تحلیل بنیادی بیمه پارسیان | چرا بیمه پارسیان ارزنده است؟

تحلیل بنیادی بیمه پارسیان | چرا بیمه پارسیان ارزنده است؟

شرکت بیمه پارسیان با توجه به زمینه فعالیت خود در حوزه بیمه بیشتر در بخش بیمه شخص ثالث و درمان فعالیت می کند، آنچه که در بیمه پارسیان مورد توجه قرار می‌گیرد، بخش سرمایه گذاری های این مجموعه است. به طور کلی شرکت های بیمه چندان از محل فعالیت های بیمه ای خود سود کسب نمی‌کنند و تقریبا می توان گفت سود آن ها در فعالیت های سرمایه گذاریشان خلاصه می شود.

از جمله مهمترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری بیمه پارسیان می‌توان به سرمایه‌گذاری پارسیان، آتیه پارسیس پارس، بازرگانی و ساختمانی آینده ساز کرانه کیش، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان و سایر سرمایه گذاری ها اشاره کرد. براساس آخرین صورت های مالی منتشر شده در 6 ماهه این مجموعه شرکت بیمه پارسیان به لحاظ مبلغ حق بیمه تولیدی، در رتبه چهارم بازار بیمه ای کشور با مبلغ 19,998 میلیون ریال قرار دارد. این شرکت 5.8 درصد از سهم بازار حق بیمه تولیدی را در اختیار دارد.

سهامداران اصلی شرکت تا پایان شهریور ماه سال 98

سهامداران اصلی شرکت تا پایان شهریور ماه سال 98

فعالیت‌های سرمایه‌گذاری بیمه پارسیان

بیمه پارسیان مالک 14.29 درصد از شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان را دارد، این شرکت سرمایه گذاری عمدتا در بخش معدن و فولاد سرمایه گذاری کرده است. از جمله شرکت های مورد سرمایه گذاری، این مجموعه می توان به شرکت اوپال کانی پارس، توسعه ساختمانی پارسیان، گسترش ساختمانی لوتوس پارسیان، مهر پترو کیمیا و توسعه گردشگری آریا زیگورات و شرکت فولاد سبزوار اشاره کرد. مهمترین این سرمایه گذاری ها اوپال کانی پارس است.

مالکیت هر کدام از شرکت های فرعی

سرمایه گذاری پارسیان : 70 درصد بانک پارسیان، 14.29 درصد بیمه پارسیان

فرآوری معدنی اپال کانی پارس: 100 درصد سرمایه گذاری پارسیان

اپال فولاد شرق پارسیان : 87 درصد فرآوری معدنی اپال کانی پارس

پارس فولاد سبزوار : 85 درصد فرآوری معدنی اپال کانی پارس

اپال پارسیان سنگان : 60 درصد اپال فولاد شرق پارسیان

شرکت اپال پارسیان سنگان فعال در بخش بالادستی در منطقه سنگان است و ظرفیت تولیدی به اندازه 2.6 میلیون تن کنسانتره و 5 میلیون تن گندله دارد.

پارس فولاد سبزوار در سال 97 در حدود 500 هزار تن آهن اسفنجی تولید داشته و شرکت اپال پارسیان سنگان در حدود 2.27 میلیون تن فروش گندله و 88 هزار تن فروش کنسانتره داشته است.

کل شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری پارسیان در تلفیق سال 97 به اندازه 4,203,030 میلیون ریال بوده که این میزان سود به ازای هر سهم سرمایه گذاری پارسیان در تلفیق بیمه پارسیان به اندازه 15 تومان خواهد بود.

با توجه به عمده سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های زیرمجموعه بیمه پارسیان در بخش معدن توجه به این حوزه اهمیت دارد. قیمت های آهن اسفنجی، گندله و کنسانتره در سال 98 در مقایسه با سال 97 رشد داشته است. با توجه به میانگین نرخ شمش فولاد خوزستان برای سال 98 میانگین نرخ شمش را می توان 17,000 ریال و گندله را 9,300 ریال به ازای هر تن پیش بینی کرد. میانگین فروش شمش و گندله در سال 97 در حدود 13,227 ریال و 5,566 ریال بوده است ).

ظرفیت‌های شرکت تولیدی افزایش قابل توجهی در سال 98 خواهند داشت. به این معنا که امکان تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی واحد فولادی و 5 میلیون تن گندله خواهد بود.

به نظر می‌رسد شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان توانایی شناسایی سود تلفیق به اندازه 13,612,839 میلیون را برای سال 98 دارد و سهم بیمه پارسیان به ازای هر سهم  486 ریال خواهد بود.

سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس

مالکیت بیمه پارسیان در این شرکت سرمایه‌گذاری 59.82 درصد است. شرکت برای سال مالی منتهی به دی ماه 97 سود خالص 342,446 میلیون ریال داشته است. سود این شرکت در 6 ماهه منتهی به تیر ماه 98 برابر با 223,505 میلیون ریال بوده است. کل سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت این مجموعه حدود 1,394,200 میلیون ریال است که در انتهای دوره تیر 98 تنها ارزش بازار پرتفوی بورسی در حدود 1,883,000 میلیون ریال بوده است. پیش بینی می‌شود که سود خالص سرمایه‌گذاری به حداقل 250 میلیارد برسد. که سود هر سهم بیمه پارسیان از این محل 38 ریال خواهد بود.

شرکت سرمایه‌گذاری آینده ساز کیش

این شرکت که در حوزه مسکن فعالیت دارد می‌توان انتظار افزایش ارزش افزوده خوبی برای این شرکت انتظار داشت. این مجموعه دارای پروژه بزرگ کرانه کیش در هرمزگان و هچنین برج‌های بهاران در استان مرکزی است. بنابراین انتظار بازدهی خوب از این شرکت برای بیمه پارسیان می‌رود.

صندوق اعتماد آفرین پارسیان

این نوع از سرمایه‌گذاری بیمه پارسیان، سرمایه‌گذاری درآمد ثابت محسوب می شود که نرخ حداقل 19 درصدی را در دوره‌های گذشته برای بیمه پارسیان محقق کرده است. بنابراین برای سال 98 از این محل 13 ریال سود پیش بینی می‌شود.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان: سود هر سهم این شرکت برای سال 98 به اندازه 560 ریال بوده که با توجه به سرمایه بیمه پارسیان و میزان سرمایه‌گذاری در این شرکت سهم بیمه پارسیان 7 ریال به ازای هر سهم خواهد بود.

شرکت بیمه پارسیان زمینی به اندازه 22 هزار متر مربع در تبریز دارد. این زمین که سال های پیش در تصرف معارضان بود، بیمه پارسیان موفق به تخلیه آن شده است. ارزش دفتری این زمین حدود 70 میلیارد تومان ثبت شده و دارای ارزش روز به اندازه 400 میلیارد تومان است. اگر شرکت بتواند این زمین را در سال 98 به فروش برساند، می‌تواند به ازای هر سهم 825 ریال سود غیر عملیاتی در صورت‌های مالی شناسایی نماید.

نتیجه گیری: با توجه به موارد ذکر شده شرکت بیمه پارسیان در سال 98 توانایی شناسایی سود 950 ریالی را خواهد داشت و در صورت انجام معامله زمین سود هر سهم به 1775 ریال خواهد رسید.

حالت بدبینانه ای که می توان برای بیمه پارسیان متصور شد در صورت عدم تحقق سود فروش سرمایه‌گذاری ها یا دریافت سود تقسیمی بیشتر از سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس  و همچنین سود صفر از شرکت بازرگانی و ساختمانی آینده ساز کرانه کیش و همچنین عدم کسب هیچ گونه منفعتی از سود تقسیمی سایر سرمایه‌گذاری‌ها است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام خدمت تیم و بچه های آی سیگنال
    خسته نباشید میگم به این مجموعه بی نظیر و باکیفیت و تشکر میکنم از شما .
    من از سایت و اپیلکیشن شما استفاده کرده ام و سود بردم و یاد گرفتم . امیدوارم این کیفیت روز به روز بیشتر و بیشتر شود