چه ماشینی بخرم کم خرج باشه؟

چه ماشینی بخرم کم خرج باشه؟

اوضاع نابسامان اقتصادی و به تبع آن بالا رفتن قیمت خودروها، قیمت لوازم جانبی و یدکی خودروها، افزایش حق‌الزحمه تعمیر قطعات و از همه مهم‌تر افزایش قیمت سوخت، باعث شده تا خریداران خودرو در انتخاب خودروی مد نظر خود، علاوه بر قیمت آن، ملاک‌های دیگری را هم مد نظر قرار دهند.

مهم‌ترین ملاک در خرید خودرو، ارزش خرید آن است که خود موارد مختلفی از جمله مصرف پایین سوخت و هزینه کمتر استهلاک و تعمیر را شامل می‌شود. هرچقد یک خودرو کمتر احتیاج به تعمیر پیدا کند از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

مسئله تنها هزینه‌های مادی تعمیرات و خرید قطعات جدید نیست که هزینه‌های روانی و زمانی صاحب خودرو نیز در این مسئله مطرح است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، نهایتا گزینه‌های ما محدود به خودروهای داخلی و خودروهای نه‌چندان جدید چینی خواهد بود.

خودروهای جدید و گران‌قیمت‌تر اگر چه ممکن است استهلاک کمتری داشته باشند اما باز هم خرج آن بالاست؛ به دلایلی از جمله تحریم که باعث پیدا نشدن قطعات یدکی و همچنین عدم امکان سرویس‌دهی مناسب خدمات پس از فروش خواهد شد. در ادامه این مقاله با هم کم‌خرج‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران را با هم بررسی می‌کنیم:

کم هزینه ترین خودروی های ایرانی (از نظر مصرف سوخت)

کم هزینه ترین خودروی های ایرانی (از نظر مصرف سوخت)

افزایش قیمت سوخت در کشور باعث شده که عده زیادی از خریداران در هنگام خرید خودرو به این مسئله یعنی میزان مصرف سوخت خودرو توجه بیشتری به نسبت قبل نشان دهند. افزایش قیمت بنزین باعث پرطرفدارتر شدن خودروهای دوگانه‌سوز نیز شده است. این در حالی است که برخی معتقدند که مصرف گاز در عمر مفید باطری اثری منفی می‌گذارد. اما در مورد مصرف سوخت خودروها باید به چند نکته مهم توجه کنیم:

  • نوع موتور

اولین نکته مهم در تعیین پرمصرف بودن یا کم‌مصرف بودن یک خودرو، بررسی پیشرانه آن است. مدل‌های مختلف از یک خودرو مثلا پژو 206 ممکن است از انواع مختلفی از موتورها استفاده کنند و هر کدام از این موتورها می‌توانند مصرف سوخت متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند. بنابراین بدون توجه به نوع موتور یک خودرو که در مثال بالا پژو 206 بود، نمی‌توانیم مشخص کنیم که آن خودرو الزاما پرمصرف است یا نه.

  • مصرف شهر و جاده

معمولا مصرف سوخت خودروها در مسیرهای مختلف، متفاوت است. یک خودرو که در در جاده به ازای هر 200 کیلومتر 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند، ممکن است در مسافت‌های شهری به ازای هر 100 کیلومتر 11 لیتر بنزین بسوزاند. معمولا برای بیان میزان مصرف سوخت یک خودرو از میانگین بین میزان مصرف سوخت در جاده و میزان مصرف سوخت در مسافت‌های شهری آن خودرو استفاده می‌شود.

اگرچه با توجه به استانداردهای جهانی خودروهای ایرانی در بین پرمصرف‌ترین خودروها قرار می‌گیرند اما باز در این بین برخی خودروها مصرف سوخت کمتری نسبت به دیگر موارد دارند. در ادامه چند مورد از آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

1- ام وی ام ۱۱۰

یکی از کم خرج ترین خودروهای ایرانی در مصرف سوخت. هرچند این خودرو از لحاظ ایمنی در رتبه پایینی قرار می‌گیرد اما موتور سه‌سیلندری آن حجمی معادل ۰.۸ لیتر دارد و ۵۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که با میزان مصرف سوخت آن در موتور چهارسیلندری تقریبا برابر است.

2- تندر ۹۰

خودروی ال ۹۰ که از یک موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسب بخار استفاده می‌کند، یکی از کم هزینه ترین خودروهای ایرانی است و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به حدود 8 لیتر بنزین می‌رسد.

3- پژو ۲۰۶ تیپ 2

تیپ ۲ پژو 206 که با وجود گذشت حدود 2 دهه از عرضه آن در بازار ایران، هنوز محبوبیت خود را حفظ کرده است، دارای یک موتور ۱.۳ لیتری از نوع TU۳ بوده و می‌تواند قدرتی معادل ۷۵ اسب بخار تولید کند. میزان مصرف پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حالت ترکیبی حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

4- سمند LX (موتور EF۷)

سمند LX که در سال ۱۳۸۳ تولید شد از موتوری ۱.۶ لیتری از نوع EF۷ بهره می‌برد و می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید کند. سمند LX به‌ طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نکته قابل توجه آن است که سایر مدل‌های سمند خودروهای پرمصرفی به حساب می‌آیند، اما سمند LX با موتور EF۷ یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی از لحاظ مصرف سوخت است.

5- پراید

پراید دارای موتوری با حجم ۱.۳ لیتر با توانایی تولید قدرتی معادل ۶۹ اسب بخار است. مصرف سوخت پراید در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۷ لیتر است و از این نظر یکی از کم‌خرج‌ترین خودروهای ایرانی شمرده می‌شود.

6- تیبا صندوق‌دار

این خودرو که به عنوان جانشین پراید در بازار عرضه شد موتوری به حجم ۱.۵ لیتر دارد که قادر است ۸۶ اسب بخار قدرت تولید کند. این اتومبیل در حالت ترکیبی حدود ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد.

7- ساینا دنده‌ای

پیشرانه ساینا تفاوت چندانی با تیبا ندارد. ساینا هم مشابه تیبا در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از این نظر یکی از به‌صرفه‌ترین خودروهای ایرانی است.

اقتصادی ترین خودروی های ایرانی (از نظر استهلاک و هزینه تعمیر)

اقتصادی ترین خودروی های ایرانی (از نظر استهلاک و هزینه تعمیر)

پایین بودن مصرف سوخت خودروها تنها ملاک کم‌خرج‌بودن آن‌ها نیست. هزینه استهلاک پایین خودروها یکی دیگر از موارد اصلی در تعیین این مسئله است. هر خودرویی در بازه‌های زمانی مشخص، نیاز به صرف هزینه‌‌هایی دارد که گاهی این هزینه‌ها سرسام‌آور می‌شوند.

با توجه همین مسئله است که اهمیت خرید خودرویی استاندارد و با استهلاک پایین مشخص می‌شود. در ادامه با هم برخی از این هزینه‌های دوره‌ای ضروری هر خودرو را با هم بررسی و سپس کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی را معرفی می‌کنیم:

روغن موتور

تعویض روغن در خودورهای مختلف، هزینه‌های متفاوتی دارد. فاصله زمانی بین هر تعویض روغن موتور که به نوعی عادی‌ترین هزینه هر خودرو به حساب می‌آید، به عواملی مانند نوع خودرو و نوع روغنی که استفاده شده است بستگی دارد.

لنت ترمز

یکی دیگر از اقلام مصرفی و مهم خودرو لنت ترمز است. استفاده از لنت نامرغوب یا رانندگی غیراستاندارد ممکن است در فواصل زمانی کوتاهی پای شما را به تعمیرگاه باز کند.

تسمه تایم

هماهنگ کننده همه اجزای موتور که سالم بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است، تسمه تایم است. توصیه متداول آن است که که بهتر است پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی، تسمه تایم تعویض شود.

شمع

قطعه‌ای کوچک داخل سیلندر که تاثیر زیادی روی عملکرد موتور خودرو دارد، باید مرتبا تعویض شود.

تعویض کلاچ

با توجه به نوع رانندگی شما، کلاچ دیر یا زود فرسوده می‌شود و باید برای تعویض آن اقدام شود. بسته به نوع خودرو، هزینه تعویض صفحه کلاچ متفاوت خواهد بود.

کمک فنر

یکی دیگر از هزینه‌های ثابت خودرو تعویض کمک فنر است. به دلیل رانندگی در جاده‌های ناهموار یا عبور با سرعت بالا از روی سرعت‌گیرها و به خاطر ضربه‌هایی که به سیستم کمک فنرهای خودرو وارد می‌شوند، باید به فکر تعمیر یا تعویض آنها باشیم.

کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی

کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی

هزینه استهلاک هر خودرو به هزینه تعمیر آن بستگی دارد. هرچه هزینه تعمیر یک خودرو پایین‌تر باشد هزینه استهلاک آن نیز کمتر است. این مورد تا حد زیادی به استاندارد بودن خودرو و کیفیت آن وابسته است اما در بین خودروهای ایرانی نیز مواردی وجود دارند که به رغم کیفیت نه‌چندان بالا، استهلاک پایینی دارند. در ادامه به معرفی تعدادی از این خودروها می‌پردازیم:

1- پراید

یکی از کم استهلاک ترین خودروهای داخلی پراید است. این یکی از دلایل مهمی است که پراید را به اولین پاسخ مشتریان به سوال «چه ماشینی بخرم کم خرج باشه» تبدیل کرده است. پراید کیفیت تولید بالایی ندارد، عایق‌بندی قطعات آن چه در بخش مکانیکی و فنی و چه در بخش کابین در سطح مطلوبی نیست و در اصطلاح عامیانه، صرفاً یک چهارچرخ متحرک است برای کسی که نیاز به یک خودرو دارد.

با این همه پراید هزینه تعمیر بسیار پایینی دارد و قطعات و لوازم یدکی آن به وفور یافت می‌شود. این یعنی پراید با اختلاف یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای تولید داخل است.

2- پژو ۲۰۶

پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 هر دو از خودروهای به‌صرفه و اقتصادی بازار خودرو ایران هستند. قطعات یدکی آن‌ها به راحتی در دسترس هستند و هزینه تعمیر آن نیز از خودرویی مانند سمند پایین‌تر است. البته لازم به ذکر است که حق‌الزحمه تعمیر قطعات پژو 206 تیپ 5 کمی از مدل تیپ 2 این خودرو بالاتر است.

3- تندر ۹۰

ال 90 که برای اولین بار در سال 1385 وارد بازار خودرویی ایران شد، هر سال به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار شمرده می‌شود. با تمام ایراداتی که به تندر 90 وارد است، از جمله ظاهر غیردوست‌داشتنی آن مخصوصا برای جوانان، باز هم این خودرو جزو کم‌خرج‌ترین خودروهای ایرانی محسوب می‌شود. کیفیت این خودرو در بخش فنی موتور و گیربکس بالاست و همین ویژگی است که آن را به یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای داخلی تبدیل کرده است.

4- تیبا

تیبا که قیمت نسبتا پایینی هم دارد و در اواخر سال 1389 به عنوان جانشین پراید معرفی شد، در هر دو مدل یعنی صندوق‌دار و هاچ‌بک دارای لوازم یدکی ارزانی است و تعمیر قطعاتش نیز هزینه‌ای مشابه پراید در پی دارد. به عنوان یکی از کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی، نباید از تیبای سایپا غافل شوید.

