ارزش بازار (Market cap) در ارز دیجیتال

ارزش بازار (Market cap) در ارز دیجیتال

آشنایی با مفهومی مانند ارزش بازار ارزهای دیجیتال آن جایی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بدانیم این مفهوم می‌تواند فوایدی مانند محاسبه اندازه بازار، میزان ریسک سرمایه گذاری و میزان نقدشوندگی یک ارز دیجیتال را برای ما به ارمغان بیاورد.

در ادامه مقاله با هم به مرور تعریف مفهوم ارزش بازار خواهیم پرداخت، فرمول محاسبه آن را معرفی و فواید آشنایی با ارزش بازار را بررسی می‌کنیم.

ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار یا همان ارزش بازار سهم که در زبان انگلیسی به آن Market capitalization و به اختصار Market Cap گفته می‌شود، از مفاهیمی است که هر سهامدار و سرمایه‌گذاری با آن مواجه می‌شود.

ارزش بازار از ضرب تعداد سهام یک شرکت در قیمت هر سهم بدست می‌آید. ارزش بازار هر شرکت در بازار سهام که از آن در تعیین اندازه هر شرکت استفاده می‌شود، معادل ارزش بازار کل سهام منتشرشده آن شرکت است.

برای بدست آوردن ارزش بازار یک شرکت باید تعداد سهام منتشرشده شرکت را در قیمت بازار هر سهم (قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی) ضرب کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت اندازه آن شرکت (بزرگی یا کوچکی آن) است که از طریق ارزش بازار آن شرکت محاسبه می‌شود.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال

ارزش بازار یا Market cap یک شاخص ساده برای تعیین اندازه (بزرگی یا کوچکی) بازار یک ارز دیجیتال است. معنای دقیق عبارت Market Capitalization که به آن مختصرا Market Cap گفته می‌شود، «مجموع سرمایه بازار» است که معمولاً اقتصاددان‌ها آن را با عنوان‌های «ارزش بازار» یا «ارزش کل بازار» معرفی می‌کنند.

این شاخص از عوامل مهم و موثر در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری است و آشنایی با آن به فعالان بازار ارز دیجیتال کمک می‌کند تا دید بهتری از ریسک، اندازه بازار و میزان نقدشوندگی یک ارز دیجیتال داشته باشند.

ارزش بازار در بازار ارز دیجیتال، با محاسبه ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال بدست می‌آید. از این شاخص جهت مقایسه ارزش ارزهای دیجیتال مختلف نیز استفاده می‌شود. برای بدست آوردن ارزش بازار، از فرمول مارکت کپ استفاده می‌شود.

فرمول ارزش بازار

فرمول مارکت مپ چیست؟ چگونه ارزش بازار را محاسبه کنیم؟ پاسخ به این سوالات ساده است. برای محاسبه ارزش بازار کافی است تعداد سکه‌های در گردش را در قیمت هر سکه ضرب کنیم.

به عنوان مثال اگر یک ارز دیجیتال 10 میلیون توکن یا کوین داشته باشد و ارزش هر توکن 10 دلار باشد، ارزش بازار آن ارز دیجیتال معادل 100 میلیون دلار است.

این رقم نشان‌دهنده بزرگی یک بازار و حجم سرمایه در گردش آن است. مارکت کپ به خریدار نشان می‌دهد که ارز دیجیتال مد نظرش، مناسب سرمایه‌گذاری هست یا نه.

فرمول ارزش بازار

تفاوت ارزش بازار و ارزش معاملات

تفاوت ارزش بازار و ارزش معاملات در چیست؟ هر دوی این مفاهیم از مهم‌ترین مفاهیم بازار سرمایه هستند که برای سرمایه‌گذاری باید به آن‌ها توجه کرد اما باید دقت داشت که این دو با هم تفاوت‌هایی دارند.

ارزش بازار در واقع همان حاصل ضرب تعداد کل سهام‌های یک شرکت در قیمت روز هر سهم آن شرکت است؛ اما ارزش معاملات مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده بر روی سهام است.

به عنوان مثال اگر در یک روز و بر روی یک سهام دو معامله انجام شود و ارزش معامله اول 300.000.000 ریال و ارزش معامله دوم 450.000.000 ریال باشد، ارزش معاملات سهام مورد نظر، 750.000.000 ریال خواهد بود.

از طریق ارزش معاملات می‌توان به میزان سهام خرید و فروش شده در یک روز کاری پی برد. همچنین از طریق ارزش معاملات می‌توان تا حدی میزان نقدینگی موجود در بازار را تخمین زد.

تفاوت ارزش بازار ارز دیجیتال با ارزش بازار سهام

همان‌طور بازار ارز دیجیتال با بازار سهام دارای تفاوت‌هایی مانند سرعت عمل، میزان دستکاری و میزان ورود رقبای جدید است، ارزش بازار ارز دیجیتال و ارزش بازار سهام نیز با هم متفاوت هستند.

در بخش‌های قبلی مقاله با هم مرور کردیم که ارزش بازار در بازار ارز دیجیتال، با محاسبه ارزش کل توکن‌ها یا کوین‌های استخراج شده ضرب‌ در قیمت نقدی آن مثل دلار یا ریال بدست می‌آید. اما در ارزش بازار سهام از ضرب تعداد سهام یک شرکت در قیمت هر سهم بدست می‌آید.

این بدین معناست که تفاوت ارزش بازار ارز دیجیتال با ارزش بازار در شاخص‌های اندازه‌گیری آن‌هاست که در اولی تعداد و قیمت توکن‌ها و کوین‌ها و در دومی تعداد و قیمت سهم‌هاست.

فواید ارزش بازار

هرچند ارزش بازار در نگاه اول عددی کم‌اهمیت به نظر می‌رسد اما آگاهی از آن فوایدی دارد که برای سرمایه‌گذاری بسیار حائز اهمیت هستند. از جمله فواید آگاهی از ارزش بازار، می‌توان به ریسک سرمایه گذاری در رمزارزهای مختلف اشاره کرد.

به طور کلی هرچه مارکت کپ یا ارزش بازار یک رمزارز بزرگ‌تر و بیشتر باشد، ریسک سرمایه‌گذاری در آن کمتر خواهد بود.

دلیل این مسئله آن است که این رمزارزها دوره رشد خود را گذرانده و به ثباتی نسبی رسیده‌اند. بحث در مورد رمزارزهایی که مارکت کپ کوچک‌تری دارند، کمی متفاوت است.

سرمایه گذاری در رمزارزهایی که مارکت کپ یا ارزش بازار کوچک‌تری دارند، می‌تواند فرصتی برای رشد سریع و شارپی اصل سرمایه در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.

رمزارزهای دارای مارکت‌کپ‌های کوچک‌تر، فرصت رشد بیشتری دارند و برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند چرا که از طرفی امکان سوددهی فراوان و از طرفی امکان از دست دادن ناگهانی تمام ارزش خود را دارند.

برای مثال خرید و فروش اتریوم که دارای دومین بازار با ارزش در بین تمام ارزهای دیجیتال است، ریسک سرمایه گذاری کمتری از ارزهای دیجیتالی با بازار نسبتاً کوچک مانند دش و میکر خواد داشت. با این حال، به همان اندازه نیز احتمال رشد سریع و شارپ در یک بازار کوچک مانند دش بیشتر از اتریوم است.

جمع‌بندی

مارکت کپ و ارزش بازار معیاری است که در تعیین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار به سرمایه‌گذار کمک می‌کند. مارکت کپ می‌تواند به ما یک دید کلی، خارج از هیاهوی بازار ارائه کند.

به خصوص در مورد آلت‌کوین‌ها این نگاه و این تحلیل، بسیار سرنوشت‌ساز است و می‌تواند منجر به تصمیمات دقیق و آگاهانه شود. تمام نکاتی که گفته شد می‌تواند قسمتی از ریسک‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را نشان دهد و برای سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر، باید عوامل دیگری را هم در نظر گرفت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *