کدام خودروها وارد بازار ایران می‌شوند؟ | واردات خودرو 1401

کدام خودروها وارد بازار ایران می‌شوند؟ | واردات خودرو 1401


پس از اینکه وزیر صمت اردیبهشت ماه از نهایی شدن واردات خودرو خبر داد؛ طی بیانیه ای اعلام کرد که دولت هیچ دخالتی در فرآیند واردات خودرو نخواهد داشت و صرفا تسهیل کننده واردات خواهد بود.پس از کش و قوس های فراوان و گمانه زنی های رسانه ای مختلف هر روز اخبار جدیدی از نحوه واردات، زمان اجرایی شدن واردات خودرو مطرح می‌شود، اما شاید مهم ترین سوال مردم این باشد که بلاخره کدام خودروها وارد بازار ایران می‌شوند؟

ما در این مقاله قصد داریم آخرین اطلاعات و اخبار در حوزه واردات خودرو ، شرکت های وارد کننده خودرو و همچنین ماشین‌هایی که قرار است وارد بازار ایران شود در اختیارتان قرار بدیم، پس با ما همراه باشید.

چه خودروهایی در لیست واردات خودرو هستند؟

بعد از صدور آیین نامه نهایی واردات خودرو توسط دولت و ارائه آن به سازمان های مربوطه جهت اقدام، مواردی در این آیین نامه وجود دارد که نقش مهمی در این بخش یعنی واردات خودرو خواهد داشت از جمله اینکه سقف قیمتی واردات خودرو 20 هزار یورو خواهد بود ولی اولویت واردات با ماشین های زیر 10 هزار یورو میباشد.

طبق این آیین نامه که در 9 بند تدوین شده که جزییات دقیق آن به شرح زیر است:

  • بند 1: واردات خودرو با قیمت (فوب) کمتر 20 هزار یورو مجاز است؛ اولویت واردات با خودروهای زیر 10 هزار یورو خواهد بود.
    •     تبصره 1: تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
    •     تبصره 2: ارزش گمرکی براساس ماده 14 قانون امور گمرکی (سیف) محاسبه خواهد شد.
  • بند 2: خودروهای وارداتی صرفا با سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا فروخته می‌شوند. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی برحسب ارزش (فوب) را به گونه‌ای تأمین نماید که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی دربورس کالا، معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.
  • بند 3: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر10 هزاریورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل را به عمل آورد. برنامه ساخت داخل واردکنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.
  • بند 4: واردات خودروهای سواری بصورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)‌ برای استفاده درشبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز است. دستورالعمل این بند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.
  • بند 5: واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ برعهده واردکنندگان است.
  • بند 6: سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویب‌نامه، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.
  • بند 7: منابع ارزی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی،‌ سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین خواهد شد.
  • بند 8: وزارت صنعت، معدن و تجارت باهمکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (درخصوص مباحث مرتبط با آن بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه از جمله چگونگی تأمین و تخصیص ارز،‌ مشخصات فنی،‌ خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.
  • بند 9: وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه کند.

بر این اساس با محدود شدن بازه قیمتی خودروهای وارداتی تا حد زیادی خودروهایی که میتوان به وارداتشان امید داشت مشخص خواهند شد و در این باره سخنگو وزارت صمت نیز اعلام کرد: بعد از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو و پس از آن مشخص شدن نام 12 شرکت وارد کننده (تا زمان نوشتن این مقاله) هیچ محدودیتی برای ثبت شرکت های جدید در صورت احراز شرایط موجود در آیین نامه وجود نخواهد داشت [b1] و این لیست میتواند شرکت های بیشتری را هم شامل شود.

قالیباف با بیان این که واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود، گفت: «باید بگویم که خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شوند که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.

واردات خودرو-قالیباف

با توجه به اسامی نام آشنایی که سابقه طولانی در واردات یا مونتاژ ماشین های مختلف داشتند به نظر میر‌سد سهم ماشین های چینی بازار همچنان قرار هست بیشتر از برندهای سایر کشورها باشد.