کم استهلاک ترین خودروهای چینی در بازار ایران

کم استهلاک ترین خودروهای چینی در بازار ایران

در بین خودروهای خارجی ارزان‌ قیمت که عموما از کشور چین وارد بازار خودرو کشور شده‌اند نیز مدل‌هایی با استهلاک پایین یافت می‌شود. از آن جا که مونتاژ بسیاری از این خودروها در داخل کشور انجام می‌شود، پیدا کردن قطعات یدکی آن‌ها بازار راحت و قیمتشان به نسبت سایر خودروهای خارجی ارزان‌تر است. در ادامه چند خودروی به‌صرفه خارجی مونتاژ داخل را با هم مرور می‌کنیم:

1- تیگو ۷

پیشرانه‌ی این خودرو دارای حجم ۱.۵ لیتر است که به توربو شارژ مجهز بوده و تا ۱۴۷ اسب بخار توانایی تولید نیرو دارد. تیگو ۷ یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی است که تا به امروز وارد کشور ما شده و مونتاژ آن هم به‌ صورت استاندارد انجام می‌شود. به همین سبب است که این خودرو یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران به حساب می‌آید.

2- جک S۵

این خودرو که رقیب اصلی تیگو ۷ در بازار است را می‌توان یک کپی چینی از روی هیوندای توسان نسل دوم به شمار آورد. شاید کیفیت کلی جک S۵ یک رده پایین‌تر از تیگو ۷ باشد، اما اگر رانندگی مناسبی با این خودرو داشته باشید و قطعات و سیالات مصرفی آن را سر موقع تعویض کنید، مطمئنا تا چند سال می‌توانید بدون هیچ گونه دردسر خاصی از آن استفاده کنید.

3- لیفان ۸۲۰

لیفان ۸۲۰ در بین سدان‌های چینی یکی از قدرتمندترین خودروهای داخلی است. این خودرو از پیشرانه‌ای بهره می‌برد که از موتور تویوتا کمری نسل ششم کپی‌برداری شده و از آنجا که این کپی با کیفیت بالایی صورت گرفته است، می‌توانیم بگوییم که پیشرانه لیفان ۸۲۰ به نسبت تمام پیشرانه‌های ساخت داخل کشور، از سطح کیفیت بالاتری برخوردار است.

دلیل گرانی قیمت قطعات این خودرو نیز کیفیت بالای ساخت آن‌هاست؛ در هر صورت با رانندگی مناسب، حداقل تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌توان بدون دردسر خاصی از این خودرو سواری گرفت.

4- جک J۵

خودروی سدان جک J۵ هم در دو نسخه دستی و اتوماتیک در بازار موجود است. در نسخه‌های مختلف این خودرو از دو نوع موتور متفاوت استفاده شده که اولی ۱.۵ لیتری و دومی ۱.۸ لیتری است. کیفیت این دو موتور در بسیاری از زمینه‌ها مشابه، اما در برخی موارد کیفیت موتور ۱.۸ لیتری بالاتر است. جک J۵ خودروی کم استهلاکی است و تا حدود ۸۰ هزار کیلومتر نقص فنی خاصی پیدا نمی‌کند و سواری راحتی را برای مالک خود به ارمغان می‌آورد.

5- X۲۲

ام وی ام X۲۲ یکی از خودورهای شاسی‌بلند محبوب در بازار داخلی است که با موتور ۱.۵ لیتری و مصرف سوخت پایین، جزو اقتصادی‌ترین خودروهای مونتاژ داخل محسوب می‌شود. این خودرو را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک توسط شرکت مدیران خودرو عرضه شده که در هر دو مدل، کیفیت ساخت و مونتاژ قطعات مناسب و قابل قبول است. با یک رانندگی استاندارد می‌توان حداقل تا ۶۰ هزار کیلومتر با خیال راحت و بدون دردسر از ام وی ام X۲۲ سواری گرفت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • اگه مبخواهین بدونین کم خرج ترین ماشبن کدومه برین از یه نفر که تویوتا داره بپرسید، همین قدر بگم که بعد از یک مییلییون کیلومتر موتورش را نو میکنن، و تمام