وام ساخت مسکن در سال 1401

وام ساخت مسکن در سال 1401

با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور، تهیه و ساخت مسکن تبدیل به امری دشوار شده است؛ با این حال می‌توان با دریافت تسهیلات وام مسکن، اندکی از بار نوسازی و ساخت خانه را از دوش برداشت. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد شرایط دریافت وام ساخت مسکن صحبت کرده و به ابهامات و سوالات احتمالی شما پاسخ دهیم.

سقف تسهیلات مسکن در سال 1401 چقدر است؟


سقف تسهیلات ساخت مسکن تا سال گذشته 450 میلیون تومان بود، که امسال به سقف 600 میلیون تومان ارتقا پیدا کرد.

میزان تسهیلات وام ساخت و ساز مسکن در شهرهای مختلف چقدر است؟


سقف تسهیلات ساخت مسکن در 12 شهر مشخص شده، 600 میلیون تومان می‌باشد. این 12 شهر شامل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت می‌شوند. سقف تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری‌های نوین هم استفاده می‌کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد می‌باشد. در 12 شهر ذکر شده به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت، پرداخت می‌شود.

در سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات به ترتیبی که برای سازندگان گروه اول اعلام شد، با مبالغ ۵۰۰، ۴۵۰، ۴۰۰ و ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی قابل پرداخت است. همچنین در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات در چهار حالت ذکرشده به ترتیب ۴۵۰ میلیون، ۴۰۰ میلیون، ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان است.

میزان تسهیلات وام ساخت و ساز مسکن در شهرهای مختلف چقدر است؟

شما در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن می‌توانید نسبت به دریافت کمک ودیعه اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به وام مستاجران، بر روی لینک زیر بزنید.

مدت بازپرداخت وام ساخت مسکن چقدر است؟


مدیرعامل بانک مسکن از افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات به ۲۰ سال و کاهش سود ۱۸ درصدی به حدود ۱۳ درصد خبر داد. بنابراین در صورت تایید نهایی این موضوع در شورای پول و اعتبار، شرایط جدید بازپرداخت وام به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. سقف این تسهیلات برحسب طبقه‌بندی جمعیتی شهرها به سه گروه تقسیم می‌شود. در هر یک از این سه گروه، مبلغ وام با توجه به اینکه متقاضی تسهیلات چه شرایطی دارد، متفاوت خواهد بود. آیا شخص متقاضی از فناوری نوین ساختمانی در ساخت و ساز خود استفاده می‌کند؟ آیا وام گیرنده فردی حرفه‌ای می‌باشد؟ همچنین به سازندگان غیرحرفه‌ای که از فناوری نوین ساخت در پروژه خود بهره بگیرند، ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای احداث هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.

شهرهاسازنده حرفه‌ای با استفاده از فناوری سازنده غیرحرفه‌ای با استفاده از فناوریسازنده حرفه‌ای بدون استفاده از فناوریسایر سازنده‌ها
12 شهر600 میلیون تومان550  میلیون تومان500  میلیون تومان450  میلیون تومان
مراکز استان‌ها500  میلیون تومان450 میلیون تومان400 میلیون تومان350 میلیون تومان
سایر شهرها450 میلیون تومان400 میلیون تومان350 میلیون تومان300 میلیون تومان

شرایط لازم برای دریافت وام ساخت و ساز مسکن


  • وام گیرنده باید بیش از 18 سال سن داشته باشد.
  • وام گیرنده می‌بایست دارای درآمد مشخص برای پرداخت اقساط وام ساخت مسکن باشد.
  • وام گیرنده نباید قبلا از وام‌های غیر مجاز، پیش از اخذ تسهیلات ساخت مسکن، استفاده کرده باشد. به طور مثال، امکان استفاده از وام تعمیرات مسکن، در کنار تسهیلات ساخت مسکن وجود ندارد.
  • وام گیرنده نباید دارای چک برگشتی به بانک باشد.
  • وام گیرنده نباید بدهی قبلی یا بدحسابی در بانک مسکن داشته باشد.
  • خانه معرفی شده برای استفاده از تسهیلات ساخت ساختمان، می‌بایست مفروز، 6 دانگ، دارای قرارداد واگذاری زمین شهری، قابل رهن گذاشتن، دارای سند مالکیت ثبتی و یا سند اعیانی دارای عرصه اوقافی باشد.
  • متقاضی دریافت تسهیلات ساخت مسکن 600 میلیونی می‌بایست که دارای گردش مالی مناسب در یکی از حساب‌های جاری و یا سپرده گذاری ممتاز باشد.
شرایط لازم برای دریافت وام ساخت و ساز مسکن

افراد متقاضی وام ودیعه مسکن باید شرایط دریافت آن را داشته باشند. در مطلب زیر به جزئیات وام ودیعه مسکن اشاره کردیم تا اطلاعات کاملی درباره‌ی آن داشته باشید.

بیشتر بخوانید
شرایط وام ودیعه مسکن

مدارک لازم جهت دریافت وام ساخت مسکن


  • ارائه شناسنامه و کپی از صفحات آن
  • ارائه کارت ملی و تصویر از پشت و روی آن
  • تکمیل فرم ثبت نام تسهیلات ساخت مسکن، توسط فرد متقاضی
  • ارائه وکالتنامه برای افرادی که وکیل آن‌ها اقدام به ثبت درخواست وام می‌کند، الزامی است.
  • ارائه مدارک شناسایی وکیل (مانند شناسنامه و کارت ملی) برای افرادی که وکیل آن‌ها برای ثبت نام تسهیلات ساخت مسکن اقدام می‌کند.
  • ارائه مدارک مربوط به زمینی که قرار است منزل مسکونی در آن جا ساخته شود.

دیگر مدارکی که باید در هنگام ثبت درخواست وام ساخت مسکن به بانک ارائه دهید، به شرح زیر هستند:

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

  1. ارائه پروانه اشتغال انبوه سازی
  2. پروانه اشتغال به کار مهندسی
  3. پروانه اشتغال به کار کاردان فنی ساختمان

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی

  1. ارائه پروانه اشتغال انبوه سازی
  2. گواهی صلاحیت پیمانکاری
  3. پروانه اشتغال به کار مهندسی حقوقی
مدارک لازم جهت دریافت وام ساخت مسکن

شرایط و جزئیات ثبت نام وام مسکن روستایی در سال 1401 در راهنمای زیر آمده است. در صورتی که درباره تسهیلات روستایی سوالی دارید، سوال خود را در همین مطلب با کارشناسان ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید
وام مسکن روستایی

از چه بانک‌ هایی می‌توان وام ساخت مسکن گرفت؟


از بانک‌های مختلفی مانند بانک مسکن، ملی، سپه، ملت، صادارات و غیره می‌توان وام ساخت مسکن را دریافت کرد. میزان مبلغ وام مسکن برای هر یک از این بانک‌ها بستگی به بودجه بانک و شرایط متقاضی دارد. متقاضی تسهیلات وام مسکن می‌بایست از بانک مورد نظر استعلام بگیرد.

نحوه ثبت نام و دریافت وام ساخت مسکن


افرادی که قصد استفاده از تسهیلات وام ساخت مسکن را دارند می‌توانند از دو روش طرح شده اقدام کنند:

  • در روش اول متقاضی به صورت حضوری می‌تواند به بانک مراجعه کرده و درخواست خود برای دریافت تسهیلات ساخت مسکن را ارائه کند.
  • در روش دوم افراد می‌توانند به صورت آنلاین و غیر حضوری به سایت بانک مراجعه کرده و مابقی مراحل را به صورت اینترنتی انجام دهند.

آموزش تصویری دریافت وام مسکن به صورت اینترنتی


گام اول

برای دریافت وام ساخت مسکن ابتدا به آدرس سایت بانک مسکن به آدرس www.bank-maskan.ir مراجعه فرمایید. پس از ورود به صفحه اصلی سایت، بر روی گزینه «سامانه درخواست تسهیلات»، مطابق با تصویر زیر کلیک کنید.

آموزش تصویری دریافت وام مسکن به صورت اینترنتی

گام دوم

حالا بر روی گزینه «درخواست جدید » کلیک کنید.

گام دوم

گام سوم

سپس قوانینی را که به شما نمایش داده می‌شود، مطالعه کرده و تایید نمایید.

گام سوم دریافت وام مسکن

گام چهارم

در مرحله بعدی به سامانه درخواست تسهیلات بانک مسکن وارد می شوید. برای شروع مراحل ثبت درخواست وام ساخت مسکن می‌بایست ابتدا شماره تلفن و کد امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک بفرمایید.

گام چهارم

گام پنجم

در این مرحله یک کد احراز هویت به شماره تلفن همراه شما ارسال می شود که لازم است این کد را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس بر روی گزینه احراز هویت کلیک کنید.

گام پنجم

شما به بخش ثبت درخواست تسهیلات وارد می شوید و می بایست مراحل مربوط به ثبت درخواست خود را انجام دهید.

گام پنجم برای دریافت وام مسکن به صورت آنلاین

جمع بندی


پیش‌بینی می‌شود که بر اساس سیاست‌های جدید تأمین مالی ساخت و ساز مسکن، بخش قابل ‌توجهی از هزینه‌های احداث واحدهای مسکونی، با تسهیلات جدید بانک مسکن پوشش داده خواهد شد. این تسهیلات کمک خواهند کرد تا علاوه بر ساخت و ساز یک ‌میلیون واحد مسکونی در سال؛ در شهرهای کشور رونق مضاعف نیز ایجاد شود. در نهایت، امید این است که تسهیلات وام مسکن، تا حدودی مشکل خانه‌دار شدن اقشار ضعیفه جامعه را حل کند.

سوالات متداول


آیا می‌توان با استفاده از وام ساخت مسکن، خانه خرید؟

خیر؛ همان‌طور که از عنوان این وام مشخص است؛ وام ساخت مسکن فقط بابت ساخت و ساز مسکن و نوسازی واحدهای بافت فرسوده به متقاضیان ارائه می‌گردد.

وام ساخت مسکن 600 میلیون تومانی، بابت ساخت چند واحد است؟

هر وام تنها برای ساخت یک واحد ساختمانی در نظر گرفته شده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • نحوه ی باز پرداخت آن چگونه است؟ آیا باید قسمتی از آن را کامل پس داد و مابقی را در چند سال؟ و حدودا چقدر در ماه باید قسط داد؟

  • سلام
    زمان باز پرداخت وام ساخت که سازنده دریافت میکند، از چه زمانی شروع میشود؟

  • سلام
    جناب ارزیاب اومده بازدید ساختمان پیشرفت رو ۳۲ درصد زده الان مرحله اول چقد برام پرداخت میکنن؟