مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه چیست؟

قوانین مدیریت سرمایه جهت کاهش ریسک


فعالان بازارهای متنوع بورسی به خوبی از نوسانات همیشگی و تغییرات زیاد آن مطلع هستند. به همین دلیل است که بازار بورس هم مانند دیگر بازارهای سراسر جهان دارای ریسک فراوان است و هر کسی برای ورود به آن به یک جفت کفش آهنی نیاز خواهد داشت. آدم‌های زیادی را سراغ داریم که به امید طی کردن راه‌ صد ساله و با رویاهای دور و دراز سودهای هنگفت وارد بازار بورس می‌شوند و یک شبه از دور خارج می‌شوند.

آدم‌هایی که به دلیل آشنا نبودن با قوانین مدیریت سرمایه دارایی خود را از کف می‌دهند و متحمل ضررهای سنگینی می‌شوند. برای ورود به بازار سرمایه و کسب سود از این طریق، تنها کافی است قوانین مدیریت سرمایه را یاد گرفته باشیم و بتوانیم از طریق آن ریسک را در سرمایه گذاری‌هایمان به حداقلِ ممکن برسانیم.

مدیریت سرمایه گذاری

برای مدیریت سرمایه جهت کاهش ریسک، می‌توانیم از اصول و روش‌های متعددی پیروی کنیم.

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قوانین مدیریت ریسک جهت کاهش ریسک در سرمایه گذاری را برایتان شرح خواهیم داد:

شناخت کافی از بازار

اولین قدم برای مدیریت سرمایه و کاهش ریسک، شناخت بازار است. شما باید بازار را به خوبی شناسایی کرده و اطلاعات مخصوص به آن را فرا گرفته باشید. درست است که در کلیت شباهت بسیاری با یکدیگر دارند، اما نباید این نکته را از خاطر ببرید که هر بازار جزئیات و ریزه‌کاری‌های خاص خودش را دارد. به عنوان مثال اگر هدف شما فعالیت در بازار بورس تهران باشد، باید به سراغ آموزش‌های مربوط به همین بازار بروید.

بیشتر بخوانید
آموزش بورس ، معرفی انواع ابزارهای مورد نیاز

هرگز نمی‌توانید با آموزش‌هایی که فرضا مربوط به بازار فارکس است، وارد بازار بورس تهران شوید، یا با اطلاعاتی که در مورد ارز دیجیتال دارید، سهام خرید و فروش و معامله کنید.

ایجاد سیستم معاملاتی شخصی

مهم­ترین کار برای هر کسی که می­خواهد به عنوان یک فرد موفق در بازار سرمایه فعالیت داشته باشد، ایجاد یک سیستم معاملاتی صحیح و استفاده صحیح از آن است. هنگامی که یادگیری روش­ها و انواع سیستم­های معاملاتی در بازار بورس را فرا می‌گیرید، با انبوهی از اطلاعات متفاوت رو به رو خواهید شد. این اطلاعات به اندازه‌ای وسیع و فراوان هستند که هیچ بنی بشری قادر به یادگیری تمام آن‌ها نخواهد بود. بنابراین بهترین کار برای شروع، انتخاب یک تا دو روش کارآمدتر است.

روش‌هایی که خودتان حس می‌کنید، در آن‌ها قوی‌تر عمل خواهید کرد را انتخاب کرده و تنها بر اساس آن‌ها معامله کنید.

کنترل احساسات

برای فعالیت در بازار بورس، باید بدانید در هیچ بازاری چیزی به عنوان پیروزی 100% کامل در تمامی معاملات وجود ندارد. ضرر و شکست بخشی جدایی ناپذیر از بازار بورس و کار معامله هستند. این قاعده برای همه مردم این کره خاکی صادق است و ایرانی و خارجی نمی‌شناسد. مهم نیست که شما چقدر حرفه­ای و باهوش باشید به هرحال همه افراد در معرض شکست و ضرر قرار خواهند گرفت.

تنها تفاوتی که بین افراد بازنده و برنده وجود دارد، میزان صبر و بردباری آن‌ها در شرایطی است که باخت را تجربه کرده‌اند. زمانی که در داد و ستدهای خود متحمل ضرر شده‌اید بسیار مهم است که اعتماد به نفس خود را حفظ کرده، ناامید نشوید و هیجان زده عمل نکنید. به شما توصیه می‌کنیم که اگر توان کنترل احساسات خود را ندارید، حداقل در شرایطی که بازار حال و روز خوبی ندارد، وارد بازار و معامله نشوید.

مدیریت سرمایه گذاری

تعیین حد ضرر و سود

یکی دیگر از کارهای واجب برای مدیریت سرمایه و کاهش ریسک، تعیین «حد ضرر» یا «استاپ لاس»، «حد سود» یا «تیک پروفیت» است. همان‌طور که در پاراگراف قبل، «کنترل احساسات» توضیح دادیم؛ هنوز هیچ استراتژی کاملی وجود ندارد که بتواند موفقیت و سودده بودنِ 100% معاملات را تضمین کند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید برای هر معامله‌ای که انجام می‌دهند، حد ضرر و حد سود مشخص کرده باشند.

بسیاری از معامله­گران وقتی در یک معامله وارد ضرر می­شوند و نتایج مطابق بررسی و پیش­بینی آن­ها جلو نمی­رود از معامله خارج نشده و به امید برگشتن شرایط بازار در معامله می­مانند. این امید حاصل از بی­تجربگی و کنترل نداشتن بر روی احساسات به وجود می­آید و افراد تازه­کار را به نابودی می­کشاند. تعیین حد ضرر و حد سود و پایبندی به آن­ها جلوی این احساسات را می­گیرد.

مدیریت میزان سرمایه گذاری در هر معامله نسبت به سرمایه

در هنگام معامله همیشه این اصطلاح را به یاد داشته باشید:

«همه تخم مرغ­هایت را در یک سبد قرار نده»

هیچ شکی در پر ریسک بودن بازار سرمایه نیست، پس هرگز هیجانی عمل نکنید و تمام سرمایه‌تان یا حتی بخش بزرگی از آن را وارد یک معامله نکنید؛

زیرا ممکن است با یک شکست بزرگ در یک معامله ضربه سنگینی به مال و روح شما وارد بیاید. معمولا افراد بسته به میزان روحیه ریسک پذیری خود در ابتدای کار، بین 1 تا نهایت 10 درصد سرمایه خود را وارد هر معامله‌ای می­کنند.

تنوع سبد سهام و سرمایه­‌گذاری

هنگام سرمایه­گذاری همیشه حواستان باشد تا سرمایه خود را صرفا به یک گروه واحد اختصاص ندهید. در خرید سهام تنوع داشته باشید تا ریسک را به صورت غیرسیستماتیک، تا حد امکان پایین آورده باشید.

به طور کلی ریسک سیستماتیک به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود که در ادامه مطلب به شرح مختصری از آن خواهیم پرداخت.  

الف) ریسک سیستماتیک

ریسک سیستماتیک به ریسکی گفته می‌شود که تاثیر خود را، چه کم یا زیاد روی تمام سهام بازار می‌گذارد. این ریسک با توجه به تعریفی که از آن وجود دارد، گریبان همه سرمایه‌گذاران را خواهد گرفت و راه فراری برای هیچ کس نخواهد گذاشت.

ب) ریسک غیرسیستماتیک


ریسک غیر سیستماتیک به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و تاثیر خود را روی یک گروه از سهام خاص می­گذارد. مثلا افزایش و کاهش قیمت دلار، روی یک سری سهام خاص دیگر هم اثر می­گذارد. اگر سرمایه‌گذار هوشمندانه عمل کند و دارایی خود را آگاهانه روی سهام مختلف سرمایه‌گذاری کند، ریسک تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزشی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام
    خسته نباشید خدمت کارشناسان و دست‌اندرکاران سیگنال
    لطفا در خصوص آموزش تحلیل بنیادی هم مطلب بزارین و سهام شرکت هایی که به لحاظ بنیادی و تکنیکال ارزنده تر و مستعد رشد هستند تحلیل کنین
    ممنون از زحمات شما 🙏🌺