نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروش‌های فصلی | 2 شهریور ماه 1399

نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروش‌های فصلی | 2 شهریور ماه 1399

مبلغ فروش ایران­ خودرو در محصولات خانواده پژو به عنوان اصلی‌ترین محصول شرکت به تنهایی در سه ماهه اول سال مالی 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل توجه 175 درصدی مواجه بوده است که شرکت بخش بسیار مهمی از این رشد را مدیون رشد نرخ فروش محصولات هست.

بررسی اجمالی شرکت ایران خودرو

ایران­خودرو به فعالیت­هایی اعم از تاُسیس و احداث و اداره کارخانجات در داخل و یا خارج از کشور به منظور تولید و تهیه انواع خودرو می­پردازد. از دیگر فعالیت­های ایران­خودرو می­توان به تولید انواع کامیون، اتوبوس، مینی­بوس، وانت، واگن قطار و قطعات مربوط به آن­ها اشاره کرد.

اطلاعات کلی شرکت

نمادخودرو
سرمایه ثبت شده (میلیارد تومان)30,165
ارزش بازار (میلیارد تومان) (1399/06/01)134,435
جمع بدهی‌ها (میلیارد تومان)39,997
جمع حقوق صاحبان سهام (میلیارد تومان)15,841
سال مالی29/12

برنامه کوتاه ­مدت کارخانجات ایران­خودرو عرضه 3 محصول پژو 207 پانوراما اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و خودرو K132 می­باشد که می­تواند در روند سودآوری کارخانه بسیار مؤثر باشد. مبلغ حاصل از فروش محصولات خانواده پژو و قطعات و لوازم به تنهایی بالغ بر 80 درصد فروش کل شرکت را تشکیل می‌دهد.

وضعیت فروش کارخانه طی سه سال اخیر و همراه با تحریم‌های بین‌المللی افت شدیدی پیدا کرده است. همانگونه که در نمودار زیر مشاهده ‌می‌شود در سال 97 و فصل اول سال 98 به پایین‌ترین مقدار خود رسیده ­است؛ با گذشت زمان و افزایش نرخ‌های فروش وضعیت شرکت به تدریج بهتر شده است. گفتنی است که میزان تولید کل شرکت طی 3 سال اخیر 48 درصد افت داشته است.

نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروش‌های فصلی | 2 شهریور ماه 1399

همانطور که از نمودار پیداست نرخ فروش در دوره‌های متوالی گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به طور مثال برای محصولات خانواده پژو، قیمت از 295 میلیون ریال به ازای هر دستگاه به عدد قابل توجه 525 میلیون ریال رسیده است. علت افزایش نرخ فروش، عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم نسبت به دوره‌های قبلی است. نکته­ی قابل توجه دیگر نرخ فروش این خودروها در بازار آزاد است؛ برای خودروی پژو 206 تیپ 2 در 3 سال اخیر تقریبا رشد 300 درصدی را شاهد بوده ­ایم.

در بلند مدت معمولا نرخ فروش کارخانه به بازار آزاد نزدیک می‌شود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که افزایش نرخ خودروها ادامه دار باشد. همچنین این افزایش نزخ‌ها باعث رشد درآمدی شرکت شده است. به گونه‌ای که شرکت طی 3 سال اخیر با اینکه با افت فروش مواجه بوده اما درآمد آن 6 درصد رشد پیدا کرده است.

نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروش‌های فصلی | 2 شهریور ماه 1399

بخشی از فروش کارخانجات ایران­خودرو مربوط می­شود به فروش قطعات و لوازم که نسبت بسیار مهمی از فروش کل شرکت را تشکیل می­دهد. در پایین به بررسی نمودار نسبت فروش قطعات و لوازم به فروش خودرو­های شرکت می­پردازیم.

نگاهی به شرکت ایران خودرو از پنجره فروش‌های فصلی | 2 شهریور ماه 1399

طبق بررسی­های صورت گرفته، فروش صادراتی شرکت در سال های اخیر بسیار عدد ناچیزی بوده­است و در طی فصول اخیر این مقدار کاهش هم یافته­است تا آنجا که در حال حاضر میزان فروش صادراتی شرکت کمتر از 4 درصد فروش کل شرکت است.

جمع بندی

شرکت خودروسازی ایران­ خودرو شرکتی با توانایی بالا در عرصه تولید و واردات خودرو در کشور است.

  • مقدار فروش شرکت طی 3 سال افت شدیدی داشته است. به گونه‌ای که مقدار فروش شرکت از سال 96 تا سال 98 افت 48 درصدی را ثبت کرده است.
  • که با توجه به مباحث مطرح شده در قبل بخش بسیار زیاد آن به خاطر تورم و رشد ارز بوده­است.
  • مبلغ فروش خانواده پژو به عنوان اصلی‌ترین محصول شرکت، در 3 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 175درصدی داشته است.
  • شرکت درصدد است تا 3 محصول خودرو را نهایی کرده و به بازار عرضه کند.
  • تقریبا تمام فروش شرکت معطوف به بازار داخلی است.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • ممنونم از سایتتون ولی اگر سیگنال پایین و بال رفتن قیمتهارو ساده تر بیان کنید خیلی بهتر

  • نظر خواستی ندارم امیدوارم به قیمت ماشینی که برای فروش خریدم برسه حداقل ضرر نکنم چون نصف سرمایم باید ضرر بدم با این قیمتها

  • متاسفانه هم قیمت ها و هم کیفت به طور قابل توجهی نا عادلانه است.

  • سلام عرض ادب اپلیکشن نسبتا خوبی هست دستتون درد نکنه اگر امکانش هست نقطه ورود وخروج هم روی نمودار مشخص کنه خیلی عالی میشه کمکی به افراد تازه کار بشه ممنون