چگونه از بورس کالا سیمان خریداری کنیم؟

چگونه از بورس کالا سیمان خریداری کنیم؟

سیمان ماده چسبنده ای است که در هوا و مجاورت آب و جایی که هوا نیست می گیرد و سخت می شود. این ماده را در ساختن بتن و ملات های سیمانی به کار می برند. سیمان با آب سفت و سخت می شود و جسمی یکپارچه تشکیل می شود. با توجه به شروع فرایند عرضه سیمان در بورس کالا در این مقاله سعی داریم به نحوه خرید سیمان از بورس کالا بپردازیم.

قیمت سیمان در بورس کالا

با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا قیمت سیمان بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. لذا این اقدام منجر به حذف رانت قیمت خرید و فروش سیمان و حذف قیمت گذاری دستوری سیمان توسط دولت می شود.

برای انکه از قیمت عرضه سیمان مطلع شویم ابتدا وارد سایت بورس کالا شده در قسمت آمار ، بازار فیزیکی و سپس امار معاملات فیزیکی را انتخاب می نماییم.

در قسمت همه گروه های اصلی ، صنعتی و در همه گروه، سیمان را انتخاب می نماییم. سپس بازه زمانی مد نظر را مشخص می نماییم. با کلید بر گزینه نمایش، اطلاعاتی در مورد قیمت و نوع سیمان و غیره برای ما نمایش داده می شود.

انواع سیمان عرضه شده در بورس کالا به ترتیب سیمان سفید، سیمان سیاه تیپ 2، خاکستری تیپ 5 و پوزولانی می باشد. حداقل تقاضا خرید سیمان 100 تن می باشد و باید کسب وکار شما مرتبط با این حوزه باشد.(مصالح فروشان، پیمانکاران ساختمانی یا تولید کنندگان وغیره)

نحوه دریافت کد بورسی برای فعالیت در بورس کالا

به منظور دریافت کد بورسی و حضور در معاملات سیمان به عنوان شخص حقیقی لازم است مراحل زیر را طی نمایید:

بورس سیمان

همچنین شما باید با تکمیل فرم حساب وکالتی، یک شماره حساب را به بورس کالا اعلام کنید که در زمان ثبت سفارش از آن استفاده می‌شود. همچنین مشخص کردن مکانی به عنوان انبار از الزامات دریافت کد بورسی می باشد.

پس از تهیه و آماده سازی مدارک ، با مراجعه به شعب کارگزاری می‌توانید نسبت به تحویل مدارک و صدور کد بورس کالا اقدام کنید.

نحوه خرید سیمان از بورس کالا

از خرداد ماه سال 1400 عرضه سیمان از طریق بورس کالا صورت گرفت. با توجه به فعالیت بیش از 77 شرکت و ظرفیت سالانه تولید 93 میلیون تن می توان انتظار بازاری جذاب را برای خریداران و فروشندگان دانست.

پس از دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی، درخواست خود را از طریق کارگزاری ثبت نمایید. پس از این که سفارش خریدار ثبت شد، مبلغ وجه تضمین در حساب وکالتی شخص خریدار بلوکه و سفارش به تالار ارسال می‌شود.

در زمان معامله اگر تقاضا روی محصول مورد نظر کمتر از میزان عرضه شده محصول باشد معامله با قیمت پایه انجام می‌شود اما اگر میزان تقاضا از حجم عرضه بیشتر باشد، متقاضیان باید برای خرید محصول رقابت کنند و متقاضیانی که بیشترین میزان قیمت را وارد کنند محصول را خریداری می‌کنند.

مراحل خرید سیمان در بورس کالا

  • در روز قبل از عرضه یک محصول در بازار بورس، اطلاعیه محصولات عرضه شده در سایت بورس کالا قرار می‌گیرد. اطلاعیه عرضه‌ها و آمار معاملات بورس کالا در سایت و در هنگام تالار نیز می‌توانید با مراجعه به سایت (TTS.IME.CO.IR) معاملات را به صورت آنلاین مشاهده کنید.
  • در مورد روز عرضه محصول هم باید به این نکته توجه کنید که ۱۰۰ درصد ارزش معامله باید حتما تا قبل از ساعت ۱۰:۱۵ روز عرضه به عنوان وجه تضمین در حساب وکالتی موجود باشد و سفارش شما تا قبل از این زمان باید به کاگزاری اطلاع داده شود.
  • در زمان تشکیل تالار صنعتی (ساعت ۱۱ ظهر) مقدار تقاضا بر روی محصول مشخص می‌شود. اگر تقاضا کمتر از میزان عرضه بود، معامله با همان قیمت لیست عرضه (قیمت پایه) انجام می‌شود و اگر تقاضا بیشتر از عرضه محصول باشد، سقف قیمتی خرید از شما گرفته می‌شود. در این حالت با مشخص شدن سقف قیمتی، برای این که شما بتوانید محصول را تهیه کنید، معامله تا این قیمت برای شما انجام می‌شود.
  • پس از انجام معامله، فرم اعلامیه خرید برای شما ارسال می‌شود که در آن مبلغ کل قرار داد و هزینه مالیات بر ارزش افزوده قید شده است. شما هزینه باقیمانده را به حساب بورس کالا واریز می‌کنید و پس از واریز مالیات به حساب فروشنده و همچنین ارائه معرفی‌نامه باربری به کارگزاری می‌توانید بعد از صدور حواله، کالای خود را تحویل بگیرید.

مراحل تسویه و تحویل سیمان در بورس کالا

فرد خریدار سیمان 3 روز کاری فرصت دارد تا مابقی وجه خرید و مالیات را واریز نماید. مطابق با اعلامیه خریدی که خریدار از سایت مدیریت سفارشات بورس کالای کارگزاری دریافت می‌کند، باید مبلغ با شناسه پرداخت واریز مشخص شده به حساب بورس کالای ایران و همچنین هزینه مالیات را به حساب فروشنده واریز کند.

اگر تسویه تا سه روز کاری بعد از خرید صورت نگیرد، تا سه روز کاری پس از آن خریدار باید وجه تسویه بورس کالا را با احتساب ۰.۲۵% جریمه به ازای هر روز به حساب بورس کالا واریز کند و اگر خریدار موفق به تسویه در تاریخ فوق نشود پس از اتمام ۶ روز کاری (۳ روز بدون جریمه و ۳ روز با جریمه)، قرارداد فسخ شده و ۵% ارزش کل قرارداد به اضافه دو سر کارمزد خریدار و فروشنده از وجه تضمین اولیه کسر می‌شود.

پس از تسویه خریدار محل تخلیه باربری، نماینده و شماره تماس خود را مشخص می نماید و در اختیار کارگزاری یا سامانه اعلام شده ثبت نماید.
کارگزار فروشنده نیز پس از بررسی مدارک، آن‌ها را برای دریافت حواله به شرکت فروشنده ارسال و پس از آن فروشنده اقدام به صدور حواله می‌کند. حواله را به نماینده مشتری اعلام می‌کند و بار را به باربری اعلام شده تحویل می‌دهد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *