معاینه فنی خودرو در سال 1400

معاینه فنی خودرو در سال 1400

نوشتن مبایعه‌نامه و دریافت برگ سبز خودرو از جمله مهمترین چالش‌هایی است که افراد در زمان خرید خودرو با آن سروکله می‌زنند. پس از آن در صورتی که 4 سال از عمر ماشین خارجی و یا ایرانی شخص گذشته باشد، چالشی جدید با عنوان معاینه فنی خودرو مطرح می‌شود که برای دریافت تایید آن بایستی به مراکز معاینه فنی مراجعه کرد.

معاینه فنی خودرو چیست؟

به بررسی و آزمایش صحت سلامت خودرو در خصوص ایمنی و میزان آلایندگی را اصطلاحاً معاینه فنی خودرو می‌گویند. این تست‌ها می‌تواند بر روی قسمت‌های مختلف فنی از جمله بخش‌های ظاهری مثل چراغ‌های جلو و عقب و یا درست عمل کردن قطعات خودرو مثل ترمز باشد. شما با در دست داشتن مدارک خودرو خود، مراجعه به مراکز معاینه فنی و گذراندن تست‌های مشخص شده که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم، می‌توانید گزارش سلامت خودرو خود را دریافت کنید.

مراحل نوبت‌دهی معاینه فنی خودرو

بیشتر مواقع با مراجعه حضوری برای نوبت‌گیری و انجام مراحل معاینه فنی ماشین، با صف‌های طویلی روبرو می‌شویم. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از اتلاف وقت، دریافت نوبت به صورت اینترنتی است. البته باید گفت این روش نوبت‌دهی در حال حاضر تنها برای شهروندان تهرانی، مشهدی و اصفهانی بوده و برای دیگر شهرها فعال نیست.

اگر شهروند تهران هستید، برای دریافت نوبت اینترنتی، کافی است به سایت تهران من مراجعه کنید.

سایت تهران من برای نوبت معاینه فنی خودرو

همانند تصویر، از قسمت چپ سایت بر روی گزینه ثبت‌نام کلیک کرده و وارد شوید. اطلاعات خواسته شده مطابق تصویر زیر را پر کرده و در نهایت بر روی دریافت کد کلیک کنید. سپس کدی 6 رقمی که به شماره همراه شما ارسال شده را وارد کنید.

نوبت دهی اینترنتی معاینه فنی خودرو

پس از انجام مراحل ثبت‌نام، از قسمت سمت راست پرتال خود می‌توانید گزینه نوبت‌دهی معاینه فنی را مشاهده کنید. البته توجه داشته باشید قبل از انجام مراحل نوبت‌گیری باید حساب خود را حداقل به مبلغ 50 هزار تومان شارژ کنید.

سایت تهران من

شهروندان مشهدی و اصفهانی نیز، می‌توانند با مراجعه به سایت سیمفا، جهت دریافت نوبت اینترنتی خود اقدام کنند.

نزدیک‌ترین مراکز معاینه فنی کجاست؟

در صورتی که خودرو شما نیازمند معاینه فنی بوده اما نمی‌دانید نزدیک‌ترین محل برای تست کجاست، بهتر است به سایت سیمفا مراجعه کنید. با ورود به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران و انتخاب لیست مراکز آزمون، به راحتی می‌توانید مراکز معاینه فنی نزدیک به محل سکونت خود را پیدا کنید.

سایت سیمفا

مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو چیست؟

  • سند خودرو و یا اصل کارت ماشین
  • فرم تشخیص عیوب ظاهری

این فرم در بدو ورود شما به مرکز فنی داده می‌شود که پس از پر کردن آن بایستی همراه مدارک خودرو تحویل داده شود.

