معرفی بهترین خودروهای ایرانی
تاریخچه خودرو ایران
بهترین خودروهای ایرانی کدام خودروها هستند؟ قبل از این که به پاسخ این سوال بپردازیم بد نیست کمی تاریخچه صنعت خودروسازی را در ایران بررسی کنیم. پس از صنعت نفت بزرگترین صنعت در ایران، صنعت خودروسازی است. تاریخچه خودرو در ایران نسبت به جهان چندان قدیمی نیست. اولین بار مظفرالدین شاه در بازگشت از سفر اروپا دو اتومبیل را با راننده همراه خود به ایران آورد. در بعضی از کتاب ها این دو خودرو فورد کروکی کلاچی با تایرهای توپُر و یا دو مدل از رنوی فرانسه ثبت شده است.
یکی از این اتومبیلها هیچگاه وارد ایران نشد چرا که در مسیرش و هنگام حمل و نقل دچار نواقصی شده و در راه ماند خودروی دیگر نیز در واقعهی ترور نافرجام محمد علی شاه در دوشانتپه منفجر شد و از بین رفت. بنابراین بقایایی از این دو خودرو در موزههای کشور وجود ندارد.
در سال 1300 اتومبیل یکی از کالاهای وارداتی و لوکس محسوب میشد. بنابراین کارخانه صنعتی ایران ناسیونال تحت لیسانس کمپانی تالبوت از زیرمجموعههای روتس انگلیس در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی تأسیس شد
اولین محصولات این شرکت اتوبوس و مینیبوس بود. تولید پیکان از سال ۴۶ دربرنامهی ایران ناسیونال قرار گرفت و تا سال ۵۶ مدلهای مختلفی از آن مانند کار، جوانان، استیشن و لوکس ساخته شد. ایران ناسیونال به ایران خودرو تغییر نام پیدا کرد.
سایپا دومین کارخانه خودروسازی ایران بود که اولین خودروی تولیدی آن ژیان با مشارکت سیتروئن فرانسه بود. ژیان مهاری، ژیان پیکاپ، رنو ۵ و رنو ۲ خودروهایی بودند که توسط سایپا تا سال ۵۶ تولید شدند. شرکت خودروسازی ایرانی پارس خودرو با تولید شاهین و آریا و شرکت کرمان موتور، بهمن موتور و مدیران خودرو نیز فعالیت داشتند.
اولین خودروی ملی ایران که در سالگرد ۴۴ سالگی صنعت خودروسازی جهان وارد بازار کشور شد، سمند بود و تاکنون خودروهای دیگری از جمله دنا، رانا، تیبا و ساینا در مدلها و تیپهای مختلف به عنوان خودروی ملی در این کمپانیها ساخته شدهاند.
بررسی بهترین ماشین ایرانی
در اینجا به بررسی بهترین ماشین های ایرانی از لحاظ ظاهری، فنی، امنیت و سایر موارد خواهیم پرداخت. درواقع بهترین ماشین های ایرانی و کم استهلاک ترین خودرو ها را مورد بررسی قرار میدهیم. در این مقاله تنها به بررسی برخی از خودروهای داخلی طبق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پرداخته ایم.
پژو پارس اتومات
پژو پارس اتوماتیک یا پژو پرشیا در سال 79 توسط ایران خودرو روانه بازار شد. پژو در اصل خودرویی فرانسوی است. اما بعد از سال ها تولید در ایران به عنوان خودروی ایرانی شناخته میشود. ابتدا پژو 405 و بعد پژو پرشیا و اکنون به پارس تغییر نام پیدا کرد تا بیشتر ایرانی باشد.
باشد. طراحی ظاهری پارس به مراتب زیباتر و مدرنتر از پژو ۴۰۵ است. این خودرو با دو تیپ XU7 و LX که پیشرانههای متفاوتی دارند در بازار حضور دارند که از قضا بازار خرید و فروش دست دوم خوبی هم دارد.
موتور کم مصرف TU5، گیربکس اتوماتیک AL4، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک، سنسور دنده عقب، آینه هاي جانبی برقی تاشو، رینگ آلومینیومی 15 اینچ، ترمز جلو و عقب دیسکی، دسترسی آسان به قطعات و غیره از ویژگی های این خودرو است. مصرف سوخت بالا، نداشتن کیفیت ساخت بالا، ضعف امکانات رفاهی از نقاط ضعف این خودرو میباشد.
مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1587 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 108 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 4 دنده خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 14.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 187 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1185 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4498 طول، 1704 عرض، 1410 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2670 میلیمتر |
دنا پلاس توربو اتوماتیک
ایران خودرو دنا پلاس را از خودروی سمند توسعه داده است. دنا پلاس یکی از خودروهای محبوب و مورد پسند جوانان ایرانی است. دنا پلاس دارای رینگ آلومینیومی است و ۴ کیسه هوا در آن دیده می شود.
از ویژگی های این خودرو میتوان به صندلی های جلوی برقی، سانروف، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، پخش DVD، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه های تاشو برقی، راهنمای تعویض لاین، کروز کنترل، بلوتوث، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده، قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده، غربیلک فرمان چرمی و غیره اشاره کرد.
در دنا پلاس طراحی تهاجمی صورت گرفته است و از امکانات، تجهیزات و حتی توان فنی بالاتری برخوردار است. نقاط ضعف این خودرو پلتفرم قدیمی، مصرف و استهلاک بالای پیشرانه، عایقبندی ضعیف کابین آن، نبود امکاناتی همچون گیربکس اتوماتیک یا سیستم ورود و استارت بدون کلید، نرم بودن فرمان برقی در سرعتهای بالا است.
دنا پلاس اتوماتیک یک از بهترین خودروهای ایرانی برای جاده است. این خودرو برای سفر در جاده و مسافرت مناسب است.
مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1645 سی سی |
تنفس موتور | توربوشارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته خودکار |
شتاب 0 تا 100 | 11 ثانیه |
حداکثر سرعت | 205 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1262 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4559 طول، 1720 عرض، 1460 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2671 میلیمتر |
پژو 207 اتومات
پژو 207 اتومات سقف شیشه ای یا پانوراما توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود. پژو 207 سقف شیشه ای در دو مدل هاچبک و صندوقدار در نمونه های دستی و اتوماتیک به بازار عرضه خواهند شد که در نسخه صندوقدار امکاناتی بیشتر اعم از فرمان کمکی برقی، آینه تاشو برقی، قفل درب صندوق از داخل کابین و غربیلک فرمان چرمی به چشم میخورد که در نمونه هاچبک وجود ندارد.
سقف شیشه ای پژو 207 به صورت مونروف (munroof) است و قابلیت باز و بسته شدن را ندارد، همینطور سایه بان برقی برای این سقف شیشه ای در نظر گرفته نشده است و بایستی به صورت دستی، سایه بان یا همان کاور سقف شیشه ای را باز و بسته کنید.
از مزایای پژو 207 میتوان دسترسی به قطعات یدکی، جادار بودن و راحتی خودرو و کم مصرف بودن موتور را دانست. قیمت بالا، جادار نبود صندوق، خشک بودن تعلیق عقب و کوبش داخل کابین از نقاط ضعف این خودرو است.
مشخصات فنی پژو 207 پانوراما
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1578 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | پنج سرعته دستی یا چهار سرعته اتوماتیک AL4 |
شتاب 0 تا 100 | 11.6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1100کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 3900 طول، 1680 عرض، 1468 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2443 میلیمتر |
کوییک S
کوییک S محصول شرکت سایپا است. مهمترین تغییر کوییک S به نسبت مدل معمولی سپر جلو ، جلوپنجره و چراغ های عقب جدید و همینطور تغییرات کمی در طراحی داخلی ماشین هستند. جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرت پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. کوییک اس ماشین تند و تیزی نیست. این خودرو با مدل اصلی کوئیک هاچبک تفاوت فنی ندارد و صرفا در بخشهایی مثل سقف و سپر و آینههای جانبی رنگش قرمزش تفاوت دارد.
سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، روف رگ، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ همراهی تا درب منزل، مهشکن جلو و عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب، USB، سیستم هشداردهنده امنیتی، سیستم ضدسرقت و کامپیوتر سفری از آپشنهای کوئیک است.
شیب جلوپنجره و ساختار مشبک آن هماهنگی بسیار خوبی با اندازهی چراغها دارد. در طرفین سپر علاوهبر مهشکنها، روشنایی روز نصب شده که یکی از مزایای این خودرو است.
مشخصات فنی کوییک S
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپه |
حجم موتور | 1503 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 128 نیوتن متر در 4300 دور در دقیقه |
جعبه دنده | پنج سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | 160 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1065 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4005 طول، 1678 عرض، 1532 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2410 میلیمتر |
دیگنیتی – بهترین خودرو ایرانی از لحاظ موتوری
شرکت بهمن موتور کراس اوور دیگنیتی که در اصل یک خودروی چینی به نام دانگ فنگ بوده به بازار عرضه میکند. دیگنیتی نیز به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز است اما استفاده از جعبه دنده اتوماتیک با ضرایب پیوسته، این خودرو را در دسته کراساوورهای اقتصادی قرار میدهد. دیگنیتی یک خودروی کراس اوور سایز متوسط و اسپورت معرفی میشود.
ترمز پارک برقی / اتوهلد، کروز کنترل، شیشه بالابر آتنی ترپ، شش ایربگ، درِ صندوق عقب برقی، دوربین ثبت وقایع، سقف پانوراما، تهویه اتوماتیک تک کاناله با دو پنل تنظیم، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای،فرمان کمکی برقی، محدودکننده سرعت، صندلی برقی راننده، نمایشگر لمسی، قابلیت اتصال هوشمند تلفن همراه به نمایشگر خودرو، کنترل حرکت در سربالایی، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، سنسور نور و باران، تنظیم حالت رانندگی و حساسیت فرمان، سقف پانوراما، آینه های تاشو برقی، تریم داخلی چرم و غیره از امکانات ایمنی و رفاهی دیگنیتی به شمار میرود.
طراحی جذاب خودرو، طراحی بروز کابین، مصرف سوخت کمتر و امکانات خوب از مزایای دیگنیتی است. از نقاط ضعف این خودرو میتوان به کند بودن گیربکس CVT در شتاب اولیه اشاره کرد.
مشخصات فنی دیگنیتی
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1498 سی سی |
تنفس موتور | توربو شارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 148 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 220 نیوتن متر در 1800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | CVT |
وزن | 1570 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4685 طول، 1865 عرض، 1645 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2790 میلیمتر |
هایما S7 پلاس
هایما S7 پلاس توربو شارژ اتوماتیک توسط ایران خودرو خراسان تولید میشود. طراحی کابین زیبا و جذاب خودروی شاسی بلند هایما S7 پلاس یک مزیت به شمار میرود. . هایما شاسی بلند بزرگ و جادار است که ایمنی بالایی هم دارد. این ماشین یکی از گزینه های مناسب سفر در جاده است.
قیمت مناسب نسبت به رقبا، خدمات پس از فروش گسترده، شتاب و کشش کافی، کیفیت سواری نسبتا خوب و غیره از مزایای هایما S7 پلاس است. طراحی قدیمی نسبت به رقبا، کیفیت نه چندان مناسب متریال کابین، ایمنی نامشخص، هندلینگ نه جندان خوب در سرعت های بالا از معایب هایما S7 پلاس به شمار میرود.
ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز EBD))، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)، چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ روز، چراغ نقشه خوان جلو و عقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل از جمله امکانات هایما s7 پلاس به شمار میرود.
از دیگر امکانات S7 میتوان به چراغ داشبورد، آینه های جانبی برقی تاشونده گرمکن دار دارای راهنما (LED)، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب،شیشه عقب و جانبی عقب دودی، غربیلک فرمان چرمی، تزئینات داشبورد و کلیدهای درها به رنگ بلک پیانو، دوربین 360 درجه، سنسور دنده عقب، نمایش میزان باد لاستیک ها، قفل مرکزی، سیستم قطع خودکار سوخت ، باز شدن خودکار قفل درب ها هنگام تصادف، اشاره کرد.
همچنین اخطار سرعت بالا، اخطار باز بودن درب ها، اخطار باز بودن کمربند، امکان خروج از صندوق عقب در مواقع اضطراری، ایموبلایزر، ایزوفیکس، 17 اینچ آلومینیومی، صندلی راننده 8 حرکته برقی گرمکن دار و صندلی شاگرد 4 حرکته دستی گرمکن دار، صندلی عقب تاشو دوتکه روکش صندلی با ترکیب چرم و پارچه به رنگ مشکی، دکمه روشن و خاموش و ورود بدون کلید،کامپیوتر سفری (نمایشگر پیمایش خودرو و مصرف سوخت)، برف پاک کن شیشه عقب، کنسول میانی جلو و عقب، جا لیوانی جلو و عقب، سنسور نور و باران، گل پخش کن جلو ، فندک مخصوص سرنشنان عقب و غیره از امکانات رفاهی و جانبی هایما S7 پلاس به شمار میرود.
مشخصات فنی هایما S7 پلاس
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1795 سی سی |
تنفس موتور | توربو شارژ |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 170 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 230 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته خودکار |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1545 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4498 طول، 1830 عرض، 1730 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2619 میلیمتر |
تارا اتوماتیک
شرکت ایران خودرو از سال 99 بر روی تولید یک خودرو سواری براساس نسخه پژو 301 فعالیت داشته و بلاخره این خودرو را تارا معرفی کرد. ایمنی قابل قبول، امکانات نسبتا خوب، پشتوانه خدماتی، فضای مناسب کابین و کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور از مزایای تارا میباشد. ناهماهنگی در طراحی تارا اتوماتیک برخی از قسمت های بدنه و پیشرانه ضعیف تر نسبت به خودروهای رقیب خود از معایب تارا به شمار میرود.
ایران خودرو تارا را به عنوان یکی از ایمن ترین خودروها معرفی کرده است. صندليهاي جلو برقي، رینگ آلومینیومی، فرمان و دسته دنده چرمی، دوربين دنده عقب، آينه هاي راهنمادار تاشونده برقي، سان روف، ورود بدون كليد و استارت دكمه اي و غیره از امکانات جانبی و رفاهی تارا میباشد.
مشخصات فنی تارا
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1587 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه |
جعبه دنده | 6 سرعته اتوماتیک |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1190 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4519طول، 1748 عرض، 1466 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2652 میلیمتر |
در انتها سؤالی که پیش میآید این است که چه ماشینی بخریم؟ طبق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با کیفیتترین خودرو دناپلاس توربواتوماتیک ایرانخودرو و دیگنتی بهمنموتور با کسب پنج ستاره کیفی هستند.
خودرو ها در این گزارش در پنج کلاس سطح قیمتی 1 تا 5 در نظر گرفته شده اند که در کلاس یک خودروهایی با قیمت های بالاتر و در سطح پنج خودروهایی با هزینه پایین تر ومناسب تر قرار گرفته اند. هشت خودرو چهار ستاره ( با ورود تارا به ارزشیابیهای کیفی) و ۱۹ خودرو سه ستاره قرار گرفتهاند. کمکیفیتترین خودروی تولید خودروسازان داخلی در بخش سواری، MVM X33 S مدیرانخودرو شناخته شده است که همچنان دو ستاره تولید میشود.
در سطح قیمتی ۲، محصول تازه گروه بهمن موتور (دیگنتی) پنج ستاره و هایما S۷ اتوماتیک (ایرانخودرو خراسان) چهار ستاره کیفی را کسب کرده و در رده خودروهای باکیفیت قرار گرفتهاند.
در سطح قیمتی ۴ نیز در میان خودروهای سواری تولیدی همانطور که اشاره شد، همچنان در صدر جدول دناپلاس توربواتوماتیک با پنج ستاره کیفی قرار گرفته و پس از آن پژو ۲۰۷ در سه مدل ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، ۲۰۷ اتوماتیک و ۲۰۷ دندهای، تارا و دناپلاس موفق به کسب چهار ستاره کیفی شدهاند. همچنین در سطح قیمتی ۴، خودروهای پژو ۲۰۶، دنا، رانا پلاس، پژو پارس (ایرانخودرو، ایرانخودرو مازندران، خراسان، فارس و کرمانشاه)، سورن پلاس (ایرانخودرو تبریز)، پژو ۴۰۵ ایرانخودرو خراسان و سمند تبریز نیز سه ستارهای شدهاند.
در نهایت نیز در سطح قیمتی ۵، خودرو کوییک و کوییک S (سایپا) چهار ستاره کیفی را کسب کرده است. پس از آن کوییک R، ساینا و ساینا S همگی تولید پارس خودرو، تیبا ۲ (سایپا) و تیبا (سایپا-سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا-سیتروئن) همگی در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفتهاند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و بررسی ویژگی های خودروها میتوانید به اپلیکیشن سیگنال مراجعه کنید.