مقایسه هایما و جک؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه هایما و جک؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

بعد از ورود خودرو های چینی در سالهای گذشته به بازار خودرو ایران، تنوع خودرو های داخل دستخوش تغییرات اساسی شد و علیرقم مشکلات زیاد این خودرو ها باز هم توانستند جای خود را در بازار ایران باز کنند، حالا سوال اینجاست که کدام یک از این خودرو ها ارزش خرید بیشتری دارند؟

در سال‌های اخیر با ورود کراس اورهای چینی به بازار ایران رفته رفته علاقه مصرف کننده داخلی به این دسته از خودرو ها نیز بیشتر و بیشتر شد، تا جایی که دو خودرو محبوب جک s5 و هایما S7 یکی از پر تقاضا ترین خودرو های این دسته خودرویی برای خریداران داخلی شد.

در این مقاله قصد داریم این دو خودرو را معرفی کنیم و به مقایسه هایما و جک بپردازیم و در آخر هم به این نتیجه برسیم که کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی جک S5 و هایما S7

جک در سال 94 برای اولین بار توسط کرمان خوردو در یک نسخه موتور 2 لیتری توربو و گیربکس 6 سرعته دستی وارد بازار ایران شد، اما در سال 96 بلاخره جک s5 با گیربکس دو کلاجه اتوماتیک نیز هم تولید و روانه بازار شد.این خودرو به دلیل امکانات رفاهی خوب و ظاهر نسبتا مدرن توانست به عنوان نماینده کراس اورهای چینی مورد استقبال مردم قرار گیرد.

مقایسه هایما و جک

در همین سال هم هایما s7 با موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و در دو نسخه گیربکس اتومات 6 دنده و عادی 6 دنده  توسط ایران خودرو ارائه شد و در نسخه ی بعدی که در سال 96 معرفی شد، فیس لیفت این خودرو با اسم هایما s7 توربو رونمایی شد که بزرگترین تغییر در این خودرو مربوط به قلب تپنده آن بود که یک موتور 1.8 لیتری توربو جایگرین موتور 2 لیتری تنفس طبیعی شد.

هایما یکی از خودروهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر خرید هایما اس 7 از بورس کالا، این مطلب را بخوانید.

مقایسه مشخصات ظاهری  هایما S7 و جک S5

قطعا یکی دیگر از مواردی که در مقایسه هایما و جک باید به آن پرداخت، ویژگی های ظاهری آنهاست که اتفاقا در این زمینه تا حدی حرف هایی هم برای گفتن دارند، نکته مهم دیگر بحث ترند در بازار خودرو هست که گاهی خودرو های سدان بیشترین تقاضا را دارند ، گاهی هم با اضافه شدن کراس اورها به بازار تب استفاده از آنها داغ میشود، در هر حال با پرداختن به مشخصات ظاهری این دو خودرو تا حد زیادی میتواند دغدغه خریداران را از نظر انتخاب پاسخ گو باشد.

قطعا یکی از مواردی که خریداران خودرو به آن توجه ویژه ای دارند، ویژگی های ظاهری آنهاست که اتفاقا در این زمینه تا حدی حرف هایی هم برای گفتن دارند، نکته مهم دیگر بحث ترند در بازار خودرو هست که گاهی خودرو های سدان بیشترین تقاضا را دارند ، گاهی هم با اضافه شدن کراس اورها به بازار تب استفاده از آنها داغ میشود، در هر حال با پرداختن به مشخصات ظاهری این دو خودرو تا حد زیادی میتواند دغدغه خریداران را از نظر انتخاب پاسخ گو باشد.

طراحی بدنه هایما و جک

هایما s7  از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به به suv  های کلاسیک دارد، هایما به دلیل استفاده از خطوط تیز و ارتفاع نسبتا زیاد و و همچنین چراغ های 2 تکه در عقب خودرو ظاهری به نسبت بزرگتری از جک  s5 دارد، همچنین استفاده از زبان طراحی به نسبت قدیمی تا حدی هایما را از رقیب خود عقب می اندازد.

هایما s7 توریو

اما در طرف دیگر جک S5 با خطوط طراحی نرم تر و منحنی وار ظاهری به نسبت جدید تر به خود گرفته که البته این ظاهر و نوع طراحی را باید تا حد زیادی مرهون برادر خوانده کره ای خود یعنی هیوندای توسان (ix35)  دانست. نکته جالب در طراحی این خودرو فاصله بین محور این خودرو است که بر خلاف ظاهر جمع و جور تر جک s5 نسبت به هایما s7، فاصله محوری بیشتر این خودرو هست که تا حدی راحتی بیشتری برای سرنشینان عقب را فراهم کرده است.

جک اس 5 و هایما اس 7

طراحی داخلی  جک و هایما

اگر بخواهیم این دو خودرو را از لحاظ تجهیزات و طراحی درون کابین خودرو بررسی کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که هایما s7 تا حدی از متریال بهتری برای تجهیزات داخلی خودرو استفاده کرده و این کیفیت تا حدی بالاتر نسب به جک s5 توانسته رضایت مشتریان این خودرو را به ارمغان بیاورد.

هایما با فیس لیفتی که اخیرا از این خودرو ارائه کرده است که با نام هایما s7 پلاس نامیده می‌شود،  باعث شده طراحی داخلی خودرو نیز دچار تغییرات نسبتا زیادی شود ا زجمله این تغییرات میتوان به تغییر رنگ صندلی های چرمی سیاه و نارنجی نمونه قبلی که ظاهری نسبتا قدیمی به آن داده است با صندلی های چرم و پارچه ای مشکی جدید اشاره کرد که ظاهری به روز تر به این خودرو داده، همچنین استفاده از مانیتور عمودی و بزرگتر در این خودرو و نیز اضافه کردن پنل تهویه مطبوع به صورت لمسی به این نمایشگر تا حد زیادی ظاهری به روز تر به این خوردو داده است.

مقایسه هایما و جک

استفاده از رو دری های چرمی مشکی با دوخت قرمز و همچنین تبدیل قسمت های پلاستیکی پنل داشبورد با طرح مشکی پیانویی و استفاده از غربیلک جدیدتر نسبت به نسخه قبلی باعث شده ظاهری به روز تر به مشتریان خود ارائه کند با این وجود ارگونومی داخلی جک  s5 همچنان نقطه قوت این خوردو به حساب می آید که باید تا حد زیادی آن را مدیون طراحی داخلی هیوندای ix35 باشد، اما با این وجود به نظر می‌رسد نسخه فیس لیفت هایما در این بخش گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.

 جک و هایما

مقایسه مشخصات فنی هایما s7 و جک s5

از هرچه بگذریم بحث فنی خوش تر است، در ادامه مقایسه هایما s7 و جک s5  میرسیم به مشخصات فنی این دو خودرو جایی که هایما s7 با پیشرانه  4سیلندر خطی 16 سوپاپ و حجم موتور 1795 سی سی  توربوشارژ، 170 اسب بخار قدرت و توان 230 نیون متری گشتاور را به وسیله یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو این ماشین هدایت میکند.مصرف سوختی که برای هایما توسط ایران خوردو ارائه شده به صورت میانگین 8.34 اعلام شده که قطعا در شرایط متغییر جاده ای اعدادی متفاوت را هم میتوان انتظار داشت. حد اکثر سرعت این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 10.5 ثانیه ای نیز از مهمترین نکات فنی هایما s7 می‌باشد.

موتور هایما

در سمتی دیگر رقیب سر سخت هایما یعنی جک s5  قرا دارد، خودرویی با موتور 2 لیتری توربو شارژ با 174اسب بخار قدرت و 265 نیوتن متر گشتاور تولیدی را به کمگ گیربکس 6 سرعتی دو کلاجه اتوماتیک به چرخ های جلوی این خودرو میرساند.

شتاب صفر تا صد این خودرو 11.7 و حد اکثر سرعت به 180 کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ترکیبی مشخص شده برای این خودرو 7.7 اعلام شده است.

در ادامه سایر مشخصات و مقایسه فنی این دو خودرو را باهم بررسی خواهیم کرد.

مقایسه هایما s7 و جک  s5(جدول)

در جدول زیر این دوخودرو را از نظر امکانات رفاهی، مشخصات ظاهری، مشخصات موتوری، سیستم های امنیتی خودرو و سایر مشخصات فنی بررسی خواهیم کرد:

مشخصات ظاهری

 هایما S7جک  S5
پلتفرمکراس اورکراس اور
ابعاد4498*1830*1730(میلی‌متر)4430*1840*1660(میلی‌متر)
فاصله دو محور2619 (میلی‌متر)2645(میلی‌متر)
تعداد سرنشین44
حجم صندوق عقب400(لیتر) 
وزن1545(kg)1545(kg)

مشخصات فنی

 هایما S7جک  S5
نوع پیشرانهخطیخطی
حجم پیشرانه17951997
تعداد سیلندر44
تعداد سوپاپ1616
توربوشارژدارددارد
حداکثر توان170 اسب بخار174 اسب بخار
حداکثر گشتاور230 نیوتون متر265 نیوتن متر
نوع جعبه دنده6 سرعته اتوماتیک6 سرعته دو کلاجه اتوماتیک
محور محرکجلوجلو
صفر تا صد10.5 ثانیه11.7 ثانیه
حد اکثر سرعت170 کیلومتر بر ساعت180 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت (میانگین)8.377.7
حجم باک (لیتر)6155

سیستم تعلیق

 هایما S7جک  S5
سیستم فرمانبرقیبرقی
فرمان تلسکوپیدارددارد
سیستم تعلیق جلومک فرسونمک فرسون
سیستم تعلیق عقبمستقلمستقل
سیستم ترمز جلودیسکیدیسکی
سیستم ترمز عقبدیسکیدیسکی

سیستم ایمنی و کنترلی

 هایما S7جک  S5
سیستم ترمز ضد قفل ABSدارددارد
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBDدارددارد
سیستم کنترل پایداری خودروی ESPدارددارد
سیستم کنترل ترکشنداردندارد
سیستم ترمز اضطراری خودکار سیستم حفظ خودرو بین خطوطنداردندارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HASدارددارد
کروز کنترلداردندارد
کروز کنترل تطبیق‌پذیرنداردندارد
تشخیص نقاط کورنداردندارد
سیستم کمکی پارک خودکارنداردندارد
ایموبلایزردارددارد
ورود و خروج بدون کلیددارددارد
سیستم نشان دهنده فشار باد تایرهادارددارد
کیسه هوای رانندهدارددارد
کیسه‌ هوای سرنشیندارددارد
کیسه‌ هوای کناریدارددارد
کیسه هوای پرده‌اینداردندارد
پیش‌کشنده‌ کمربند ایمنیداردندارد

امکانات بدنه

 هایما S7جک  S5
چراغ روشنایی در روزدارددارد
فعال شدن خودکار چراغ‌هاداردندارد
تنظیم خودکار چراغ جلونداردندارد
سنسور پارک جلودارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
قطر رینگ17 اینچ17 اینچ
عرض تایر جلو  235225
عرض تایر عقب235225

امکانات رفاهی

 هایما S7جک  S5
استارت بدون کلیددارددارد
نمایشگر سربالانداردندارد
سنسور باراندارددارد
ترمز دستی برقیندارددارد
کامپیوتر سفریدارددارد
قطب‌نمانداردندارد
دماسنجدارددارد
آینه الکتروکروماتیکداردندارد
گرم‌کن آینهدارددارد
دوربین دنده عقبدارددارد
سانروفدارددارد
قفل صندلی کودکدارددارد
گرم‌کن صندلی جلودارددارد
سردکن صندلی جلونداردندارد
گرم‌کن صندلی عقبنداردندارد
ماساژور صندلینداردندارد
سیستم تهویه‌ی خودکاردارددارد
گرم‌کن فرماننداردندارد
صندلی چرمدارددارد
یخچالنداردندارد
استراحتگاه مرکزی دستدارددارد
شارژر بی‌سیمنداردندارد

