تحلیل بنیادی بازار سهام آمریکا و شاخص های اقتصادی بعد از انتخابات 2020

تحلیل بنیادی بازار سهام آمریکا و شاخص های اقتصادی بعد از انتخابات 2020

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع بازار سهام این کشور تمام شده است. طبق داده‌های تاریخی و قبلی بازار سهام، هر وقت که بازارهای سهام آمریکا در روزهای منتهی به انتخابات مثبت بوده‌اند، بازار تا مدتی به این رالی صعودی ادامه داده است. از سال ۲۰۰۰ هر بار که شاخص سهام S&P ۵۰۰ در روزهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مثبت بوده، ماه‌های نوامبر و دسامبر هم مثبت بوده است. حتی در این وضعیت اولین سال ریاست جمهوری هم برای بازار سهام خوب بوده است. از سال ۱۹۸۶ این اتفاق باعث رشد متوسط ۱۸٫۶ درصدی بازار شده است.

علاوه بر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فدرال رزرو آمریکا هم از بازارهای مالی حمایت کرده است. فدرال رزرو آمریکا برنامه‌ای برای توقف سیاست‌های انبساطی پولی ندارد. همچنین احتمال تصویب بسته مالی جدید هم وجود دارد. با این حال هنوز اختلاف‌نظرها در رابطه با بسته مالی از بین نرفته است.

تحلیل بنیادی بازار سهام آمریکا و شاخص های اقتصادی بعد از انتخابات 2020

با این حال همه اخبار هم خوب نیستند. در ده ماه گذشته، بحران ویروس کرونا و افزایش سریع و شدید قیمت سهام بازارهای مالی را در معرض ریسک جدی قرار داده‌اند. از دید تحلیل فاندامنتال، بایدن شرایط بد اقتصادی و سهام گران را از ترامپ تحویل خواهد گرفت. این وضعیت می‌تواند حداقل در کوتاه‌مدت خطرناک باشد. به همین دلیل شاید این بار تاریخ تکرار نشود. به خصوص که بایدن در رابطه با سیاست‌های ترامپ در قبال بازار سهام گفته بود که “از جایی که من می‌آیم مردم با بازار سهام گذران زندگی نمی‌کنند. رالی صعودی و سریع بازار سهام تنها معیار برای ترامپ جهت ارزیابی شرایط است! (بازار سهام نشانگر واقعیت اقتصادی آمریکا نیست)”

برخی از تحلیلگران نگرانند که شاید حزب دموکرات و بایدن به دنبال تغییر سیاست‌های مالیاتی باشند. به گفته معاون ریاست جمهوری آمریکا، در اولین روز کاری بایدن، دولت به قانون کاهش مالیات‌های سال ۲۰۱۷ تمرکز خواهد کرد. این قانون بزرگ‌ترین هدیه ترامپ به سرمایه‌گذاران بازار سهام بود. بعد از کاهش مالیات‌ها در سال ۲۰۱۷، سود سهام شرکت‌های حاضر در S&P ۵۰۰ در سه فصل متوالی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد. اگر دولت جدید آمریکا به فکر افزایش مالیات‌ها باشد، رشد سودآوری شرکت‌های حاضر در S&P ۵۰۰ در سال ۲۰۲۱ نصف خواهد شد.

علاوه بر افزایش احتمالی مالیات‌ها از ۲۱ درصد به ۲۸ درصد، بایدن قول داده که حداقل دستمزدها را هم بالا ببرد. حتی گفته می‌شود که بایدن می‌خواهد مالیات بر سرمایه را هم برای قشر پر درآمد بالا ببرد. تا به این جای کار بازارهای سهام آمریکا با شک و تردید تحولات را دنبال می‌کنند. هفته گذشته شاخص سهام S&P ۵۰۰ به اندازه ۷٫۳ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص سهام نزدک (NASDAQ) رشد ۹٫۴ درصدی را تجربه کرد. در چهار روز منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شاهد رشد یک درصدی روزانه S&P ۵۰۰ بودیم. این اتفاق در کل تاریخ سهام آمریکا تنها سه بار روی داده بود. در گذشته این اتفاق با رالی صعودی ۱۲ ماهه همراه بوده و شاخص سهام S&P ۵۰۰ هم یک سال بعد از این اتفاق به طور متوسط ۲۶ درصد رشد کرده است.

در این میان برخی از تحلیلگران نگران سیاست‌های دولت جدید در مواجه با ویروس کرونا هم هستند. شاید دولت بایدن اقتصاد آمریکا را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا قربانی کند. هنوز سیاست‌های بایدن شفاف نیستند. اما او همیشه گفته که باید در مواجه با کرونا به حرف دانشمندان گوش داد.

تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم سیگنال بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *