ارز زیلیکا چیست؟ | رمزارزی با اهداف بزرگ

ارز زیلیکا چیست؟ | رمزارزی با اهداف بزرگ

افراد زیادی به خرید زیلیکا در ماه‌های گذشته ترغیب شده‌اند. نوسان شدید قیمت، ارائه راهکارهای فنی برای حل مشکلات بلاک چین، تیم توسعه باتجربه و … باعث شده تا افراد زیادی سرمایه‌گذاری روی رمز ارز زیلیکا را آغاز کنند. هدف اصلی این پروژه افزایش مقیاس‌پذیری و ایجاد بستری سریع و ارزان برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز است. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال زیلیکا با ما همراه باشید.

مقیاس‌پذیری چیست؟

شاید بتوان مقیاس‌پذیری را بزرگترین مشکل شبکه‌های بلاک چین دانست. شبکه‌ها ظرفیت پردازش مشخصی دارند و زمانی که حجم تراکنش‌ها از ظرفیت شبکه بیشتر شود، شاهد کاهش سرعت پردازش و افزایش کارمزدها خواهیم بود. در این حالت توسعه‌دهندگان شبکه تلاش می‌کنند مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش داده و با استفاده از راهکارهای مختلفی سرعت پردازش تراکنش‌ها را بهبود ببخشند. لایه دوم، شاردینگ، رول آپ‌ها و … از جمله راهکارهایی است که شبکه‌ها برای حل معضل مقیاس‌پذیری استفاده می‌کنند.

مقیاس‌پذیری چیست؟

زیلیکا (Zilliqa) چیست؟

بلاک چین زیلیکا با هدف افزایش مقیاس‌پذیری توسعه یافته است. بنیاد زیلیکا تلاش می‌کند با افزایش توان عملیاتی شبکه مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری را حل کند. این بنیاد از فناوری شاردینگ (Sharding) برای بالا بردن سرعت تراکنش‌ها، تامین امنیت شبکه و کاهش کارمزدها استفاده کند. به کمک شاردینگ نودهای شبکه به صورت موازی فعالیت خواهند داشت و در زمان کمتری تراکنش‌های بیشتری را پردازش می‌کنند.

اصلی‌ترین کاربرد بلاک چین زیلیکا طراحی و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) است. کاربران می‌توانند بدون نگرانی از بابت مشکلات رایجی مثل شلوغی و کارمزدهای گران برنامه‌های خود را در این شبکه توسعه دهند.

زیلیکا اولین شبکه‌ای محسوب می‌شوند که صد در صد توان فنی خود را روی شاردینگ متمرکز می‌کند. بسیاری از شبکه‌ها از شاردینگ در کنار سایر راهکار برای افزایش مقیاس‌پذیری کمک می‌گیرند اما تیم توسعه زیلیکا توانسته تنها با استفاده از شاردینگ نتایج خوبی را رقم بزند.

شاردینگ چیست؟

شاردینگ ساختاری است که شبکه را به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌کند. در این ساختار هر قسمت می‌تواند به تنهایی تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه پردازش کند. در حقیقت هر یک از قسمت‌ها یا شاردهای ایجاد شده به صورت بلاکچینی مستقل عمل کرده و نودهای مختص خود را دارند. این نودها باید عملیات پردازش و ذخیره داده‌ها را انجام دهند. همچنین ایجاد بلاک‌های جدید در هر شارد به صورت اختصاصی انجام می‌شود. به بلاک‌های ایجاد شده در هر شاد میکروبلاک گفته می‌شود. میکروبلاک‌های ایجاد شده توسط نودهای DS به شبکه اصلی منتقل خواهند شد.

شاردینگ چیست؟_ارز زیلیکا

الگوریتم اجماع شبکه زیلیکا

شبکه زیلیکا از الگوریتم اثبات کار (PoW) برای اجرای شاردینگ بهره می‌گیرد؛ اما بزودی الگوی اثبات سهام جایگزین خواهد شد. استفاده از الگوریتم اثبات سهام باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های انرژی خواهد شد. در حال حاضر ماینرهای زیلیکا می‌توانند روی چند بلاک با اثبات کار واحد اجماع کنند. در نتیجه کاربران می‌توانند نوسان پاداش استخراج را مدیریت کنند.

تیم توسعه ارز زیلیکا

پروژه زیلیکا در سال ۲۰۱۷ کلید خورد. در زمستان ۲۰۱۸ توکن بومی این پروژه برای کاربران عرضه شد. از استاندارد ERC-20 برای توسعه این توکن استفاده شده است. در سال ۲۰۱۹ نیز بلاک چین زیلیکا به طور رسمی فعالیتش را آغاز کرد و رمز ارز ZIL به این شبکه انتقال یافت. فرایند انتقال تا اواسط زمستان ۲۰۲۰ به طول انجامید.

پراتیم ساکسنا (Prateek Saxena) ایده اصلی توسعه شبکه زیلیکا را مطرح کرد. او در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای را منتشر کرد و مزایای استفاده از شاردینگ را به تفصیل توضیح داد. ساکنسا به همراه مکس کانتلیا (Max Kantelia) و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla) شرکت Anquan Capital را تاسیس کردند و تحقیقات خود را سرعت بخشیدند.

ارز دیجیتال زیلیکا

ارز دیجیتال ZIL توکن بومی شبکه زیلیکا است. این توکن که با استفاده از استاندارد ERC-20 توسعه داده شده است از طریق ماینینگ قابل استخراج است. سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک ریگ‌های استخراج یا دستگاه‌های ماینر توکن ZIL استخراج کنند. این ارز دیجیتال یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود. دارندگان زیلیکا کوین می‌توانند در فرایندهای تصمیم‌گیری شبکه شرکت کنند و اصلاحات مورد نظر خود را پیشنهاد دهند.

ارز دیجیتال زیلیکا

کل عرضه ارز دیجیتال زیلیکا ۲۱ میلیون واحد است که حدود ۱۶ میلیون توکن تا به امروز توزیع شده است. ۶۰ درصد از کل توکن‌ها قبل از راه‌اندازی شبکه عرضه شد. ۱۰ درصد به اعضای شرکت Anquan Capital تعلق گرفته و ۱۲ درصد نیز به مجموعه Zilliqa Research اختصاص داده شده است. ۵ درصد هم به متخصصان فعلی و آینده تیم Zilliqa تعلق خواهد گرفت. ۴۰ درصد دیگر از طریق فرایند استخراج وارد چرخه توکن‌های در گردش خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده کل توکن‌ها ظرف ۱۰ سال استخراج خواهند شد. پاداش‌های ماینینگ نیز در این مدت به صورت پلکانی کاهش خواهند یافت.

برای خرید و ذخیره توکن ZIL می‌توان از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مختلفی مثل اتمیک ولت (Atomic) و تراست ولت (TrustWallet) استفاده کرد. کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S) نیز از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کیف پول زیل‌پی (ZilPay) ولت اختصاصی توکن ZIL است. تا امروز صرافی‌های بایننس (Binance)، کوکوین (Kucoin)، اکی‌اکس (OKEx)، هیوبی (Huobi) و … رمز ارز زیلیکا را لیست کرده‌اند.

در زمان نگارش این مقاله مارکت کپ ارز زیلیکا حدود ۱.۴ میلیارد دلار است و در بین ۷۰ توکن برتر بازار از نظر حجم بازار قرار دارد. بیشترین قیمت ثبت شده برای ارز ZIL حدود 0.24 دلار بوده که در بهار ۲۰۲۱ به ثبت رسیده است. به علت نوسان‌های شدید تحلیل ارز زیلیکا کار آسانی نخواهد بود اما رشد‌های مقطعی سرمایه‌گذاران را به آینده زیلیکا امیدوار کرده است. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای رمزارز ZIL کلیک کنید.

کسب درآمد از طریق توکن ZIL

کسب درآمد از طریق توکن ZIL

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از ارز دیجیتال ZIL وجود دارد. علاوه بر خرید و فروش، می‌توان از طریق ماینینگ توکن زیلیکا در‌آمد کسب کرد. همچنین دارندگان این توکن می‌توانند با استیک (Stake) دارایی خود به طور دوره‌ای پاداش دریافت کنند. عرضه محدود این توکن سبب می‌شود ارزش دارایی در طول زمان حفظ شود یا حتی افزایش یابد.

جمع بندی

بنیاد زیلیکا تلاش می‌کند با استفاده از فناوری شاردینگ مقیاس‌پذیری شبکه را افزایش دهد. بدین ترتیب بستری ارزان و سریع برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد شده است. رمزارز ZIL توکن بومی این شبکه است که در ابتدا بر پایه استاندارد ERC-20 توسعه داده شد. برای به دست آوردن این ارز دیجیتال می‌توان از ماینرها یا ریگ‌های استخراج استفاده کرد. همچنین امکان درآمدزایی از طریق استیکینگ زیلیکا نیز وجود دارد. با توجه به ویژگی‌هایی مثل پتانسیل فنی بالا و اهداف کاربردی به نظر می‌رسد چشم‌انداز آينده ارز زیلیکا امیدوارکننده باشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *