کدام خودروها وارد بازار ایران میشوند؟ | واردات خودرو 1403
بازار خودرو ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی از جمله کمبود عرضه، افزایش قیمتها و عدم تناسب کیفیت با قیمت، روبرو بوده است.
در همین راستا، دولت واردات خودرو 1403 را با هدف تعدیل بازار، اقدام به تصویب آییننامه جدید واردات خودرو کرد.
این آییننامه که شامل خودروهای نو و دست دوم میشود، پس از سالها ممنوعیت و محدودیتهای شدید، امید را به مصرفکنندگان خودرو بازگرداند.
- اما کدام خودروها وارد بازار ایران میشوند؟
- تاثیر واردات بر قیمت خودرو چیست؟
- آیا هر فرد میتواند به تنهایی اقدام به واردات خودرو کند؟
با ما همراه باشید تا به بررسی اینکه چه ماشین هایی وارد میشود بپردازیم…
چه خودروهایی وارد ایران میشود؟
با این حال، بر اساس اطلاعات موجود، میتوان گفت که دستههای کلی زیر شامل خودروهای مجاز برای واردات به ایران میشوند:
- خودروهای نو: واردات خودروهای نو از برندهای مختلف خارجی، با رعایت شرایطی از جمله استانداردهای آلایندگی و ایمنی، مجاز است.
- خودروهای دست دوم: طبق آییننامه جدید واردات خودرو، واردات خودروهای دست دوم با شرایط خاص از برخی کشورها مجاز شده است. این خودروها باید دارای استانداردهای لازم و حداکثر 3 سال از تاریخ تولید آنها گذشته باشد.
- خودروهای برقی و هیبریدی: به منظور حمایت از توسعه حمل و نقل پاک، واردات خودروهای برقی و هیبریدی با شرایط تشویقی مورد استقبال دولت قرار گرفته است.
واردات خودروهای دستدوم و کارکرده
طبق آخرین اخبار منتشر شده در سال 1403، از این پس هر ایرانی میتواند با رعایت ضوابطی که در آییننامه واردات خودروهای کارکرده تعیین شده، خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.
طبق این آییننامه واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی ممکن است و وارد کننده حق ندارد تا ۵ سال خودروی وارد شدهاش را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید کمتر از 3 سال یا بیشتر از ۵ سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کرهجنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵ داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تایید سازمان ملی استاندارد برسد.
اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آییننامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای خودروهای کارکرده در نظر گرفته نشده است. بر طبق این موضوع چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود، واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی و خودروهای هیبریدی بهصرفهتر خواهد بود.
علاوه بر مسایل فنی، قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینههای واردات میشود نیز باید از سوی واردکنندگان خودرو در نظر گرفته شوند.
بخش عمده این هزینهها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق این آییننامه 4 درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی واردکنندگان پرداخت شود.
در ادامه هزینهها و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی هیبریدی و غیر هیبریدی را ملاحظه میکنید:
نرخ تعرفه گمرکی | حجم موتور (سیسی) | نوع خودرو |
55% | زیر 1500 | غیر هیبریدی |
75% | از 1500 تا 2000 | غیر هیبریدی |
95% | از 2000 تا 2500 | غیر هیبریدی |
5% | زیر 1500 | هیبریدی |
25% | از 1500 تا 2000 | هیبریدی |
25% | از 2000 تا 2500 | هیبریدی |
آیا هر فرد میتواند به تنهایی اقدام به واردات خودرو کند؟
بله، در پی ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو و با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، برای اولین بار در ایران امکان واردات خودرو با کد ملی فراهم شده است. این طرح که مزایای متعددی برای متقاضیان دارد، میتواند تحولات قابل توجهی در بازار خودرو ایجاد کند.
خودروهای وارداتی شامل چه خودروهایی میشود؟
آخرین فهرست خودروهای وارداتی به ایران به همراه جدیدترین لیست خودروهای وارداتی در سال 1403 را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
لیست خودروهای وارداتی به ایران | |||||||
عرضه کننده | برند خودرو | مدل خودرو | نوع فروش | عرضه کننده | برند خودرو | مدل خودرو | نوع فروش |
آذریوردسال | هوندا | ZRV-eHEV | جانبازان | راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | گراندویتارا هیبرید | – |
آذریوردسال | هوندا | سیتی | عادی | راساموتور خاورمیانه | جیایسی | امپو | عادی |
آذریوردسال | هوندا | HRV-eHEV | عادی | راساموتور خاورمیانه | جیایسی | امکو | عادی |
آرشام موتور | مارس | C300 PRO | عادی | راساموتور خاورمیانه | جیایسی | GS3 | عادی |
آریاک کار | تویوتا | کرولا 1200 توربو | عادی | راساموتور خاورمیانه | جیایسی | GS8 | جانبازان |
آریاک کار | تویوتا | لوین 1800 هیبرید | عادی | سایپا | چانگان | CS35 تیپ1 | عادی |
آرین پارس موتور | لاماری | ایما هیبرید | عادی | سایپا | چانگان | CS35 تیپ2 | عادی |
آرین پارس موتور | لاماری | ایما برقی | برقی | سایپا | چانگان | CS55 | عادی |
آرین ستاک | میپل | Ruilan 60S | برقی | سایپا | چانگان | ایدو EV460 | تاکسی |
آرین ستاک | جیایسی | Aion S Plus | برقی | سایپا | سینوگلد | تانگو 5 | برقی |
آرین ستاک | لیپ موتور | C01 | برقی | ستاره ایران | مرسدس بنز | A180 سدان | جانبازان |
آرین ستاک | لیپ موتور | C11 | برقی | ستاره ایران | مرسدس بنز | A180 هاچبک | جانبازان |
آرین موتور | میتسوبیشی | اوتلندر | عادی | ستاره ایران | مرسدس بنز | B200 | جانبازان |
آرین موتور | میتسوبیشی | ASX | عادی | ستاره ایران | مرسدس بنز | C180 | جانبازان |
آفتاب خودرو | مزدا | 3 پریمیوم ادیشن | عادی | ستاره ایران | مرسدس بنز | CLA-180 | جانبازان |
آفتاب خودرو | مزدا | CX-30 | عادی | شتابران خودرو | گریت وال | Tank 300 | جانبازان |
آمیتیس گستر نگاه | نیسان | سیلفی | عادی | شتابران خودرو | مکسوس | Star H | – |
ایران خودرو | دانگ فنگ | شاین مکس | عادی | شتابران خودرو | لیپ موتور | T03 | برقی |
ایران خودرو | دانگ فنگ | E70-EV | برقی | کرمان موتور | هیوندای | اکسنت 1600 | عادی |
ایران خودرو | بستیون | NAT-EV | برقی | کرمان موتور | هیوندای | النترا 1600 | عادی |
ایران خودرو | لونا | GRE-EV | برقی | کرمان موتور | هیوندای | کرتا 1500 | عادی |
برساوش | تویوتا | لوین توربو | عادی | کرمان موتور | هیوندای | کونا 2000 | عادی |
برساوش | تویوتا | لوین هیبرید | عادی | کرمان موتور | هیوندای | توسان 2000 | عادی |
برساوش | تویوتا | کمری هیبرید | جانبازان | کرمان موتور | کیامسی | E50A | تاکسی |
برساوش | تویوتا | راوفور هیبرید | جانبازان | کرمان موتور | کیامسی | E-J7 | برقی |
برساوش | تویوتا | فرانتلندر هیبرید | جانبازان | کرمان موتور | کیامسی | e-J7 PLUS | برقی |
برساوش | تویوتا | bZ3 | جانبازان | کرمان موتور | کیامسی | E30X | برقی |
برساوش | تویوتا | کرولا کراس هیبرید | عادی | کوشا خودرو نگین | کیا | سونت 1500 | عادی |
بی ام کارز | بستیون | T77 | عادی | کوشا خودرو نگین | کیا | سلتوس 1600 | عادی |
بی ام کارز | بی وای دی | سانگ پلاس DMi | – | کوشا خودرو نگین | کیا | سلتوس 1400 | عادی |
بی ام کارز | جتور | T2 | – | کوشا خودرو نگین | کیا | سراتو 2000 | عادی |
بی ام کارز | کیجی موبیلیتی | کوراندو تک دف | عادی | کوشا خودرو نگین | کیا | K5 موتور 2000 | عادی |
بی ام کارز | کیجی موبیلیتی | کوراندو دو دف | عادی | کوشا خودرو نگین | کیا | K5 موتور 1500 | عادی |
بی ام کارز | هاوال | H6 HEV | عادی | کوشا خودرو نگین | کیا | EV5 | برقی |
بی ام کارز | هوزون | NETA U | برقی | فردا موتور | جیلی | آزکارا هیبرید | عادی |
بی ام کارز | هونگچی | H5 | عادی | فردا موتور | ام جی | جی تی | عادی |
بی ام کارز | هونگچی | EQM5 | برقی | فردا موتور | ام جی | سایبرستر | – |
پارس ساتر هوشمند | اشکودا | اوکتاویا پرو | عادی | فردا موتور | ام جی | 4 | برقی |
پارس ساتر هوشمند | اشکودا | سوپرب | عادی | فردا موتور | ام جی | 5 | عادی |
پارس ساتر هوشمند | اشکودا | کاروک | عادی | ماموت خودرو | ارس | M5 | برقی |
پارس خودرو | زوتی | DL5 | عادی | ماموت خودرو | جتا | VS5 | عادی |
پارس خودرو | سایک | eRX5 | عادی | ماموت خودرو | جتا | VS7 | عادی |
پارس خودرو | لیپ موتور | T03 | برقی | ماموت خودرو | فولکس | اطلس | جانبازان |
پارس خودرو | نیسان | سیلفی 1600 | عادی | ماموت خودرو | فولکس | تیگوان | جانبازان |
پارس خودرو | نیسان | سیلفی 1200 | – | ماموت خودرو | فولکس | گلف GTI | جانبازان |
پارسیان موتور | فیات | 500 | عادی | ماموت خودرو | فولکس | ID4 CROZZ | برقی |
پارسیان موتور | فیات | 500X | جانبازان | ماموت خودرو | فولکس | T-ROC | – |
پارسیان موتور | فیات | تیپو سدان | جانبازان | ماموت خودرو | رنو | کولئوس | جانبازان |
پارسیان موتور | فیات | تیپو کراس | جانبازان | ماهان صنعت پارس | تویوتا | هایلندر هیبرید | جانبازان |
پرشیا خودرو | اپل | کورسا 1200 | – | ماهان صنعت پارس | تویوتا | وایدلندر 2000 | جانبازان |
پرشیا خودرو | اپل | کراسلند 1200 | – | معین خودرو ایرانیان | آئودی | Q5 etron | برقی |
پرشیا خودرو | اپل | موکا 1200 | – | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | کرولا 1200 | عادی |
پرشیا خودرو | ب ام و | 116i | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | کرولا 1500 | عادی |
پرشیا خودرو | ب ام و | 220i GP | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | ونزا 2000 | جانبازان |
پرشیا خودرو | ب ام و | 318i | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | کرولا هیبرید | عادی |
پرشیا خودرو | ب ام و | X1 20i | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | لوین توربو | عادی |
پرشیا خودرو | ب ام و | X2 18i | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | تویوتا | لوین هیبرید | عادی |
پرشیا خودرو | ب ام و | iX1 20 | برقی | معین خودرو ایرانیان | هوندا | وزل بنزینی | عادی |
پرشیا خودرو | مینی | کوپر 5 در | جانبازان | معین خودرو ایرانیان | هوندا | eNS1 | برقی |
پرشیا خودرو | مینی | کانتریمن | جانبازان | معین خودرو اروند | نیسان | آلتیما | جانبازان |
توسعه ارتباطات هما | تویوتا | کرولا کراس بنزینی | – | معین خودرو اروند | نیسان | ایکس تریل | جانبازان |
توسعه ارتباطات هما | تویوتا | کرولا کراس هیبرید | – | معین خودرو اروند | نیسان | اکسترا | جانبازان |
توسعه ارتباطات هما | تویوتا | یاریس | – | معین خودرو اروند | نیسان | قشقایی | جانبازان |
تیوا خودرو رایکا | تویوتا | کمری 2000 | جانبازان | مکث موتور | ونوسیا | D60 پلاس | عادی |
تیوا خودرو رایکا | تویوتا | کمری 2500 | جانبازان | مکث موتور | ونوسیا | D60EV پلاس | برقی |
تیوا خودرو رایکا | تویوتا | کمری هیبرید | جانبازان | مکث موتور | ونوسیا | استار | عادی |
جهان نوین آریا | نیسان | سانی | عادی | مکث موتور | ونوسیا | وی آنلاین | عادی |
دیار خودرو | بیجینگ | X55 | عادی | مکث موتور | ونوسیا | وی آنلاین هیبرید | عادی |
راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | سیاز | عادی | نامی خودرو پیشرو | نیسان | سیلفی | عادی |
راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | بالنو | عادی | نامی خودرو پیشرو | نیسان | قشقایی | عادی |
راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | جیمنی 3 درب | – | نامی خودرو پیشرو | نیسان | کیکس | عادی |
راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | جیمنی 5 درب | – | نامی خودرو پیشرو | نیسان | ایکس تریل | عادی |
راساموتور خاورمیانه | سوزوکی | فرانکس هیبرید | – | – | – | – | – |
آییننامه واردات خودرو
بعد از صدور آییننامه نهایی واردات خودرو توسط دولت و ارائه آن به سازمانهای مربوطه جهت اقدام، مواردی در این آییننامه وجود دارد که نقش مهمی در این بخش یعنی واردات خودرو خواهد داشت، از جمله اینکه سقف قیمتی واردات خودرو 20 هزار یورو خواهد بود در حالی که اولویت واردات با ماشین های زیر 10 هزار یورو میباشد.
این آییننامه که در 9 بند تدوین شده که جزئیات دقیق آن به شرح زیر است:
- بند 1: واردات خودرو با قیمت (فوب) کمتر 20 هزار یورو مجاز است؛ اولویت واردات با خودروهای زیر 10 هزار یورو خواهد بود.
- تبصره 1: تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
- تبصره 2: ارزش گمرکی براساس ماده 14 قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
- بند 2: خودروهای وارداتی صرفا با سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا فروخته میشوند. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به گونهای تأمین نماید که مابهالتفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علیالحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
- بند 3: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر 10 هزار یورو) ضمن پیشبینی مشوقهای سرمایهگذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
- بند 4: واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ میشود.
- بند 5: واردات خودرو برای شمارهگذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است. سرمایهگذاری و راهاندازی ایستگاههای شارژ برعهده واردکنندگان است.
- بند 6: سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویبنامه، به غیر از سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
- بند 7: منابع ارزی مورد نیاز این تصویبنامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایهگذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایهگذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
- بند 8: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در خصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعملهای اجرایی این تصویبنامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیتهای فنی و حرفهای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ میکند.
- بند 9: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویبنامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.
تاثیر واردات بر قیمت خودرو
مطابق آن چه کارشناسان در این زمینه اعلام کردهاند، واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی اثر چندانی نخواهد گذاشت. این نکته مسلم است که اکثر خودروهای وارداتی از جمله خودروهای لوکس و گرانقیمت خواهند بود و این در حالی است که تمکن مالی لازم برای خرید این نوع خودروها بین بسیاری از گروههای مختلف مردم وجود ندارد. پس میتوان نتیجه گرفت که تقاضای اکثر خریداران، همچنان به سمت خودروهای داخلی با قیمت مناسبتر متمایل خواهد بود. بنابراین واردات خودرو، به دلیل اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با خودروهای تولید داخل، تاثیری بر میزان عرضه و تقاضا و در نتیجه بر قیمتها نخواهد داشت.
در همین راستا میتوان به صحبتهای محمدرضا نجفیمنش، رئیس هیات مدیره انجمن قطعهسازان کشور که از طراحان اصل طرح رفع ممنوعیت از واردات خودرو است اشاره کرد: «در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچگونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابجا رشد داشتند اثر میگذارد و قیمت آنها را میشکند.»
با وجود نکاتی که گفته شد، همچنان برخی از متخصصان بازار خودرو معتقدند تاثیر واردات خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی مثبت بوده و باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی در حدود بین 20 تا 30 درصد خواهد شد.
سخن پایانی
هر ایرانی میتواند ماشین خارجی نو یا دست دوم (تا 3 سال کارکرده) را به ایران بیاورد، اما لازم است تا قوانین خاصی را رعایت کند. حداکثر قیمت هر خودرو برای واردات 20 هزار یورو و اولویت با ماشین های زیر 10 هزار یورو میباشد. فعلا معلوم نیست که دقیقا چه اتفاقی رخ خواهد داد و باید صبر کرد و دید. اما با رفع محدودیتها و ممنوعیتها شاید بتوان دوباره شاهد خودروهای روز دنیا در سطح کشور بود.
پرسشهای متداول
بر اساس آییننامه جدید، واردات خودروهای نو و دست دوم با شرایط خاص از جمله استانداردهای آلایندگی و ایمنی، مجاز است. همچنین خودروهای برقی و هیبریدی نیز با شرایط تشویقی مورد استقبال قرار میگیرند.
· علاوه بر تعرفه گمرکی، هزینههای دیگری مانند مالیات بر ارزش افزوده، نرخ سود بازرگانی، 4 درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی واردکنندگان پرداخت شود.
· نرخ تعرفه گمرکی به حجم موتور و نوع خودرو (هیبریدی یا غیر هیبریدی) بستگی دارد. به طور کلی، تعرفه گمرکی خودروهای زیر 1500 سیسی و خودروهای هیبریدی به صرفهتر است.
کارشناسان نظرات مختلفی در این زمینه دارند. برخی معتقدند که تاثیر این طرح بر قیمت خودروهای داخلی در کوتاهمدت ناچیز خواهد بود و بیشتر شامل خودروهای لوکس و گرانقیمت میشود.
برخی دیگر معتقدند که واردات میتواند به تعدیل قیمتها و کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی منجر شود.
· بله، در پی ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو و با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، برای اولین بار در ایران امکان واردات خودرو با کد ملی فراهم شده است.
لیست برخی از خودروهای وارداتی:
تویوتا کرولا، کرولا کراس، هایلندر، کمری، راوفور، لوین
کیا سراتو، سلتوس، K5، EV5
هیوندای النترا، توسان، کونا، اکسنت
نیسان سنی، سلفی، ایکس تریل، قشقایی، آلتیما
میتسوبیشی ASX، اوتلندر
لاماری ایما
مرسدس بنز A180، C180، CLA-180
و …
چرا هر چی دارم زور میزنم که .این خبر ها راسته و دروغ اصلا تو کارشون نیست ..نمیتونم باور کنم .. این طرز تفکر من نیست طرز تفکر میلیونها ایرانی هست