تحلیل بنیادی شرکت سایپا (خساپا) | 7 خرداد ماه 1399
شرکت سایپا با سرمایه اولیه 160میلیون ریال بنام “شرکت ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن ایران” در سال 1344 تاسیس گردید. این شرکت در سال 1347 به مرحله بهره برداری رسید. نام شرکت در سال 1351 به شرکت سهامی عام ایرانی تولید اتومبیل با نام اختصاری سایپا تغییر یافت و در سال 1355 به سهامی عام تبدیل شد.
شرکت سایپا با نماد خساپا در سال 1375 در بورس اوراق بهادار تهران ثبت شده و در حال حاضر سهام این شرکت در تابلوی بازاردوم بورس معامله می گردد.
محل استقرار شرکت سایپا
مرکز اصلی شرکت در کیلومتر 15 جاده خصوص کرج و محل استقرار مدیریت فروش در کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج واقع شده است.
تولید و فروش
در حال حاضر موضع فعالیت شرکت طبق ماده 13 اساسنامه عبارت است از تولید و ساخت انواع خودرو سبک و سنگین و اجزاء لوازم و قطعات آنها و فروش این فرآورده ها و همچنین انجام هر نوع سرمایه گذاری و عملیات صنعتی، بازرگانی و خدماتی سودآور می باشد.
خودوروهای تولیدی شرکت سایپا عبارتند از:
گروه تولیدی سایپا که با خودرو پراید شناخته می شود بر اساس آمار سال 1398 با تولید مجموعاً 363،379خودرو در مدلهای مختلف سهم 42 درصدی از مجموع کل خودروهای تولید سال را به خود اختصاص داده است. بیشتر تولیدات شرکت سایپا مربوط به تولید خودروهای پراید و تیبا می باشد که روی هم رفته 96درصد کل تولیدات شرکت را تشکیل می دهد.
شرکت سایپا در سال 1398 مجموعا 387،324 دستگاه خودرو بفروش رسانده است و بیشترین فروش ریالی مربوط به فروش خودرو پراید می باشد.
تولید و فروش سایپا در سال 1398
شرکت سایپا 43درصد مالکیت سهام شرکت سرمایه گذاری سایپا و 39درصد مالکیت شرکت زامیاد را دراختیار دارد.
ساختار سرمایه سایپا
سرمایه شرکت در زمان تاسیس 160میلیون ریال بوده و تا کنون 14بار افزایش سرمایه را تجربه کرده است. آخرین افزایش سرمایه مربوط به تصویب افزایش 398 درصدی در مجمع عمومی فوق العاده 28/12/98 از محل تجدید ارزیابی ها بوده که در آن سرمایه شرکت از 39،266میلیارد ریال به 195،510 میلیارد ریال افزایش یافته است.
سهامداران
ترکیب سهامداران در خرداد 99 بشرح زیر می باشد:
تولید شرکت سایپا و سهم از بازار
در شرکت سایپا پراید بعنوان یک خودروی مصرفی بیشترین تیراژ را نسبت به دیگر خودروها داراست. این خودروساز تا پایان اسفند گذشته 188هزار و 325 دستگاه پراید را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. این تعداد تولید در مقایسه با سال پیش از آن رشد 52.2درصدی داشته است. تولید تیبا دیگر محصول این خودروساز نیز در پایان سال 98 به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید 17.73درصدی را نشان می دهد تولید این خودرو در پایان سال 98 به تیراژ 160هزار و 944 دستگاه رسیده است.
مقایسه عملکرد 97 و نه ماهه 98 نشان می دهد زیان شرکت سایپا در سال98 نسبتاً کاهش داشته و درآمدهای عملیاتی 98نسبت به 97 با افزایش مواجه بوده است.
نسبت های مالی
اطلاعات مالی
سایر درآمدهای غیر عملیاتی
جمع درآمدهای غیر عملیاتی 9ماهه 98 تقریبا 2برابر جمع درآمدهای غیر عملیاتی سال 97 می باشد که بیشترین رشد مربوط به درآمد حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بوده است همچنین درآمد فروش اقساطی به شکل محسوسی کاهش داشته است.
محصولات آتی
شرکت سایپا درسال جاری توسعه سه گروه محصول زیر را در برنامه خود دارد.
- توسعه محصولات خانواده ساینا در دو مدل سال و پلاس
- توسعه محصولات خانواده کوییک در دو مدل گیربکس دستی و اتومات، کوییک بر روی پلتفرم X200 مشترک با تیبا2 ساخته شده و پیشرانه این خودرو همان پیشرانه 1.5لیتری تیبا و ساینا است.
- توسعه محصولات رهام (شاهین) در کلاس ابعادی C، این خودرو که در ابتدا رهام نام داشت بر روی پلفترم sp100 ساخته شده و امکان توسعه برای تولید خودروهای سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست. پیشرانه استفاده شده در این ماشین از نوع موتور توربوشارژ تیبا و ساینا است.
نمودار قیمت سهم
نماد خساپا در تاریخ 26 اسفند1398 بدلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شده و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه و انجام مراحل قانونی در تاریخ 22اردیبهشت1399 بدون دامنه نوسان بازگشایی شده و در زمان بازگشایی مورد استقبال کم سابقه ای قرار گرفت.
جمع بندی
صنعت خودرو سازی با مشکلات زیادی دست و پنج نرم می کند. عوامل اقتصادی بوجود آمده، افزایش قیمت ارز، کاهش قدرت خرید مردم نسبت به افزایش قیمت ها، فشار تحریم ها ، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات، کاهش تولید ، مکانیسم قیمت گذاری ناهمگون، نارضایتی عمومی از کیفیت و قیمت خودرو، مشکلات تامین نقدینگی و … از جمله عواملی است که این صنعت با آن مواجه است. مکانیسم مدیریتی دولتی و پیچیدگی ملاحضات سیاسی نیز بر مشکلات افزوده است .
آزاد سازی سهام عدالت و عرضه سهام دولتی در قالب صندوقهای ETF می تواند آینده روشن تری را برای این شرکت رقم بزند.
من متوجه نشدم چرا امسال در بازگشایی نماد با این همه مشکلات فراوانی که اشاره شد بازهم با استقبال زیاد مواجه شده است!!!!
همچنین درصد سهام سایپا در سبد سهام عدالت فقط ۱ درصد است. آزاد سازی سهام عدالت به سایر شرکتها به نسبت کمک بیشتری خواهد کرد تا سایپا.
به طور کلی جمع بندی خوبی ارائه نکردید.
تحلیل نماد شستا و شسپا