 با خشکسالی شدید روبرو شدند که این امر باعث تاخیر در کشت سویا شد و تا حد زیادی محصول ذرت را تحت تأثیر قرار داد.
کاشت اولین محصول ذرت برزیل 38 درصد در مقایسه با 33 درصد در هفته قبل، و 39 درصد در سال قبل افزایش داشته است.

طلا

قیمت طلا روز سه شنبه با افزایش نگرانی ها در مورد تورم، افزایش یافت؛ هرچند که افزایش قیمت با تقویت دلار و انتظارات فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش خرید اوراق قرضه در ماه آینده، محدود شد.
هر اونس طلای خالص 0.3 درصد افزایش یافت و به 1758.25 دلار در هر اونس رسید.

در همین حال، ترس از تورم ناشی از بحران جهانی انرژی و مشکلات بدهی اورگراند در چین، بر سهام آسیایی تأثیر گذاشته است.
شرکت کنندگان در بازار، اکنون منتظر صورت جلسات سیاست فدرال رزرو و شاخص قیمت مصرف کننده هستند که هر دو در اواخر این هفته اعلام می شوند.

در سایر فلزات نقره خالص 0.1 درصد افزایش یافت و به 22.59 دلار در هر اونس رسید ، در حالی که پلاتین با 0.2 درصد افزایش به 1010.38 دلار رسید. پالادیوم نیز از 2182.67 دلار با 0.4 درصد کاهش به 2104.01 دلار رسید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *