فاندینگ ریت (Funding Rate) | تحلیل شاخص فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز

فاندینگ ریت (Funding Rate) | تحلیل شاخص فاندینگ ریت در معاملات فیوچرز

اگر اهل سرمایه‌گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال باشید، احتمالا تا به امروز شاخص فاندینگ ریت را در نمودارهای رمزارزی مشاهده کرده‌اید. این شاخص که متعلق به بازار فیوچرز است می‌تواند معیاری برای تشخیص روند قیمت، شناخت احساسات حاکم بر بازار و تدوین و اصلاح برنامه معاملاتی باشد. از همین رو درک صحیح و قدرت تحلیل فاندینگ ریت می‌توانید به ما در کسب درآمد از معاملات بازارهای آتی کمک شایانی کند.

معاملات فیوچرز چیست؟

در معاملات آتی (Futures)، طرفین مبادله قیمت دارایی در روزهای آینده را پیش‌‌بینی می‌کنند. بازه‌های زمانی این معاملات ممکن است کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت باشد. اگر در زمان سررسید معامله، ارزش لحظه‌ای رمزارز کمتر از قیمت پیش‌بینی‌شده باشد، خریدار مابه‌التفاوت را به طرف مقابل پرداخت خواهد کرد. همچنین اگر در زمان سررسید قرارداد نمودار لحظه‌ای قیمتی بالاتر از رقم پیش‌بینی‌شده را نشان دهد، فروشنده باید خسارت معامله را پرداخت کند.

معاملات فیوچرز چیست؟

تفاوت معاملات سنتی فیوچرز با معاملات دائمی

معاملات فیوچرز به دو شکل سنتی (Perpetual futures) و دائمی (Traditional futures) انجام می‌شود. در معاملات فیوچرز سنتی تاریخ انقضا برای معامله مشخص خواهد شد. پس از فرا رسیدن تاریخ انقضا، تسویه حساب انجام شده و سود و زیان طرفین معامله مشخص می‌‌شود.

در معاملات دائمی خبری از سررسید یا تاریخ انقضا نیست. در نتیجه بر اثر ایجاد فاصله بین ارزش لحظه‌ای دارایی و قیمت پیش‌بینی‌شده، ممکن است میزان سود و زیاد معامله‌گران دائما تغییر کرده و مقدار قابل توجهی شود. صرافی‌ها برای جلوگیری از بروز بحران و کنترل شرایط از شاخصی به نام فاندینگ ریت کمک می‌گیرند.

فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت (Funding Rate) نسبت قیمت فعلی رمزارز به نرخ پیش‌بینی‌شده است. اگر در یک معامله باز دائمی فیوچرز قیمت ارز دیجیتال بیش از ارزش پیش‌بینی‌شده باشد، فاندینگ ریت مثبت خواهد بود و اگر رمزارز ارزشی کمتر از قیمت تعیین شده داشته باشد، میزان Funding Rate منفی خواهد شد.

در صورت مثبت شدن این پارامتر، فروشنده باید مبلغی را به خریدار بپردازد و در صورتی که شاخص منفی باشد، خریدار باید مسئولیت پرداخت تفاوت قیمت قرارداد و نرخ لحظه‌ای را بپذیرد.
کاربرد اصلی این شاخص همگرا کردن قیمت‌های تعیین شده در معاملات فیوچرز و ارزش واقعی دارایی است. هر چه فاندینگ ریت افزایش یابد، معامله‌گران بیشتری پوزیشن‌های معاملاتی خود را خواهند بست و بدین ترتیب دوباره فاصله بین رقم‌های پیش‌بینی‌شده و قیمت لحظه‌ای کاهش می‌یابد. در نتیجه میزان Funding Rate دوباره کاهش خواهد یافت.

فاندینگ ریت چیست؟

این شاخص در صرافی‌های مختلف دائما آپدیت می‌شود. برای مثال صرافی بایننس هر ۸ ساعت یکبار فاندینگ ریت را به‌روز می‌کند. هر چه دقت این پارامتر بیشتر باشد، معامله‌گران تصویر دقیقی از سود و زیان احتمالی خود خواهند داشت. زمانی که سرمایه‌گذار احساس کند زیان بیشتری در راه است، معامله را خواهد بست تا متحمل خسارت‌های مالی سنگینی نشود.

تحلیل فاندینگ ریت

همان طور که ذکر شد، اگر قیمت تعیین شده در قرارداد بالاتر از قیمت لحظه‌ای دارایی باشد، شاخص فاندینگ ریت منفی خواهد بود. در این شرایط تریدرهایی که معاملات بلندمدت (Long) باز کرده‌اند، ممکن است برای بستن آن ترغیب شوند. در طرف مقابل اگر این پارامتر مثبت باشد، تریدرها به باز کردن معاملات لانگ تمایل خواهند داشت و فروشندگان رمز ارز در پوزیشن‌های کوتاه‌مدت (Short) احتمالا دچار خسارت مالی می‌شوند. 

در مواقعی که تریدرها از اهرم (Leverage) در بستن قرارداد استفاده کنند، توجه به فاندینگ ریت اهمیت بسیار بیشتری دارد. در این حالت سود و زیان حاصل از تفاوت بین قیمت واقعی و ارزش پیش‌بینی‌شده چند برابر خواهد شد. بنابراین معامله‌گرانی که چنین پوزیشن‌هایی را باز می‌کنند، باید به تحلیل فاندینگ ریت مسلط باشند.
به طور کل می‌توان گفت با توجه به میزان Funding Rate می‌توان پوزشین‌های معاملاتی را مدیریت کرد. همچنین به کمک این شاخص می‌توان تمایل فعالان حوزه ترید را به باز کردن معاملات کوتاه‌مدت یا بلندمدت تخمین زد.

همبستگی فاندینگ ریت با احساسات بازار

فاندینگ ریت با روند کلی قیمت‌ها و احساسات حاکم بر بازار ارتباط نزدیکی دارد اما این رابطه مستقیم و هم‌جهت نیست. در نمودار زیر تغییرات قیمت و شاخص فاندینگ ریت بیت کوین را در یک بازه ۳۰ روزه مشاهده می‌فرمایید.

همان طور که در نمودار بالا قابل مشاهده است، افزایش قیمت در ژانویه ۲۰۲۰ باعث شده است تا شاهد دو برابر شدن فاندینگ ریت بیت کوین باشیم. با دو برابر شدن این شاخص، تریدرها به باز کردن معاملات فیوچرز دائمی تشویق شدند و بدین ترتیب به افزایش قیمت BTC کمک کردند.

همبستگی فاندینگ ریت با احساسات بازار

مقایسه تغییرات فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌های مشهور

در نمودار زیر تغییرات میزان Funding Rate هفت صرافی مشهور را مشاهده می‌کنید. به طور واضح مشخص است که صرافی‌ها تلاش می‌کنند تا ثباتی در نمودار تغییرات این شاخص ایجاد کنند. نوسان زیاد این شاخص تاثیر بسیار زیادی بر سود و زیان معامله‌گران خواهد داشت.

صرافی بایننس یکی از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی در حوزه کنترل این شاخص است. این صرافی توانسته روند تغییرات فاندینگ ریت بیت کوین را در محدوده مشخصی کنترل کند. در نتیجه سود و زیان فعالان بازار فیوچرز تا حد زیادی کنترل شده است.

مقایسه تغییرات فاندینگ ریت بیت کوین در صرافی‌های مشهور

صرافی‌ها چطور میزان Funding Rate را کنترل می‌کنند؟

یکی از راهکارهایی که صرافی‌ها برای کنترل فاندینگ ریت از آن استفاده می‌کنند، آربیتراژ (arbitrage) در بازارهای نقدی و فیوچرز است. بازار ارزهای دیجیتال دائما فعال است و همیشه فرصت برای انجام آربیتراژ وجود دارد.
آربیتراژ به معنای خرید یک دارایی و فروش سریع آن است. در این معامله از تفاوت قیمت بین دو بستر یا بازار استفاده می‌شود. در حقیقت سود در معاملات آربیتراژ تنها به علت اختلاف قیمت بین دو پلتفرم معاملاتی در یک لحظه حاصل می‌شود.

بسیاری از معاملات آربیتراژ در بازارهای فیوچرز انجام می‌شود. در این نوع از آربیتراژ، بین قیمت لحظه‌ای دارایی و قیمت تعیین شده در معاملات فیوچرز اختلافی به وجود می‌آید.
در حالت اول قیمت در بازار آتی بیش از بازار نقدی است. فاصله قیمت نیز در حدی است که انجام معامله توجیه اقتصادی خواهد داشت. بنابراین تریدر رمز ارز را در بازار لحظه‌ای به صورت نقدی خریداری کرده و به صورت همزمان، یک معامله فیوچرز را به فروش می‌رساند. سود معامله‌گر برابر با تفاوت قیمت بازار نقدی و فیوچرز خواهد بود.

صرافی‌ها چطور میزان Funding Rate را کنترل می‌کنند؟

در حالتی که قیمت بازار نقدی بالاتر از ارزش دارایی در بازار فیوچرز است، تریدر به صورت همزمان دو معامله خرید و فروش در بازار فیوچرز ایجاد می‌کند. موعد تسویه حساب دو معامله متفاوت خواهد بود. در حالت دیگری سرمایه‌گذار به منظور فروش رمزارز در آینده‌ای نزدیک، یک معامله پیش خرید دارایی را ایجاد خواهد کرد.
به کمک معاملات آربیتراژ قیمت‌ فعلی و فیوچرز یک دارایی به هم نزدیک می‌شود. بدین صورت شاهد کاهش فاندینگ ریت خواهیم بود. در صرافی‌هایی که دست معامله‌گران برای انجام آربیتراژ بیشتر باز باشد، نوسان این شاخص نیز کمتر خواهد بود.

جمع‌بندی

فاندینگ ریت نسبت قیمت فعلی ارز دیجیتال به ارزش پیش‌بینی‌شده در معاملات فیوچرز است. به کمک این شاخص تریدرها درک درستی از وضعیت بازار پیدا کرده و معاملات خود را مدیریت می‌کنند. افزایش فاندینگ ریت نشان از ایجاد تفاوت بین بازارهای فیوچرز و نقدی دارد که می‌تواند منجر به سود و زیان‌های بزرگی شود. به همین دلیل صرافی‌ها با به‌روزرسانی این شاخص تلاش می‌کنند تا پیرامون ضررهای احتمالی به معامله‌گران هشدار دهند.

سوالات متداول

فاندینگ ریت چیست؟

فاندینگ ریت نسبت قیمت فعلی به قیمت پیش‌بینی‌شده در معاملات باز دائمی فیوچرز است.

فاندینگ ریت مثبت و منفی به چه معنا است؟

اگر قیمت فعلی رمزارز بیش از ارزش پیش‌بینی‌شده باشد، فاندینگ ریت مثبت خواهد بود. اگر توکن ارزشی کمتر از قیمت تعیین‌شده در قرارداد فیوچرز داشته باشد، میزان Funding Rate منفی خواهد شد.

تحلیل فاندینگ ریت چه کمکی به ما خواهد کرد؟

به کمک این شاخص می‌توان از ضرر احتمالی در قراردادهای آتی بلندمدت جلوگیری کرده و برنامه معاملاتی را اصلاح کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *