بررسی وضعیت صورت های مالی فاراک (12 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی فاراک (12 ماهه 1398)

ماشین سازی اراک در سال 98 (سال مالی شرکت منتهی به شهریور ماه می باشد) مجموعاً 309 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده با 8 درصد افزایش، به 269 میلیارد تومان رسیده است. در نتیجه حاشیه سود ناخالص از 11 به 19 درصد افزایش یافته است. سود ناخالص با 25 درصد افزایش، به 39.7 میلیارد تومان رسیده است.

هزینه های فروش، اداری و عمومی بیش از 15 درصد درآمد ها عملیاتی می باشد که نیمی از آن را هزینه دستمزد و حقوقِ کارکنان تشکیل می دهد. این هزینه ها نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

سایر درآمد های عملیاتی نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش یافته که عمده ی آن به سود ناشی از تسعیر ارز باز می گردد. این شرکت مجموعاً حدود 160 هزار یورو (معادل 1.9 میلیارد تومان با یوروی 11900 تومانی نیما) دارایی ارزی دارد.

هزینه های مالی نسبت به دوره ی گذشته تغییر چندانی نداشته و 17.4 میلیارد تومان بوده است. فاراک مجموعاً 87.4 میلیارد تومان تسهیلات مالی دارد که عمده ی آن 18 درصد می باشد و برای سال مالی آینده (در صورت عدم تغییر) حدود 15 میلیارد تومان هزینه ی مالی خواهد داشت.

شاید مهمترین آیتم صورت سود و زیان این شرکت، افزایش چشمگیرِ 460 درصدیِ سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی باشد که 29 میلیارد تومان بوده است. 26 میلیارد تومان از این مبلغ سود فروش دارائی های ثابت بوده است. فاراک پروژه مسکونی بابلسر را طی یک مزایده در دی ماه 97 به مبلغ 51.7 میلیارد تومان به شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان فروخته است. از این مبلغ 7 میلیارد تومان از سوی شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان به فاراک پرداخت شده و الباقی (44.7 میلیارد تومان) بابت بدهی فاراک با این شرکت تهاتر شده است. بنابراین از این معامله عملاً حدود 7 میلیارد تومان وجه نقد وارد شرکت شده است.

این شرکت مالیات بر درآمد نداشته است. در نهایت فاراک در سال جاری، 29.2 میلیارد تومان سود خالص (4.7 تومان به ازای هر سهم) محقق کرده که نسبت به سال گذشته، 2015 درصد افزایش داشته است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • باسلام،واقعا از دست اندرکاران محترم کمال تشکر را دارم که مطالب ارزنده‌ایی رو ارایه میدن.
    موفق و پیروز باشید.