نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروشهای فصلی | 2 شهریور ماه 1399

مبلغ فروش ایران خودرو در محصولات خانواده پژو به عنوان اصلیترین محصول شرکت به تنهایی در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجه 175 درصدی مواجه بوده است که شرکت بخش بسیار مهمی از این رشد را مدیون رشد نرخ فروش محصولات هست.
بررسی اجمالی شرکت ایران خودرو
ایرانخودرو به فعالیتهایی اعم از تاُسیس و احداث و اداره کارخانجات در داخل و یا خارج از کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودرو میپردازد. از دیگر فعالیتهای ایرانخودرو میتوان به تولید انواع کامیون، اتوبوس، مینیبوس، وانت، واگن قطار و قطعات مربوط به آنها اشاره کرد.
اطلاعات کلی شرکت
برنامه کوتاه مدت کارخانجات ایرانخودرو عرضه 3 محصول پژو 207 پانوراما اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و خودرو K132 میباشد که میتواند در روند سودآوری کارخانه بسیار مؤثر باشد. مبلغ حاصل از فروش محصولات خانواده پژو و قطعات و لوازم به تنهایی بالغ بر 80 درصد فروش کل شرکت را تشکیل میدهد.
وضعیت فروش کارخانه طی سه سال اخیر و همراه با تحریمهای بینالمللی افت شدیدی پیدا کرده است. همانگونه که در نمودار زیر مشاهده میشود در سال 97 و فصل اول سال 98 به پایینترین مقدار خود رسیده است؛ با گذشت زمان و افزایش نرخهای فروش وضعیت شرکت به تدریج بهتر شده است. گفتنی است که میزان تولید کل شرکت طی 3 سال اخیر 48 درصد افت داشته است.
همانطور که از نمودار پیداست نرخ فروش در دورههای متوالی گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طور مثال برای محصولات خانواده پژو، قیمت از 295 میلیون ریال به ازای هر دستگاه به عدد قابل توجه 525 میلیون ریال رسیده است. علت افزایش نرخ فروش، عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم نسبت به دورههای قبلی است. نکتهی قابل توجه دیگر نرخ فروش این خودروها در بازار آزاد است؛ برای خودروی پژو 206 تیپ 2 در 3 سال اخیر تقریبا رشد 300 درصدی را شاهد بوده ایم.
در بلند مدت معمولا نرخ فروش کارخانه به بازار آزاد نزدیک میشود؛ بنابراین میتوان انتظار داشت که افزایش نرخ خودروها ادامه دار باشد. همچنین این افزایش نزخها باعث رشد درآمدی شرکت شده است. به گونهای که شرکت طی 3 سال اخیر با اینکه با افت فروش مواجه بوده اما درآمد آن 6 درصد رشد پیدا کرده است.
بخشی از فروش کارخانجات ایرانخودرو مربوط میشود به فروش قطعات و لوازم که نسبت بسیار مهمی از فروش کل شرکت را تشکیل میدهد. در پایین به بررسی نمودار نسبت فروش قطعات و لوازم به فروش خودروهای شرکت میپردازیم.
طبق بررسیهای صورت گرفته، فروش صادراتی شرکت در سال های اخیر بسیار عدد ناچیزی بودهاست و در طی فصول اخیر این مقدار کاهش هم یافتهاست تا آنجا که در حال حاضر میزان فروش صادراتی شرکت کمتر از 4 درصد فروش کل شرکت است.
جمع بندی
شرکت خودروسازی ایران خودرو شرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید و واردات خودرو در کشور است.
- مقدار فروش شرکت طی 3 سال افت شدیدی داشته است. به گونهای که مقدار فروش شرکت از سال 96 تا سال 98 افت 48 درصدی را ثبت کرده است.
- که با توجه به مباحث مطرح شده در قبل بخش بسیار زیاد آن به خاطر تورم و رشد ارز بودهاست.
- مبلغ فروش خانواده پژو به عنوان اصلیترین محصول شرکت، در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 175درصدی داشته است.
- شرکت درصدد است تا 3 محصول خودرو را نهایی کرده و به بازار عرضه کند.
- تقریبا تمام فروش شرکت معطوف به بازار داخلی است.
ممنونم از سایتتون ولی اگر سیگنال پایین و بال رفتن قیمتهارو ساده تر بیان کنید خیلی بهتر
نظر خواستی ندارم امیدوارم به قیمت ماشینی که برای فروش خریدم برسه حداقل ضرر نکنم چون نصف سرمایم باید ضرر بدم با این قیمتها
سلام لطفا از نظر تکنیکال خودرو و خساپا را تحلیل کنید.
متاسفانه هم قیمت ها و هم کیفت به طور قابل توجهی نا عادلانه است.
سلام عرض ادب اپلیکشن نسبتا خوبی هست دستتون درد نکنه اگر امکانش هست نقطه ورود وخروج هم روی نمودار مشخص کنه خیلی عالی میشه کمکی به افراد تازه کار بشه ممنون