بررسی صورتهای مالی سه ماهه غگلپا به همراه گزارش فعالیت تیر 98
شرکت پگاه گلپایگان در سه ماهه 98، 69 میلیارد و 900 میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته است که نسبت به دوره ی مشابه سال قبل، 71 درصد رشد داشته است.
به گزارش سیگنال تحلیل صورت مالی سه ماهه و گزارش فعالیت شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به شرح زیر است.
صورت های مالی سه ماهه 98
با اینحال بهای تمام شده بیش از 78 درصد افزایش داشته است که این مسئله باعث شده حاشیه سود ناخالص از 12 درصد در سال گذشته، امسال به 11 درصد کاهش یابد. سود ناخالص این شرکت در این دوره 8 میلیارد و 185 میلیون تومان بوده است. (یکی از دلایل کاهش سود ناخالص، نرخ گذاری دستوری سازمان حمایت بر روی محصولات این شرکت بوده است)
هزینه های فروش، اداری و عمومی با رشدی 77 درصدی، به 3 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش یافته است. یکی از هزینه های عمده شرکت های غذایی، هزینه حمل و نقل بوده که پیش بینی می شود امسال این هزینه برای این شرکت 40 درصد افزایش یابد.
هزینه های مالی این شرکت نیز رشد زیادی داشته و به 3 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده است. این شرکت در مجموع 16 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات مالی داشته که همگی آن کوتاه مدت است. (85 درصد تسهیلات با نرخ 18 درصد و باقی مانده با نرخ 11 درصد) (نسبت بدهی: 78 درصد)
در مجموع این شرکت در دوره ی سه ماهه 98، 2 میلیارد و 935 میلیون تومان سود خالص داشته که نسبت به سال گذشته 8 درصد کاهش را نشان می دهد. (سود به ازای هر سهم در سه ماهه 98: 24 تومان) (حاشیه سود خالص: 4 درصد)
Price: 2150
EPS TTM: 158
P/E TTM: 13.6
یکی از مهمترین مسائل در شرکت های غذایی، دوره ی وصول مطالبات است. این دوره برای شرکت پگاه گلپایگان، 223 روز می باشد. این بدان معناست که این شرکت، 223 روز پس از فروش محصولاتش، مبلغ آن را دریافت می کند که مدت زمان طولانی ای می باشد و ریسک کمبود نقدینگی شرکت، آن هم در شرایط تورمی ایران را افزایش می دهد.
گزارش فعالیت تیر ماه 98
عمده تولیدات این شرکت، انواع پنیر (سهم از فروش: 62 درصد)، انواع دوغ (سهم از فروش: 9 درصد) و انواع خامه (سهم از فروش: 8 درصد) می باشد.
تعداد فروش
تعداد فروش انواع پنیر در تیر ماه نسبت به میانگین سه ماه گذشته 12 درصد و انواع دوغ 34 درصد افزایش یافته با اینحال فروش انواع خامه 76 درصد کاهش پیدا کرده است.
نرخ فروش
نرخ فروش انواع پنیر 2.6 درصد، انواع دوغ 10 درصد و انواع خامه 23 درصد افزایش یافته است.
مبلغ فروش
مبلغ فروش انواع پنیر 15 درصد و مبلغ فروش انواع دوغ 47 درصد افزایش اما مبلغ فروش انواع خامه 70 درصد کاهش یافته است.
به طور کلی مبلغ فروش شرکت در تیر ماه نسبت به میانگین سه ماه گذشته 7 درصد افزایش یافته است.