شرایط واردات خودرو به کشور 1403 | چگونه خودرو وارد کنیم؟

شرایط واردات خودرو به کشور 1403 | چگونه خودرو وارد کنیم؟

شرایط واردات خودرو به کشور طی سال‌های اخیر دستخوش تغییرات متعددی شده است. این تغییرات عمدتاً به دلیل نوسانات اقتصادی، تحریم‌ها، و سیاست‌های داخلی کشور بوده است. دستورالعمل واردات خودرو نیز به نحوی تعیین شده که خودروهای موجود در وضعیت مناسب‌تری عرضه شوند که مهم‌تر از آن واردات خودروهای برقی و هیبریدی است. اما سوال اصلی این است که چگونه خودرو وارد کنیم؟

برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا به بررسی اینکه چطور خودرو وارد کنیم و شرایط و قوانین جدید واردات خودرو به ایران بپردازیم.

شرایط واردات خودرو به کشور در سال 1403 چیست؟

در پاسخ به اینکه چطور خودرو وارد کنیم، باید شرایط واردات خودرو 1403 را بررسی کنیم. شرایط واردات خودرو به کشور 1403 به شرح زیر است:

·        سن خودرو:  خودروهای کارکرده قابل واردات، باید دارای سنی بین 3 تا 5 سال باشند.(یعنی خودروهای ساخته شده در سال‌های 2019 تا 2021)

·        حجم موتور:  حداکثر حجم موتور مجاز برای خودروهای وارداتی، 2500 سی‌سی تعیین شده است.

·        نوع فرمان:  تنها خودروهای دارای فرمان چپ مجاز به ورود به کشور می‌باشند.

·        استانداردهای روز: خودرو باید دارای استانداردهای ایمنی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران بوده و از برندهای معتبر ژاپنی، کره‌ای یا اروپایی باشد.

·        مصرف شخصی:  خودروهای وارداتی صرفاً جهت استفاده شخصی متقاضی بوده و واگذاری آن تا مدت 5 سال ممنوع می‌باشد.

·        تامین قطعات و خدمات پس از فروش: متقاضیان موظف به ارائه تأییدیه تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.

·        ثبت‌نام اولیه جهت واردات: پیش از ورود خودرو به کشور، ثبت آماری خودرو الزامی است. عدم انجام این ثبت، منجر به عدم ترخیص خودرو از گمرک خواهد شد.

طرح‌های فروش خودرو را در صفحه اخبار اپلیکیشن سیگنال ببینید

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

طبق قوانین جدید، هر شخص حقیقی (فرد) می‌تواند بدون نیاز به داشتن کارت بازرگانی، اقدام به واردات خودرو نماید. این بدان معناست که افراد عادی و بدون داشتن فعالیت تجاری رسمی، می‌توانند برای خودروی شخصی‌شان اقدام به واردات کنند.

اما برای واردکنندگان حقوقی (شرکت‌ها) و همچنین اشخاص حقیقی که قصد واردات تجاری دارند، داشتن کارت بازرگانی معتبر الزامی است. کارت بازرگانی به عنوان مجوزی رسمی برای انجام فعالیت‌های تجاری و واردات کالا محسوب می‌شود و نشان‌دهنده صلاحیت فرد یا شرکت برای انجام این فعالیت است.

مدارک لازم برای واردات خودرو چیست؟

به طور کلی، مدارک اصلی مورد نیاز واردات خودرو برای واردکنندگان حقوقی یا تجار عبارتند از:

1)      کارت بازرگانی معتبر: این کارت مجوزی است که به شما اجازه می‌دهد فعالیت‌های تجاری از جمله واردات خودرو را انجام دهید.

2)      مدارک شناسایی: شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه می‌باشد.

3)      گواهینامه رانندگی معتبر: گواهینامه‌ای که به نام شخص متقاضی باشد و تاریخ اعتبار آن رو به اتمام نباشد.

4)      معرفی‌نامه حساب وکالتی: گواهی است که از بانک دریافت می‌کنید و نشان می‌دهد شما حساب وکالتی مورد نیاز برای واردات خودرو را افتتاح کرده‌اید.

آموزش افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو را از این مطلب بخوانید

تعرفه واردات خودروهای کارکرده

طبق قانون واردات خودرو، تعرفه ورودی خودروی سواری در سال ۱۴۰3 بسته به حجم موتور در جدول تعرفه واردات خودرو نشان داده شده است:

تعرفه گمرکیحجم موتور
۲۰ درصدبنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی
55 درصدبنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی
۹۵ درصدبنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی
۱۳۵ درصدبنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی
۱۶۵ درصدبنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی
۱۷۵ درصدبنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی

همچنین سایر هزینه‌ها به شرح زیر می‌باشد:

مالیات و عوارض:

مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر فروش): ۹ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودرو را شامل می‌شود.

عوارض هلال احمر: یک درصد از حقوق ورودی را شامل می‌شود.

عوارض پسماند: نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی را شامل می‌شود.

عوارض واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی: ۱۰ درصد ارزش گمرکی را شامل می‌شود.

عوارض واردات خودروهای سواری: ۵ درصد ارزش فوب را شامل می‌شود.

مالیات علی‌الحساب: در صورتی که توسط اشخاص حقیقی یا بدون کارت بازرگانی واردات انجام شود، دو درصد مالیات علی‌الحساب نیز باید پرداخت شود.

هزینه‌های مربوط به خودرو و پلاک:

هزینه استاندارد و گواهی اسقاط: ۸ در هزار ارزش سیف گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم درصد ارزش خودرو را شامل می‌شود.

عوارض راهنمایی و رانندگی: ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری را شامل می‌شود.

عوارض شماره‌گذاری: ۳ درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری را شامل می‌شود.

هزینه نقل و انتقال دارایی و عوارض شهرداری: این هزینه‌ها بسته به نوع خودرو و شهر مقصد متفاوت است.

چگونه خودرو وارد کنیم

گواهی اسقاط خودرو برای واردات

برای وارد کردن خودروی جدید به کشور، حتماً باید یک گواهی خاص به نام “گواهی اسقاط” تهیه کنید. قبلاً برای گرفتن این گواهی، باید یک خودروی قدیمی و فرسوده را می‌فروختید. اما حالا قوانین تغییر کرده و می‌توانید بدون داشتن خودرو قدیمی، این گواهی را خریداری کنید. گفتنی است که دولت این کار را برای کنترل بازار خودرو و بهبود کیفیت خودروهای در گردش انجام می‌دهد.

شرایط واردات خودرو جانبازان چیست؟

طبق اعلامیه جدید بنیاد شهید، شرایط واردات خودرو برای جانبازان به این صورت در نظر گرفته شده است:

  • جانبازان بالای ۵۰ درصد: این عزیزان می‌توانند خودروی مورد نظر خود را با پرداخت تعرفه گمرکی صفر وارد کنند. یعنی هزینه گمرکی برای آن‌ها محاسبه نمی‌شود.
  • سایر ایثارگران: افرادی که مشمول ماده ۴۵ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند، می‌توانند از تسهیلات بانکی برای خرید خودروهای داخلی استفاده کنند.(ملاک برای تعیین درصد جانبازی، نظر کمیسیون پزشکی بنیاد شهید است.)
  • محدودیت قیمت خودرو: ارزش خودرویی که جانبازان می‌توانند وارد کنند، بسته به درصد جانبازی آن‌ها محدود شده است.
  • اولویت با جانبازان: جانبازانی که در سال‌های گذشته از هیچ تسهیلاتی برای خرید خودرو استفاده نکرده‌اند، در اولویت قرار دارند.
  • ممنوعیت فروش خودرو: جانبازانی که خودروی خود را وارد می‌کنند، به مدت ۵ سال حق فروش خودرو را ندارند.

آخرین اخبار واردات خودرو

افزایش چشمگیر واردات خودروی نو در سال ۱۴۰۳ (2 مرداد 1403)

اخیراً گمرک جمهوری اسلامی ایران از افزایش قابل توجه واردات خودروهای نو در ۴ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ خبر داده است. بر اساس آمار ارائه شده، بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش تقریبی ۱۹۲ میلیون دلار وارد کشور شده و از گمرکات ترخیص شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تنها ۴۳۹ دستگاه خودرو وارد شده بود، نشان‌دهنده رشد چشمگیر بیش از ۲۱ برابری در واردات خودرو است.

ثبت سفارش واردات خودرو به مناطق آزاد ابلاغ شد (16 تیر ۱۴۰۳)

براساس مصوبه جدید هیئت دولت، از این پس ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، خودروهای هیبریدی و برقی با ارزش بیش از 40 هزار دلار و خودروهای ساخت کره و آمریکا به مناطق آزاد ممنوع است. همچنین، برای واردات خودرو به مناطق آزاد، ثبت سفارش و تخصیص ارز الزامی است. به عبارت دیگر، واردکنندگان باید قبل از وارد کردن خودرو، ارز مورد نیاز را تامین کرده و مجوزهای لازم را دریافت کنند. این مصوبه با هدف تنظیم بازار خودرو، حمایت از تولید داخلی و حفظ منابع ارزی کشور اتخاذ شده است.

تسهیل واردات خودروهای کارکرده

لایحه جدید واردات خودروهای کارکرده، شرایط واردات خودرو کارکرده را آسان‌تر کرده است. طبق این لایحه دیگر نیازی به انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی نیست. خودروهایی که می‌خواهیم وارد کنیم، فقط باید استانداردهای کشور مبدأ را داشته باشند و تأییدیه سازمان‌های استاندارد و محیط زیست ایران را بگیرند.

بر اساس مصوبه اخیر مجلس، شرایط واردات خودرو کارکرده با محدودیت سنی ۵ سال و با تایید سازمان‌های ذی‌ربط مجاز اعلام شده است. این مصوبه شامل خودروهای سنگین همچون کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس نیز می‌شود. هدف از این اقدام، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بهبود کیفیت خدمات در این حوزه است. همچنین، انتظار می‌رود این مصوبه به کنترل نرخ‌ها و کاهش آلودگی هوا کمک شایانی نماید.

نتیجه‌گیری

در پاسخ به اینکه چگونه خودرو وارد کنیم؟ گفتیم که شرایط واردات خودرو به ایران در سال 1403 با هدف تنظیم بازار، حمایت از تولید داخلی و افزایش کیفیت خودروهای موجود، دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. این تغییرات شامل محدودیت‌هایی در سن خودرو، حجم موتور، نوع فرمان و استانداردهای ایمنی است. همچنین، الزام به ثبت آماری خودرو قبل از ورود به کشور و ارائه گواهی اسقاط، از دیگر الزامات این فرآیند محسوب می‌شود. با این حال، شرایط واردات خودرو پیچیده بوده و شامل قوانین و مقرراتی است که افراد باید به دقت آن‌ها را مطالعه کنند.

آخرین شرایط واردات خودرو را در اپلیکیشن سیگنال دنبال کنید
برچسب‌ها
نظرات کاربران
  • والا خودروهای 50 سال پیش ژاپنی و حتی دشمن آمریکا و انگلیس هم استانداردشون بهتر از این خودروهای بروز هستن و هم مصرفشون کمتره