نحوه ابطال و چگونگی فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری

نحوه ابطال و چگونگی فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری

از نحوه ابطال در سامانه رسام و صندوق‌های سرمایه گذاری چه می‌دانید؟ باید بگوییم که صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از بهترین روش‌ها برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس و بازارهای مالی هستند. به خصوص برای افرادی که در زمینه بازارهای مالی و بورس دانش و اطلاعات کافی ندارند. در چنین شرایطی سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای آن‌ها باشد.

در مطالب قبلی، سامانه رسام را به طور کامل معرفی کردیم و نحوه صدور و خرید در این سامانه را نیز مورد بررسی قرار داده و مراحل گام به گام آن را برای شما توضیح دادیم. اگر قصد فروش واحد‌های خریداری شده خود را دارید، تا پایان این آموزش با ما همراه باشید تا به طور کامل نحوه فروش یا ابطال در سامانه رسام را برای شما شرح دهیم.

سامانه سرمایه گذاری آنلاین رسام

مراحل ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری

ابطال یا فروش صندوق‌های سرمایه گذاری در سامانه رسام، کار سختی نیست و با چند کلیک می‌توان به سادگی این کار را انجام داد. در ادامه این مراحل را به صورت گام به گام بررسی می‌کنیم:

گام اول

وارد سایت رسام به آدرس rasam.ir مراجعه کنید.

گام دوم

بر روی دکمه ورود که در سمت راست و بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید.

گام اول ابطال واحدهای صندوق سرمایه گذاری در سامانه رسام
گام اول و دوم

گام سوم

در این بخش باید کد ملی، کلمه عبور و کد امنیتی داخل تصویر را وارد نمایید. توجه داشته باشید که باید همان نام کاربری و رمز عبوری را وارد کنید که هنگام ثبت نام در سامانه رسام آن را ثبت کرده‌اید. همچنین اگر می خواهید سیستم اطلاعات شما را ذخیره کند، تیک “مرا به خاطر بسپار” را بزنید. سپس روی گزینه ورود کلیک نمایید.

گام سوم
گام سوم

گام چهارم

پس از وارد شدن به پنل کاربری خود، صندوق‌های سرمایه گذاری که می‌توانید برای ابطال واحدهای آن اقدام کنید، نشان داده شده است. برای ابطال واحدهای صندوق سرمایه گذاری مورد نظر، گزینه ابطال را انتخاب کنید تا فعال شود و به صفحه اختصاصی صندوق در سامانه رسام هدایت شوید.

گام چهارم
گام چهام

گام پنجم

در این صفحه تعداد واحد جهت ابطال (فروش) را وارد کنید. در کادر “تعداد واحد قابل ابطال” میزان واحدهای خریداری شده توسط شما در صندوق مشخص است. با توجه به آخرین قیمت ابطال هر واحد سرمایه گذاری می توانید آخرین ارزش سفارش فروش را در کادر پایین ببینید. در صورت تایید موارد روی گزینه ثبت سفارش کلیک کنید.

گام  پنجم
گام پنجم

گام ششم

5- اطلاعات سفارش ابطال خود را بررسی کنید. در صورت لزوم می توانید آن را ویرایش یا حذف کنید. سپس روی گزینه ثبت نهایی سفارش کلیک کنید.

گام ششم
گام ششم

گام هفتم

در پنجره باز شده، کد امنیتی را وارد کنید. سپس گزینه ارسال کد تایید را بزنید و منتظر دریافت کد تایید برای تکمیل سفارش از طرف سامانه رسام بمانید.

گام هفتم
گام هفتم

گام هشتم

کد تایید پیامک شده را وارد کرده و روی گزینه ادامه کلیک کنید.

گام هشتم
گام هشتم

گام آخر ابطال در سامانه رسام

8- سفارش ابطال شما در لیست سفارش ها ثبت می شود. (به طور معمول حداقل یک روز کاری برای تایید سفارش ابطال زمان مورد نیاز است.)

گام نهم
گام نهم

لغو سفارش ابطال در سامانه رسام

چنانچه از سفارش ابطال واحدهای خود پشیمان شدید، نگران نباشید! از ستون سمت راست گزینه «نمایش سفارش‌ها» را انتخاب کنید. وضعیت سفارش خود را بررسی کرده و در صورتی که در حالت پیش نویس قرار داشت می‌توانید روی آیکون سطل زباله کلیک کرده و سفارش خود را لغو کنید. حالت پیش نویس به این معناست که سفارش ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری شما ثبت قطعی نشده است.

در صورت حذف سفارش، وضعیت به حذف شده تغییر می کند.

جمع بندی

ابطال واحد‌ها همان فروش واحدهای سرمایه گذاری است و قیمت‌های واحدهای شما بر اساس قیمت روز مشخص خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم نحوه ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری در سامانه رسام را به طور کامل و گام به گام برای شما توضیح دهیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

منظور از قیمت ابطال واحدهای سرمایه گذاری چیست؟

قیمت ابطال و قیمت فروش هر دو به یک معنا و مفهوم هستند. در واقع زمانی که از قیمت ابطال حرف می‌زنیم، منظور همان قیمت فروش است. بنابراین به قیمت و مبلغی که صندوق سرمایه گذاری بابت فروش هر واحد سرمایه گذاری پرداخت می‌کند، قیمت ابطال گفته می‌شود.

ابطال واحدها توسط سامانه رسام اغلب چند روز طول می‌کشد؟

زمانی که سفارش ابطال را تایید کردید، درخواست شما به صورت آنی به صندوق مورد نظر ارسال خواهد شد. بر اساس نوع صندوقی که با آن سروکار دارید، ابطال واحدها با توجه به قیمت یکی دو روز کاری بعد صورت خواهد گرفت.
معمولا در صندوق های سهامی و مختلط، ابطال واحدها به نرخ قیمت ابطال دو روز کاری بعد محاسبه می‌شود. این ابطال اگر در صندوق های درآمد ثابت صورت گرفته باشد، به نرخ قیمت صدور یک روز کاری بعد محاسبه خواهد شد.

ابطال واحدها و برگشت پول از سامانه رسام چه مدت طول می‌کشد؟

اگر سفارش ابطال تا قبل از ساعت 16 ثبت شده باشد، ابطال واحدهای سرمایه گذاری، درست با ارزش و قیمت خالص دارایی روز کاری بعدی صورت می‌پذیرد. بعد از آن که صندوق های سرمایه گذاری، واحدها را ابطال کردند، حداکثر تا 48 ساعت بعد، مبلغ فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، به حساب سرمایه گذاران محترم واریز خواهد شد.

ابطال واحدهای سرمایه گذاری بر اساس قیمت چه روزی است؟

قیمت ابطال واحدهای سرمایه گذاری، بر اساس قیمت روزی مشخص می‌شود که انجام سفارش توسط صندوق صورت گرفته باشد؛ این یعنی حدود یک الی دو روز کاری بعد.

آیا برای فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری به کد بورسی نیاز خواهیم داشت؟

خیر، در فروش و ابطال واحدهای سرمایه گذاری، هیچ گونه نیازی به کد بورسی وجود ندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *