وایت پیپر چیست و چه کاربردی دارد؟

وایت پیپر چیست و چه کاربردی دارد؟

وایت پیپر یا اوراق سفید به همان گزارش‌هایی گفته می‌شود که به صورت جامع و کامل به عملکرد یک طرح، پروژه یا مشکلی که حل کرده باشد اشاره دارد. به بیانی دیگر وایت پیپر همان بیزینس پلن است که ماهیت پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وایت پیپر تنها در دنیای ارزهای دیجیتال خلاصه نمی‌شود و کاربرد بسیاری در دیگر موارد دارد. علت شهرت یافتن این اصطلاح در دنیای ارزهای دیجیتال، استفاده مکرر آن در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال است.

وایت پیپر چیست؟

به سندی که توضیح جامعی در مورد یک پروژه غیر متمرکز ارز دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک چین ارائه می‌دهد، وایت پیپر می‌گویند. در واقع وایت پیپرها به نوعی معرفی نامه به حساب می‌آیند که به خواننده توضیح می‌دهند قرار است یک پروژه به چه شکلی گره گشایی کند.

همان طور که گفتیم وایت پیپرها اختصاصی ارز دیجیتال نبوده و در دیگر حوزه‌ها هم کاربرد دارند. وایت پیپرها نقشه‌ای دقیق از آینده ارزها و برنامه‌ آن‌ها ارائه می‌دهند. این اطلاعات شامل توضیحی از خود محصول، فناوری آن و مشکلاتی که حلال آن خواهد بود، می‌شود. علاوه بر این جزئیاتی در مورد توکن دیجیتال و اطلاعاتی در مورد نقشه راه و تیم توسعه دهنده در وایت پیپرها قید می‌شود.

ساختار یک وایت پیپر با بخش های مختلف

یک وایت پیپر کامل و استاندارد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

چکیده (Abstract)

همان‌طور که می‌دانید هر مقاله و نوشته‌ای به یک چکیده و شمای کلی نیازمند است. در چکیده یک دید کلی از پروژه و قسمت‌های مختلف آن به صورت خلاصه و کلی ارائه می‌گردد. چکیده باید به نقاط حساس و جذاب پروژه اشاره‌هایی داشته باشد، تا مخاطب را برای خواندن ادامه و فراگرفتن هر چه بیشتر جزئیات تشویق و ترغیب کند.

مقدمه (Introduction)

در قسمت مقدمه معمولا اطلاعات کلی و اساسی مطرح می‌شوند. این اطلاعات اغلب در مورد ماهیت بلاک چین‌ها، ارزهای دیجیتال، بازاری که این پروژه قصد ورود به آن را دارد و همچنین مزایا شرح داده می‌شوند.

تعریف مشکل (Problem)

هر پروژه‌ای برای رفع مشکل و ارائه راهکاری نوشته می‌شود. در بخش تعریف مشکل وایت پیپر هم جزئیات بیشتری در مورد بازار هدف شرح داده شده و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. قسمت مشکل با دقت بیشتری چالش‌های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد.

در هر پروژه‌ای چالش‌های متفاوت و مختلفی وجود دارد که ممکن است هر یک از آن‌ها چالشی فنی یا مربوط با نوع مدیریت کسب و کارها باشد. علاوه بر این اهداف پروژه و راه حل‌هایی که تا به حال برای رفع مشکلات در نظر گرفته شده و پیش بینی شده است، در این قسمت جای خواهند گرفت. در این قسمت تیم توسعه دهنده می‌توانند استدلال‌های خود در مورد این که راه حل‌ها کافی هستند یا ناقص و ناکارآمد توضیح دهند.

white-paper

توضیح محصول (Description)

در این بخش توسعه دهندگان محصول یا خدماتی که ارائه داده‌اند را به زبان و قلم خود توضیح می‌دهند. کاربران با مطالعه این قسمت به کارهایی که این سرویس قرار است انجام بدهد، واقف می‌گردند. همچنین نحوه عملکرد این پلتفرم توضیح داده می‌شود.

جزئیات فنی (Technical Details)

جزئیات فنی مربوط به بلاک چین در این قسمت از پروژه گنجانده شده است. علاوه بر این توضیحاتی در باب چگونگی توسعه محصول، عرضه توکن‌های پروژه و مشخصات فنی آن‌ها آورده شده است.

توکن (Token)

تمامی اطلاعات مربوط به کوین و توکن‌های دیجیتال پروژه در این بخش جای داده می‌شود. با مرور این قسمت از وایت پیپر متوجه خواهید شد که این کوین‌های جدید قرار است چگونه عملکردی را از خود به نمایش بگذارند. مازاد بر این، می‌توان با تکیه بر این بخش از چگونگی سازوکار عرضه این ارزها اطلاع پیدا کرد.

این قسمت به شما نشان می‌دهد که پروژه و وجود آن چه نفعی برای کاربران داشته و در مقیاس بزرگ‌تر، چه سودی برای جامعه ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت. اغلب برنامه‌ها و پروژه‌های غیر متمرکز، یک ارز دیجیتال اختصاصی برای خود در نظر می‌گیرند، که اطلاعات مربوط به آن کوین یا توکن در این بخش جای می‌گیرد.

اطلاعات عرضه عمومی

اگر وایت پیپر در مورد فروش یک توکن خاص نوشته شده باشد، حتما بخشی از آن به اطلاعاتی در رابطه با عرضه عمومی آن توکن اختصاص داده شده است. این اطلاعات شامل نکاتی در باب زمان راه اندازی محصول، عرضه بخش‌های مختلف، افراد واجد و فاقد شرایط برای سرمایه گذاری، روش استفاده از سرمایه جذب شده، طرح‌های تشویقی و همچنین نقشه راه پروژه، می‌شوند.

معرفی تیم توسعه‌دهنده

شکست یا موفقیت هر پروژه‌ای رابطه تنگاتنگی با تیم توسعه دهنده آن دارد؛ به همین علت وجود این بخش در وایت پیپرها حائز اهمیت است. در این قسمت سوابق بنیان گذاران تیم و توسعه دهندگان آن گردآوری شده است.

علاوه بر این سمت و نقش افراد حاضر در پروژه هم به طور شفاف مشخص شده است. بنابراین قسمت معرفی تیم توسعه دهندگان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های وایت پیپرها است، پس در مطالعه این قسمت غفلت نداشته باشید.

جمع‌بندی (Conclusion)

نتیجه گیری آخرین قطعه هر کلامی است و پایان بندی هر نوشته استانداردی. نتیجه گیری خلاصه‌ای از نکات اصلی پروژه را مرور می‌کند. در صورتی که عرضه عمومی توکن در شرف وقوع باشد، این موضوع را یادآوری کرده و فرصت مشارکت را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

کاربردهای وایت پیپر

یک وایت پیپر دقیق و مطلوب باید از قوانین خاصی پیروی کرده و دارای ویژگی های مشخصی باشد. اگر مطلب و مقاله‌ای با ویژگی‌های زیر همراه بود، می‌توان به آن مقاله سفید یا وایت پیپر گفت.

  1. پیشگفتار و مقدمه خوبی برای آن در نظر گرفته شده باشد.
  2. بر اساس واقعیت نوشته شده باشد نه نظرات شخصی افراد.
  3. متن یک وایت پیپر خوب به صورت روایت گونه نوشته می‌شود.
  4. وایت پیپرها معمولا در فایل‌های PDF و در صفحات وب منتشر می‌شوند.
  5. وایت پیپر آموزشی و علمی باشد و با هدف افزایش و ارتقا فروش نوشته شده باشد.
  6. کاغذی که برای وایت پیپر مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است که قالب عمودی داشته باشد.
  7. به صورت کلی، قالب ثابتی برای تعداد صفحات وایت پیپر در نظر گرفته نشده است، اما حداقل آن 5 تا 6 صفحه می‌باشد.
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران