نگاهی به پروژههای در دست اقدام «بالاس»
بالاست در سال گذشته پروژههایی را شامل دو خطه کردن راهآهن تهران-کرج پیشبرد. که به گفته مدیرعامل اگر این پروژه توسط کارفرما تامین سرمایه شود تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، با تغییر شرایط تامین مالی پروژهها در حوزه زیر ساخت حملونقل، قراردادها از EPC (که تامین مالی انجام قرارداد بر عهده کارفرما است) به EPCF (که تامین مالی انجام قرارداد بر عهده پیمانکار است) تغییر کرده است.
ابراهیم محمدی؛ مدیرعامل بالاست با اعلام این مطلب گفت: پیمانکار برای گرفتن مطالبات خود مجبور است اوراق اسناد با کسر ۳۰ درصد دریافت کند در نتیجه پیمانکاران توانایی فعال ماندن را ندارند.
وی افزود: اوراق خزانه اسناد برای وصول مطالبات، مهمترین چالش پروژههای عمرانی کشور بوده که باعث ضعیف شدن پیمانکاران میشود. بهتر بود بابت نرخ تنزیل اوراق بدهی پیمانکاران را مستهلک میکردند و از این شکل تامین مالی انجام میشد. به گفته محمدی به علت تغییراتی که در تامین منابع مالی طرحهای عمرانی پیشبینی میکردیم از سال گذشته یک تغییر پارادایم داشته و برای اولین بار در سال گذشته وارد حمل بار شدیم.
این شرکت مجوز حمل بار از طریق ریل را دارا بوده و نزدیک به ۵۰۰ دستگاه واگن ملکی دارد که توانسته از این تعداد حدود ۴۳۰ واگن را آماده به کار کند که ۳۰۰ واگن آن در اختیار شرکت راهآهن بوده و حدود دو سال است که با شرکت راهآهن قرارداد ندارد که به گفته مدیرعامل با توجه به افزایش قطعات این موضوع ما را ضعیف کرده و بابت کرایه حمل با حق دسترسی که بدهکار بوده با شرکت راهآهن تهاتر میکنیم. با توجه به مذاکراتی که صورت گرفته انتظار ما این است که این قرارداد زودتر نهایی شود.
مدیرعامل شرکت بالاست درباره پروژههای در دست اقدام این شرکت گفت: این شرکت جزو شرکتهای زیرساخت در حوزه راهآهن است. در سال گذشته پروژههایی را شامل دو خطه کردن راهآهن تهران-کرج پیشبردیم. اگر این پروژه توسط کارفرما تامین سرمایه شود تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید. به گفته وی پروژه دیگر، راهآهن میانه-بستانآباد به طول ۱۳۴ کیلومتر بوده که پیشبینی میکنیم تا پایان مرداد ماه به بهرهبرداری برسد. عملیات در حال انجام بوده و روزانه ۲رام قطار ۲۰ واگنه، بالاستریزی داریم و بیش از ۷۰ درصد آن بالاستریزی شده و همزمان با بالاستریزی، جوشکاری درز ریل و نصب خطوط فرعی نیز درحال انجام است.
محمدی در ادامه گفت: پروژه دیگر راهآهن خواف-هرات بوده که مشکل تامین تراورس و سوزن دارد. تراکم کار باعث شده که این شرکتهای تامینکننده نتوانند تقاضا را در زمان مناسب تامین کنند و عملیات احداث تا سر مرز ایران و افغانستان به عهده ما است.