قیمت خودروهای وارداتی

خودرو های وارداتی که بر اساس قیمت جهانی آنها امکان واردات آنها وجود دارد به شرح زیر می‌باشد، اگر چه خوردو هایی که در این لیست وجود دارد لزوما قرار نیست دقیقا به قیمت دلاری آنها به دست مشتریان داخلی برسد به این دلیل که هزینه هایی شامل سود وارد کننده، مالیات، گمرک و… نیز به هزینه اولیه این خوردو ها اضافه خواهد شد.

خودرو های بازه قیمتی 10 هزار دلار:

سیتروئن C37300 دلار
میتسوبیشی میراژ10000 دلار
ام جی 610000 دلار
ام جی 310000 دلار
هیوندای i109200 دلار
چانگان CS3510800 دلار
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن Untitled-1.jpg است

خوردو های بازه قیمتی 15 تا 20 هزار دلار:

کیا k518000 دلار
کیا سراتو16000 دلار
کیا سلتوس17000 دلار
تویوتا کرولا20000 دلار
تویوتا هایلوکس20000 دلار
تویوتا یاریس16000 دلار
هیوندای کنا19000 دلار
هیوندای کرتا17000 دلار
هیوندای الانترا19000 دلار
رنو کلئوس16000 تا 18000 دلار
رنو مگان13000 تا 20000 دلار
پژو 20820000 دلار
هوندا سیویک20000 دلار
هوندا CR-V20000 دلار

شرکت‌های واردکننده خودرو:

طبق آخرین اعلامیه ای که از طرف وزارت صمت اعلام شد، نام شرکت های آشنایی در این لیست به چشم می‌خورد که میتوانند بر اساس ضوابط و مقررات اعلامی فرآیند واردات خودرو را انجام دهند و چشم مردم را بلاخره به جمال ماشین های خارجی روشن کنند.

تا زمان نگارش این مقاله 12 شرکت به نام های کرمان موتور، آرین موتور، پارس خودرو، سایپا، ایران خودرو، سایپا-سیتروئن، بهمن موتور، مکث موتور، فردا موتورز، دیار خودرو و ایرتویا موفق به گرفتن مجوز از طرف وزارت صمت برای واردات خودرو شدند که در ادامه سابقه هر کدام از این شرکت ها را بررسی خواهیم کرد:


کرمان موتور

با توجه به سابقه همکاری این شرکت خودرو ساز با هیوندای کره جنوبی و همچنین بازدید سفیر این کشور از کارخانه کرمان موتور و نیز صحبت های انجام شده، می‌توان انتظار همکاری مجدد کرمان موتور و هیوندای را داشته باشیم.

شرکت وارد کننده خودرو

آرین موتور

این شرکت که با وارد کردن خودرو های میتسوبیشی به کشور اسمش به سر زبان ها افتاده و همچنین با توجه به این که قرارداد بین این دو شرکت همچنان پا برجاست و از طرفی چندین مدل خودرو میتسوبیشی مثل: میراژ، ASX و … که در بازه قیمتی زیر 20 هزار دلار هستند میتوان انتظار داشت که این خودرو های ژاپنی را شرکت آرین موتور به دست  مشتریانش برساند.

شرکت وازد کننده خودرو

پارس خودرو

با توجه به سابقه همکاری این شرکت با نیسان و رنو انتظار میرود همکاری مجددی با خودرو سازان ژاپنی و فرانسوی

صورت گیرد که میتوان ماحصل این همکاری چرخیدن چرخهای رنو داستر و نیسان سنترا و کیکس در شهرهای ایران باشد.

پارس خوردو - واردات خودرو

سایپا

از هرچه بگذریم از دو اسم ازلی و ابدی خودرو سازی ایران به نام سایپا و ایران خودرو نمیتوان راحت گذر کرد، جایی که سابقه همکاری طولانی مدت این شرکت با کیا موتورز احتمالا باعث می‌شود که ماشین‌های اقتصادی این کمپانی خوش نام کره ای را بیشتر در خیابان ها ببینیم، البته شرکای سابق تجاری سایپا مثل رنو و چانگان هم به احتمال زیاد جزو گزینه های همکاری مجدد خواهند بود.

سایپا - وارد کننده خوردو

ایرانخودرو

داستان ایران خودرو و پژو فرانسه هم که همیشه پایه ثابت اخبار خودرویی بوده. اگر چه ایران خودرو سابقه همکاری با برند های دیگری مثل مرسدس بنز و سوزوکی و اخیرا هم کمپانی های چینی داشته، اما انتظاری که در حال حاضر با توجه به سقف قیمتی مشخص شده از این شرکت خودرو سازی می‌رود، واردات و شاید مونتاژ دو مدل خودرو سوزوکی ، پژو 2008 و گسترش سبد خودرو های چینی این کمپانی است.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 8.jpg است

سایپا-سیتروئن

اگرچه خودرو ساز فرانسوی نتوانسته سود چندانی از مشارکت با شریک ایرانی خود در سال های اخیر بدست آورد، اما با توجه به لیست اعلامی خودرو هایی که از طرف سخنگوی وزارت سمت برای خودرو های زیر 10 هزاز دلاری اعلام شد ورود خودرو کوچک شهری C3-XR سیتروئن تقریبا قطعی خواهد بود و حتی میتوان امیدوار بود ماشین‌های دیگری از این برند اروپایی را در ایران داشته باشیم.



بهمن موتور

بهمن موتور در سال های گذشته علاوه بر همکاری با ثبات با برند خوش نام ژاپنی مزدا، توانسته تنوع خوبی از خودرو های چینی نسبتا با کیفیتی مثل هاوال و فاو را به سبد خریداران خود اضافه کند، همچنین با توجه به اعلام رسمی واردات خودرو و قرار گرفتن نام این شرکت در لیست وارد کنندگان رسمی خودرو ، میتوان انتظار ورود خودرو های تازه نفسی از برند هایی که عنوان شد، داشته باشیم.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 9.jpg است

مکث موتور

مکث موتور به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو شناخته می شود و در حال حاضر، محصولاتی مانند کلوت و تیارا را به بازار عرضه می کند. براساس شایعات، این برند نیز مذاکراتی با رنو داشته است و از سوی دیگر، با توجه به عدم حضور ماموت خودرو در فهرست واردکنندگان، شاید این شرکت برای واردات محصولات فولکس نیز اقدام کند.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 10.jpg است

فردا موتورز

با توجه به اخباری که از مذاکرات این خودرو ساز با برند های با کیفیت چینی مثل BYD  و MG به بیرون درز کرده است، میتوان انتظار داشت که این خودرو سازان چینی هم سهمی در تکمیل لیست خودرو های فردا موتورز داشته باشد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 12.jpg است

 دیار خودرو

با توجه به اخبار منتشر شده از این شرکت، رکت خودرو سازی بایک را احتمالا باید شریک تجاری این کمپانی دانست.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 11-1.jpg است

ایرتویا

آخرین اسمی که در این لیست 12 تایی منتشر شده توسط وزارت صمت به چشم میخورد نامی آشنا در حوزه واردات خودرو میباشد یعنی ایرتویا، ایرتویا که با واردات خودرو های با کیفیت تویوتا اعتباری برای خود دست و پا کرده است؛ اکنون هم بعد از 4 سال توقف واردات انتظار میرود این وارد کننده خودرو باز هم به سراغ سامورایی ها برود و واردات این خودرو ها را از سر گیرد ،البته نباید از این نکته غافل بود که سقف قیمت 20 هزار دلاری باعث خواهد شد که بخش کوچکی از تولیدات  این خودرو ساز توانایی واردات داشته باشد، خوردو های هاچ بک و سدان (سایز متوسط) مثل یاریس و کرولا که باید دید آیا این گمانه زنی ها درست از آب در خواهد آمد یا خیر.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن 14.jpg است

لیستی که در حال حاضر منتشر شده بر اساس اخبار و سابقه همکاری شرکت های خودرو ساز و وارد کننده خودرو می‌باشد که احتمال هر گونه تغییر در این لیست وجود خواهد داشت.

تاثیر واردات بر قیمت خودرو


مطابق آن چه کارشناسان در این زمینه اعلام کرده‌اند، واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی اثر چندانی نخواهد گذاشت. این نکته مسلم است که اکثر خودروهای وارداتی از جمله خودروهای لوکس و گران‌قیمت خواهند بود و این در حالی است که تمکن مالی لازم برای خرید این نوع خودروها بین بسیاری از گروه‌های مختلف مردم وجود ندارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که تقاضای اکثر خریداران، همچنان به سمت خودروهای داخلی با قیمت مناسب‌تر متمایل خواهد بود. بنابراین واردات خودرو، به دلیل اختلاف قیمت خودروهای وارداتی با خودروهای تولید داخل، تاثیری بر میزان عرضه و تقاضا و در نتیجه بر قیمت‌ها نخواهد داشت.

در همین راستا می‌توان به صحبت‌های محمدرضا نجفی‌منش، رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور که از طراحان اصل طرح رفع ممنوعیت از واردات خودرو است اشاره کرد: «در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابجا رشد داشتند اثر می‌گذارد و قیمت آنها را می‌شکند.»

با وجود نکاتی که گفته شد، همچنان برخی از متخصصان بازار خودرو معتقدند تاثیر واردات خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی مثبت بوده و باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی در حدود بین 20 تا 30 درصد خواهد شد.

اخبار آزادسازی واردات خودرو


آزادسازی واردات خودرو مسیر پیچیده پر فراز و نشیبی را طی کرد تا در نهایت در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. با هم به طور خلاصه آن چه از سر این طرح گذشته است را مرور می‌کنیم:

  • خرداد 1400: برگزاری جلسات متعدد بین اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و مدیران شرکت‌های خودروساز، قطعه‌سازان و همچنین مسؤولان صنعتی کشور پیرامون اصلاح قیمت‌گذاری خودرو. اعلام موافقت خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو.
  • خرداد 1400: گمانه‌زنی‌های جدید پیرامون جزئیات طرح آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور: خودروسازان و قطعه‌سازان می‌توانند به ازای صادرات محصولات خود، نسبت به واردات خودرو کامل اقدام نمایند؛ همچنین افرادی که دارای منابع ارزی در خارج از کشور هستند می‌توانند در صورت تمایل، پول خود را به صورت خودرو وارداتی به کشور بازگردانند.
  • تیر 1400: علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دو طرح در مورد خودرو در مجلس وجود داشت، یکی از آنها مربوط به مجلس دهم بود که تصویب شده بود اما شورای نگهبان به ماده ۴ آن ایراد گرفته و به مجلس اعاده شد. طرح دیگر هم طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو بود که مربوط به مجلس یازدهم است. در جلسه اخیر که در کمیسیون صنایع پیرامون ماده ۴ داشتیم، بحث واردات خودرو از محل ارز بدون منشا داخلی و از محل صادرات قطعات خودرو و خودرو مطرح شد که تعهد ارزی هم برای بانک مرکزی ندارد.
  • تیر 1400: مهدی دادفر به عنوان سخنگوی انجمن وارد کنندگان گفت: با وجود اینکه دلار در کانال ۲۰ هزار تومان قرار دارد، حتی اگر واردات هم آزاد شود، قیمت خودروهای خارجی کاهش پیدا نمی‌کند. اگر مذاکرات برجامی احیا شود می توان امیدوار بود که واردات خودرو آزاد شود اما در مورد قیمت خودروها در بعد از آزادسازی واردات نمی توان نظری داد و بعید است قیمت ها کاهش یابد.
  • مرداد 1400: افزایش بیشتر قیمت خودروهای خارجی علیرغم فرو رفتن بازار در یک رکود عمیق‌تر از قبل؛ روی آوردن مشتریان به خودروهای قدیمی‌تر با مدل‌های پایین‌تر و ارزان‌تر و عدم تمایل فروشندگان به فروش خودروهای خارجی به علت افزایش قیمت دلار.
  • شهریور 1400: بررسی پیشنهاد کمیسیون صنایع را در ارتباط با رفع ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو مجلس دهم توسط نمایندگان مجلس در صحن علنی
  • شهریور 1400: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، ماده مذکور را با اصلاحاتی در مسیر آزادسازی مشروط واردات قرار داد.

در متن اصلاحیه چنین آمده است که هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام برقی یا دو نیرویی ‌(هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گاز‌سوز با برچسب انرژی B و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی اقدام کند.

  • شهریور 1400: مخالفت وزیر صمت با طرح واردات خودرو. فاطمی امین طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری صدا و سیما و با توجه به مباحث مطرح شده طی روزهای گذشته بیان کرد: «وزارت صنعت برای امسال برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و تا پایان ۱۴۰۰ و براساس برنامه شش‌ماهه متمرکز بر افزایش تیراژ تولید، کاهش قیمت خودرو و بهبود کیفیت خواهد بود همچنین برنامه دوساله این وزارت‌خانه نیز در راستای دستیابی به اهداف کلان افق ۱۴۰۴ در راستای تولید سه میلیون دستگاه خودرو ترسیم شده است.»
فاطمی امین - واردات خوردو
  • شهریور 1400: طرح ساماندهی واردات خودرو در مجلس: طرح ساماندهی بازار خودرو که از مجلس دهم کلید خورده بود اما شورای نگهبان این طرح را به دلیل عدم همسویی با سیاست های اقتصاد مقاومتی رد کرده بود، نهایتا در جلسه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب نمایندگان مجلس رسید. نمایندگان مجلس با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
  • مهر 1400: آقای جدی (نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس) خبر داد که در جلسه کمیسیون 25 مهرماه کمیسیون صنایع مجلس که با حضور وزیر صمت برگزار شده است، وزیر موافقتش را با واردات خودرو از سال 1401 اعلام کرده است. فاطمی‌امین همچنین به این نکته اشاره کرده است که وزارت صمت، در پی فرصتی است تا ابتدا زیرساخت‌های لازم را فراهم و سپس برای واردات اقدام نماید.
  • آبان 1400: اصلاحیه طرح ساماندهی بازار خودرو برای دومین‌بار به صحن علنی مجلس رفت و در تاریخ 26 آبانماه به تصویب نمایندگان رسید. کلیات طرح واردات خودرو و تغییرات صورت گرفته در آن، به شرح زیر هستند:
    •     هر فرد حقیقی و حقوقی می‌تواند در ازای صادرات خودرو یا صادرات خدمات یا صادرات قطعات خودرو یا صادرات سایر کالاهای مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه، برای واردات خودرو اقدام کند. این کالاها باید توسط وزارت صمت تعیین شده و کد تعرفه آنها نیز مشخص گردد.
    • شاخص کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی باید توسط وزارت صمت مشخص شود.
    • تعداد مجاز خودروهای وارداتی که براساس مابه التفاوت تولیدات داخلی و تقاضای موثر در بازار و طی یک سال مشخص می‌شود، باید توسط وزارت صمت تعیین گردد.
    • برای واردات خودرو، شرط «نداشتن نمایندگی خودروسازان خارجی» لحاظ شده است. بنابراین کسانی که نمایندگی فروش برندهای خارجی را دارند، نمی‌توانند واردکننده خودرو باشند.
    • دستورالعمل مربوط به چگونگی خدمات پس از فروش خودروها، با توجه به آنکه انحصار نمایندگی برداشته شده، باید توسط وزارت صمت تعیین گردد.
    • واردکنندگانی که برای واردات خودرو با انتقال فناوری و تولید داخلی آن اقدام می‌کنند، باید از طرف وزارت صمت، مورد حمایت قرار بگیرند.
  • آذر 1400: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در نشست فوق‌العاده این کمیسیون صنایع به تاریخ 21 آذرماه، ضمن اشاره به موافقت 84 درصدی مردم برای واردات خودرو، اعلام کرد که برای بهبود کیفیت و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، واردات خودرو ضروری است و وزیر صمت نیز موافقت خود با واردات خودرو در سال 1401 را اعلام کرده است.
  • اسفند 1400: مجلس مجوز واردات 70 هزار خودروسواری را صادر کرد. بر اساس این مصوبه مجلس، این اجازه به دولت داده می‌شود که تا در سال 1401 برای صدور مجوز واردات خودرو به بخش خصوصی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) با تعرفه ورودی مصوب در هیات وزیران، اقدام کند. در این مجوز که برای واردات 70هزار خودرو صادر شده است، پیش‌بینی شده که تعداد 50 هزار دستگاه خودروهای سواری بنزینی و 20 هزار دستگاه خودروهای هیبریدی و برقی به کشور وارد شود.
  • اسفند 1400: آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، ضمن اشاره به الزامی بودن «شبکه خدمات پس از فروش» برای واردکنندگان خودرو، اعلام کرده است که واردات خودرو در اواخر بهار 1401 آزاد خواهد شد و قانون ممنوعیت واردات خودرو از این تاریخ با هماهنگی دولت تمدید نخواهد گردید.
  • اردیبهشت 1401: جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که افزایش قیمت خودروها دهن‌کجی و گستاخی خودروسازان به نظام است، تاکید کرد که اگر پایان اردیبهشت، واردات خودرو آغاز نشود، به صورت جدی مسئله استیضاح وزیر صمت را پیگیری خواهد کرد. وی همچنین گفت که بخاطر مخالفت تعداد کمی از نمایندگان که خودشان عضو هیئت‌مدیره شرکت‌های داخلی خودروسازی هستند، نمی‌توان 80 میلیون ایرانی را ناراضی نگه داشت.
  • اردیبهشت 1401: مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که که طبق صحبت‌های نمایندگان مجلس، سقف قیمتی خودروهای وارداتی 20 هزار دلار خواهد بود و برای واردات خودرو محدودیتی از لحاظ تعداد در نظر گرفته نشده است.
  • خرداد 1401: قانون ساماندهی صنعت خودرو که در تاریخ 17 خردادماه توسط مجلس به دولت ابلاغ شد به تصویب نهایی رسید. این قانون، کلیات شرایط واردات خودرو به کشورمان را مشخص می‌کند. براساس ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو:
    • اولویت واردات خودرو با خودروهای برقی، هیبریدی، کم‌مصرف و ایمن است.
    • داشتن خدمات پس از فروش برای واردکنندگان الزامی است.
    • داشتن نمایندگی از طرف خودروسازان خارجی، الزامی است.
    • واردکنندگان خودرو موظفند علاوه بر پرداخت عوارض گمرکی، گواهی اسقاط خودروی معادل را نیز دریافت کنند.
    • سقف واردات خودرو باید از طرف وزارت صمت تعیین گردد.
    • اعتبار موضوع واردات خودرو در قانون طرح ساماندهی، به مدت 5 سال از تاریخ ابلاغ آن است.

در این مقاله سعی کردیم که تا این لحظه اطلاعاتی که در مورد خودرو های وارداتی و قیمت این خودرو ها هست را جمع آوری و در اختیار کاربران سیگنال قرار دهیم، همچنین در حال حاضر از زمان ورود اولین خودرو های وارداتی به بازار خبر موثقی وجود ندارد ولی در صورت کسب اطلاعات جدید تر، حتما از طریق مقالات حوزه خودرویی سیگنال اطلاع رسانی انجام خواهیم داد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار و مقالات، اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران
  • چرا هر چی دارم زور میزنم که .این خبر ها راسته و دروغ اصلا تو کارشون نیست ..نمیتونم باور کنم .. این طرز تفکر من نیست طرز تفکر میلیونها ایرانی هست