استعلام خلافی | روش‌های پرداخت خلافی خودرو در سال 1401

استعلام خلافی | روش‌های پرداخت خلافی خودرو در سال 1401

استعلام خلافی خودرو و دانستن این نکته که چطور میتوان جریمه های خودرو خودر را پرداخت کنیم همواره از دغدغه های صاحبان خودرو بوده است. در این مقاله علاوه بر این که درباره تمامی روش های استعلام و پرداخت خلافی ماشین ها صحبت خواهیم کرد، نکات و مدارکی که برای استعلام و پرداخت خلافی راهنمایی و رانندگی مهم هست را نیز به آن اشاره خواهیم کرد.

استعلام خلافی خودرو و روش‌های آن

در گذشته به دلیل حضوری بودن فرآیند استعلام و پرداخت خلافی خودرو همواره مدت زمان زیادی برای این کار صرف می‌شد و عملا دسترسی به روش های دیگر به خصوص غیر حضوری برای پرداخت جریمه های راهنمایی و رانندگی مقدور نبود.

در سال های اخیر با توجه به گسترش و تکنولوژی محور شدن خدمات مختلف دولتی، فرآیند استعلام و پرداخت خلافی خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با ارائه روش های مختلف استعلام  خلافی ماشین که توسط راهنمایی و رانندگی ابلاغ شده است این امکان را برای دارندگان خودرو فراهم کرده که بدون نیاز حضوری بتوانند این فرآیند را انجام دهند. در ادامه مطلب به روش های مختلف استعلام و پرداخت خلافی خودرو خواهیم پرداخت.

روش‌های استعلام خلافی خودرو

مراجعه به دفاتر پلیس +10

مرسوم ترین روش دریافت خلافی خودرو و همچنین پرداخت آن مراجعه حضوری به دفاتر پلیس 10+ می‌باشد.

در این روش با پرداخت مجموعا 7700 تومان می‌توانید جرایم راهنمایی و رانندگی خود را استعلام گرفته و همچنین نسبت به پرداخت و یا اعتراض به جریمه های خود اقدام کنید.

نکته مهم در مورد مبلغ خلافی خودرو این است که در صورتی که این مبلغ بیش از 1 میلیون تومان باشد به منظور پرداخت و دریافت خلافی خودرو بایستی به مراکز پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید و نسبت به پرداخت و یا اعتراض به خلافی خودرو خویش اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای استعلام خلافی ماشین در دفاتر پلیس10+

در مراجعات حضوری به منظوراستعلام هویتی فرد و خودرویی که قصد استعلام خلافی آن را دارید مراکز پلیس 10+ معمولا مدارکی را به عنوان اطمینان صحت اطلاعات از فرد اخذ می‌کنند که این موارد به شرح زیر می‌باشد:

  • مدارک هویتی (کارت ملی)
  • کارت ماشین یا برگ سبز خودرو

استعلام خلافی از طریق سایت پلیس راهور

یکی از مطمئن ترین راه های استعلام و پرداخت خلافی خودرو استفاده از سامانه پلیس راهور به نشانی www.rahvar120.ir می‌باشد، در این روش بعد از ورود به سامانه از بخش استعلام تخلفات رانندگی، با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو  میتوان استعلام لحظه ای از خلافی خودرو خود گرفت، البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می بایست شماره همراه و کارت ماشین به نام خود فرد باشد.

نکته: در حال حاضر بعد از ورود به سایت پلیس راهور و درخواست استعلام خلافی بایستی در سامانه سخا نیز ثبت نام کنید که این کار نیز به سادگی در همان سامانه قابل انجام می‌باشد.

پیگیری خلافی خودرو

پیگیری از طریق کدهای دستوری USSD

با این روش با شماره گیری #110* از طریق گوشی های همراه و وارد کردن کد 17 رقمی VIN درخواست شده که بر روی کارت ماشین، برگه سبز خودرو و یا برگه بیمه شخص ثالث خودرو مشخص شده است، با پرداخت 350 تومان می‌توانید خلافی خودرو خود را استعلام بگیرید.

جریمه خودرو

پیگیری خلافی ماشین از طریق پیامک (SMS)

استعلام خلافی خودرو از طریق پیامک (SMS) یکی از سریع ترین و راحت ترین روش های دریافت خلافی خودرو می‌باشد. در این روش کافیست کد وین (VIN) 17 رقمی خودرو را به سر شماره 1101202020 پیامک کنید.

در این روش اطلاعاتی که در اختیار فرد درخواست کننده قرار خواهد گرفت، تعداد، تاریخ جریمه و همچنین مبلغ جرایم می‌باشد. هزینه این پیامک 350 تومان و بر عهده درخواست دهنده می‌باشد.

دریافت خلافی خودرو از طریق اپلیکیشن های موبایلی

یکی دیگر از راه های دریافت و پرداخت خلافی ماشین استفاده از اپلیکیشن های موبایلیست که تمام این اپلیکیشن ها با استفاده از داده های پلیس راهور اقدام به بررسی خلافی خودرو می‌کنند. اپلیکیشن های موبایلی هر کدام قوانین و دسترسی های خاصی به منظور صدور خلافی خودرو درخواست می‌کنند که انتخاب و استفاده از هر کدام از این اپ ها بر عهده خود کاربر می‌باشد.

روش های پرداخت خلافی خودرو

همانطور که در بخش روش های استعلام خلافی خودرو هم گفته شد، پرداخت خلافی از طریق عابر بانک،تلفن بانک، سایت پلیس راهور و همچنین پرداخت از طریق اپلیکیشن های موبایلی انجام می‌شود.

کم کردن خلافی خودرو

یکی از مشکلاتی که دارندگان خودرو با آن مواجه هستند، جریمه هایی است که یا مریوط به خودرو و پلاک آنها نیست یا به هر دلیل به این جریمه ها اعتراض دارند.

راهکاری که برای کم کردن خلافی ها وجود دارد این است که با مراجعه به پلیس 10+ و ثبت درخواست اعتراض به خلافی، این درخواست به سازمان امور اجرایی کشور ارسال و جواب آن نهایتا تا کمتر از 24 ساعت به شما ابلاغ خواهد شد.

مدارک لازم جهت اعتراض به خلافی خودرو

با توجه به اینکه بایستی برای اعتراض به صدور جریمه هایی که اشتباهی اعمال شده است حتما حضوری به مراکز پلیس مراجعه شود و نیز به خاطر احراز هویت فرد درخواست کننده، ارائه مدراک زیر الزامی می‌باشد:

  • اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو (برگه سبز خودرو)
  • تکمیل فرم درخواست اعتراض
  • کارت شناسایی مالک خودرو
برای مشاهده جدیدترین اخبار، مقالات و آموزش در حوزه خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *