مثال‌هایی برای درک بهتر مفهوم صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک

مثال‌هایی برای درک بهتر مفهوم صندوق سرمایه ‌گذاری مشترک

قبلا در مقاله «صندوق سرمایه گذاری (mutual fund) چیست؟» با صندوق سرمایه گذاری مشترک آشنا شدیم. دانستیم که دو روش سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم در بازار های مالی وجود دارد که سرمایه گذار باید بر اساس شرایط خود مثلا زمانی که می تواند برای معاملات روزانه خود صرف کند، یکی از آن ها را انتخاب کند.

پس از آن با مفهوم صندوق های سرمایه گذاری بعنوان یک روش سرمایه گذاری غیر مستقیم آشنا شدیم. روشی که علاوه بر کسب سود میزان ریسک افراد در سرمایه‌گذاری را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد. همچنین به انواع صندوق های سرمایه گذاری و مزایای آن ها پرداخته شد.

در این مقاله می خواهیم صندوق های سرمایه گذاری مشترک را از زاویه ای دیگر به زبان ساده بررسی کنیم.

ویدئو – آشنایی با مفهوم صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

بیایید قبل از تعریف صندوق های سرمایه گذاری مشترک کار را با یک مثال ساده شروع کنیم. فرض کنیم شما قصد دارید به یک مسافرت بروید و دو گزینه پیش رو دارید. استفاده از خودرو شخصی یا اتوبوس.

 اگر شما خوردو شخصی خود را انتخاب کنید، باید کل مسیر را خودتان رانندگی کنید. هزینه های سفر مانند هزینه سوخت، استهلاک و غیره را بپردازید و خود را برای اتفاقات پیش بینی نشده مانند خراب شدن خودرو آماده کنید. حتی ممکن است در اثر تصادف، مجبور شوید هزینه سنگینی نیز بپردازید. اما از طرفی انتخاب زمان و مسیر مسافرت دست خودتان است. شما می توانید در هر نقطه از مسیر توقف کرده، استراحت کنید و فضای شخصی خود را داشته باشید.

اما اگر اتوبوس را انتخاب کنید چه؟ اتوبوس هم می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. اگر شما مسافر یک اتوبوس باشید، دیگر دغدغه رانندگی و مشکلات مسیر را ندارید زیرا می دانید فردی که پشت فرمان نشسته، یک راننده است، بارها این مسیر را رفته، پس به آن آشناست و امنیت و راحتی مسافران دغدغه اول اوست. در این‌جا شما می توانید به صندلی خود تکیه دهید و از زیبایی های مسیر لذت ببرید یا صفحات مجازی خود را چک کنید، در حالی که هزینه کمتری می پردازید و آرامش بیشتری نسبت به رانندگی کردن خواهید داشت.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک همان اتوبوسی است که شما را به مقصدتان می رساند. اتوبوسی که یک راننده حرفه ای آن را می راند، کسی که با فراز و نشیب های بازار سرمایه آشناست.

اما تکلیف خودرو شخصی چه می شود؟ تمام سرمایه گذاران در بازار سرمایه که به صورت فردی دست به معامله می زنند، همان خودرو شخصی هستند. رانندگانی که سبد سرمایه خود را مدیریت می کنند اما بسیاری از آن ها وقت یا دانش کافی برای این کار را ندارند و به همین دلیل در بسیاری از مواقع ناچارند هزینه های زیادی را بپردازند.

انتخاب اتوبوس یا خودرو شخصی در بازار سرمایه بر عهده شماست. کدام یک را ترجیح می دهید؟ این که سبد خود را به دست یک فرد حرفه ای واگذار کنید تا در این مسیر همراه شما باشد یا خودتان این کار را انجام می دهید و ریسک های آن را بپذیرید؟

آمار ها نشان می دهند که تمایل مردم برای سرمایه گذاری در صندوق ها روز به روز در حال افزایش است تا جایی که درحال حاضر حدود 40% از مردم آمریکا در صندوق های مشترک سرمایه گذاری کرده و واحد های صندوق نزدیک به 47% از دارایی های مالی خانوار های امریکایی را تشکیل می دهد که عدد قابل ملاحظه ای می باشد.

تمایل مردم برای استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مشترک در کشور های دیگر نیز مانند بریتانیا، ژاپن، آلمان و حتی ایران در حال افزایش است. یعنی رفته رفته مردم دوست دارند به جای این که خودشان به طور مستقیم سهام خریداری کنند، مدیریت سبد خود را به دست افراد حرفه ای این بازار مانند صندوق های سرمایه گذاری بسپارند.

صندوق هایی که از مشاوران، تحلیلگران و برنامه ریزان مالی تشکیل شده اند و هدفشان مدیریت بهینه سرمایه سهامداران است. این صندوق ها گزینه مناسبی برای افرادی هستند که می خواهند بدون زحمت زیاد سرمایه گذاری کنند. افرادی که پول دارند اما نمی خواهند خودشان آن را مدیریت کنند چون این کار نیاز به صرف وقت و تلاش زیادی دارد.

صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری مشترک یا مشاور مالی شخصی؟

شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چرا سرمایه خود را به یک مشاور مالی نسپاریم؟ چرا به جای استفاده از صندوق، از یک نفر مشابه مشاور مالی شخصی برای مدیریت سبد خود استفاده نکنیم؟ پاسخ این سوال بسیار ساده و روشن است.

بیایید کمی به گذشته برگردیم. به قلک های زمان بچگی تان فکر کنید. همه ما پس انداز های کوچک و آرزو های بزرگ داشتیم. با سکه هایی که هر بار درون قلک ها می انداختیم، نمی توانستیم چیزی بخریم. اما وقتی بعد از 6 ماه قلک را می شکاندیم، می توانستیم بالاخره اسباب بازی محبوب مان را بخریم. صندوق های سرمایه گذاری هم مانند همان قلک های زمان بچگی ما هستند. سرمایه گذاران صندوق ها متشکل از شما، خانواده، دوستان و آشنایان شما هستند. زمانی که هر فرد پول خود را در اختیار صندوق قرار می دهد، صندوق ها با جمع آوری مقادیر کم پول از هر فرد، می توانند مبلغ زیادی را یکجا جمع کرده و در پروژه های بزرگتر و سودآورتر سرمایه گذاری کنند. پروزه هایی که سرمایه گذاری در آن ها برای هر فرد مستقل از دیگران، سخت و شاید غیر ممکن باشد. این اولین مزیت یک صندوق نسبت به یک مشاور مالی شخصی است.

از طرفی صندوق ها هزینه های شما را نیز کاهش می دهند. در صندوق، به جای این که هزینه سرمایه گذاری بر دوش یک نفر باشد، بین تمام سرمایه گذاران در آن صندوق تقسیم می شود.

از این گذشته مشاور مالی اگر چه فرد متخصصی است اما تنها یک نفر است و هیچ فردی در بازار نیست که هیچ زمانی به اشتباه تصمیم نگیرد. در صورتی که صندوق ها از مجموعه ای از افراد متخصص تشکیل شده اند و واضح است که همیشه چند فکر بهتر از یک فکر عمل می کند.

اما برای آشنایی با مهم ترین مزیت صندوق ها می خواهیم از یک مثال خوشمزه استفاده کنیم. فرض کنید شام ندارید و می خواهید از مشهور ترین پیتزا فروشی شهر یک پیتزا سفارش دهید. خب واضح است که شهرت این پیتزا فروشی بدون دلیل بدست نیامده است بلکه بخاطر پیتزا های خوشمزه آن است و مشکل شما دقیقا همینجاست. شما نمی توانید بین پپرونی و پیتزای سبزیجات یکی را انتخاب کنید. خب باید چکار کرد؟! شما هر دو پیتزا را می خواهید اما فقط به اندازه یک پیتزا پول دارید. در این جا می توانید از گزینه فوق العاده این پیتزا فروشی استفاده کنید. شما می توانید یک پیتزا داشته باشید که نصف آن پپرونی و نصف دیگر آن سبزیجات است.

صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز مانند سفارش ویژه این پیتزا فروشی هستند، یک پیتزا که از برش های انواع مختلف پیتزا تشکیل شده است. صندوق ها با سرمایه گذاری در شرکت ها و صنایع مختلف فعال در بازار یک ترکیب دارایی می سازند. بدین ترتیب با متنوع کردن سبد سرمایه گذاران، ریسک معاملات را کاهش می دهند. این مهم ترین و منحصربفرد ترین ویژگی صندوق ها است و هیچ سرمایه گذار مستقلی نمی تواند به اندازه یک صندوق سرمایه گذاری، نسبت به کاهش ریسک ناشی از متنوع کردن سبد خود اقدام کند.

در حال حاضر صندوق های متفاوتی وجود دارند که استراتژی و اهداف مختلفی را دنبال می کنند و افراد می توانند با توجه به ریسک و بازده مورد انتظار خود هر یک از آن ها را انتخاب کنند. اهداف صندوق های سرمایه گذاری را نیز می توانید در امید نامه صندوق ها پیدا کنید.

سوالات متداول

چطور در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنیم؟

برای آشنایی با نحوه خرید و فروش واحد های صندوق، این لینک >> نحوه سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را مطالعه کنید.

آیا برای سرمایه گذاری در صندوق ها، نیاز به احراز هویت در سجام دارم؟

بله، برای خرید واحد های صندوق، مانند خرید سهام نیاز به ثبت نام و احراز هویت سجام دارید. دقت کنید که برای خرید واحد های صندوق های ETF نیاز به ثبت نام در کارگزاری نیز هست. برای ثبت نام و احراز هویت غیر حضوری سجام می‌توانید از اپلیکیشن سیگنال استفاده کنید.

در کدام صندوق سرمایه گذاری کنیم؟

بهترین گزینه برای هرفرد متفاوت است. بهتر است ابتدا میزان ریسک پذیر بودن خود را مشخص کنید سپس با بررسی عملکرد صندوق ها، بهترین آن ها را انتخاب کنید. برای انتخاب راحت تر می توانید از این لینک>> بهترین صندوق سرمایه گذاری را چگونه انتخاب کنیم کمک بگیرید.

برای سرمایه گذاری در صندوق ها، چه مبلغی باید بپردازم؟

حداقل مبلغ سرمایه گذاری برای صندوق های ETF مبلغ 500 هزار تومن است اما این مبلغ برای صندوق های غیر دولتی بسیار متغیر و بستگی به ارزش واحد های صندوق دارد و حداقل مبلغ مورد نیاز می تواند تا ده میلیون تومان هم برسد.  

آیا می توان به صورت آنلاین واحد های صندوق را خرید و فروش کرد؟

 بطورکلی چهار روش برای سرمایه گذاری در صندوق ها وجود دارد. روش اول مراجعه حضوری به شعب صندوق و ارائه مدارک لازم، روش دوم مراجعه به سایت تخصصی صندوق ها و ارائه اسکن مدارک و روش سوم استفاده از اپلیکیشن صندوق ها. (البته استفاده از روش سوم هنوز در تمامی صندوق ها مقدور نیست). روش دیگری که مخصوصا برای صندوق های ETF بسیار مرسوم است، استفاده از سامانه معاملات کارگزاری ها می باشد.

اطلاعات صندوق های سرمایه گذاری را از کجا پیدا کنیم؟

برای دسترسی به اطلاعات صندوق ها می توانید از سایت سیگنال استفاده کنید. به سربرگ گزارشات تحلیلی در بخش صندوق ها در سایت یا اپلیکیشن سیگنال مراجعه کنید. گزارش های مختلفی مانند پربازده ترین صندوق ها، 10 صندوق سرمایه گذاری برتر و غیره در این بخش موجود است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام بهترین صندوق سرمایه‌گذاری که در حال حاضر پذیرش دارن رو میشه معرفی کنید ممنون

  • سلام خسته نباشید
    اول از همه پوزش بابت طولانی بودن سوال هام
    قبل از مطرح کردن سوالام عرض کنم که بنده اکثر مطالب سایت خوبتون رو خوندم ولی به دلیل آشنایی کم با بورس بازم سوالای زیر برام مطرحه و کامل روشن نشدم
    لطفا سوالامو به صورت کامل بررسی کنید و واقعا ممنون میشم راهنماییم کنید
    من دنبال یه سرمایه گذاری مطمئن هستم با سود معقول ماهانه
    سود مرکب هم خیلی مدنظر و محبوبه برام
    در مورد سرمایه گذاری های مختلف تحقیق کردم و اتفاقی با صندوق سرمایه گذاری آشنا شدم
    هدفم سرمایه گذاری مبلغی ثابت برای شروع بوده مثل 50 میلیون و همچنین واریز ماهانه که به سرمایم اضافم کنم حدود 3 تومن که هر ماه روش سود بیاد
    که بعد یه دوره بلند مدت حدودا 7 ساله سرمایه خوب و قابل توجهی بشه
    از خدمتتون چندین سوال دارم که موردی مطرح میکنم برای سهولت و ممنون میشم با پاسخ دقیق و کامل راهنماییم کنید

    1- از طریق صندوق های سرمایه گذاری اعم از مختلط یا سهامی میشه طی مدت 7 سال با سرمایه اولیه 50 میلیون به سرمایه چندصد میلیونی یا میلیاردی رسید؟

    2-به غیر از صندوق سرمایه گذاری و یا سرمایه گذاری های رایج به صورت سرمایه شخصی در قبال تضمین سند ملکی یا بانکی که این روزا رایجه و البته دردسر و ریسک های خودشو داره
    شما سرمایه گذاری دیگه ای سراغ دارین که شامل سود مرکب بشه و در بلند مدت سرمایه رو به طور چشمگیر افزایش بده؟

    3-لطفا در مورد متوسط سود سالیانه صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت و مختلط و سهامی مثال عددی بزنید

    4- با توجه به دانش مسئولین صندوق امکان ضرر سالیانه برای صندوق ها به خصوص مختلط و سهانی به صورت ضرر چند ده درصدی وجود داره یا با ضرر پایین معامله رو میبندن؟

    5-صندوق های درآمد ثابت هم ممکن زیان سالیانه بدن یا امکانش نیست؟ در مورد صندوق مختلط با توجه به تقسیم سرمایه گذاری بین ثابت و سهام در شرایط رکود و کاهش بورس ضرر سنگین میدن
    یا نهایتا ضرر چند درصدی سالانه؟

    6- ضامن نقد شوندگی شامل اصل سرمایه میشه یا سود رو هم تضمین رسمی میکنه؟ و صندوق هایی که ضمانت نقد شوندگی ندارند یعنی ریسک بزرگی سرمایه گذاری کردن در آن ها؟

    7- کارمزد متغیر صدور و ابطال واحد ها چجوری محاسبه میشه؟ خیلی زیاد و قابل توجه هست یا خیر؟

    8- منبع رسمی برای مشاهده و انتخاب صندوق های سرمایه گذاری بامجوز و مطمئن و همچنین اینکه کدوم صندوق ضمانت نقد شوندگی داره و کدوم نداره چه سایت یا مرجعی هست؟

    9- اینکه صندوق از نوع ای تی اف باشه یا نه خیلی مهمه یا اهمیت چندانی برای انتخابمون نداره؟ کلا چه تفاوت عمده ای داره
    جز معامله در بورس و خرید و فروش سریعتر؟ میزان سود دهیشون تفاوت چشمگیر داره یا خیر؟

    10 – صندوق هایی که پرداخت سود ماهانه یا دوره ای ندارن عملا چه مزیت یا نقطه قوت و جالب توجهی دارن که مشتری و تقاضا داشته باشن؟ یعنی عملکرد سالانشون خیلی بهتر از بقیست؟

    • سلام دوست عزیز
      اول از همه باید بدونید که سرمایه گذاری مطمئن با سود ماهانه صرفا در صندوق های با درآمد ثابت رخ میده. سود مرکب هم در هر نوع سرمایه گذاری در بلند مدت اتفاق میوفته البته در صورتی که سود کسب شده مرتب برداشت نشه.
      پاسخ سوالات:
      1-بله میشه.
      2-خیر سراغ نداریم.
      3-بازدهی های سالانه در اپلیکیشن سیگنال نمایش داده شده.
      4-امکان ضرر در صندوق های سهامی و مختلط هست و بستگی به وضعیت بازار بورس داره.
      5-صندوق های درآمد ثابت ضررده نیستند. درصد سود یا ضرر در صندوق های مختلط قابل پیشبینی نیست.
      6-ضامن نقدشوندگی فقط نقدشوندگی رو تضمین میکنه نه سرمایه و سود رو. ریسک سرمایه گذاری باید از جهات مختلف بررسی بشه.
      7-نه زیاد قابل توجه نیست.
      8-مرجع رسمی سایت فیپیران و سایت صندوق می باشد.
      9-مهم نیست. تفاوت چندانی به خصوص در سرمایه گذاری بلندمدت ندارند.
      10-سود مرکب مزیت اصلی این صندوق هاست.
      موفق باشید.

  • با سلام…
    به نظر شما در حال حاضر اگر کسی بخواد برای مدت یکسال در یک صندوق سرمایه گذاری سرمایه گذاری کنه آیا به نظرتون اشتباه هست؟! با توجه به نوسانات بازار آیا آینده روشنی داره این سرمایه گذاری؟

    • سلام دوست عزیز این موضوع به قدرت ریسک پذیری سرمایه گذار، نوع صندوق انتخابی، شرایط بازار و… بستگی داره. بنابراین یک تصمیم شخصی هست و ما نمی تونیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. شما می تونید گزارشات تحلیلی ما رو از وضعیت بازار و صندوق ها در سایت یا اپلیکیشن سیگنال مطالعه کنید.