مراحل معاینه فنی خودرو به چه صورت است؟

مراحل معاینه فنی در مراکز تست خودرو در 5 مرحله کلی انجام می‌گیرد که شامل موارد زیر است:

1- پذیرش خودرو و تطبیق اطلاعات

در مرحله اول، پلاک خودرو توسط دوربین بررسی و اطلاعات از طریق سامانه سیمفا استعلام گرفته می‌شود. این داده‌ها شامل شماره VIN، شماره موتور، شماره خودرو و غیره بوده و با مدارک ماشین تطبیق داده می‌شود. در حال حاضر، میزان کیلومتراژ خودرو نیز در کنار دیگر اطلاعات، از طریق این سایت، توسط کارشناس مربوطه چک می‌شود.

2- تست و بررسی ظاهری خودرو

قبل از ورود خودرو به مرکز اصلی معاینه فنی، کارشناسان به صورت چشمی، وضعیت موارد زیر را بررسی می‌کنند:

  • تجهیزات دید عقب راننده
  • صندلی‌ها
  • آینه‌های خودرو
  • شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن و شیشه‌شوی
  • چراغ‌های جلو و عقب ماشین
  • کمربند ایمنی
  • بوق
  • دفرمه بودن بدنه خودرو
  • دود خارج شده از اگزوز
  • امکانات اضافی نصب شده بر روی ماشین
  • لاستیک‌ها
  • شلنگ‌های ترمز و بخش‌های کف خودرو

وجود مشکل در هرکدام از مراحل ذکر شده، برای مثال عدم کار کردن برف‌پاک‌کن، باعث مردودی دریافت معاینه فنی خواهد شد. در غیر این صورت، خودرو وارد مرحله تست بعدی، یعنی بخش مکانیزه می‌شود.

آزمون مکانیزه

3- آزمون‌ مکانیزه

در این مرحله پس از تطبیق پلاک انتظامی خودرو، با استفاده از تجهیزات مخصوص، تست فنی خودرو آغاز می‌شود. مواردی از جمله:

  • سنجش میزان آلایندگی خودرو (تست اگزوز)
  • میزان نور چراغ‌های جلو
  • صدا و لغزش جانبی محور ماشین
  • تست فنی ترمزها (ترمز جلو، عقب، ترمز دستی)
  • زاویه چرخ‌های خودرو
  • سیستم تعلیق و کمک فنر
  • تست لقی فرمان و اتصالات جلوبندی ماشین

برای مثال در صورتی که خودرو کاربراتوری باشد، میزان آلاینده‌ای مثل دی‌اکسید کربن باید کمتر از 4 درصد شود تا تاییدیه لازم را دریافت کند.

4- ثبت نتایج معاینه فنی

در صورتی که کارشناس تمامی تست‌ها و آزمون‌ها را به درستی انجام دهد، بایستی نتایج تمام بررسی‌ها را در سامانه سیمفا ثبت کند. در صورتی که خودرو، در تمامی مراحل تست، تاییدیه لازم را کسب کرده باشد، وارد بخش دریافت صدور کارت خواهد شد. در انتها برگه تاییدیه معاینه فنی با مهر مرکز فنی، به مالک ارائه می‌شود.

5- آزمون مجدد

در صورت عدم قبولی خودرو در یک یا چند آزمون، مالک بایستی ظرف مدت حداکثر 15 روز نسبت به رفع مشکلات اعلام شده، اقدام کند. سپس دوباره به همان مرکز معاینه، مراجعه و تایید خود را دریافت نماید. اگر در این مدت، مالک خودرو نواقص ماشین خود را رفع نکند، بایستی دوباره یا به صورت اینترنتی و یا حضوری از مرکز معاینه فنی نوبت گیرد و تمامی مراحل تست را از ابتدا انجام دهد.

جریمه عدم مراجعه به معاینه فنی چقدر است؟

خودروهایی که بیش از 4 سال از عمر آن‌ها می‌گذرد بایستی حتما به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و تاییدیه سلامت خودرو خود را دریافت نمایند. ماشین‌هایی هم که به مراکز مراجعه کرده‌اند و به دلیل وجود یک نقص، بایستی آزمون مجدد بدهند، پس از رفع مشکل باید دوباره به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. در غیر این صورت، هر دو گروه این خودروها، به ازای هر روزی که خارج از منزل تردد کنند، و توسط دوربین ثبت شوند، جریمه خواهند شد.

در صورتی که افراد نسبت به جریمه روزانه 50 هزار تومانیشان، بی توجهی کنند، به آن‌ها پیامکی ارسال خواهد شد. و در صورت عدم توجه به پیامک‌های دریافتی، خودرو آن‌ها توقیف می‌شود.

نحوه استعلام جریمه معاینه فنی

برای اطلاع از میزان جریمه خودرو به دلیل عدم مراجعه به مراکز معاینه فنی، می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید:

استعلام جریمه معاینه فنی

1- میز خدمت راهنمایی و رانندگی ناجا

با مراجعه به سایت https://service.rahvar120.ir، انتخاب استعلام تخلفات رانندگی و وارد کردن شماره کارت ماشین، می‌توانید مبلغ جریمه معاینه فنی خود را مشاهده کنید.

2- کد USSD

یکی دیگر از روش‌های دسترسی به میزان جریمه معاینه فنی خودرو، استفاده از کد #110* است. با شماره‌گیری این کد و وارد کردن سریال کارت ماشین، به راحتی می‌توانید مبلغ جریمه خود را مشاهده کنید.

3- تلفن گویا

از آنجایی که برخی مواقع با شماره‌گیری کد USSD اشاره شده، با خطا مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم از گزینه تلفن گویا استفاده کنید. با شماره گیری 88288888 و اتصال به اپراتور، با وارد کردن شماره کارت ماشین خود، به راحتی از جریمه خود استعلام بگیرید.

اعتبار معاینه فنی چقدر است؟

گواهی صادر شده معاینه فنی خودرو، یکسال اعتبار دارد. یعنی از همان ساعت و ماهی که گواهی خود را دریافت می‌کنید، به مدت یکسال نیازی به مراجعه مراکز تست خودرو نخواهید داشت. اما پس از گذشت این زمان، بایستی مجددا به این مراکز مراجعه کنید.

سوالات متداول

هزینه معاینه فنی خودرو در سال 1400 چقدر است؟

نرخ معاینه فنی برای خودرویی که برای اولین‌بار به مرکز مراجعه می‌کند 47 هزار تومان است. در صورتی که خودرو نقصی داشته باشد، پس از رفع آن و مراجعه مجدد به مرکز معاینه فنی، تنها بایستی 10 هزار تومان پرداخت نماید.

آیا معاینه فنی خودرو برای تمامی تاکسی‌ها رایگان است؟

خیر. هزینه آزمون و تست معاینه فنی، تنها برای تاکسی‌های شهر تهران رایگان است و در سال 1400 همچنان این طرح برقرار است.

در صورت گم کردن برگه گواهی معاینه فنی خودرو چه کنیم؟

این گواهی به صورت الکترونیک در سایت سیمفا درج شده و نیازی به دریافت المثنی آن نیست.

از کجا بفهمیم خودرو ما نیاز به معاینه فنی دارد؟

در صورتی که خودرو شما صفر است، تا 4 سال نیازی به مراجعه به مراکز معاینه فنی نخواهید داشت. در غیر این صورت پس از هر بار مراجعه به مراکز مربوطه و تست خودرو، هر یک سال بایستی مجددا به این مراکز مراجعه شود.

چگونه از اعتبار گواهی تایید معاینه فنی خود اطلاع پیدا کنیم؟

با مراجعه به سامانه سیمفا و وارد کردن VIN Number و یا همان شماره اختصاصی خودرو خود، می‌توانید از زمان باقی‌مانده گواهی معاینه فنی خود مطلع شوید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *