احتمال به تعویق افتادن تیپرینگ در آمریکا به علت ماجرای EVERGRANDE

احتمال به تعویق افتادن تیپرینگ در آمریکا به علت ماجرای EVERGRANDE

به سیاست کاهش خرید دارایی ها یا همان کاهش خرید اوراق قرضه اصطلاحا << تیپرینگ >> گفته میشود. این عمل نوعی سیاست انقباضی بوده که به کاهش نقدینگی در سطح بازار منجر میگردد.در روز چهارشنبه هفته جاری جلسه تعیین نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا را داریم که جدا از منتفی بودن افزایش نرخ بهره اعمال سیاست تیپرینگ نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

دلیل اصلی این امر ریسک شدید بازار جهانی ناشی از احتمال ورشکستگی یک شرکت ساختمانی در چین به نام EVERGRANDE است. این شرکت در حال حاضر دو تریلیون یوان یا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی دارد. مدل تجاری اورگرند به این صورت است که وام‌‌های کلان اخذ می‌کند و آپارتمان‌های متعدد می‌سازد. سپس آنها را با حاشیه سود پایین به فروش می‌رساند تا سریعا نقدینگی کافی برای شروع مجدد پروژه‌های جدید را در اختیار داشته باشد.

اخبار و تحلیل‌های بیشتر در کانال سیگنال ارز دیجیتال

در ماه ژوئن سال جاری این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند سود وام خود را پرداخت کند و این شروع نگرانی‌ها برای اورگرند بود. ماه بعد، یک دادگاه چینی به درخوست یکی از وام‌دهندگان سپرده‌های بانکی این شرکت به ارزش ۲۰ میلیون دلار را مسدود کرد. این موضوع باز هم شرایط را پیچیده‌تر کرد.

احتمال به تعویق افتادن تیپرینگ در آمریکا به علت ماجرای EVERGRANDE

این شرکت از تعهدات خود در برابر بیش از ۷۰ هزار سرمایه‌گذار جا مانده است. بیش از یک میلیون خریدار که پروژه‌های ناتمام این شرکت را خریداری کرده‌اند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و سرعت مشکلات در حال افزایش است.

امروز دوشنبه، نقطه عطفی برای این شرکت بود، زیرا باید ۸۰ میلیون دلار سود برای یکی از وام‌های خود پرداخت می‌کرد اما در پرداخت آن ناتوان بود. از یک سال گذشته سهام این شرکت ۹۰ درصد افت داشته است و اکثر اوراق قرضه آن در وضعیت اوراق بنجل (Junk Bond) قرار گرفته است.

تاثیر این وقایع بر بازارجهانی

تحولات شرکت اورگرند که تا مرز ورشکستگی پیش رفته است بازارهای مالی دنیا را متشنج کرده است زیرا چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکا میتواند شاهد بحران مالی همچون سال 2008 باشد و این بحران به سایر کشورها نیز سرایت نماید.

در روز گذشته بازارهای مالی در حالت ریسک گریزی شدید قرار گرفتند و شاخص های سهام در دنیا سقوط کردند در نمودار زیر نیز شاهد افزایش شدید 13 درصدی شاخص ویکس یا همان شاخص نوسانات بازار است که نشان سطح بالای ترس در مارکت است. در مقابل ریزش شاخص های سهام آسیا، اروپا و آمریکا را مشاهده میکنید که در پی این حوادث بوجود آمده است.

احتمال به تعویق افتادن تیپرینگ در آمریکا به علت ماجرای EVERGRANDE

تاثیر تحولات اخیر بر جلسه بانک مرکزی آمریکا

حوادث اخیر بوجود آمده باعث شده عدم اطمینان از آینده اقتصاد در بازارها هویدا شود و این موضوع ممکن است سبب شود مقامات فدرال رزرو دست به اقدامات محتاطانه بزنند و قضیه تیپرینگ را به تعویق بیاندازند حتی ممکن است این تصمیم به سال بعد یعنی 2022 موکول گردد.

در صورت تعویق تیپرینگ به سال آینده چه تاثیراتی در بازار مشاهده میکنیم؟

در صورت اعلام تعویق تیپرینگ شاخص دلار به عنوان موتور محرکه و درایور اصلی بازار تحت نزول قرار میگیرد و بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا نیز شدیدا نزولی خواهد شد. بازده اوراق قرضه هم بخاطر ریسک گریزی بازار و هم در صورت تعویق تیپرینگ میتواند شدیدا نزولی گردد.

اولین تاثیر این تصمیمات میتواند بر اونس طلا باشد که در اینصورت شاهد صعود شدید اونس در بازار خواهیم بود ولی در بازار کامودیتی ها نفت و سایر محصولات معدنی از ترس بحران در اقتصاد چین میتوانند نزولی گردند زیرا تاثیر افت دلار شاید به ظاهر باعث افزایش قیمت کامودیتی ها شود اما بحران در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده کامودیتی ها در جهان میتواند تعادل در بازار عرضه و تقاضا  را برهم زند.

نظر شما چیست؟ آیا این تحولات پس از کرونا میتوانند موجب بحرانی دیگر در اقتصاد شوند؟

نظرات خود را در پایین همین پست با ما در میان بگذارید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *