دریافت وام با سهام بورسی (راهنمای کامل در سال 1401)

دریافت وام با سهام بورسی (راهنمای کامل در سال 1401)

اطلاعیه‌ای مبنی بر دریافت وام با سهام بورس در چند ماه پیش اعلام شد. متن این اعلامیه به صورتی است که سهام بورسی و فرابورسی وثیقه برای دریافت تسهیلات خرد شوند تا این وثیقه به یک فرصت جدید برای دریافت وام بانکی تبدیل شود.در این صورت، افراد بیشتری می‌توانند از وثیقه سهام برای وام استفاده کنند.

چگونه سهم وثیقه بگذاریم و وام بگیریم؟ (نحوه دریافت وام با سهام بورس)


تا اکنون، کلیات نحوه دریافت وام با وثیقه سهام بورسی از سوی معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مشخص شده که می‌توانید آن را در پایان این مطلب بخوانید. اما جزئیات دقیق دریافت وام با سهام بورس هنوز تعیین نشده است.

برای مثال، آدرس اینترنتی سامانه توثیق الکترونیک دارایی ها هوز مشخص نیست! در ارتباط با گرفتن وام با وثیقه سهام، محمود حسنلو گفت که نحوه اجرا به این صورت است که اطلاعات شما توسط شرکت سپرده‌گذاری به بانک‌ها ارسال می‌شود. در این شرایط، سهامدار باید به اپلیکیشن بانک مراجعه کرده و اقدام‌های مربوط به وثیقه سهام برای وام را تکمیل کند.

پیش از دریافت وام با سهام بورس باید احراز هویت سجام را با پیامک OTP (یکبار مصرف) انجام می‌دهید. حال اگر OTP را صحیح وارد کنید، سهام قابل وثیقه سهامدار در اپلیکیشن بانک برای شما نمایش داده می‌شود.

دریافت کد ده رقمی سجام با اپلیکیشن سیگنال

پس از این مرحله، شما به‌عنوان سهامدار می‌توانید سهام‌ خود را برای وثیقه انتخاب کنید. سپس، تعداد سهامی را که قصد وثیقه‌گذاری آن را دارید؛ وارد کنید.

پذیرش وثیقه سهام برای وام و تسهیلات بانکی چگونه است؟


سوال‌های متعددی درباره پذیرش وثیقه سهام برای وام و تسهیلات بانکی پس از رونمایی سامانه توثیق الکترونیک دارایی ها وجود دارد. اطلاعاتی در مورد این موضوع وجود دارد که معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به آن اشاره کرده است.

حسنلو با تاکید بر نحوه اجرای این درخواست که مانند اجرای سیستم پرداخت شاپرک است و سهامدار به سمت سامانه‌های شرکت سپرده‌گذاری هدایت خواهد شد، بیان کرد: در سامانه توثیق الکترونیک دارایی ها، درخواست‌ بانک برای دریافت وام با سهام بورس به کاربر قابل مشاهده است.

سپس با پیامک OTP سجام، احراز هویت انجام می‌شود تا هویت فرد سهامدار و همچنین میزان سهامی را که قرار است به عنوان وثیقه گذاشته شود؛ تایید کند.

در مرحله آخر، فرد متقاضی، کارمزد وثیقه را باید پرداخت کند و اگر این کار موفق‌آمیز باشد، درخواست وثیقه ثبت می‌شود.

در انتهای روز معاملاتی و بعد از اعمال معاملات، درخواست سهامداران برای دریافت وام با سهام بورس در سامانه اعمال می‌شود و روز کاری بعد نتیجه این درخواست در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت. بنابراین، سهامدار نسبت به این موضوع مطلع می‌شود.
پس از طی کردن این مراحل، سهامی که به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی تعیین می‌شود؛ در شرکت سپرده گذاری به حالت نگهداری در می‌آید. باید در نظر داشت تا زمانی که سهامدار، تسهیلات خود را تسویه نکند، نمی‌تواند آن را بفروشد.

نکات مهم دریافت تسهیلات بانکی با وثیقه سهام


پس از دریافت وام با سهام بورس، در این شرایط ممکن است که بانک درصدی از سهام را نزد خود نگه دارد. بیان این نکته، ممکن است سوال‌های متعددی را در ذهن شما ایجاد کند که حسنلو به آن پاسخ داده است: به طور معمول بانک باید درصدی از ارزش سهام وثیقه گذاشته شده را به صورت وام پرداخت کند.

از نظر ما چارچوب محدودی در ارتباط با سقف میزان وثیقه وجود ندارد. ولی امکان دارد که خود بانک‌ها، سقف و محدودیتی برای این وثیقه و وام در نظر بگیرند.

در پایان حسنلو گفت: دریافت وام با سهام بورس به عنوان یکی از مزایای وثیقه‌گذاری سهام محوسب می‌شود که از آن می‌توانید برای وثیقه گذاری در دادگاه‌ها استفاده کنید.

به گفته وزیر کشور بزودی سامانه سمات برای ارائه خدمات وثیقه‌گذاری در دسترس عموم مردم خواهد بود. به کمک این سامانه امکان و ثیقه‌گذاری سهام عدالت و دریافت وام فراهم خواهد شد. طبق اعلام مدیرعامل شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی بورس (سمات) تمام مشمولان سهام عدالت می‌توانند از این سهام به عنوان وثیقه استفاده کنند. افرادی که تا امروز هیچ مقدار از سهام خود را نفروخته‌اند و کسانی که بخشی از سهام خود را فروخته‌اند مشمول دریافت این وام می‌شوند. متقاضیان می‌توانند تا ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت وام دریافت کنند. سود این تهسیلات ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۳۶ ماه خواهد بود.

اطلاعیه دریافت وام با وثیقه سهام در سال 1401


در اولین روزهای اردیبهشت در سال 1401، مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار) اطلاع داد که پروسه در نظر گرفتن سهام به‌عنوان وثیقه الکترونیکی در حال پردازش و راه اندازی است. به طوری که با یک درخواست از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (با توجه به مدارک و اسناد) و به همراه مجوزهای قانونی برای گرفتن وام با وثیقه انجام می‌شود.

همچنین، محمد حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در روزهای اخیر اعلام کرد: اگر سهامداری در سجام ثبت کرده باشد، مجاز است سهم خود را وثیقه کرده و پذیرش وثیقه سهام برای وام و تسهیلات بانکی را دریافت کند.
بدیهی است که برای تحقق دریافت وام با وثیقه سهام بورسی باید اپلیکشن و سامانه‌ای بانکی ایجاد شود.

برخی از بانک‌ها به سامانه توثیق الکترونیک دارایی ها متصل شده‌اند. (امید می‌رود که در آینده تا پایان فصل بهار تمام شبکه بانکی به این سامانه متصل شوند.)
در ادامه این مسئول بیان کرد: زیرساخت طرح توثیق هوشمند دارایی ها از سوی شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی آماده شده است. در سمت دیگر کار یعنی بانک‌ها باید این زیرساخت و سرویس را به متقاضیان وثیقه سهام برای وام ارائه دهند. فکر می‌‌کنم تا پایان فصل بهار 1401، این اتفاق رخ دهد و دریافت تسهیلات بانکی با وثیقه سهام میسر شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • ضمن عرض سلام وادب خدمت شما دوستان عزیز، ممنونم ازمطالب کاربردی خیلی کمکم کرد

  • باعرض سلام چگونه میتوانم برای سهام عدالت وام دریافت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • سلام وقت بخیر، آیا با سپرده ای که در صندوق های درآمد ثابت دارم میتونم وام بگیرم؟

  • من همه این مراحل و طی کردم وقتی به بانک مهر ایران مراجعه کردم بهم گفتم این وثیقه بعنوان ضامن استفاده میشه باید پول تو حسابت چندین ماه باشه تا امتیازت زیاد شود
    منم از خیرش گذشتم

  • سلام
    تا جایی که من اصلاع دارم وام به ما مردم عادی تعلق نمیگیره چون بر ای گرفتن یک وام جزئی بقدری جلوی پات سنگ میندازن که آدم پشیمان میشه ولی برای آشنا و فامیل کارمندان بانک و ریس بانک تقاضای وام برای خرید گوجه هم باشه سریع جورش میکنن بهش تعلق میگیره ما مردم شانسی برای گرفتن وام نداریم کلا وام برای کارمندان بانک و ریس بانک و فامیلا ش هستش😏😏😏😏😏

  • سلام سود سهام عدالتو واریز نکردن هنوز دستم بدجور تنگه حاضرم سهام عدالتمو بفروشم شما میخرید ؟؟؟