سیستم مولتی مدیا

 هایما S7جک  S5
تعداد اسپیکر4 + توییتر6
نمایشگر مرکزیدارددارد
مسیریابیداردندارد
ساب‌ووفرنداردندارد
بلوتوثدارددارد
برقراری تماس صوتیدارددارد
اندروید اتونداردندارد
اپل کارپلینداردندارد

سیستم مولتی مدیا

 هایما S7جک  S5
تعداد اسپیکر4 + توییتر6
نمایشگر مرکزیدارددارد
مسیریابیداردندارد
ساب‌ووفرنداردندارد
بلوتوثدارددارد
برقراری تماس صوتیدارددارد
اندروید اتونداردندارد
اپل کارپلینداردندارد

سایر مشخصات

 هایما S7جک  S5
سایر مشخصات فنیصندلی راننده 8 حرکته برقی _ اسپویلر کلید های روی فرمان(MFC) _ قفل کودک درب های عقب _ تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل خودرو  صندلی راننده 6 حرکته برقی _ سیستم کنترل سرعت در سر پایینی (HDC) سیستم ترمز اضطراری(EBA) حافظه صندلی راننده

تجربه رانندگی

با توجه به و مقایسه هایما و جک مشخصات ارائه‌شده متوجه شده‌اید که پشت فرمان هایما S7 توربو اتوماتیک چابکی بیشتری به شما دست خواهد داد و شتاب اولیه این خودرو نسبت به محصول کرمان موتور کمی بالاتر احساس خواهد شد. همچنین کیفیت سواری یا تعویض دنده‌ها نیز در هایما اس ۷ اندکی نرم‌تر به نظر می‌رسد و می‌تواند باعث لذت بیشتری در رانندگی با این خودرو شود. به‌ویژه که سواری اسپرت جک S5 احتمالا در جاده‌های ناهموار نارضایتی بیشتری را برای سرنشینان به وجود خواهد آورد، پس اگر این ویژگی‌ها برایتان اهمیت دارد خرید هایما انتخاب مناسب‌تری است.

haima

 اما از لحاظ پایداری و چسبندگی می‌شود گفت که وضعیت S5 تا حدی بهتر است و حرکات عرضی بدنه تقریبا به‌نحوی مطلوب‌تر از هایما اس ۷ مهار شده‌است تا خودرو بتواند مانورپذیری بهتری در عبور پرشتاب از مسیرهای منحنی شکل نشان دهد. قدرت ترمزها نیز در هر دو خودرو مطلوب برآورد می‌شود و میزان اطمینان خاطر راننده از لحاظ قدرت‌بازدارندگی آن‌ها در سطوح مطلوبی قرار خواهد داشت.

جک

مقایسه قیمت هایما و جک

در حال حاضر با افزایش نرخ ارز و متاثر از آن، بازار خودرو های مونتاژی هم بی نصیب نمانده و این 2 خودرو هم سقف های جدید قیمتی خودشان را در بازار می‌بینند، هایما اس 7 توربو و جک اس 5 در زمان درج این مقاله یعنی 29 آبان ماه در بازه قیمتی 1میلیارد تا 1میلیارد و 100 میلیون تومانی دارند.

جمع بندی

در انتهای این مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که با وجود شباهت ها و تفاوت های این دو خودرو همچنان انتخاب از بین این گزینه کار نه چندان راحتی است، با توجه وضعیت نا معلوم واردات خودرو و انتخابات محدود در سگمنت های مختلف خودرویی به ناچار باید بریم سراغ خودروهایی که چندین و چند سال است در سبد خودرویی مشتریان داخلی قرار دارد، البته امیدواریم با واردات خودرو های جدید انتخاب های جذاب تری برای خریداران وجود داشته باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات حوزه خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *