مبایعه‌ نامه خودرو به همراه دانلود نمونه مبایعه نامه خودرو جدید

مبایعه‌ نامه خودرو به همراه دانلود نمونه مبایعه نامه خودرو جدید

مبایعه نامه خودرو با نام قولنامه ماشین هم دهان به دهان بین مردم شناخته می‌شود. در واقع، مبایعه نامه ماشین یک سند عادی (با بار حقوقی بیشتر) برای خرید و یا فروش اتومبیل است. برای نوشتن این سند عادی می‌توانید از نمونه مبایعه نامه خودرو پرینت بگیرید و استفاده کنید. گفتنی است که نوشتن شرایط طرفین خرید و فروش در نمونه قولنامه دستی ماشین امکانپذیر است.

در صورتی که مبایعه‌نامه نادرست تنظیم شود می‌تواند عواقب و خسارات جبران‌ناپذیری را چه برای خریدار و چه فروشنده در پی داشته باشد.

برای دانلود نمونه مبایعه نامه خودرو جدید اینجا کلیک کنید.

در این مطلب به موضوعاتی مانند برگه مبایعه نامه خودرو و نحوه نوشتن متن قولنامه دستی ماشین اشاره می‌کنیم. امیدواریم پس از مطالعه‌ی آن، راحت‌تر بتوانید از نمونه قولنامه خودرو استفاده کنید.

از جدیدترین اخبار خودرو مطلع شوید

مبایعه نامه خودرو چیست (معرفی قولنامه دستی ماشین)


واژه مبایعه نامه خودرو با نام مبایه که اشتباه است، بین افراد رد و بدل می‌شود. برگه مبایعه نامه خودرو بین مجموعه خریدار و فروشنده وسیله نقلیه بسته می‌شود. به گونه‌ای که فروشنده در ازای فروختن یک وسیله، مبلغی دریافت می‌کند. بدیهی است که به ازای کالای مبادله شده، بیع نامه خودرو امضا می‌شود.

نمونه مبایعه نامه خودرو جدید را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه مبایعه نامه خودرو

در برگه بیع نامه خودرو و یا قولنامه دستی ماشین، اطلاعات شناسایی معامله کنندگان و ثمن معامله نوشته می‌شود. در بخش ثمن معامله، هر گونه اطلاعات در باره قیمت وسیله نقلیه و نحوه پرداخت آن نوشته می‌شود. حال، این دو طرف خرید وسیله نقلیه هستند که شرایط پرداخت و خرید را با جزئیات می‌نویسند. برای مثال، اگر برای خرید خودرو از سفته و یا چک استفاده کرده باشید، شماره‌های رهگیری آن‌ها نوشته می‌شود و یا یک کپی از آن‌ها به برگه‌ی مبایعه الصاق خواهد شد.

فروشنده اتومبیل، قبل از فروش خودرو موظف است تا مالیات آن را پرداخت کند. این مصوبه در سال 1401 مطرح شد که نسبت به سال قبل، با تغییراتی همراه بوده است. برای کسب اطلاعات بیشتر برای نحوه پرداخت مالیات خودروهای ایرانی و خارجی، مطلب زیر را مطالعه کنید.

چرا متن مبایعه نامه خودرو را می‌نویسیم؟

فرض کنیم دو شخص قصد دارند مالی مثل خودرو را معامله کنند. خریدار هنوز مبلغ کافی برای خرید را آماده نکرده و یا فروشنده هنوز کارهای خلافی و دیگر موارد خودرو خود را رفع نکرده است. با این حال، هر دو این افراد بر سر یک معامله توافق دارند. بنابراین بین خود یک متن مبایعه نامه خودرو می‌نویسند و امضا می‌کنند. مثلا در آن قید می‌کنند که در صورتی که هریک از طرفین از معامله در آینده منصرف شد، بایستی هزینه‌ای را به عنوان خسارت بپردازد.

مبایعه نامه دستی خودرو چقدر اعتبار دارد؟


همانطور که در عناوین قبلی بیان کردیم، همین که امضای دو نفر پای یک سند باشد، آن قول‌نامه و یا مبایعه‌ نامه خودرو گفته می‌شود که از نظر حقوقی دارای اعتبار است. حال اگر شاهدان نیز پای آن را امضا کنند، بر اعتبار آن سند اضافه خواهد شد.

در هر دو صورت می‌توان دعوی الزام به تعهد مبایعه‌نامه را مطرح کرد. اما توجه داشته باشید سندی که هیچ شاهدی پای آن را امضا نکرده باشد، کار شما را برای درخواست در دادگاه سخت خواهد کرد.

تفاوت مبایعه نامه با اسناد رسمی چیست؟

مبایعه‌نامه، نوعی سند عادی است که بین فروشنده و خریدار تنظیم می‌گردد. مبایعه‌نامه نه تنها برای معامله املاک، که برای خرید و فروش خودرو نیز نوشته می‌شود. خریدار و فروشنده درباره زمان و مکان و نحوه پرداخت هزینه با یکدیگر توافق می‌کنند و هیچ یک نمی‌توانند به صورت یکطرفه، مبایعه‌نامه را فسخ کنند.

اما تفاوت آن با سند رسمی در چیست؟ تفاوت سند رسمی با مبایعه‌نامه در این است که سند رسمی در حضور ماموران رسمی مثل دفترخانه تنظیم می‌شود، در صورتی که مبایعه‌نامه اینگونه نیست.

مبایعه‌ نامه در صورتی که در سه حالت زیر انجام شود رسمی است:

  • در دفتر اسناد رسمی تنظیم کنید.
  • سند از اداره ثبت اسناد صادر شود.
  • سند به وسیله مامور دولتی تنظیم شده باشد.

در غیر این صورت مثلا مبایعه‌ نامه‌ای که در دفتر املاک نوشته شده باشد، سندی عادی است. کافی‌ است امضای خریدار و فروشنده پای یک قرارداد باشد، تا آن برگه وجاهت قانونی پیدا کند و در دادگاه قابلیت دادخواست داشته باشد، به همین سادگی! بنابراین در هنگام نوشتن مبایعه‌ نامه فروش خودرو باید به موارد نوشته و توافق شده دقت کرد.

برای تنظیم سند خودرو کارکرده نیاز است تا با تمامی ابعاد و مراحل آن آشنا باشید. در این مطلب کاربردی به نحوه سند زدن خودرو اشاره کردیم تا به سوالات شما در این زمینه، پاسخ کامل بدهیم. چنانچه سوالی در این زمینه دارید، از کارشناسان ما بپرسید.

تفاوت مبایعه‌ نامه و قول‌ نامه چیست؟

مبایعه‌نامه در اصطلاح روزمره بیشتر مردم با عنوان قول‌نامه شناخته می‌شود در صورتی که بین این دو، تفاوت‌های حقوقی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشت. در مبایعه‌نامه، به اصطلاح بیع انجام می‌گیرد. یعنی طبق این قرارداد، مالی به شخص دیگر فروخته می‌شود. در صورتی که قول‌نامه، سندی است که تعهد می‌کند در زمان و مکانی مشخص و در صورت وجود شرایط قید شده، بیع انجام گیرد.

فرم مبایعه نامه خودرو شامل چه بخش‌هایی است؟


متن مبایعه‌نامه‌هایی که از قبل نوشته شده‌اند و در قالب ورد و پی‌دی‌اف در دسترس هستند، عموماً از مواد زیر تشکیل شده است:

1- طرفین قرارداد

در این بخش، مشخصات خریدار و فروشنده(چه حقیقی و چه حقوقی) نوشته می‌شود. اطلاعاتی مثل نام هریک از طرفین، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، تاریخ تولد و تلفن، از جمله چیزهایی است که در بخش اول عنوان می‌گردد.

در صورتی که هریک از طرفین، با وکالت از شخص دیگری پای مبایعه‌نامه باشد، بایستی در ادامه، اطلاعات موکل و جزئیات آن را نیز قید کند.

2- موضوع و مشخصات مورد معامله

این ماده شامل تعداد دستگاهی که قرار است مورد معامله قرار گیرد، نوع، مدل، رنگ، سیستم، سیلندر، شماره راهنمایی و رانندگی، شماره شاسی و موتور است. همچنین در این بخش باید کلیه متعلقات مربوط به خودرو نیز ذکر شود.

3- ثمن معامله

ثمن یا قیمت معامله، سومین ماده مبایعه‌نامه است که بایستی با دقت پر شود. در این قسمت، قیمت و شرایط پرداخت معامله با جزئیات بیان می‌شود. قیمت به عدد و حروف نوشته می‌شود و نحوه پرداخت (به صورت نقدی یا قسطی) مشخص می‌گردد.

برای مثال، X ریال به صورت چک تحویل فروشنده گردید و باقی آن به صورت نقدی، پس از انتقال رسمی خودرو به شماره حساب Y واریز خواهد شد. دقت داشته باشید که حتما اطلاعات چک، شماره حسابی که به آن پول واریز می‌کنید و همچنین موعد تاریخ واریزی و غیره را در مبایعه‌نامه قید کنید.

4- شرایط معامله

در این ماده، زمان و مکانی که خریدار و فروشنده باید برای ثبت سند رسمی در دفاتر مربوطه و یا دفاتر ثبت پلاک حاضر شوند، قید می‌شود. بررسی فنی و تایید کیفیت خودرو توسط خریدار نیز در این ماده درج می‌شود.

یکی دیگر از بندهای مهمی که در این بخش به آن اشاره می‌شود، شرایط فسخ معامله است. فسخ معامله خودرو می‌تواند به حالت‌های مختلفی در مبایعه‌نامه نوشته شود. هیچ کدام از طرفین، اجازه فسخ نداشته باشد و یا در صورتی که یکی از دو طرف تصمیم به فسخ گرفت، جریمه بپردازد.

تمامی این‌ها بستگی به چگونگی نوشتن مبایعه‌نامه دارد. بنابراین بایستی در هنگام نوشتن این ماده، به بندهای از قبل نوشته شده دقت کنید.

5- معامله به صورت اقساطی

در صورتی که معامله به صورت اقساطی باشد، در این ماده نیز شرایط فسخ عنوان می‌گردد. برای مثال در صورتی که خریدار تا تاریخ معین شده، نتواند قسط خود را بپردازد، فروشنده می‌تواند معامله را فسخ کند.

6- حق‌الزحمه

در برخی مبایعه‌نامه‌ها این بخش به صورت یک ماده مجزا نوشته می‌شود و شامل مبلغی است که به نویسنده مبایعه‌نامه پرداخت می‌شود. هزینه حق‌الزحمه نویسنده مبایعه‌نامه مبلغ ثابتی نیست و عموماً به اندازه یک درصد از ارزش مورد معامله است.

برای مثال در صورتی که برای خودرویی به ارزش 100 میلیون تومان مبایعه‌نامه نوشته می‌شود، حدود یک میلیون‌ تومان به عنوان دستمزد نویسنده پرداخت می‌شود. خریدار و فروشنده هرکدام، نیمی از این هزینه را پرداخت می‌کنند.

نحوه تنظیم مبایعه نامه خودرو (مبایعه نامه خودرونحوه نوشتن مبایعه نامه خودرو)


1- در صورتی که بند خاص دیگری را می‌خواهید به سند اضافه نمایید، آن را در بخش توضیحات بیشتر بنویسید.

2- اگر قبل از پر کردن مبایعه‌نامه خط خوردگی و یا مخدوش‌شدگی در آن وجود دارد حتما در انتهای آن قید کنید.

3-قبل از امضای مبایعه‌نامه بیمه‌نامه خودرو را بررسی کنید. از بیمه‌نامه می‌توان تعداد دفعاتی که احیاناً مورد معامله تصادف داشته، مشخص می‌شود.

4- وسایل جانبی خودرو، سلامت و عدم سالم بودن آن‌ها را حتما در مبایعه‌نامه ذکر کنید.

5- اگر شما فروشنده هستید و مورد معامله شما خودرو دست دوم است، باید برای تعویض پلاک، همراه با خریدار با مراکز مربوطه مراجعه و از دادن وکالت خودداری کنید. گاهی افرادی که حق انجام معامله را ندارند، از بی‌اطلاعی فروشنده سوءاستفاده می‌کنند.

6- در صورتی که از یک مبایعه‌نامه از قبل نوشته شده استفاده می‌کنید و می‌خواهید بندی از آن را حذف کنید، بر روی آن خط بکشید. سپس، در قسمت توضیحات در خصوص حذف آن بند توضیحی بنویسید.

7- سعی کنید مبایعه‌نامه را در سه نسخه تهیه کنید. یک نسخه برای فروشنده، یک نسخه برای خریدار و نسخه سوم برای ارائه به بنگاهی که در آن مبایعه‌نامه را نوشته‌اید. اگر مبایعه‌ نامه فروش را در املاک امضا نکرده‌اید، حداقل یک نسخه از آن را به فردی امین بسپارید.

چطور مبایعه‌نامه خودرو را فسخ کنیم؟


برای فسخ و یا به هم زدن مبایعه‌نامه شرایطی وجود دارد که بایستی به آن‌ها توجه کرد. اما قبل از آن بهتر است با واژه حقوقی بر هم زدن که «خیار» نامیده می‌شود آشنا باشید. چرا که ممکن است در مبایعه‌نامه با عباراتی مثل خیار مجلس، خیار غبن و غیره را بخوانید. به طور کلی در شرایطی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده، می‌توان متن مبایعه نامه خودرو را فسخ کرد.

خیار شرط : این عبارت به این معنی است که هر یک از طرفین می‌توانند تا مدت زمانی که مشخص کرده‌اند، قرارداد را فسخ کنند.

خیار تأخیر: بیانگر این است که در صورتی که در مبایعه نامه خرید خودرو زمان پرداخت وجه خودرو مشخص نشده باشد، فروشنده اجازه دارد پس از سه روز، در صورت دریافت نکردن مبلغ، قرارداد را فسخ کند.

خیار مجلس: این عبارت زمانی است که هر دو طرف هنوز در مکانی که مبایعه‌نامه را نوشته‌اند حضور دارند اما در آخر از توافق منصرف می‌شوند و می‌خواهند مبایعه‌نامه را فسخ کنند.

خیار غبن: این شرط که ساقط شدنش در بیشتر مبایعه‌نامه‌ها ذکر شده است زمانی است که یکی از طرفین، مثلا فروشنده، متوجه می‌شود ضرر کرده و یا به قیمت زیر بازار خودرو را فروخته است.

خیار تدلیس: این شرط زمانی اتفاق می‌افتد که خریدار متوجه می‌شود فروشنده با فریب، خودرو را بهتر از چیزی که هست نشان داده و به نوعی ایرادات آن را پنهان کرده است. در این زمان خریدار می‌تواند مبایعه‌ نامه خودرو را فسخ کند.

خیارات دیگری نیز وجود دارد که به دلیل پیچیده بودن موارد از نظر حقوقی در این مقاله گنجانده نشده است.

خلاصه‌ای درباره بیع نامه خودرو


در این مقاله به چگونگی نوشتن مبایعه‌نامه پرداختیم، تفاوت کوچک بین قول‌نامه و مبایعه‌نامه را بیان کردیم و نکات مهمی که بایستی در هنگام خرید و فروش خودرو و نوشتن مبایعه‌نامه بین دو طرف بایستی رعایت شود را عنوان کردیم.

در صورتی که قصد نوشتن مبایعه‌نامه برای خرید و یا فروش خودرو را دارید، در کنار مطالعه عناوین ارائه شده، با یک کارشناس حقوقی مشورت کنید تا از هرگونه مشکل در آینده جلوگیری شود.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *