ارز دیجیتال تومو چیست؟ تومو چین، شبکه‌ای برای حل مشکل مقیاس‌پذیری

ارز دیجیتال تومو چیست؟ تومو چین، شبکه‌ای برای حل مشکل مقیاس‌پذیری

پس از استقبال مردم از رمزارزها و برنامه‌های غیرمتمرکز، چالش‌های جدیدی برای شبکه‌ها و پروتکل‌های بلاک چین به وجود آمد. مهمترین چالش فعلی، «مقیاس‌پذیری» است. بیت کوین، اتریوم و بسیاری از شبکه‌های مشهور به دنبال راهکارهایی برای افزایش مقیاس‌پذیری هستند. پروژه TomoChain قصد دارد تا با استفاده از راهکارهایی مثل شاردینگ مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف کند. ارز دیجیتال تومو به عنوان توکن بومی این شبکه نیز در سال‌های گذشته طرفدران بسیار زیادی پیدا کرده است.

تومو چین چیست؟

تومو چین پروژه‌ای مبتنی بر بلاک چین است که قصد دارد معضل مقیاس‌پذیری را حل کند. این روزها بسیاری از شبکه‌های مشهور دنیای بلاک چین با مشکل مقیاس‌پذیری دسته و پنجه نرم می‌کنند. اگر ترافیک داده‌ها در شبکه افزایش پیدا ‌کند به تدریج سرعت پردازش تراکنش‌ها کم خواهد شد. در همین حال کاربران برای پردازش سریعتر تراکنش کارمزدهای بیشتری پرداخت می‌کنند و به مرور میانگین هزینه کارمزدها هم افزایش خواهد یافت.

این مشکل در شبکه‌های متمرکز و خارج از بلاک چین کمتر مشاهده می‌شود. برای مثال سرویس پرداختی Vsia می‌تواند در هر ثانیه ۶ هزار تراکنش را پردازش کند. این در حالی است که اتریوم تنها ۱۵ تراکنش در ثانیه پردازش خواهد کرد. کاردانو و سولانا در ماه‌های اخیر توانسته‌اند به ترتیب ۱۰۰۰ و ۶۰۰۰ هزار تراکنش در ثانیه پردازش کنند. با این حال چالش‌های پیرامون تمرکزگرایی و فرایندهای اجماع این شبکه‌ها وجود دارد.

تومو چین چیست؟

پروژه TomoChain تلاش می‌کند تا شاخص تراکنش در ثانیه (TPS) را ارتقا داده و از ایجاد صف‌های انتظار تراکنش جلوگیری کند. ایده اصلی بنیاد تومو برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه استفاده فناوری از شاردینگ (Sharding) است. طی بررسی‌های انجام شده به کمک این فناوری امکان پردازش ۵ هزار تراکنش در ثانیه میسر خواهد بود. تیم توسعه تومو ادعا کرده است در صورت تحقق اهداف فنی و اجرای کامل شاردینگ، پردازش ۲۰ تا ۳۰ هزار تراکنش در هر ثانیه دور از دسترس نخواهد بود.

شاردینگ چیست؟

فناوری شاردینگ با تغییر فرایندهای ارتباط میان نودها و همچنین تغییر الگوهای ورود تراکنش به شبکه، سرعت پردازش تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. این فناوری نودها را به صورت موازی دسته‌بندی کرده و اطلاعات را به صورت تقسیم‌بندی شده در نودهای مختلف قرار می‌دهد. در فرایند شاردینگ از تقسیم‌بندی افقی و عمودی استفاده می‌شود. هر تقسیم‌بندی مزیت‌های خاص خود را دارد. شبکه‌های بلاک چین با توجه به حجم تراکنش و سیاست‌های کلی توسعه یک نوع تقسیم‌بندی را انتخاب خواهند کرد.

شبکه توموچین چگونه کار می‌کند؟

نسخه اولیه پروژه TomoChain در پاییز ۲۰۱۸ رونمایی شد. این شبکه میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است. هزینه‌ها و کارمزدهای شبکه TomoChain بسیار کمتر از اتریوم است. به طور میانگین کارمزد تراکنش‌های تومو ۰.۰۱ هزینه مشابه در بلاک چین اتریوم است.

شبکه توموچین چگونه کار می‌کند؟

شبکه تومو از الگوریتم اثبات سهام رای‌گیری یا Proof of Stake Voting برای اجماع شبکه استفاده می‌کند. این الگوریتم که با نماد PoSV شناخته می‌شود روشی مشتق شده از الگوریتم اثبات سهام (PoS) است. در فرایند اثبات سهام هر کاربری که توکن‌های خود را سپرده‌گذاری کند طبق الگویی مشخص و یکسان پاداش دریافت خواهد کرد. در فرایند اثبات سهام رای‌گیری تعداد مشخصی نود برای پردازش تراکنش و ایجاد بلاک‌های جدید انتخاب می‌شوند. این نودها حق رای خواهند داشت و می‌توانند فرایندهای شبکه را اصلاح کرده یا تغییر دهند. در شبکه توموچین ۱۵۰ مسترنود (MasterNode) مسئولیت ایجاد بلاک‌های جدید را بر عهده دارند.

برنامه استخراج بلاک‌های جدید به بازه‌های هشت ساله تقسیم شده است. در ۸ سال اول ۱۰۰ میلیون واحد توکن به عنوان پاداش استخراج به نودها اعطا خواهد شد و در هشت سال دوم ۱۷ میلیون واحد ارز دیجیتال TOMO به عنوان پاداش توزیع می‌شود.

با توجه به این که رمزارز TOMO یک توکن حاکمیتی محسوب می‌شود، مسترنودها می‌توانند با برگزاری رای‌گیری حجم کل عرضه را در سال اصلاح کنند. در صورت موافقت نودها امکان افزایش تعداد بلاک‌های قابل استخراج در یک سال تا ۱ میلیون واحد میسر خواهد بود.

تیم توسعه ارز دیجیتال تومو چین

لانگ ویونگ (Long Vuong) خالق و مدیرعامل پروژه TomoChain است. او پیش‌تر هم‌بنیانگذار و مدیر ارشد بلاک چین نم (NEM) بوده که به عنوان یکی از مشهورترین رمزارزهای جهان شناخته می‌شود.

تیم توسعه ارز دیجیتال تومو چین

له هو (Le Ho) یکی دیگر از بنیانگذاران این پروژه است. او قبلا در شرکت BVIM به عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کرد. از دیگر افراد موثر در تاسیس شبکه تومو چین می‌توان به سون نیگوین (Son Nguyen) اشاره کرد. او به عنوان یک مهندس باتجربه در حوزه بلاک شناخته می‌شود و در گذشته مدیریت بنیاد توسعه‌دهندگان بلاک چین (Blockchain Developer) را برعهده داشته است.

بنیاد تومو چین از دانش و مهارت‌های تونگ هوانگ (Tung Hoang) در زمینه میزبانی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. هوانگ مدیر محصول کیف پول TOMO است و یک توسعه‌دهنده فول‌استک به حساب می‌آید.

وضعیت ارز دیجیتال تومو چین

ارز دیجیتال تومو در چند سال گذشته شهرت نسبتا خوبی پیدا کرده است. به همین دلیل صرافی‌های مشهوری مثل بایننس (Binance)، اف‌تی‌ایکس (FTX)، کوکوین (KuCoin) و یونی سواپ (UniSwap) این توکن را لیست کرده‌اند. کیف پول اختصاصی این توکن تومو ولت (TomoWallet) نام دارد. از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری متامسک (MetaMask) و تراست ولت (TrustWallet) نیز می‌توان برای خرید و فروش یا ذخیره این ارز دیجیتال استفاده کرد. همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از توکن تومو پشتیبانی می‌کند.

وضعیت ارز دیجیتال تومو چین

عرضه اولیه ارز دیجیتال تومو چین در اواخر زمستان ۲۰۱۸ انجام شد. گرچه پیش‌بینی می‌شد برای فروش توکن‌ها در مرحله اول به ۲۰ روز زمان نیاز باشد اما تنها در ۲۴ ساعت تمامی موجودی عرضه شده به فروخته شد. در این مرحله بنیاد TomoChain توانست ۸.۵ میلیون دلار سرمایه برای توسعه‌های آتی جمع‌آوری کند.

قیمت ارز دیجیتال تومو در زمان عرضه اولیه ۰.۲۵ دلار تعیین شد. پس از چند هفته ارزش این رمزارز رشدی قابل توجه را تجربه کرد و به ۲.۰۶ دلار رسید. این رشد در حالی اتفاق افتاد که در آن بازه زمانی نمودار قیمت اکثر رمزارزها روندی نزولی داشت.

در تابستان ۲۰۲۱ قیمت هر واحد ارز دیجیتال TOMO به ۴ دلار نیز نزدیک شد اما در زمان انتشار این مقاله ارزش توکن TOMO حدود ۱.۵ دلار است. مارکت کپ این رمزارز نیز حدود ۱۳۰ میلیون دلار است و حدود ۰.۰۱ درصد از کل حجم بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است. با توجه به پیشرفت‌های احتمالی و اهداف بلندپروازانه تیم توسعه این پروژه، امیدواری زیادی به آینده ارز دیجیتال تومو وجود دارد.

ُTomoChain

جمع‌بندی

شبکه تومو سعی دارد با استفاده از فناوری شاردینگ نرخ پردازش تراکنش در ثانیه را به رقم قابل توجه ۲۰ هزار برساند. این شبکه تلاش می‌کند با افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزدها به بستری مناسب برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند تبدیل شود. هدف اصلی بنیاد TomoChain حل مشکل مقیاس‌پذیری برای همیشه است.

تا امروز استقبال نسبتا خوبی از خرید ارز دیجیتال تومو صورت گرفته است. به شرط تحقق اهداف بنیاد تومو چین، به نظر می‌رسد رشد بیشتر قیمت توکن TOMO چندان دور از ذهن نباشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل‌ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *