لیست بهترین استیبل کوین ها

لیست بهترین استیبل کوین ها

استیبل کوین با هدف تمرکز بر روی محافظت از ارزش ارزهای فیات، طلا و سایر کریپتو کارنسی‌ها ایجاد شد. اطلاعات دقیقی از بنیانگذار stablecoin در دسترس نیست. چون برخی از صرافی‌ها تصمیم گرفتند تا برای تسهیل در سرمایه گذاری به فکر ایجاد و توسعه‌ی یک پلتفرم باشند.

عده‌ای از کارشناسان این حوزه هم بر این باورند که دولت‌ها و بانک‌ها به‌ عنوان اصلی‌ترین مرجع راه اندازی استیبل کوین‌ها شناخته می‌شوند. تاریخ ظهور ارز باثبات استیبل کوین به سال 2017 و 2018 مربوط می‌شود. با وجود اینکه زمان زیادی از پیدایش و توسعه‌ی این ارز دیجیتال نمی‌گذرد، افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری بر روی آن هستند.

همراه ما باشید تا تمامی آنچه را که باید درباره ارز استیبل کوین بدانید، ارائه بدهیم.

همه چیز دربارۀ استیبل کوین ها

ماهیت استیبل کوین را می‌توان از روی نام آن هم متوجه شد. استیبل کوین همان ارز دیجیتال ثابت است. هدف از طراحی استیبل کوین این است که ارزش دارایی افراد در برابر افت قیمت آن‌ها، حفظ شود.

به بیانی دیگر، استیبل کوین وابسته به یک دارایی ثابت می‌باشد. به طور کلی، هر دارایی را که بتوان برای آن قیمت گذاری کرد و به یک نظر مشخص رسید، به استیبل کوین وابسته است.

انواع استیبل کوین

ارز استیبل کوین را بر این اساس که توسط نهاد ثالثی کنترل می‌شود یا خیر، می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

1- استیبل کوین متمرکز

ماهیت استیبل کوین متمرکز با پشتیبانی آن‌ها مشخص می‌شود. stablecoin از نوع متمرکز از سوی یک نهاد پشتیبانی می‌شود. پشتیبانی یک نهاد از ارز استیبل کوین به صورتی است که وثیقه‌ای را در صندوق تا مدت‌ها نگهداری می‌کند. برای نمونه، ارز دیجیتال تتر با دلار پشتیبانی می‌شود.

تجربه و تحلیل نمودارها نشان داده که با کاهش درآمد مردم، همچنان به سرمایه گذاری بر روی تتر علاقه‌مند هستند. در حال حاضر، هر تتر برابر با یک دلار است. بر همین اساس، کوین تتر توانسته تا به‌عنوان سومین رمزارز مشهور در جهان شناخته شود.

مسئله‌ی استیبل کوین متمرکز برای کشوری مانند ونزوئلا بسیار اهمیت دارد. به طوری که رئیس جمهور ونزوئلا، حقوق بازنشستگی افراد را با ارز پترو واریز می‌کند. البته در سال‌های قبل هم زمزمه‌هایی در ونزوئلا برای جایگزینی روبل و ارز دیجیتال پترو به جای دلار بود.

  • استیبل کوین با پشتوانه فیات

استیبل کوین با پشتوانه فیات جزو نوع متمرکز آن به شمار می‌رود. چون یک سیستم بانکی از پشتوانه‌های آن‌ها نگهداری می‌کند. خوب است بدانید که بانک موظف است تا به صوررت دوره‌ای و منظم از پشتوانه‌های stablecoin بازدید نماید. این امر از آن جهت ضرورت دارد که تعادل بین موجودی سکه‌های در گردش و موجودی خزانه‌‎ها برقرار باشد.

در وهله‌ی آخر، میزان تعادل میان دو طرف سرمایه گذاری از سوی سیستم قانون گذاری دولت‌ها بررسی خواهد شد. تجربه ثابت کرده که محدودیت‌های قانونی معتدد می‌توانند برهم‌زننده‌ی این تعادل باشند. تتر USDT و تتر TUSD جزو استیبل کوین‌هایی با پشتوانه فیات هستند که قیمت هر کوین آن‌ها برابر با یک دلار است.

یکی از مزیت‌های مهم استیبل کوین با پشتوانه فیات این است که امکان هک شدن پشتوانه آن وجود ندارد. چون هیچ کدام یک از آن پشتوانه‌ها بر روی بلاکچین نگهداری نمی‌شود.

2- استیبل کوین غیرمتمرکز

ماهیت استیبل کوین غیرمتمرکز به واسطه‌ی پشتیبانی از نهادهای ثالث معنا ندارد. چون استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتیبانی سایر رمزارزهای غیرمتمرکز رشد و توسعه پیدا می‌کند.

  • استیبل کوین با پشتوانه کریپتو

عملکرد استیبل کوین با پشتوانه کریپتو را می‌توان با نوع پشتوانه فیات آن یکسان دانست. تنها تفاوت آن به پشتوانه و نحوه کارکرد استیبل کوین مربوط می‌شود. چون پشتوانه آن از نوع کریپتوکارنسی و نحوه کارکرد آن از نوع غیر متمرکز است، حوزه فعالیت آن متمرکز نخواهد بود.

یکی از چالش‌های مطرح شده در استیبل کوین با پشتوانه کریپتو کارنسی این است که چگونه می‌توان مانع از نوسانات متعدد شد. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین موضوعی نیاز است تا نسبت 2:1 یا 3:1 در نظر گرفته شود. با این وجود، در نوسانات قیمتی شدید دیده می‌شود که وثیقه‌ها از بین می‌روند. اصطلاحی که می‌تواند این فرآیند را به طور دقیق توصیف کند، لیکوئید شدن پلتفرم‌های وام‌دهی است.

DAI توسط پلتفرم وام‌دهی «MakerDAO»، sUSD توسط شبکه Synthetix و RSV توسط شبکه Reserve Tokens ایجاد شد.

  • استیبل کوین بدون پشتوانه یا الگوریتمی

استیبل کوین‌های بدون پشتوانه هنوز مقبولیت زیادی ندارند. به همین خاطر است که در اکثر منابع از این نوع از رمزارزها به خوبی یاد نمی‌کنند. عده‌ی زیادی هستند که سرمایه گذاری بر روی استیبل کوین بدون پشتوانه را راه حل درست و معتبری می‌دانند. چرا که شما بدون وابستگی به هر نوع ارز دیجیتالی می‌توانید سرمایه گذاری را انجام بدهید. از یاد نبرید که ارز استیبل کوین الگوریتمی با استفاده از قراردادهای هوشمند به تعدیل قیمت سکه و ارزش این ارز می‌پردازد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انتخاب stablecoin الگوریتمی این است که با تغییر در ارزهای فیات و یا سایر کریپتو کارنسی‌ها، هیچ تغییری در روند ارزشی آن‌ها رخ نمی‌دهد. با وجود این مزیت، هنوز هم افراد بسیار زیادی به این نوع سرمایه گذاری اعتماد ندارند و آن را پرریسک می‌خوانند.

«Ampleforth» یا AMPL ،DefiDollar»» یا (USDC)و Empty Set Dollar» » یا (ESD) جزو استیبل کوین‌های الگوریتمی هستند.

استیبل کوین

بهترین استیبل کوین

  • استیبل کوین دای DAI (بهترین استیبل کوین غیرمتمرکز)
  • تتر USDT (بهترین استیبل کوین متمرکز)
  • TUSD
  • USDN
  • USDC

تعیین قیمت استیبل کوین ها

نسبت دارایی به استیبل کوین در اکثر انواع استیبل کوین‌ها، 1 به 1 است. اما در برخی از stablecoinها این نسبت به 2:1 یا 3:1 است. این نسبت برای جلوگیری از تغییر نوسانات قیمت ارزهای کریپتوکارنسی در نظر گرفته شده است.

نحوه کار با استیبل کوین ها

برای کار کردن با استیبل کوین می‌توانید یکی از دو راه stablecoin ارز فیات و یا کریپتوکارنسی را انتخاب کنید. به طور معمول، شما می‌توانید از دلار آمریکا و یورو استفاده کنید. در برخی از منابع هم گفته شده که حتی می‌توانید از طلا برای سرمایه گذاری بر روی ارز استیبل کوین بهره ببرید.

در مقابل، حمایت از استبیل کوین بدون پشتوانه هنوز چندان شناخته شده نیست که بتوان بر روی سرمایه گذاری آن، حساب ویژه‌ای باز کرد!

هدف و اهمیت استیبل کوین ها چیست؟

هدف اصلی استیبل کوین‌ها این است که نوسانات رمزارزهای پایه را رفع کنند. برخی از کارشناسان هم معتقد هستند که stablecoin به دنبال حذف تمامی نوسان‌های قیمتی است. اهمیت استیبل کوین زمانی مشخص می‌شود که ارزش دارایی‌ها حفظ می‌شود. این ویژگی از کریپتوکارنسی همانند ارز فیات است. نسبت دلار آمریکا به استیبل کوین، یک به یک است.

مزایا و معایب استیبل کوین

مزایا و معایب استیبل کوین ها

مزایا و معایب استیبل کوین‌ها در کنار یکدیگر سبب شده تا به یکی از باثبات‌ترین رمزارزهای جهان تبدیل شوند. البته برخی از stablecoinها مانند نوع الگوریتمی آن به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بر همین اساس، مزایا و معایب آن‌ها دقیقا مشخص و واضح نیست.

مزایای stablecoin

ارز استیبل کوین یکی از مقیاس‌پذیرترین رمزارزهای جهان است. چون هر نوع دارایی را می‌توانید با این ارز ذخیره کنید و چالش حدس و گمانه‌زنی برای قیمت آن‌ها را کمرنگ جلوه بدهید. سایر مزیت‌های این ارز باثبات عبارتند از:

  • حذف حدس و گمان برای پیش‌بینی نوسانات بازار

استیبل کوین به یک ابزار مبادله پایدار تبدیل شده است. شفافیت و پاسخگویی که در حین مبادله ارز استیبل کوین وجود دارد، این شفافیت را ایجاد کرده است. به همین خاطر، با استفاده از stablecoin می‌توان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های مالی را انجام داد.

  • کمک عادلانه به رشد کسب و کارهای جهان

با روی آمدن ارز استیبل کوین، همه چیز برای رشد و گسترش مساوی و عادلانه‌ی کسب و کارها فراهم شد. چون وجود این نوع رمزارز به معنای پایه گذاری مالی شفاف برای مشاغل بزرگ و کوچک به شمار می‌رود. رویکرد مثبت استیبل کوین‌ها در کشورهایی که پایه‌ی اقتصادی ضعیفی دارند، به مرور دیده می‌شود.

  • کاهش ریسک کلی سرمایه گذاری

سرمایه گذاری بدون استیبل کوین می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. چون دارایی شما در انحصار نوسانات بالا و پایین قرار می‌گیرد. پس از آن، ممکن است که ارزش اصلی دارایی خود را تا حد زیادی از دست بدهید. این در حالی است که با وجود ارز جهانی استیبل کوین به آسودگی می‌توانید مانع از بروز بسیاری از ریسک‌های مالی شوید.

  • امنیت بالا

دارایی‌های خود را بدون هزینه می‌توانید تبدیل کنید. آنچه که باعث افزایش ارزش و اعتبار بالای استیبل کوین می‌شود، همین ارزش واقعی دارایی‌ها است.

معایب stablecoin

با وجود مزایایی که استیبل کوین برای افراد سرمایه گذار دارد، معایبی را هم به همراه دارد. متمرکز بودن و وجود شک و شبهه درباره‌ی پشتوانه‌، جزئی از عیب‌های ارز استیبل کوین هستند.

  • متمرکز بودن

استیبل کوین برخلاف سایر ارزهایی که در بلاکچین هستند، متمرکز است. برای مثال، ارزهای تحت نظارت فیات یک نمونه از ویژگی‌های بارز این ارزها به شمار می‌روند.

  • شک و شبهه درباره پشتوانه آن

اطمینان پیدا کردن از ذخیره شدن پشتوانه استیبل کوین چندان آسان نیست. این موضوع در چند سال اخیر، بسیار مبهم بود. برای نمونه، ابهامات زیادی برای پشتیبانی ارز تتر در stablecoin بود. ناگفته نماند که با ارائه توضیحاتی که اخیرا درباره‌ی این موضوع از سوی استیبل کوین صورت گرفت، این ابهامات تا حد زیادی کاهش یافت.

  • نوپایه

لازم است بدانید که استیبل کوین نتوانسته تا برخی از مشکلات معاملاتی را به طور اساسی رفع کند. برای مثال، این ارزها در مورد سکه های با وثیقه و بدون وثیقه محدودیت خاصی دارند. با توجه به این موضوع، می‌توان بیان کرد که stablecoin هنوز بالغ نشده است.

  • چالش در اعتمادسازی نهاد مالی واسط

نهاد مالی واسط که پشتیبانی استیبل کوین با ارز فیات را برعهده دارد، با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. چون این نهاد می‌بایست دارای مقدار زیادی از ارزهای فیات باشد تا بتواند روند ارزش‌گذاری بر روی استیبل کوین را با قدرت شروع کند و ادامه بدهد.

در ضمن، هر کشور دارای واحد پولی رایج مختص به خود است. بنابراین، در حین مبادله پول رایج هر کشور به ارزهای فیات نمی‌توان انتظار یکپارچگی واحد را داشت. ناگفته نماند افرادی که تمایل به سرمایه گذاری بر روی stablecoin را دارند، مجبور به سفر شده اند تا پروسه‌ی کاری خود را به پایان برسانند.

  • نقد شوندگی کم

افرادی که تا به حال تجربه سرمایه گذاری بر روی ارز استیبل کوین را داشته اند، به خوبی می‌دانند که نقد کردن ارز فیات در هر کشور، کار ساده‌ای نیست. لذا، این افراد مجبور شده اند تا سفر کاری را در پیش بگیرند که استیبل کوین آن‌ها به ارز فیات نقد شود. این امر به دلیل پیچیدگی بالای ارز باثبات است. در غیر اینصورت، دلیلی برای ادعای آن وجود ندارد.

گفتار پایانی در مورد استیبل کوین

در حال حاضر، ارزش استیبل کوین به میزان تقاضا و عدم توازن عرضه وابسته نیست. به همین خاطر، در دسته‌ی ارزهای دیجیتال کم ریسک قرار می‌گیرد. از نگاهی دیگر، استیبل کوین در میان سایر ارزهای دیجیتال، پناهگاه امن‌تری برای جلوگیری از برجسته شدن ریسک‌های معاملاتی شناخته می‌شود.

به همین خاطر است که از این نوع ارزها برای معاملات ایده‌آل استفاده می‌شود. در صورتی که سایر کریپتو کارنسی‌ها چنین قدرت زیادی برای معامله ندارند. پیش‌بینی می‌شود که استیبل کوین‌ها در حال حل معایب خود هستند و ممکن است که بخش زیادی از سهام بازار را به خود اختصاص بدهند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران