بررسی وضعیت صورت های مالی خگستر (6 ماهه 1398)

بررسی وضعیت صورت های مالی خگستر (6 ماهه 1398)

صورت سود و زیان

پیش از بررسی صورت سود و زیان، باید اشاره کنیم صورت سود و زیان شرکت های سرمایه گذاری، تصویر کاملی از وضعیت مالی ارائه نمی کنند و برای بررسی این شرکت ها باید به تغییرات پورتفوی سرمایه گذاری آن ها توجه کرد.

درآمد های عملیاتی خگستر در نیمه نخست 98 نسبت به سال گذشته با 36 درصد کاهش، به 6 میلیارد تومان رسیده است. با انیحال هزینه های عملیاتی 25 درصد افزایش داشته و به 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است. در نتیجه سود عملیاتی با 75 درصد کاهش، به 1 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است.

این شرکت هیچگونه تسهیلات مالی ندارد. سایر درآمد های غیر عملیاتی با 96 درصد کاهش، به 2 میلیارد تومان رسیده است. لازم به ذکر است دلیل بالا بودن درآمد های غیر عملیاتی در دوره ی مالی قبل، فروش دارایی ثابت بوده است. بنابراین کاهش این درآمد نسبت به سال گذشته طبیعی است.

در نهایت سود خالص این شرکت در دوره ی شش ماهه 2 میلیارد تومان (1 تومان به ازای هر سهم) بوده است که نسبت به سال گذشته 88 درصد کاهش یافته است.

وضعیت پورتفوی سرمایه گذاری

محصولات شیمیایی

ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی این شرکت در ابتدای سال 500 میلیارد تومان بوده است. این رقم در نیمه نخست سال جاری با افزایش چشمگیرِ 100 درصدی، به 985 میلیارد تومان رسیده است. بهای تمام شده این سرمایه گذاری ها مجموعاً 294 میلیارد تومان بوده در نتیجه ارزش افزوده ی پورتفوی بورسی این شرکت به 690 میلیارد تومان می رسد.

عمده ی سرمایه گذاری بورسی این شرکت به بلوک 8.3 درصدی بانک پارسیان بر می گردد. خگستر بابت خرید این بلوک 200 میلیارد تومان هزینه کرده در حالی که امروز ارزش بازار آن به 665 میلیارد تومان رسیده است. (ارزش افزوده 465 میلیارد تومان)

شرکت صنعتی نیرو محرکه دومین سرمایه گذاری بورسی این شرکت به شمار می رود. خگستر مالک 49.2 درصدی خمحرکه می باشد. بهای تمام شده سهام خمحرکه برای خگستر 50 میلیارد تومان بوده که ارزش امروز آن به بیش از 330 میلیارد تومان افزایش یافته است. (ارزش افزوده 280 میلیارد تومان)

شرکت مهرکام پارس نیز دیگر سرمایه گذاری عمده ی خگستر در بورس محسوب می شود. خرید 52 درصد از سهام این شرکت برای خگستر 26 میلیارد تومان هزینه داشته و ارزش امروز آن به 240 میلیارد تومان رسیده است. (ارزش افزوده 214 میلیارد تومان)

از جمله شرکت های غیر بورسی زیر مجموعه خگستر می توان به سرمایه گذاری سمند، ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو و صنایع ریخته گری ایران خودرو اشاره کرد.

خگستر در حالی مالک 30 درصدی سرمایه گذاری سمند است که تنها پورتفوی بورسی این شرکت 2330 میلیارد تومان است. در نتیجه خگستر مالک 700 میلیارد تومان از پورتفوی این شرکت خواهد بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *