تعداد نهایی و آینده بیت کوین چیست؟

تعداد نهایی و آینده بیت کوین چیست؟

در میان ارزهای دیجیتال رایج، بیت کوین شاید شاخص‌ترین ارز به شمار رود. این شاید به علت ارزش بالا و سودآوری زیادی باشد که بیت کوین در طی این سال‌های اخیر با خود به همراه داشته است. اما آیا این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت؟ تعداد نهایی بیت کوین چقدر خواهد بود؟

آیا می‌شود به همین راحتی بیت کوین‌ها را استخراج کرد و راه صد ساله را در یک شب طی کرد و به سودهای هنگفت رسید؟ اصلا استخراج بیت کوین تا کی ادامه خواهد داشت و راستی اگر آخرین بیت کوین استخراج شود چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ اگر شما هم در ذهن خود به هر یک از این سوالات فکر کرده‌اید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اولین قیمت بیت کوین چقدر بوده است؟

سال 2008 در بحبوبۀ بحران اقتصادی آمریکا بود که فردی به نام «ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakomoto» اولین ارز دیجیتال به نام بیت کوین را معرفی کرد. در ابتدا بیت کوین در حال توسعه و معرفی بود و این باعث شد در سال‌های ابتدایی بیت کوین ارزشی برابر با صفر داشته باشد. اما در سال 2010 با شروع به کار اولین صرافی بیت کوین، به آدرس BitcoinMarket.com بیت کوین با ارزشی برابر با 0.003 کار خود را در بازار ارزهای دیجیتال آغاز کرد.

سال 2017 اما سال درخشش قیمت بیت کوین بود. در این سال، در حالی که بیت کوین سه سال درگیر افت شدید ارزش بود، ناگهان با رشد قیمت عجیبی مواجه شد. بیت کوین در سال 2017 برای اولین بار به قیمت 19000 هزار دلار رسید.

هرچند این افزایش قیمت چندان باثبات نبود و تنها پس از گذشت ده روز، بیت کوین به یک سوم ارزش خودش رسید. اما همین افزایش قیمت سبب آشنایی افراد بسیاری در جهان با این رمز ارز شد و افراد بسیاری را به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال ترغیب کرد. روند رشد قیمت بیت کوین از سال 2017 تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. به طوری‌که در هنگام نوشتن این مقاله قیمت بیت کوین در حدود 48 هزار دلار ارزش گذاری شده است.

اولین قیمت بیت کوین چقدر بوده است؟

تعداد نهایی بیت کوین چقدر است؟

همانگونه که قابل حدس بود،تعداد نهایی بیت کوین محدود است. گفته شده است که تعداد نهایی بیت کوین‌، 21 میلیون بوده است و تا به امروز حدود 18 میلیون و 300 هزار بیت کوین توسط ماینرها استخراج شده است. از این تعداد، سهم ایران در استخراج بیت کوین ، حدود 4.5 درصد از کل تعداد بیت کوین‌های استخراج شده در جهان است.

بر اساس روند استخراج بیت کوین‌ها، اینگونه به نظر می‌رسد که ماین کردن بیت کوین‌ها تا سال 2140 یعنی تا حدود بیش از یک قرن دیگر به طول بینجامد و پس از آن دیگر هیچ بیت کوینی توسط ماینرها استخراج نشود. اما واقعا پس از استخراج تمام بیت کوین‌ها چه سرنوشتی در انتظار این رمز ارز خواهد بود؟

درآمد حاصل از استخراج بیت کوین چه مقدار است؟

در ابتدا مقدار پاداش به ازای ساخت هر بلاک در شبکه‌ بیت کوین، 50 بیت کوین بود. اما سیستم بلاکچین بیت کوین با راه اندازی سیستم هاوینگ باعث شد که درآمد حاصل از ساخت بلوک (استخراج) بیت کوین به طور متوسط هر چهار سال یکبار نصف شود. به نظر می‌رسد خالق بیت کوین با طراحی این الگوریتم به حفظ ارزش بیت کوین توجه داشته است.

چراکه با کم شدن پاداش ساخت هر بلاک، میزان استخراج بیت کوین‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه باتوجه به میزان تقاضای بالای بیت کوین، باعث افزایش ارزش بیت کوین خواهد شد. شاید به همین دلیل است که بیت کوین را به طلا تشبیه کرده اند: « سرمایه ای با منابع محدود، سخت به دست آمده با تقاضای بسیار زیاد! »

آخرین هاوینگ انجام شده در 27 اردیبهشت 1399 برابر با 16 می 2020 بود که پاداش برای ساخت بلاک را به 6.25 بیت کوین کاهش داد. پیش از این نیز در سال 2016 هاوینگ دیگری انجام شده بود و این پاداش به 12.5 بیت کوین کاهش یافت. پیش بینی می‌شود هاوینگ بعدی در سال 1403 مطابق با سال 2024 انجام شود.

شاید این نصف شدن درآمد حاصل از استخراج بیت کوین در ابتدا چندان خوشایند به نظر نرسد. اما وجود این الگوریتم نشان از زیرکی خالق آن، یعنی ناکاموتو دارد. بیت کوین، مانند دیگر ارزهای واقعی جهان، نامحدود نبوده و دولت‌ها نمی‌توانند مانند پول کاغذی، آن را به صورت بی رویه چاپ و به بازار تزریق کنند، همین محدودیت منابع بیت کوین و در کنار آن نصف شدن درآمد حاصل از استخراج بیت کوین، سبب منفی شدن نرخ تورم خواهد شد و ارزش بیت کوین را تا همیشه حفظ خواهد کرد.

درآمد حاصل از استخراج بیت کوین چه مقدار است؟

بعد از استخراج آخرین بیت کوین، چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که قبلا گفتیم تعداد کل بیت کوین‌های موجود 21 میلیون است که 18 میلیون آن استخراج شده است. اما آیا محدود بودن تعداد بیت کوین‌ها باعث خاموش شدن دستگاه‌های ماینر پس از استخراج 21 میلیون بیت کوین خواهد شد؟

از آن‌جایی که در حال حاضر ، درآمد ماینرها تنها از راه پاداشی که از ساخت بلوک بیت کوین به دست می‌آید، نیست و بخشی از درآمد ماینرها از طریق ثبت تراکنش‌های افراد در شبکه به دست می‌آید، آیا ماینرها بدون پاداش حاصل از ساخت بلوک باز هم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند؟

بر اساس وایت پیپری که ناکاموتو در سال 2008 منتشر کرد، درست است که درآمد حاصل از تراکنش‌ها درحال حاضر آنقدر کم است که به چشم ماینرها نمی‌آید، اما در طی یک قرن آینده و با قدرت گرفتن رمز ارزهای دیگر، میزان معاملات صورت گرفته توسط بیت کوین و سایر رمز ارزها افزایش خواهد یافت.

طبیعی است که با افزایش معاملات، کارمزدهای حاصل از تراکنش‌ها نیز افزایش خواهد یافت و به همان نسبت درآمد ماینرها هم بسیار زیاد خواهد بود. این همان نکته‌ای است که ناکاموتو پیش از این، آن را اعلام کرده بود.

اگر تعداد مشخصی سکه وارد بازار شدند، دستمزد تراکنش‌ها عامل محرک خواهد بود و این دستمزد بدون تورم است.

با این حال باید گفت که تا پایان منابع بیت کوین، بیشتر از صد سال فاصله بوده و تنها دوازده سال از شروع فعالیت بیت کوین گذشته است. پس هیچ چیز قطعی‌ای وجود نخواهد داشت و ممکن است اتفاقات متعددی در طی این سال‌ها رخ دهد.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما تا 100 سال آینده و اتمام بیت کوین‌ها چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟ به نظر شما چه ارزهای قابل رقابت دیگری با بیت کوین ممکن است به وجود بیاید؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *