شرایط پذیره نویسی صندوق های کشاورزی

شرایط پذیره نویسی صندوق های کشاورزی

این روزها خبر پذیره‌نویسی دو صندوق کالایی کشاورزی همه‌جا به گوش می‌رسد. آیا شما می‌دانید این صندوق‌ها در کدام محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ آیا می‌دانید سازوکار این صندوق‌ها چیست و چگونه باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

صندوق کالایی کشاورزی چیست؟

به طور کلی صندوق‌های کالایی صندوق‌هایی هستند که روی مواد اولیه یا همان کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند اما مجوز خرید و نگهداری کالا به صورت فیزیکی را ندارند. پس چگونه سرمایه‌گذاری می‌کنند؟ با خرید اوراق مبتنی بر کالا. صندوق‌های کالایی می‌توانند گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی کالا، قراردادهای اختیار معامله کالا و اوراق سلف موازی استاندارد را خرید و فروش کنند.

به زبان ساده اوراق مربوط به هر کالایی که باشد، صندوق به همان نام نامگذاری می‌شود. مثلا اگر صندوق در اوراق طلا سرمایه‌گذاری کند، آن را صندوق مبتنی بر طلا و سکه می‌نامند. مانند صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس که قدیمی‌ترین صندوق کالایی ایران است. اگر هم صندوق در کالاهای کشاورزی مانند زعفران سرمایه‌گذاری کند، صندوق کالایی کشاورزی نامیده می‌شود. دو صندوق جدیدی که پذیره‌نویسی آن‌ها به تازگی آغاز شده است، صندوق سرمایه‌گذاری طلای سرخ نوویرا و صندوق سرمایه‌گذاری گروه زعفران سحرخیز از این دسته هستند.

بیشتر بخوانید
آشنایی با بورس کالا در ایران

آشنایی با پذیره‌نویسی صندوق طلای سرخ نوویرا

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس کالای ایران، صندوق طلای سرخ نوویرا در گواهی سپرده و اوراق مشتقه زعفران، پسته و زیره سبز سرمایه‌گذاری کرده است. این صندوق در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد قابل انتشار دارد که یک میلیون آن واحد سرمایه‌گذاری ممتاز بوده و توسط موسسان خریداری شده است. ارزش این واحدها معادل ۱۰ میلیارد ریال نیز به حساب صندوق واریز شده است. ۹۹ میلیون واحد دیگر صندوق به ارزش اسمی هر واحد ۱۰ هزار ریال برای پذیره‌نویسی و خرید عموم عرضه خواهد شد.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید لوتوس پارسیان بازارگردان صندوق طلای سرخ ناوویرا خواهد بود.

پذیرش صندوق های کشاورزی

در صورت عدم فروش واحدهای سرمایه‌گذاری به میزان حداقل تعیین شده در اساسنامه این صندوق، مؤسسان می‌توانند پذیره‌نویسی را یكبار، به مدت ده روز کاری از تاریخ ۲۱/۱۰/۱۳۹۹ تا تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۹۹ تمدید کنند.

آشنایی با پذیره‌نویسی صندوق زعفران سحرخیز

صندوق زعفران سحرخیز نیزصندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر پسته، زعفران و زیره سبز می‌باشد. این صندوق در مجموع ۱۰۰ میلیون واحد قابل انتشار دارد که ۱۰۰ میلیارد ریال (معادل ارزش ۱۰ میلیون واحد) توسط موسسان به حساب صندوق واریز شده است و ۹۰ میلیون واحد دیگر صندوق برای عموم منتشر خواهد شد. ارزش اسمی هر واحد برابر با ۱۰ هزار ریال می‌باشد.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سهم آشنا یکم، بازارگردان صندوق زعفران سحرخیز خواهد بود.

در صورت عدم فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق به میزان حداقل تعیین شده در اساسنامه، مؤسسان می‌توانند پذیره‌نویسی را یكبار، به مدت پنج روز کاری از تاریخ ۲۱/۱۰/۱۳۹۹ تا تاریخ ۲۷/۱۰/۱۳۹۹ تمدید کنند.

چگونه در صندوق‌های کالایی کشاورزی سرمایه‌گذاری کنم؟

با توجه به این که این صندوق‌ها از نوع قابل معامله در بورس(ETF) هستند، خرید واحدهای آن‌ها تنها نیاز به کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارد.

پذیره‌نویسی واحدهای هر دو صندوق از ۱۴/۱۰/۱۳۹۹ تا روز شنبه مورخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۹ به مدت ۵ روز کاری از ساعت ۹ الی ۱۵ انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران می‌توانند صندوق طلای سرخ نوویرا را با نماد «نهال» و صندوق زعفران سحرخیز با نماد «سحرخیز» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود پیدا کنند.

سفارشات خرید محدودیت حجمی ندارند و باید مضربی از یک ورقه باشند. حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی حقیقی/حقوقی نیز نامحدود است.

چند نکته در مورد پذیره‌نویسی این دو صندوق

  • اگر سقف تعیین شده جهت پذیره‌نویسی قبل از انقضای مهلت پذیره نویسی تكمیل و وجوه مربوطه تأمین گردد، عملیات پذیره‌نویسی متوقف خواهد شد.
  • طی دوران پذیره‌نویسی، تمام خریداران می‌بایست علاوه بر مبلغ اسمی اوراق، مبلغی را نیز به عنوان کارمزد معامله پرداخت کنند. کارمزد پذیره‌نویسی صندوق‌های کالایی مشابه کارمزد معاملات است.
  • در صورتی که مطابق مفاد اساس‌نامه، به هر دلیل برای پذیره‌نویسان واحد سرمایه‌گذاری صادر نشود، وجوهی که به حساب صندوق در شرف تأسیس واریز کرده‌اند؛ حداکثر ۵ روز پس از پایان دوره پذیره‌نویسی به حساب ایشان بازگردانده خواهد شد.
  • هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به نسبت تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود، در خالص دارایی‌های صندوق سهیم‌اند؛ اما حق تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌های صندوق در چارچوب اساس‌نامه آن، منحصراً از اختیارات مدیر صندوق است. دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری عادی، در هر زمان می‌توانند مطابق مفاد مقررات، اقدام به فروش واحدهای تحت تملک خود کنند.
پذیره نویسی صندوق کشاورزی

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی

به طور کلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باعث تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری و در نهایت کاهش ریسک می‌شود. اما مزیتی که صندوق‌های کالایی نسبت به سایر صندوق‌ها دارند، اینست که با توجه به این که این صندوق‌ها اوراق بهادار مبتنی بر کالا را خریداری می‌کنند.

کالای مربوطه می‌تواند از سرمایه شما در برابر تورم محافظت کند در حالی که دردسرهای خرید فیزیکی، هزینه‌های تحویل و انبارداری، ریسک نگهداری و مسائل مربوط به بیمه کالا را ندارید. یعنی سرمایه‌گذار با وجود مالکیت بر کالا، مسئولیت نگهداری از آن را ندارد.

خطرات سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی

از آن جا که بازار کالا می‌تواند بی‌ثبات باشد و قیمت کالای مربوطه نوسان زیادی داشته باشد، ممکن است سرمایه‌گذار را با ریسک جدی مواجه کند. از طرفی برخی از شرکت‌ها اگر چه به صورت حرفه‌ای مدیریت می‌شوند اما، در معرض ریسک‌های سیاسی، اقتصادی و ارزی قرار دارند و این موضوع می‌تواند ریسک زیادی را در شرایطی مانند نوسان زیاد قیمت ارز به شرکت تحمیل کند.

پس قبل از هر کاری باید بسنجید که آیا صندوق‌های کالایی مناسب سبد سرمایه‌گذاری شما هستند یا خیر؟ آیا شرکت در شرایط مختلف می‌تواند ریسک‌های خود را مدیریت کند یا خیر؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *