مقایسه دیگنیتی و فیدلیتی | کدام خودرو می‌تواند گزینه بهتری باشد؟

مقایسه دیگنیتی و فیدلیتی | کدام خودرو می‌تواند گزینه بهتری باشد؟

فیدلیتی (fidelity) و دیگنیتی (dignity)  دو خودرو نسبتا تازه وارد به بازار ایران هستند که با ورود به بازار خودرو ایران سگمنت کراس اور های داخلی را تا حد زیادی دگرگون کردند. مقایسه دیگنیتی و فیدلیتی از این جهت جذاب خواهد بود که این دو خودرو انتظارات را از خودرو چینی تا حد زیادی بالا برده اند که البته طراحی جسورانه و و به روز دیگنیتی و تا حدی فیدلیتی در این زمینه بی تاثیر نبودند.

با توجه به استقبال خریداران، بهمن موتور با ارائه راهکار خرید دیگنیتی از بورس کالا توانسته تا حدی جوابگوی نیاز مشتریان خود باشد.

مقایسه دیگنیتی و فیدلیتی

معرفی فیدلیتی

فیدلیتی خودرویی در کلاس کراس اور متوسط در قرار می‌گیرد که بی شباهت با هیوندای سانتافه نیست، فیدلیتی توسط کمپانی چری در سال 2018 با نام جتور X70 معرفی و روانه بازار شد و پس از ورود به بازار ایران توسط شرکت بهمن موتور، با نام فیدلیتی در کشور شناخته شد و نیز با عرضه فیدلیتی در بورس کالا این خودرو را در اختیار مشتران خود قرار داده است.

معرفی دیگنیتی

دیگنیتی در سال 2018 توسط دیگر خودرو ساز چینی یعنی دانگ فنگ به نام IX5 به بازار عرضه شد و پس از آن شرکت بهمن موتور با نام فعلی آن یعنی دیگنیتی در سال 99 این خودرو را وارد بازار ایران کرد.

هر دو این خودروها به عنوان کراس اورهای متوسط وارد بازار شدند و با توجه به زبان طراحی جدیدشان به سرعت مورد استقبال خریداران داخلی قرار گرفت.

در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد فیدلیتی و دیگنیتی صحبت کنیم و از لحاظ مشخصات ظاهری، فنی، امکانات رفاهی، قیمت و اینکه کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد بحث کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات طراحی فیدلیتی و دیگنیتی

در بحث طراحی ظاهری فیدلیتی و دیگنیتی باید به این نکته دقت داشته باشیم که هر دو این خودرو ها از زبان طراحی نسبتا جدید پیروی میکنند که البته این ظرافت و جدید بودن طراحی را بیشتر در دیگنیتی می‌توان مشاهده کرد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

طراحی بیرونی

اول از فیدلیتی شروع می‌کنیم، در نگاه اول با یک خودرو عضلانی به سبک خودروهای آمریکایی رو به رو هستیم که تا حدی بیشتر مورد استقبال خانواده قرار میگیرد ، البته این ابراز علاقه نمی‌تواند بی دلیل باشد و کلاس 5 نفره و 7 نفره این ماشین آپشن جذابی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

در طرف مقابل دیگنیتی با ظاهری جذاب و و همچنین طراحی خمیده بدنه فرمی کامل جسورانه و جوان پسند ارائه می دهد که باعث شده طرفداران پر و پا قرصی برای خود ست و پا کند.

با تمام این تفاسیر انتخاب از بین این دو خودرو صرفا به تفاوت دیدگاه و سلیقه مشتری بر میگردد.

طراحی داخلی

بعد از بررسی طراحی بیرونی دیگنیتی و فیدلیتی حالا به سراغ طراحی کابین این دو ماشین جذاب چینی میرویم، جایی که پرستیژ و طراحی با وقار فیدلیتی در داخل خودرو هم وجود دارد و استفاده از تجهیزات نسبتا با کیفیت در مقایسه با سایر خودرو های چینی یکی از نقاط قوت فیدلیتی است، در طرف دیگر دیگنیتی هم با حفظ تناسب طراحی بیرون و داخل خودرو و استفاده از متریال با کیفیت و همچنین استفاده از چرم مصنوعی با کیفیت در داخل خودرو نمره بسیار خوبی را از بخش کسب خواهد کرد.

دیگنیتی به دلیل داشتن فاصله محوری بیشتر نسبت به فیدلیتی فضای پای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد، اما در اختیار داشتن آپشن 5 و 7 نفره در فیدلیتی یک برگ برنده برای فیدلیتی می‌باشد و همچنین فضای صندوق تقریبا 2 برابری فیدلیتی در مقایسه با دیگنیتی نیز یک برگ برنده محسوب می‌شود.

مقایسه فنی دیگنیتی و فیدلیتی

در بخش مقایسه فنی، دیگنیتی و فیدلیتی از پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ استفاده میکنند.

به لطف توربو شارژ استفاده شده در طراحی این پیشرانه قدرت دیگنیتی 148 اسب بخار و این قدرت در حوالی دور موتور 5600 دور بر دقیقه و توان 220 نیوتن متری در محدوده 1800 دور بر دقیقه تولید کند.

برای فیدلیتی این اعداد کمی متفاوت است و قدرت 155 اسب بخاری و توان 230 نیوتن متری را در بر خواهد داشت.

همانطور که از پیشرانه این دو خودرو بر می‌آید به نظر میرسد عملکرد مشابهی داشته باشند، اما تفاوت در نوع گیربکس این دو خودرو باعث تمایز در عملکرد فنی دیگنیتی و فیدلیتی شده است.

فیدلیتی با گیربکس 6سرعته دو کلاجه عملکردی سریع تر و تعویض دنده های دقیق تری را از خود ارائه میکند که به تبع در مقایسه با دیگنیتی با گیربکس cvt تیپ ترونیک ، لذت رانندگی و هیجان بیشتری به راننده القا خواهد کرد.

از نظر سواری هم فیدلیتی به علت داشتن رینگ 20 اینچی تا حدودی سواری خشک تری را نسبت به دیگنیتی ارائه میکند ولی فرمان پذیری و نحوه حرکت عرضی خودرو در سر پیچ ها تا حد زیادی مشابه هستند و رضایت سرنشینان را در بر خواهد داشت.

در جدول زیر مشخصات فنی این دو خودرو باهم مقایسه شده است :

مدل خودروفیدلیتیدیگنیتی
پیشرانه4 سیلندر توربو شارژ4 سیلندر توربو شارژ
حجم موتور1.5 لیتر1.5 لیتر
حداکثر قدرت155 اسب بخار148 اسب بخار
حداگثر گشتاور230 نیوتن متر220 نیوتن متر
گیربکساتوماتیک 6 سرعته دو کلاجهاتوماتیک cvt تیپ ترونیک
مصرف سوخت (ترکیبی)8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا صد12.5 ثانیه13.5 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت185 کیلومتر در ساعت

مقایسه امکانات ایمنی فیدلیتی و دیگنیتی

هر دو خودرو اکثر امکانات و به روز ایمنی ماشین را دارا می‌باشند امکاناتی از قبیل: سیستم کنترل کشش (ESP) ، ترمز ضد قفل (ABS) ، سیستم توزیع الکتریکی نیرو ترمز (EBD) ، سیستم کنترل کشش ATC، ،TRC ،ASR ، TCS و همچنین سیستم های کمکی ترمز.

علاوه بر موارد بالا سیستم کمکی حرکت در سر بالایی و سر پایینی و همچنین سیستم ترمز خودکار و کمربند پیش کشنده را دارا می‌باشند. در این بخش تنها تمایز این دو خودرو سیستم هشدار خروج از خط و رادار نقطه کور می باشد که فیدلیتی در این بخش برتری و مزیت بیشتری نسبت به دیگنیتی دارد.

مقایسه امکانات رفاهی فیدلیتی و دیگنیتی

در بخش امکانات رفاهی اگر بخواهیم مقایسه کنیم، هر دو خودرو با انبوهی از امکانات مواجه هستند، مثل : فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا، سانروف پانوراما دو قسمتی به همراه سیستم ایمنی برخورد با مانع، درب الکتریکی صندوق عقب، دوربین عقب، دوربین 360 درجه برای سهولت پارک، پوشش چرمی صندلی‌ها، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت، استارت دکمه‌ای، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ خوشامدگویی و گرمکن، چراغ‌های روشنایی مخصوص روز، سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل و… که از این بابت هیچگونه جای نگرانی را برای صاحبان خود نگذاشته است.

بلاخره فیدلیتی بخریم یا دیگنیتی؟

با توجه به قیمتی که بهمن خودرو برای فیدلیتی در بازه 850 تا 865 میلیونی تعیین کرده و همچنین قیمت 935 میلیون توماتی دیگنیتی  طبیعتا صرفه قیمتی با فیدلیتی خواهد بود اما با توجه به اینکه قیمت فیدلیتی و دیگنیتی در بازار چیزی در حدود 1 میلیارد 400 تا 1 میلیارد و 500 (در زمان نوشتن این مقاله) خرید و فروش می‌شود، می توان این دو ماشین را در یک سطح در نظر گرفت و معمولا افرادی که برای استفاده خانوادگی و سایز بزرگ تر ماشین و همچنین گیربکس سریع تری مد نظر داشته باشند فیدلیتی و برای افرادی که خودروی جوان پسند تری مد نظر دارند دیگنیتی میتواند گزینه جداب تری باشد.

برای مشاهده جدیدترین آموزش‌ها، اخبار، مقالات حوزه خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *