MetaMask | آموزش جامع نصب کیف پول متامسک

MetaMask | آموزش جامع نصب کیف پول متامسک

کیف پول متامسک(MetaMask) یکی از محبوب‌ترین ولت‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. یک کیف پول نرم افزاری که به علت قابلیت‌های ویژه، نسبت به برخی ولت‌ها گزینه مناسب‌تری تلقی می‌شود. کیف پول متامسک که قابلیت ذخیره توکن‌های شبکه اتریوم را دارد، در سال 2016 به دست Consensys طراحی و راه اندازی شد. در ادامه بیشتر در مورد قابلیت‌های این کیف پول، مزایا و نحوه نصب و استفاده از آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی کیف پول متامسک

کیف پول نرم افزاری متامسک Metamask یکی از بهترین ولت‌ها برای ذخیره ارز دیجیتال است. کیف پولی که می‌توانید با دانلود نرم افزار و افزونه آن و نصب بر روی موبایل یا رایانه شخصی خود، از امکانات و قابلیت‌های ارائه شده در آن بهره‌مند شوید. این کیف پول نرم افزاری که مبتنی بر ارز رمزنگاری شده است این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به وسیله مرورگر رایانه یا اپ‌های موبایلی به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

کیف پول متامسک درست مثل یک پل ارتباطی در میان بلاک چین اتریوم و کاربرانی که با مرورگر یا اپ موبایل خود برنامه شده‌اند، عمل می‌کند. کاربرانی که از کیف پول متامسک استفاده می‌کنند، می‌توانند اتر و هر توکن ERC-20 که با شبکه اتریوم تولید شده است را ذخیره کنند. در ادامه کاربران از این توانایی برخوردار هستند که ارز دیجیتال ذخیره شده خود را با dApp انتخابی به کار ببرند.

کیف پول متامسک با ارائه دو کلید عمومی و خصوصی، قدرت مدیریتی کاربر را افزایش می‌دهد. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد Metamask که یکی از شناخته‌شده‌ترین ولت های دنیای ارز دیجیتال است، صحبت خواهیم کرد.

معرفی کیف پول متامسک metamask

مزایا و ویژگی‌های کیف پول متامسک

1-رابط کاربری ساده و قابل فهم

کار با ولت metamask بسیار ساده است و همه چیز شفاف و واضح در دسترس قرار گرفته است. بنابراین کاربر پس از نصب و راه اندازی این کیف پول با چالش و پیچیدگی چندانی مواجه نیست. حتی مبتدی‌ترین افراد هم می‌توانند به راحتی ارسال و دریافت ارز دیجیتال را با metamask آغاز کنند.

2-ذخیره سازی کلید

در برخی از صرافی‌ها و عرضه کنندگان کیف پول‌های ارز دیجیتال و خدمات آن مثل کوین بیس، کلیدها را روی سرورهای داخلی خود ذخیره می‌کنند. کلید کیف پول متامسک بر روی مرورگر کاربر ذخیره شده و این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا کنترل بیشتری بر روی کلیدهای خود داشته باشند.

3- متن باز بودن متامسک MetaMask

با متن باز بودن یک نرم افزار، تمام کدهای موجود در آن به صورت رایگان و آنلاین در دسترس خواهند بود. اپ‌های متن باز همچون متامسک همیشه آپدیت شده و به روز خواهند بود.

4- قابلیت پشتیبان گیری حساب و تنظیمات HD

پشتیبان گیری همیشه یکی از حیاتی‌ترین افعال برای حضور در دنیای گسترده اینترنت است. Metamask  با ارائه امکان بازیابی اطلاعات، جلوی از بین رفتن اطلاعات را خواهد گرفت.

5- سطح امنیت بالا

طبق نتایج شرکت امنیتی Least Authority، متامسک یکی از امن‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتالی است که تا به امروز در سطح جهان طراحی و تولید شده است.

6- قابلیت اتصال MetaMask

از آن جایی که کیف پول متامسک یکی از ایمن‌ترین کیف پول‌های نرم افزاری ارز دیجیتال است و ویژگی‌های متعددی دارد، مورد استفاده افراد زیادی است. به همین علت متامسک می‌تواند به اکثر dAppها متصل شده و ارتباط برقرار کند.

معایب کیف پول متامسک MetaMask

1- آنلاین بودن و خطر هک

زمانی که از یک کیف پول دیجیتالی استفاده می‌کنید، به اینترنت وصل هستید و در خطر هک شدن قرار دارید. بنابراین سعی کنید تنها زمانی کیف پول خود را از حالت قفل خارج کنید که قصد استفاده از آن را دارید.

2- پشتیبانی از ارزهای محدود

همان‌طور که گفتیم متامسک از توکن‌های شبکه بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کند. در واقع این کیف پول به طور پیش فرض از دیگر بلاک چین‌ها پشتیبانی نمی‌کند. برای آن که بتوانید از طریق متامسک با دیگر شبکه‌ها ارتباط برقرار کنید، باید خودتان هر شبکه‌ای که مد نظرتان هست را به لیست کیف پول اضافه کنید.

3- جمع آوری اطلاعات و دسترسی مرورگر

درست است که کیف پول متامسک هیچ گونه دسترسی به اطلاعات شخصی شما ندارد، اما زمانی که از یک مرورگر برای استفاده از کیف پول خود استفاده می‌کنید، آن مرورگر به طور خودکار اطلاعات شما را ذخیره کرده و به آن‌ها دسترسی خواهد داشت. البته اطلاعاتی که در اختیار این مرورگرها قرار خواهد گرفت، شامل کدهای خصوصی و محرمانه شما نمی‌شود. آن‌ها تنها به اطلاعاتی همچون نحوه استفاده شما از اپ متامسک و زمان معاملاتتان را در اختیار خواهند داشت.

معایب کیف پول متامسک

چطور شبکه‌های دیگر را به کیف پول متامسک اضافه کنیم؟

گفتیم که کیف پول متامسک به غیر از کار با توکن‌های اتریم، به طور پیش فرض قابلیت ارتباط و ذخیره توکن‌های دیگر شبکه‌ها را ندارد. با این حال از آنجایی که این کیف پول توانایی تعامل با سایر شبکه‌ها را دارد، می‌توان به طور دستی و یک به یک آن‌ها را به کیف پول متامسک اضافه کرد.
به عنوان مثال می‌توانید شبکه بایننس اسمارت چین را به روش زیر به کیف پول متامسک خود متصل کنید:
در بالای صفحه کیف پول متامسک، بر روی گزینه Ethereum mainnet کلیک کرده و پس از آن دکمه Custom RPC را بفشارید. در این بخش باید اطلاعات زیر را در مکان‌های مشخص شده وارد نمایید. زمانی که اطلاعات خواسته شده را وارد نرم افزار کردید، با انتخاب گزینه ذخیره، شبکه اسمارت چین بایننس را به لیست شبکه‌های فعال در کیف پول خود اضافه نمایید. حالا زمانی که قصد استفاده از هر شبکه غیر اتریوم را داشتید، تنها کافی است که شبکه مورد نظرتان را از بالای صفحه کیف پول تغییر دهید.


Network Name: Smart Chain
New RPC URL: https://bsc-dataseed.binance.org/
Chain ID: 56
Currency Symbol: BNB
Block Explorer URL: https://bscscan.com

در حال حاضر چند نفر از کیف پول متامسک استفاده می‌کنند؟

تعداد کاربرانی که در حال حاضر فعال بوده و مشغول انجام معامله و تراکنش با کیف پول Metamask هستند، 5 میلیون نفر گزارش شده است. علاوه بر این بیش از 40 هزار نفر در توییتر دنبال کننده این کیف پول می‌باشند.

معامله و تراکنش با کیف پول Metamask

آموزش کار با متامسک MetaMask و نصب آن

برای دانلود و نصب کیف پول متامسک Metamask تنها کافی است به سایت رسمی این والت ارز دیجیتال به نشانی https://metamask.io/download.html مراجعه کنید. برای نصب کیف پول متامسک بر روی ویندوز کامپیوتر به یکی از سه مرورگر کروم ، فایرفاکس ، Brave یا ADGE نیاز خواهید داشت. بنابراین پیش از دانلود متامسک حتما از نصب بودن مرورگر فایرفاکس یا کروم اطمینان حاصل نمایید. در صفحه اصلی، پس از فشردن دکمه آبی رنگ install به صفحه جدیدی منتقل خواهید شد. حالا اگر برای نصب متامسک، مرورگر کروم را انتخاب کرده باشید به صفحه Chrome Web Store انتقال داده شده و با کلیک بر روی دکمه Add to Chrome افزونه متامسک را بر روی مرورگر کروم خود مشاهده خواهید کرد.

آموزش کار با متامسک و نصب آن

برای دانلود این کیف پول از طریق موبایل، به برنامه google play یا app store مراجعه کرده و MetaMask را دانلود کنید.

مرحله دوم نصب کیف پول متاماسک MetaMask

پس از تکمیل مرحله دانلود و نصب، نوبت آموزش کار با کیف پول متامسک است. با نصب کیف پول، آیکون آن بر روی نوار بالایی مرورگر اضافه خواهد شد. روی این آیکون کلیک کرده و پس از باز شدن آن، بر روی دکمه Get Started کلیک کنید. اگر کیف از قبل کیف پول متامسک داشته‌اید، با استفاده از کلمات بازیابی کیف پول خود را باز کنید اما اگر کیف پولی ندارید، برای ایجاد یک کیف پول جدید اقدام کنید.

ساخت کیف پول متامسک جدید

بر روی عنوان Create a wallet کلیک کنید. برای استفاده از کیف پول متامسک قوانین شرح داده شده آن را بخوانید و در صورت موافق بود با شرایط بر روی گزینه I agree کلیک کنید. یک رمز یا کلمه عبور 8 کاراکتری ایمن برای کیف پول متاماسک خود انتخاب کنید و کلید Create را بفشارید. در مرحله آخر نرم افزار یک عبارت بازیابی به شما تحویل می‌دهد. حتما این عبارت را در جای مطمئنی نگهداری و حفظ کنید. این عبارت در مواقعی که کیف پول حذف شود، امکان بازیابی آن را فراهم خواهد آورد.

کارمزد کار با کیف پول MetaMask

شروع کار با کیف پول متامسک، نیاز به مقدار اندکی اتریوم دارد. این مقدار اتریوم مشخص شده با توجه به سرعت تراکنشی که کاربر انتخاب کرده، تعیین می‌گردد. مثلا اگر شما سرعت بالا و سریع را انتخاب کنید، هزینه بیشتری متقبل خواهید شد و سرعت پایین‌تر هزینه کمتری را در پی خواهد داشت. علاوه بر این تنظیمات دیگری هم وجود دارند که بر میزان کارمزد اثر خواهند گذاشت. با این حال فراموش نکنید که کارمزد کمتر و انتخاب سرعت پایین ممکن است دردسر زیادی را برای شما به همراه داشته باشد و تراکنش شما هرگز به صورت کامل انجام نشود. این کارمزدها بر اساس Giga Wai اندازه گیری می‌شوند.

نحوه خرید رمز ارز با کیف پول متامسک

کسانی که از کیف پول متامسک استفاده می‌کنند، برای خرید رمز ارز دو راه دارند. آن‌ها می‌توانند به صورت نقدی یا با استفاده از کارت‌های اعتباری که از ارزهای فیات پشتیبانی می‌کنند، با ورود به قسمت BUY خرید خود را انجام دهند.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول متاماسک تنها برای ذخیره سازی کلیدهای خصوصی و عمومی ارزهایی استفاده می‌شود که بر بستر بلاک چین اتریوم قرار گرفته‌اند. در واقع ولت متامسک فقط از توکن‌هایی پشتیبانی می‌کند که یا اتریومی باشند یا با استاندارد بایننس اسمارچین BEP20 به وجود آمده باشند. بر همین اساس، والت متامسک چندان مناسب سرمایه گذارانی با پورتفولیوی گسترده نمی‌باشد. بنابراین اگر پرتفوی شامل چندین بلاک چین و کوین‌های مختلف دارید و قصد استفاده از ولت متامسک را دارید، در کنار آن از تراست ولت هم غافل نشوید.

فراموشی رمز عبور کیف پول متامسک

اگر کاربری رمز عبور کیف پول متامسک خود را فراموش کرد، می‎تواند با استفاده از قسمت بازیابی که با عنوان Seed Phrase در نرم افزار تعبیه شده است، رمز عبور جدید خود را انتخاب کرد. اما اگر عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای را هم فراموش کرده‌اید کار دشوار خواهد شد. در این شرایط تنها در حالتی می‌توانید مجدد به محتوای کیف پول دسترسی پیدا کنید که بتوانید از سیستم مورد استفاده خود که کامپیوتر یا موبایل باشد، بک آپ دریافت کنید.

امنیت در کیف پول متامسک

امنیت در کیف پول متامسک MetaMask

در نرم افزار متامسک قابلیت بکاپ گیری وجود دارد و همچنین مهندسان ناظر بر آن با به روزرسانی مداوم، این کیف پول را محفوظ نگاه می‌دارند. با این حال فراموش نکنید که کیف پول‌های نرم افزاری و آنلاین همیشه در معرض خطر هک به خصوص حملات فیشینگ قرار دارند. کیف پول متامسک در حال تلاش برای رفع خطر فیشینگ است، اما تا زمانی که تضمینی برای حل این موضوع پیدا نشده باشد، کاربران مسئول حفظ اموال خود هستند. تنها از یک مرورگر برای انجام معاملات خود استفاده کنید و زمانی که به کیف پول نیازی ندارید، آن را قفل و محفوظ نگاه دارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • سلام وقت بخیر
    یکی از دوستانه‌تر خارج از کشور بیت کوین برام میخاست بفرسته که گفت متامسک نصب کنم منم نصب کردم و ثبت نام را انجام دادم و‌‌ کاراهایی که برای انتقال پول بود را انجام‌دادم ‌موجودیم یک بیت کویین هست،الان می‌گوید برای برداشت باید احراز هویت کنم و ۵۰۰دلار واریز کنم که اهراز هویت بشم می‌توانید راهنماییم‌کنید که برای احراز هویت ‌وبرداشت بیت‌کویین چکار باید انجام دهم

  • سلام من کیف پول متا مسک دارم و لینک ورود به متا مسک من در اختیار نفر دیگری هم بود حالا کیف پول من خالی شده آیا توسط اون نفر که من را وارد متا مسک کرده خالی شده ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سلام دوست عزیز
      اگر منظور شما 12 کلمه‌ی بازیابی یا کلید خصوصی است به فرد مورد نظر امکان دسترسی به حساب شما را دارد
      برای بررسی تراکنش‌ها میتوانید از مرورگرهای بلالکچین استفاده نمایید

      • سلام من کیف پولم خالی شده چکار باید بکنم که تعداد تتر های من باز گردد لطفاً کمکم کنید

      • با سلام
        آدرس خودتون رو در مرورگرهای بلاک چینی بررسی کنید و ببینید که آیا دارایی شما در شبکه هم منتقل شده یا خیر؟
        اگه منتقل شده باشه که کیفتون هک شده و کاری از دستتون بر نمیاد و براتون متاسفیم
        اگه منتقل نشده باشه، نیاز به فیلترشکن دارید. یک فیلترشکن مناسب انتخاب کنید ودارایی تون توی کیفتون دیده میشه