مقایسه 206 تیپ 2 با کوییک

مقایسه 206 تیپ 2 با کوییک

با افزایش تمایل مردم به خرید خودروهای هاچ‌بک، شرکت‌ها برای حضور فعال‌تر در این قسمت از بازار، به تولید محصولات جدید رو آورده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا دو خودروی هاچ‌بک ایران‌خودرو و سایپا را با هم مقایسه کنیم. در این مقایسه به عواملی مانند طراحی، مشخصات فنی، کابین و امکانات و آپشن‌ها خواهیم پرداخت. قضاوت نهایی به عهده خود خریدار است که با توجه به ملاک‌هایی که در خرید خودرو به آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد، یک خودرو را انتخاب کند.

مشخصات فنی 206 تیپ 2 بهتر است یا کوییک؟

کوییک، محصول هاچ‌بک سایپا، از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با 1.5 لیتر حجم استفاده می‌کند. تولید قدرت پیشرانه کوییک 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن 128 نیوتن‌متر است. در سوی دیگر، 206 تیپ دو مجهز به موتوری با حجم 1.3 لیتری است که توان آن 75 اسب بخار است.

اگر چه در نگاه اول به نظر می‌رسد در این مسئله خودروی 206 تیپ 2 از کوییک ضعیف‌تر باشد اما باید گفت که در عمل، عملکرد آن تقریبا برابر با کوییک است. به همین دلیل است که توجه به نکاتی مانند مصرف سوخت و شتاب 0 تا 100 اهمیت خود را نشان می‌دهد.

شتاب صفر تا صد به معنای مدت زمانی است که یک خودرو طی می‌کند تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این زمان برای خودرو 206 تیپ 2، مطابق آن چه در سایت رسمی ایران‌خودرو اعلام شده، 14.1 ثانیه است که برای یک خودرو ۱۰۲۵ کیلوگرمی عدد مناسبی محسوب نمی‌شود. شتاب صفر تا صد خودرو کوییک، هرچند در بروشور رسمی آن به این نکته اشاره‌ای نشده، اما به نظر 13.7 ثانیه است.

از لحاظ میزان مصرف سوخت، هاچ‌بک سایپا در هر 100 کیلومتر 7.14 لیتر بنزین مصرف می‌کند. این در حالی است که خودروی 206 تیپ 2 از این نظر به‌صرفه‌تر بوده و برای هر 100 کیلومتر، 6.4 لیتر بنزین می‌سوزاند. البته لازم به ذکر است که کوییک وزن بیشتری به نسبت 206 دارد؛ همچنین 206 از موتوری کم‌حجم‌تر به نسبت موتور کوییک بهره می‌برد.

در ادامه مقاله به جزئیات فنی این دو خودرو بیشتر می‌پردازیم:

پژو 206 تیپ 2

در حالی که اکثر خودروهای فعلی ایران‌خودرو و البته تمام اعضای خانواده 206، به پیشرانه TU5 مجهز هستند، 206 تیپ 2 از پیشرانه TU3 بهره می‌برد. این مسئله دقیقا بعد از خروج «پژو» از صنعت خودروی ایران اتفاق افتاد. جایی که در دور اول تحریم‌ها، استفاده از پیشرانه TU5 برای تجهیز 206 تیپ 5 در اولویت بومی‌سازی قرار گرفت و باعث شد تولید 206 تیپ 2 برای مدتی متوقف شود.

کمی بعد بود که ایران‌خودرو توانست در تولید پیشرانه TU3 نیز به خودکفایی برسد و 206 تیپ 2 را به مدار تولید بازگرداند. این پیشرانه که ۱۳۶۰ سی‌سی حجم دارد، توان تولید ۷۵ اسب بخار قدرت در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۸ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۴۰۰ دور در دقیقه را داراست. از اواسط دی‌ماه سال ۱۳۹۸، ایران‌خودرو نسخه یورو ۵ این پیشرانه را بر روی ۲۰۶ تیپ ۲ نصب می‌کند. این پیشرانه قدرت تولیدی خود را از طریق یک جعبه‌دنده با ۵ سرعت دستی، به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

موتور 206 تیپ 2

ایران‌خودرو برای جعبه دنده این خودرو از گیربکس BE4 که نسخه اصلاح‌شده گیربکس BE3 پژو ۴۰۵ است استفاده می‌کند. استفاده از این گیربکس بعد از خروج پژو از صنعت خودروی ایران شروع شد. در آن زمان ایران‌خودرو مجبور شد برای جعبه‌دنده‌های آرژانتینی پژو ۲۰۶ به فکر جایگزین بیفتد. در نهایت BE4 گزینه‌ای بود که انتخاب شد. بد نیست بدانید از این جعبه‌دنده در تمامی خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ بومی‌سازی‌شده، پژو ۴۰۵ و سمند استفاده می‌شود.

در نهایت، در مورد عملکرد فنی پژو 206 تیپ 2 می‌توان گفت که خودروی چندان سریعی نیست اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای مسافت‌های درون‌شهری است.

کوییک

موتور سایپا کوییک، موتوری 1.5 لیتری 4 سیلندری مجهزشده است که توانایی تولید 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور را داراست. برای انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ‌های جلو خودرو یک جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشرانه M15 که در واقع یک مدل به‌روزشده از موتور پراید است، طی چند سال اخیر قدرت‌بخش محصولات سایپا بوده است. حجم این پیشرانه توسط مهندسان سایپا و با همراهی یک شرکت مشاور آلمانی به 1503 سی‌سی ارتقا یافته است. هرچند این موتور توانایی تولید قدرتی معادل 87 اسب بخار و 128 نیوتن‌متر گشتاور را داراست اما نقطه ضعف آن عدم ارتقاء آن از نسخه 8 سوپاپ به نسخه 16 سوپاپ است.

لازم به ذکر است که پیش از این در تیبا و ساینا نیز از همین پیشرانه استفاده شده است. هرچند موتور 206 تیپ 2 نیز 8 سوپاپ است اما چند سالی است که سایپا برنامه توسعه این پیشرانه به نسخه ۱۶ سوپاپ را هم در دستور کار دارد و نام M18 را برای آن انتخاب کرده است.

موتور ماشین کوییک

جعبه‌دنده استفاده‌شده در این خودرو، نسخه بهینه‌سازی‌شده گیربکس پراید است. لازم به یادآوری است که سایپا در سال‌های اخیر با ایجاد اصلاحاتی بر روی این گیربکس که با نام ND1 شناخته می‌شود، توانسته به نسخه بهتری از آن دست یابد. سایپا از این نسخه بهبودیافته که با نام ND2 شناخته می‌شود، بر روی ساینا و کوییک استفاده می‌کند.

طراحی 206 تیپ 2 جذاب‌تر است یا کوییک؟

اندازه و ابعاد، طراحی شیشه‌ها و چراغ‌ها، طراحی صندوق، طراحی سپرها و به طور خلاصه هر آن چه که در نگاه اول به یک خودرو به چشم می‌آید، از مواردی هستند که در بررسی طراحی یک خودرو مورد توجه قرار می‌گیرند. هاچ‌بک‌بودن، مشخصه‌ای است که در طراحی دو خودروی پژو 206 تیپ 2 و کوییک، مشترک است. این دو خودروی هاچ‌بک می‌تواند برای افرادی که به دنبال گزینه‌های جمع‌وجور و مناسب طی کردن مسافت‌های درون‌شهری هستند، جذاب باشد.

بین این دو خودرو، پژو 206 خودرویی اسپرت و جوان‌پسند محسوب می‌شود. با این که از طراحی اولیه 206 بیش از 20 سال می‌گذرد اما این خودرو همچنان طرفداران زیادی بین گروه‌های مختلف مردم علی‌الخصوص جوان‌ها دارد. طراحی این خودرو دارای حالتی تخم مرغی است و چراغ‌های بزرگ و کشیده آن که تا قبل از ورود این خودرو به بازار نمونه مشابهی نداشتند، از ویژگی‌های قابل اشاره در بحث طراحی این خودرو به حساب می‌آیند.

کوییک اما ویژگی‌های یک خودروی هاچ‌بک کراس را داراست و می‌توان آن را نسخه هاچ‌بک ساینا یا حتی تیبا 2 به حساب آورد. در تایید این نکته می‌توان به طراحی شیشه‌های کوییک اشاره کرد که اگر چه از لحاظ ظاهری مشابه شیشه‌های پژو 206 است اما به راحتی می‌توان گفت از روی شیشه‌های تیبا 2 نمونه‌برداری و طراحی شده است.

پژو 206 تیپ 2

اکثر مردم راجع به جذابیت و جوان‌پسند بودن طراحی خودروی 206 اتفاق نظر دارند. البته لازم به یادآوری است که از طراحی این خودرو بیش از 20 سال می‌گذرد و جذابیت آن فقط در بازار خودروی ایران و مدیون عدم جذابیت سایر خودروهای موجود در این بازه قیمتی است.

خودرو 206

در مقایسه با تولیدات داخلی از جمله تیبا 2 و کوییک، پژو 206 وضعیت بهتری دارد؛ این در حالی است که پژو و سایر خودروسازان مطرح جهانی، خودروهای بسیار زیبایی در همین کلاس تولید کرده‌اند.

پژو 206 بخاطر ابعاد کوچکی که دارد، می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای رفت و آمد‌های داخل شهری به حساب بیاید. البته کوچک‌بودن ابعاد خودرو باعث شده که فضای کابین مخصوصا برای سرنشینان صندلی عقب کم بوده و افراد فضای کافی برای قراردادن پاهای خود نداشته باشند. از این نظر می‌توان گفت کوییک طراحی بهتری دارد.

کوییک به نسبت پژو 206 خودرویی بزرگ‌تر است که با طراحی مناسب کابین خودرو، سرنشینان می‌توانند راحت‌تر داخل خودرو بنشینند.

راجع به طراحی صندوق و نمای عقب پژو 206 می‌توان گفت که ساختار هاچ‌بک به همراه چراغ‌های کشیده، تک‌چراغ روی سپر عقب و فرم منحنی صندوق، نمای خودرو نمایی قابل قبول است.

نکته‌ای که می‌توان در انتهای بررسی طراحی پژو 206 به آن اشاره کرد، چراغ‌های منحصر به فرد آن است. طراحی چراغ‌های این خودرو به گونه‌ای است که تا قبل از سال 1380، یعنی زمانی که برای اولین بار وارد ایران شد، هیچ نمونه مشابهی نداشت. این در حالی است که سایپا در طراحی چراغ‌های کوییک، خلاقیتی به خرج نداده و عینا از چراغ‌های ساینا در کوییک نیز استفاده کرده است.

کوییک

اگرچه طراحی کوییک، طراحی جدید و منحصر به فردی نیست اما در مقایسه با سایر محصولات قبلی سایپا از جمله تیبا 2، قابل دفاع است. کوییک را می‌توان نسخه هاچ‌بک خودروی ساینا دانست. البته چهره مدرن و تا حدی اسپرت‌تر کوییک به نسبت ساینا را می‌توان مدیون سپر حجیم‌تر، استفاده از دی‌لایت در کنار مه‌شکن‌های جلو و دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ نصب‌شده در قسمت پایینی سپر دانست.

کوییک R

وقتی از نمای جانبی به کوییک نگاه کنیم، متوجه شباهت بسیار زیاد طرح کلی درها و پنجره‌های جانبی آن با تیبا 2 یا همان تیبای هاچ‌بک خواهیم شد. اما شاید مشخصه اصلی در نمای جانبی به نصب روف‌ریل و زه پلاستیکی دور گلگیرها باشد. این مسئله توانسته باعث بزرگ‌تر نشان‌داده‌شدن ابعاد کلی خودرو شود.‌

شاید بتوان جذاب‌ترین قسمت طراحی کوییک را متعلق به نمای عقب آن دانست؛ جایی که چراغ‌های عقب خودرو به صورت واضحی از محصولات شاسی‌بلند ب‌ام‌و مانند X1 کپی شده و نئون‌هایی که در این چراغ‌ها استفاده شده نیز باعث افزایش زیبایی چهره کوییک شده است. همچنین دیفیوزر نقره‌ای‌رنگی در قسمت چراغ‌های عقب نصب شده که باعث شده ظاهر کوییک تا حدودی اسپرت‌ به نظر برسد.

البته لازم به ذکر است که قطعات تزئینی و انواع چراغ‌های اسپرت برای خودرو کوییک به فراوانی قطعات تزئینی و چراغ‌های اسپرت 206 نیست؛ می‌توان به راحتی این نکته را تایید کرد که هیچ خودرویی در بازار ایران به اندازه خودرو 206 امکان تیون و شخصی‌سازی ندارد.

کابین 206 تیپ 2 بهتر طراحی شده یا کوییک؟

اولین نکته‌ای که در طراحی کابین کوییک به نظر می‌رسد، استفاده از قطعات پلاستیکی است. البته این پلاستیک از پلاستیکی که در پراید به کار رفته کیفیت بهتری دارد. در طرف دیگر، اولین نکته راجع به کابین 206، آن است که فضای داخلی خودرو 206 بسیار کم است طوری که فضای کافی برای نشستن سرنشینان عقب خودرو وجود ندارد؛ این در حالی است که فضای خودرو کوییک بزرگ‌تر است.

پژو 206 تیپ 2

با گذشت حدود 20 سال از ورود خودرو 206 به بازار ایران، مردم ایران با طراحی داخلی این خودرو آشنایی زیادی دارند. کابین این خودرو حال و هوایی کاملا اروپایی و مرتبط با سال‌های اولیه طراحی خود یعنی دهه 1990 میلادی دارد. رنگ و کیفیت مناسب مواد به کار رفته در کابین به همراه چینش درست اجزا در کنار هم، باعث شده است که فضای جلوی راننده و سرنشین جلو نمای مناسبی داشته باشد.

کابین 206

می‌توان در بحث ارگونومی کابین، امتیاز بیشتری نسبت به کوییک به 206 داد. سیستم صوتی به همراه چهاربلندگو، سیستم تهویه دستی، دو کیسه هوا و روکش صندلی پارچه‌ای و طراحی خاص داشبورد این خودرو که فضای مناسبی را برای قرار دادن اشیاء مختلف از جمله جعبه دستمال کاغذی فراهم کرده است، از ویژگی‌های خاص طراحی کابین پژو 206 است.

اما همچنان ضعف اصلی پژو ۲۰۶ داشتن فضای کم داخل کابین است. این فضای کم باعث می‌شود که اگر اگر یکی از سرنشینان جلو بخواهد صندلی خود را کمی به عقب بکشد، عملا فضایی برای قرار گرفتن پای سرنشینان عقب خودرو باقی نخواهد ماند.

نکته منفی دیگری که در کابین پژو 206 به چشم می‌خورد، محل نامناسب کلیدهای بالابر شیشه‌هاست. البته لازم به ذکر است که محل قرارگیری ساعت دیجیتال به همراه دکمه چراغ‌خطر و قفل مرکزی درب‌ها مناسب است و باعث شده طراحی کابین خودرو جذاب‌تر شود.

کوییک

کیفیت جنس استفاده‌شده در در طراحی و ساخت کابین سایپا کوییک، مثل سایر محصولات سایپا کیفیت مطلوبی ندارد. در این خودرو به جای استفاده از تهویه دستی تیبا، از سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک استفاده شده که باعث شده کابین کوییک مدرن‌تر به نظر برسد. داشبورد کوییک همان داشبورد دورنگ سایناست با این تغییر که یک صفحه‌نمایش برای کامپیوتر سفری در قسمت بالایی آن به چشم می‌خورد.

کابین کوییک

مهم‌ترین تغییری که در طراحی این خودرو به چشم می‌خورد و باعث تمایز آن از تیبا شده است، غربیلک جدید فرمان خودرو است که با دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی تجهیز شده است. پنل پشت فرمان نیز از طراحی جدیدتر و جذاب‌تری بهره می‌برد.

امکانات رفاهی و آپشن‌های 206 تیپ 2 بیشتر است یا کوییک؟

یکی از ملاک‌هایی که افراد هنگام انتخاب خودرو به آن دقت می‌کنند، آپشن‌ها و امکانات رفاهی آن خودرو است. آپشن‌های مختلفی که می‌توانند باعث شوند تا تجربه رانندگی با خودرو به تجربه‌ای ارزنده‌تر بدل شود.

پژو 206 تیپ 2

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اگرچه آپشن‌هایی به مراتب کمتر از از 206 تیپ 5 دارد، باز هم به امکاناتی نظیر تهویه مطبوع دستی، ترمز ABS، کمربند‌های ایمنی جلو باقابلیت تنظیم ارتفاع، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، دو شیشه و آینه‌های جانبی برقی، سیستم قطع خودکار سوخت، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر و امکاناتی از این قبیل مجهز است.

کوییک

از امکانات موجود در سایپا کوییک می‌توان به مواردی مانند سوییچ تاشو، باز شدن قفل صندوق با ریموت، استفاده از کانسپت جدید در دستگیره‌ها (آسان‌بازشو)، شیشه‌بالابر‌های برقی جلو و عقب، برف‌پاک‌کن عقب، گرم‌کن شیشه عقب، صندلی‌های عقب تاشو و مجهز به نگه‌دارنده صندلی کودک، رادیو + CD Player + USB، چهار بلندگو در جلو و عقب و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد.

مقایسه کوتاه 206 تیپ 2 و کوییک

نام خودروپژو 206 تیپ 2کوییک R
کشور سازندهفرانسهایران
سال طراحی13821398
موتور4 سیلندر 8 سوپاپه4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور1360سی سی1503سی سی
حداکثر قدرت75 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه87 اسب بخار در 5300 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور118 نیوتن متر در 3400 دور در دقیقه128 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده5 دنده دستیپنج دنده دستی
شتاب 0 تا 10014.1 ثانیه13 ثانیه
حداکثر سرعت170 کیلومتر در ساعت160 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی)6.3 لیتر در هر صد کیلومتر7 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک50 لیتر41 لیتر
ترمز و پایداریترمز ضدقفل ABS و EBD و EBA (چهاركاناله) ، ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ایترمز جلو دیسکی ، ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هواكيسه هواي راننده و سرنشين جلوکیسه هوای راننده و سرنشین جانبی
سیستم صوتیبلندگوي درهاي جلو،پخش CD با كنترل پشت فرمانسیستم صوتی با پشتیبانی از USB – CD و چهار بلندگو
امکانات رفاهیکیسه هوا برای دو سرنشین جلو ترمز ضد قفل سیستم صوتی فوق العاده چراغ مه شکن در جلو و عقب سیستم قفل مرکزی سیستم تهویه دستی قابلیت تنظیم ارتفاع برای صندلی قابلیت تاشو بودن صندلی عقب سیستم ضد سرقتکیسه هوا برای سرنشینان جلو صفحه نمایش 7 اینچی لمسی فرمان هیدرولیک سیستم کنترل باد لاستیک چراغ مخصوص روز سنسور پارک عقب استارت دکمه ای ترمز ضد قفل سیستم تهویه هوای نیمه اتوماتیک

در این جدول به طور خلاصه موارد مختلفی که لازم است در مقایسه دو خودروی پژو 206 تیپ 2 و کوییک R بدانیم را با هم مرور می‌کنیم:

جمع‌بندی

انتخاب نهایی از میان این دو خودرو بستگی زیادی به ملاک‌های مد نظر خریدار دارد؛ به عنوان مثال اگر کسی امکانات و آپشن‌های رفاهی را ملاک قرار دهد، امکانات رفاهی زیاد موجود در کوییک می‌تواند باعث مجاب‌شدن او به خرید شود. هر دو خودرو از نظر کیفیت و متریال بکار رفته حدوداً در یک سطح برابر هستند.

نکته مهم آن است که آیا توانایی موتور و چهره جذاب و جوان‌پسند پژو 206 برای خریدار دارای اهمیت بیشتری است یا قوای فنی ضعیف‌تر اما امکانات و تجهیزات بیشتر کوییک؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • نقاط قوت کوئیک
    +طراحی جدید و اسپرت (هر چند کپی از محصولات دیگر)
    +مصرف سوخت مناسب

    نقاط ضعف
    _ رنگ بدنه بشدت ضعیفه
    _ سیستم تعلیق مشابه پراید هست
    _ کیفیت ضعیف جنس قطعات پلاستیکی داخلی و خارجی
    _ نبود عایق صدا بین موتور و کابین

    با این هزینه گزینه های بهتری نسبت خودروی کوئیک موجود هست.

  • به عنوان کسی که هر دو ماشین هارو داشتم من از کویک بیشتر راضی بودم
    کویک بهتر بود ب نظرم
    الانم ساینا اس دارم اینم از اون دوتا بهتره
    هم از لحاظ نرمی هم جا دار بودن هم راه رفتن