تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد چکاپا (12 آبان ماه 1398)

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد چکاپا (12 آبان ماه 1398)

شرکت صنایع کاغذ پارس در سال 1346 در شمال استان خوزستان تاسیس و در سال 1349 به عنوان اولین واحد تولید کاغذ از خمیر ویرجین به بهره برداری رسید. این کارخانه در شهرستان شوش و در 120 کیلومتری شهر اهواز و در جوار کارخانه نیشکر هفت تپه قرار دارد. هدف از این امر استفاده از باگاس (تفاله باقی مانده ساقه نیشکر پس از شکر گیری) تولیدی این کارخانه به عنوان ماده اولیه خمیر سازی می باشد.

فعالیت شرکت صنایع کاغذ پارس

کارخانه کاغذ پارس تنها تولید کننده خمیر و کاغذ ویرجین شیمیایی در ایران است. تولید خمیر ویرجین شیمیایی نقطه تمایز کاغذ پارس با سایر تولید کنندگان کاغذ در ایران است چرا که ماده اولیه اکثر تولید کنندگان کاغد در ایران، کاغذ های بازیافتی است که خمیر تولید شده از آن غیر ویرجین می باشد.

محصولات اصلی شرکت به دو طبقه ی خمیر و کاغذ تقسیم بندی می شوند. بازار هدف در نظر گرفته شده برای کاغذ تولیدی این شرکت، بازار داخل است و در مورد خمیر قابل فروش، غالباً بازار های صادراتی مد نظر است.

چشم انداز

از 400 میلیون تن کاغذ تولیدی در دنیا بالغ بر 40 درصد، یعنی حدود 160 میلیون تن آن در چین تولید می شود. بنابراین هر تاثیری در بازار چین قطعاً بازار های جهانی را تحت شعاع قرار خواهد داد. از آنجایی که صنعت کاغذ یکی از صنایع آلاینده محسوب می شود، کشور چین محدودیت هایی برای این صنعت در نظر گرفته است که شامل:

  1. قطع واردات کاغذ های بازیافتی
  2. تعطیلی کارخانه های آینده

می باشد. قطع واردات کاغذ بازیافتی باعث شده که شرکت های تولید کننده کاغذ به منبع دیگری یعنی خمیر ویرجین روی بیاورند که همین موضوع باعث افزایش تقاضای خمیر در بازار های جهانی شد و قیمت آن (بسته به نوع خمیر) بین 25 تا 35 درصد افزایش یابد. محدودیت در سرمایه گذاری در تولید خمیر در دنیا باعث شده که پیش بینی ثبات و یا حتی افزایش قیمت خمیر را داشته باشیم.

سرمایه و ترکیب سهامداران چکاپا

سهامدار درصد سهام
شخص حقیقی 25.46
شخص حقیقی 20.17
شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه مسکن 2.66
صندوق سرمایه گذاری لوتوس پارسیان 2.27
شرکت سرمایه گذاری ملی ایران 1.99
شرکت گروه مالی سپهر صادرات 1.83
سایر 45.62

وضعیت تولید و فروش

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد چکاپا (12 آبان ماه 1398)

سال مالی این شرکت منتهی به آبان ماه است. چکاپا در نه ماه گذشته از سال مالی اش به صورت میانگین، ماهانه 35 میلیارد تومان درآمد داشته که این رقم در در شهریور ماه با 12 درصد افزایش، به 39 میلیارد تومان رسیده که نزدیک به فروش ماه گذشته است.

گروه صنایع کاغذ پارس در ده ماه نخست سال مالی 97 مجموعاً 240 میلیارد تومان درآمد داشته که این عدد امسال به 350 میلیارد تومان رسیده است. (افزایش 45 درصدی درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته)

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نماد چکاپا (12 آبان ماه 1398)

عمده ی فروش این شرکت از محل کاغذ رول سفید است. این محصول در شهریور ماه نسبت به میانگین ده ماه گذشته 65 درصد افزایش تولید و 80 درصد افزایش فروش داشته اما نرخ فروش تغییر چندانی نداشته است.

بررسی صورت های مالی نه ماهه 98

چکاپا در نه ماهه 98 مجموعاً 310 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده اما 60 درصد افزایش یافته که به کاهش حاشیه سود انجامیده است. سود ناخالص با 50 درصد افزایش، به 120 میلیارد تومان رسیده است. (حاشیه سود ناخالص از 39 درصد به 37 درصد کاهش یافته است)

هزینه های مالی 5 درصد افزایش یافته اما در سطح قابل قبول و اندکی است. (نسبت هزینه مالی به درآمد های عملیاتی = 1.3) این شرکت مجموعاً 89 میلیارد تومان تسهیلات مالی 16 درصدی دارد که عمدتاً کوتاه مدت است و هر سال حدود 14 میلیارد تومان هزینه مالی برای شرکت ایجاد می کند. درآمد های غیر عملیاتی با 420 درصد افزایش به 15 میلیارد تومان رسیده است.

نرخ مالیات بر درآمد از 9 درصد در دوره ی قبل به 15 درصد افزایش یافته است. از آن جایی که چکاپا در بورس تهران معامله شده و سهام شناور آن بیش از 20 درصد است، معافیت مالیاتی خوبی دریافت می کند.

در نهایت سود خالص این شرکت با 60 درصد افزایش، به 110 میلیارد تومان (47 تومان به ازای هر سهم) رسیده است. (حاشیه سود خالص از 34 درصد به 41 درصد افزایش یافته است)

EPS TTM = 65

P/E TTM = 13.7

در صورتی که چکاپا در ادامه ی سال 1655 تن کاغذ رول سفید، 2621 تن خمیر ویرجین و 2930 تن رول فلوتینگ به فروش رساند، 51 میلیارد و 480 میلیون تومان درآمد خواهد داشت که مجموع درآمد عملیاتی سال به 403 میلیارد تومان خواهد رساند. در نتیجه سود هر سهم و P/E در ادامه به شرح زیر خواهد بود:

EPS Forward = 70

P/E Forward = 12.9

در نظر داشته باشید جهش درآمدی 54 درصدی چکاپا تنها از افزایش نرخ های فروش کلیه محصولات از جمله کاغذ و خمیر نشات می گیرد و مقدار فروش با افت 24 درصدی مواجه شده است.

مهمترین علت کاهش مقدار فروش این شرکت، ممنوعیت صادرات انواع کاغذ و کاغذ باطه است که دست چکاپا را از بازار های خارجی تا حدی کوتاه کرد.

نکته مهم دیگر در تغییر استراتژی این شرکت در تولید کاغذ فلوتینگ است. در حال حاضر در ایران شرکت هایی که از خمیر بازیافتی، کاغذ فلوتینگ تولید می کنند، زیاد است و همین موضوع باعث شده تقاضا برای کاغذ بازیافتی افزایش پیدا کرده و حاشیه سود تولید این نوع کاغذ کاهش یابد. در نتیجه چکاپا در تلاش است تولید کاغذ دولایه را جایگزین کاغذ فلوتینگ کند.

اخبار پیرامون سهم چکاپا

چکاپا طی یک مزایده، 20.12 درصد سهام شرکت حریر خوزستان را از شرکت کارتن ایران (چکارن) خریداری نموده است. با اینحال به نظر می رسد چکاپا به دنبال مالکیت مطلقِ این شرکت است فلذا در مزایده خرید 79.3 درصد باقی مانده سهام این شرکت نیز حاضر شده که البته هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. شرکت حریر خوزستان در زمینه تولید کاغذ تیشو فعالیت می کند.

تحلیل تکنیکال چکاپا

نمودار تحلیل تکنیکال نماد چکاپا (12 آبان ماه 1398)
جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا کلیک کنید

چکاپا از اردیبهشت 95 در یک روند صعودی قرار گرفته است. از منظر تکنیکالی پس از سپری کردن چهار موج، به نظر می رسد در موج پنجم خود که به صورت گسترده (Extended) درآمده است قرار دارد. در صورتی که این موج را نیز شامل 5 ریز موج بدانیم، چکاپا از نظر الیوتی در جایگاه موج 5 از 5 خود جای گرفته است.

اولین هدف قیمتی این سهم که این روز ها با تقاضای خوبی نیز همراه شده است، محدوده ی 950 تا 965 می باشد. در صورت شکست پر قدرت این محدوده، محدوده ی بعدی را می توان 1085 تومان تا 1100 تومان در نظر گرفت. سومین هدف قیمتی نیز محدوده ی 1300 تومان خواهد بود.

از نظر اندیکاتور RSI به نظر می رسد یک واگرایی مخفی مثبت (+HD) ایجاد شده است که قیمت نیز این واگرایی را تایید کرده و چند روزی است چکاپا مثبت معامله می شود.

از نظر اندیکاتور MACD، خط MACD خط سیگنال را به تازگی به طرف بالا قطع کرده که این یک سیگنال صعودی می باشد.

در صورتی که سهم را دارید، معاملات را در اهداف قیمتیِ گفته شده حتماً رصد کنید و در صورتی که سهم را ندارید، باید بدانید ورود در این نقاط با ریسک همراه است و باید با دقت دست به اقدام بزنید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران