معرفی سایت TSETMC و قابلیت‌های آن

معرفی سایت TSETMC و قابلیت‌های آن

صفحه­ اصلی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com از دو بخش اصلی بورس و فرابورس تشکیل شده که یک نمای کلی از بازار را ارائه می‌دهد. در هر بخش می‌توان نمادهای پرتراکنش و تاثیرگذار، شاخص کل و شاخص هم وزن بازار مربوطه را مشاهده نمود. این نوع نمایش جداگانه بازارها کمک می‌کند تا بتوان نمادهای مربوط به هر بازار را با دقت بیشتی بررسی نمود و خلاصه ای از موضوعات مهم بازار را ارائه می‌دهد.

در صفحه ی اصلی سایت، سربرگ‌های بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس انرژی ایران و  بورس کالا مشاهده می‌شود که افراد با انتخاب هرکدام از آنها می‌توانند اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری راجع به نمادها، شاخص‌ها، عرضه و تقاضا، تغییرات، بازار آتی، مشتقه، کالا و … راجع به هرکدام را بدست آورند.

سربرگ دیگری که در این صفحه به چشم می‌خورد سربرگ کدال است. در سایت کدال می­توان تمام گزارشات مالی، گزارش فعالیت‌ها و عملکرد شرکت‌ها را مشاهده نمود. در این گزارشات شرکت‌ها به صورت دقیق گزارش‌های مالی خود و دلیل نوسانات قیمت نماد خود را بیان می­کنند. در سربرگ کدال این سایت نیز می­توان به طور خلاصه تعدادی از این اطلاعات را دریافت نمود ولی برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر به سایت کدال به آدرس www.codal.ir مراجعه شود.

در سربرگ صندوق های سرمایه گذاری، لیست صندوق ها به همراه تمامی معاملات آنها و خالص ارزش داریی صندوق ها نشان داده می‌شود. از آنجا که سرمایه‌گذاری در صندوق­ها کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در بازار بورس می­باشد، عموما توصیه می­شود افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و اطلاعات کافی در خصوص بازار و نحوه خریدو فروش نماد­ها ندارند، از این طریق اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

برخی تعاریف اولیه

قبل از ورود به هرکاری، در ابتدا متقاضی باید آموزش‌های لازم برای انجام آن کار را به درستی دیده و اجرا کند. با این کار شما جلو ضرر‌های جانبی را خواهید گرفت. ما در سیگنال تصمیم داریم تا با آموزش بورس به صورت حرفه‌ای شمارا با این مباحث به طور کامل آشنا کنیم. در ادامه به بررسی برخی تعاریف اولیه می پردازیم.

ارزش بازار: مجموع ارزش ریالی کل سهم های موجود در بازار

تعداد و ارزش معاملات: تعداد و ارزش معاملات انجام شده در روز

شاخص: به طور کلی در بازار بورس و فرابورس، وضعیت و روند کلی بازار با مولفه‌ای به نام شاخص بررسی می‌شود.

شاخص کل: ارزش کلی بازار است که از مجموع ارزش جاری کل سهام‌ها ی منتشرشده تقسیم بر ارزش پایه تمام سهام منتشر شده ضربدر 100 بدست می‌آید. نکته ی حائز اهمیت در این بخش این است که در شاخص کل سهم‌ها و شرکت‌ها ضریب ثابت و یکسانی ندارند و شرکت‌های بزرگتر وزن بیشتری داشته‌اند که کوچکترین تغییرات آن‌ها روی شاخص کلا بازار تاثیر بیشتری می­گذارد. این امر باعث می‌شود که تغییرات شرکت‌های کوچک عملا تاثیر ناچیزی روی شاخص بازار گذاشته و به چشم نیایند. به موجب همین امر شاخص کل هم وزن معرفی می­شود.

شاخص کل (هم وزن): در شاخص کل هم وزن تمامی شرکت‌ها صرف نظر از اندازه و تعداد سهام هایشان، سهم و وزن یکسان و برابری در بازار دارند.

شاخص آزاد شناور: این شاخص نشان دهنده­ تغییرات ناشی از معاملات سهام توسط افراد حقیقی رانشان می‌دهد. به طور کلی سهام شناور به سهامی گفته می­شود که در اختیار سرمایه‌گذاران خرد و حقیقی باشد.

جستجوی یک نماد خاص

برای بررسی یک نماد مورد نظر می­توان از سربرگ جستجو نماد استفاده نمود و سپس با وارد نمودن نام نماد مورد نظر در این قسمت اطلاعات نماد شرکت مربوطه به همراه اطلاعات بازار و نمادهای هم‌گروه آن مطابق تصویر ذیل به نمایش در خواهد آمد.

در ادامه با کلیک بر روی نماد انتخاب شده صفحه‌ای باز خواهد شد که تمامی اطلاعات مربوط به معاملات روز جاری و قیمت نماد را به صورت لحظه‌ای به نمایش می‌گذارد.

همانطور که می­بینید این صفحه را می­توان به 3 بخش کلی تقسیم نمود که در بخش اول اطلاعات مربوط به قیمت روز و حجم معاملات نمایش داده می­شود. 

قیمت خرید/فروش: بالاترین قیمت سفارش خرید لحظه‌ای و کمترین قیمت سفارش فروش لحظه‌ای که در سطر اول قسمت سفارشات خرید و فروش نیز نمایش داده می­شود.

قیمت معامله: آخرین قیمتی که فروشنده و خریدار به توافق رسیده و معامله انجام شده است.

قیمت اولین: قیمت اولین معامله‌ای که انجام شده است.

قیمت پایانی: میانگین موزون قیمت معامله‌هایی که تا به آن لحظه در طول روز انجام شده است.

قیمت دیروز: قیمت پایانی روز گذشته

قیمت مجاز: کمترین و بیشترین قیمتی که می‌توان معامله نمود. این قیمت به طور معمول دربازار بورس معادل مثبت و منفی 5 درصد قیمت پایانی روز قبل نماد می‌باشد.

بازه روز: بیشترین و کمترین قیمتی که نماد می‌تواند مورد معامله قرار گیرد. (به همین ترتیب بازه هفته و بازه سال را نیز داریم)

سایر اطلاعاتی که در این بخش وجود دارد شامل تعداد، حجم و ارزش معاملات نماد مذکور به صورت لحظه‌ای و همچنین حجم و تعداد خرید و فروش نماد به تفکیک افراد حقیقی و حقوقی می‌باشد. ( برای اطلاعات دقیق تر درخصوص معاملات گروه های حقیقی و حقوقی می‌توان به سربرگ حقیقی – حقوقی مراجعه نمود)

حجم مبنا: حداقل تعداد سهام یک شرکت است که باید در طول روز، معامله شود تا قیمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش یابد. در بخش بعدی می­توان سفارشات را مشاهده نمود. در این بخش در قسمت خرید (بخش آبی رنگ) می‌توانید 3 ردیف از سفارشات خرید ثبت شده به صورت نزولی از بالاترین قیمت را مشاهده نمود و در قسمت فروش (بخش قرمز رنگ) نیز 3 ردیف از سفارشات فروش ثبت شده به صورت صعودی از کمترین قمیت نمایش داده می­شود.

در پنجره­ انتهای صفحه نیز می­توان هم گروه­های نماد مذکورر را به همراه خلاصه­ای از اطلاعات مربط به آخرین قیمت معامله شده و تعداد و حجم معاملات هرکدام را مشاهده نمود.

در قسمت بالایی صفحه می­توان سربرگ­هایی را مشاهده نمود که مهم ترین آنها به شرح زیر است:

سربرگ سهامداران

در سربرگ سهامداران می­توان لیست سهامداران را به ترتیب از بیشترین درصد تا کمترین درصد مشاهده نمود. به طور کلی می­توان گفت حضور سهامداران حقوقی قوی در یک نماد، کمک به حامیت از آن سهم می­نماید و زمانی که ارزش یک سهم در یک نماد پایین می رود، اجازه کاهش ارزش سهام را نمی­دهند و باعث ایجاد تعادل می­شوند.

سربرگ EPS

EPS سود پیش بینی شده شرکت می­باشد که همانطور که از نام آن پیداست این سود تضمینی نیست و ممکن است سود واقعی شرکت در پایان سال بیشتر و یا کمتر از آن باشد. نسبت P/E نیز نشان دهنده نسبت قیمت سهم به سود سهم می باشد. در سربرگ EPS می­توان لیست سود پیش بینی شده و سود واقعی شرکت را به صورت 3 ماهه، 6 ماهه و 9 ماهه مشاهده نمود.

سربرگ سابقه

یکی دیگر از سربرگ­های مهم در این صفحه، سربرگ سابقه معاملات است. در این سربرگ می­توان از قدیمی­ترین تا جدیدترین معاملات انجام شده همراه با اطلاعات دقیق آنها از جمله تاریخ، تعداد و حجم هر معاملات برای هر نماد را بدست آورد. کاربر می تواند با مراجعه به این سربرگ روند معاملات نماد مدنظر خود را بررسی نموده و با توجه به حجم معاملات انجام شده از طریق گروه­های حقیقی و حقوقی اقدام به تحلیل و خرید یا فروش آن سهام نماید.

کاربر می‌تواند با مراجعه به این سربرگ روند معاملات نماد مدنظر خود را بررسی نموده و با توجه به حجم معاملات انجام شده از طریق گروه­های حقیقی و حقوقی اقدام به تحلیل و خرید یا فروش آن سهام نماید.

در نهایت با کلیک بر روی سایر سربرگ‌های موجود نیز می‌توان به اطلاعات کامل آن بخش دست پیدا کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • من میخوام وارد بورس بشم و سرمایه گذاری شروع کنم لینک ثبت نام داره یا برنامه ای هست باید نصب کنم میشه بهم معرفی کنید …..با تشکر

  • 1- گزارشی که شرکت ها ماهانه روی کدال میدن و سود/ضرر اکتسابی رو اعلام میکنن آناً روی eps نمادهای سایت tsetmc اعمال میشه؟ یا بعد از حسابرسی اعمال میشه؟ یا فقط گزارشهای میان‌دوره‌ای و سالانه میتونن روی تابلو tsetmc باعث تغییر لحظه‌ایِ eps بشن؟

    2- چرا برخی متغیرها مثل P/E در سایت tsetmc در یک نماد مشخص, با P/E همون نماد درسایت tse فرق دارن؟ و کدوم معتبرتره؟
    (برای مثال: همین لحظه P/E برای نماد «پترول» در سایت TSETMC عدد 2.75 درج شده, در صورتی که همین لحظه در سایت tse پی به ای 61.85 هست!)

    3- چطور میشه متغیرهای این سایت رو به صورت چارت مشاهده کرد؟! مثلاً متغیر p/e را روی یک چارت سالانه دید که چه فراز و نشیبهایی طی سال داشته!؟

    • سلام دوست عزیز در مورد سوال اول، سود و زیان معمولا به صورت فصلی در eps اعمال میشه.
      در مورد سوال دوم، تفاوتی در نسبت p/e در دو سایت دیده نمیشه. از این گذشته نسبت p/e فرمول مشخصی داره و میتونید از این لینک برای محاسبه ان استفاده کنید.
      و سوال سوم، در سایت بورس تهران میتونید در ستون سمت راست اطلاعات هر نماد، سابقه eps، dps و سایر اطلاعات نماد رو ببینید.