عوارض شهرداری خودرو | استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو 1401

عوارض شهرداری خودرو | استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو 1401

عوارض شهرداری خودرو یکی از مواردی هست که مالکان خودرو برای خرید و فروش خودرو و یا ترخیص خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی باید به آن توجه داشته باشند. همچنین عدم پرداخت باعث جریمه شدن صاحبان خودرو خواهد شد. در این مقاله درباره عوارض شهردرای خودرو، نحوه پرداخت عوارض و سامانه استعلام عوارض سالیانه شهرداری خودرو خواهیم پرداخت.

عوارض سالیانه خودرو به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد :

  • عوارض سالیانه شهرداری خودرو
  • عوارض آزادراهی
  • عوارض طرح ترافیک (کلان شهرها)
پرداخت و استعلام عوارض خودرو

سامانه ملی عوارض خودرو

با توجه به سنگین بودن هزینه های عمرانی شهرداری ها و راهداری ها، تمامی خودروهایی که در حال تردد هستند موظف به پرداخت بدهی عوارض سالانه خودرو می‌باشند.  این موضوع باعث شده که هرگونه نقل و انتقال در حوزه خودرویی منوط به این باشد که عوارض خودرو پرداخت شود، به همین دلیل برای پرداخت عوارض راه های مختلفی معرفی شده که چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری میتوان اقدام به استعلام و پرداخت عوارض سالیانه خودرو کرد.

به همین منظور سامانه ملی عوارض خودرو saamie.ir راه اندازی شد . در ادامه پرداخت و استعلام بدهی عوارض خودرو از طریق این سامانه را شرح خواهیم داد .

از طریق سامانه ملی عوارض خودرو می‌توانید استعلام عوارض خودرو خودر را انجام دهید ، پرداخت آنلاین عوارض خودرو را داشته باشید و همچنین صدور قبض آنلاین عوارض خودرو را نیز دریافت کنید.

سامانه استعلام عوارض خودرو

نکته: به منظور استفاده کامل از امکانات سایت سمیع می بایست یکبار با مراجعه حضوری به دفاتر شهرداری محل سکونت خود نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید، در غیر اینصورت صرفا امکان استعلام عوارض خودرو را خواهید داشت.

پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

پرداخت بدهی عوارض سالیانه شهرداری خودرو همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد یکی از الزامات خرید و فروش خودرو می‌باشد. برای عوارض شهرداری هم همانطور که در مقاله مالیات نقل و انتقال خودرو اشاره کردیم  راه های مختلفی وجود دارد.

برای پرداخت عوارض سالیانه شهرداری ابتدا بایستی وارد سایت www.saamie.ir شوید و با نام کاربری و رمز عبوری که از شهرداری دریافت کردید اقدام به ورود به سامانه کنید. سپس گزینه پرداخت عوارض را انتخاب کنید.

در این مرحله کاربر می بایست اطلاعات درخواستی مثل : نام، نام خانودگی، تاریخ تولد، شماره تماس، کد ملی و نیز کد پستی محل سکونت خود را در سامانه را وارد کند .

سامانه پرداخت عوارض شهرداری

در این مرحله مشخصات فردی و خودرویی کاربر نشان داده می‌شود، و همچنین دو گزینه “صدور قبض” و “پرداخت “

نمایش داده می‌شود که در صورت انتخاب گزینه پرداخت مستقیما به درگاه بانک متصل خواهید شد و به راحتی می‌توانید اقدام به پرداخت کنید.

در صورت انتخاب گزینه صدور قبض نیز ،قبض پرداخت برای شما صادر می‌شود که طی مهلت 24 ساعته کاربر می‌تواند با مراجعه به عابر بانک اقدام به پرداخت آن کند.

نحوه استعلام عوارض سالانه خودرو

برای استعلام عوارض شهرداری خودرو می توانید با ورود به سایت saamie.ir و انتخاب گزینه “استعلام عوارض” وارد مرحله بعد شوید. در این مرحله  با وارد کردن vin خودرو که یک کد 17 رقمی بر روی کارت ماشین می‌باشد و همچنین با وارد کردن کد امنیتی می‌توانید عوارض خودروی خود را استعلام نمایید.

نحوه محاسبه

سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله بر اساس قیمت آخرین مدل هر ماشین  تعرفه عوارض را مشخص و به سازمان های مربوطه ابلاغ می‌کرد. تا قبل از سال 98 این مبلغ برابر با 0.001 ارزش خودرو  به حساب می‌آید.

بر این اساس شهرداری ها هم بر طبق همین قانون اقدام به دریافت عوارض شهرداری خودرو میکنند.

در حال حاضر این رقم با 50% افزایش یه 0.015 ارزش خودرو  رسیده است.

محاسبه هزینه های خودرو

برای مثال : یک خودرو با ارزش 100 میلیون تومانی عوارض سالانه اش 150 هزار تومان خواهد بود.

(عوارض سالانه خودرو = ارزش خودرو *0.0015)

جریمه دیرکرد بدهی عوارض سالیانه خودرو چیست؟

مالکان خوردو موظف به پرداخت بدهی عوارض سالیانه خودرو می‌باشند و در غیر این‌صورت می‌بایست جریمه 2 درصدی به ازای  هر ماه (سالانه 24%) نسبت به عوارض سالانه خودروی خود بپردازند. با توجه به این نکته که خرید و فروش خودرو و همچنین خروج خودرو از پارکینگ راهنمایی و رانندگی نیازمند پرداخت عوارض شهرداری است.

بنا براین توصیه  می شود حتما نسبت به پرداخت بدهی عوارض سالانه خود به موقع اقدام نمایید

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات حوزه خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *