مقایسه خودروهای سایپا

مقایسه خودروهای سایپا

همان‌طور که می‌دانید، سایپا و ایران خودرو تنها شرکت‎های فعال در زمینه خودروسازی واقع در ایران هستند. سایپا در سال 1344، یعنی 54 سال پیش تاسیس شد و تا به امروز تولیدات خود را روز به روز گسترده‌تر کرد.

شرکت سایپا چند سالی پر تیراژترین خودروهای کشور را بر خط تولید داشت. ایران خودرو هم عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی را به دست آورد و تا به امروز آن را برای خود محفوظ نگاه داشت.

سایپا در روزهای آغازین فعالیت خود، با مونتاژ خودرو فرانسوی سیتروئن وارد صنعت خودروسازی شد. این شرکت مدتی هم به مونتاژ ژیان پرداخت و پس از آن با همکاری شرکت رنو، مدلی قدیمی از «فورد فستیوا» را تولید کرده و عنوان «پراید» را برای این ماشین در نظر گرفت. اما ماجرای عریض و طویل پراید از 35 سال پیش آغاز شد. پراید یا همان «فورد فستیوا»، 35 سال پیش توسط شرکت کیا کره جنوبی وارد ایران شد.

محصولات شرکت سایپا

دهه 80 نقطه اوج پیشرفت شرکت سایپا بود چرا که برای اولین بار ماشین اختصاصی خود را تولید کرد. خودرو مدل تیبا، اولین طراحی انحصاری شرکت سایپا است؛ ماشینی که بر اساس طرح پراید تولید شده است.

محصولات شرکت سایپا شامل انواع و اقسام متعددی از پرایدها می‌شوند. سایپا در کنار پراید مونتاژ کیا، برلیانس H330، رنو و کامیونت را نیز انجام می‌دهد. سایپا کوئیک، کوئیک R، تیبا، تیبا 2، ساینا، سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132 و شاهین هم تعداد دیگری از خودروهای شناخته شده شرکت سایپا می‌باشند.

محصولات سایپا

بهترین خودرو سایپا کدام مدل است؟

تا به امروز شرکت سایپا بیش از 30 مدل خودرو مختلف و اغلب پراید گونه طراحی کرده است. خودروهایی که برخی از عناوین آن‌ها مثل تیبا، ساینا، شاهین و کوئیک را در پاراگراف بالا نام بردیم.

حالا اگر قصد خرید از شرکت خودرو سازی سایپا را داشتیم، با توجه به تنوع بالای محصولات، کدام خودرو این شرکت را انتخاب ‌کنیم؟

توجه داشته باشید که معنای بهترین برای هر شخص معنای متفاوتی دارد. بنابراین حتما پیش از خرید محصولات سایپا، چند گزینه را در نظر گرفته و مشخصات فنی آن‌ها را که شامل 400 مورد می‌شود بررسی و کارشناسی کنید. سپس مقایسه کنید که کدام خودرو سایپا مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

می‌توانید برای انجام دقیق‌تر این فرایند از اشخاص با تجربه‌تر راهنمایی و کمک بگیرید. در ادامه این مطلب، ما سه خودرویی که در حال حاضر بیشترین طرفدار را در میان خریداران دارند، بررسی کرده و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

مقایسه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک و پادرا

چهار خودرو تیبا تولید سال 1389، ساینا 1395 و کوئیک 1396 و پادرا از پرطرفدارترین خودروهای در حال حاضر هستند. این چهار ماشین که با همان الگوی قدیمی پراید طراحی شده‌اند، با جزئیاتی ناچیز نسبت به مدل اولیه، تا حد اندکی با یکدیگر تفاوت پیدا کرده‌اند. در ادامه این مطلب، با کمک داده‌هایی که در اختیار داریم به بررسی و مقایسه این چهار خودرو خواهیم پرداخت.

تیبا خودرو انحصاری سایپا

تیبا یا مینیاتور که به عنوان خودرو ملی سایپا شناخته می‌شود، اولین محصول انحصاری سایپا است که در سال 1387 تولید شده است. در طراحی این خودرو تا حد قابل ملاحظه‌ای از قطعات پراید، تندر 90 و کیا ریو استفاده شده است.

شرکت سایپا بابت طراحی مدل تیبا حدود 120 میلیون دلار هزینه داشته است که با طراحی و استفاده از قطعات مشترک هزینه آن را کاهش داده‌اند. تیبا اولین بار با قیمت 10 میلیون تومان برای قشر ضعیف جامعه رونمایی شد، اما قیمت تیبا هم درست مثل دیگر خودروهای موجود در ایران با افزایش سرسام آور مواجه شده و از دسترس قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه خارج شد.

خودرو تیبا

تیبا را شرکت ایتالیایی آنجلینی دیزاین طراحی کرده است. تیبا هم درست مثل سایر محصولات سایپا نمایی قدیمی و ساده دارد. چراغ‌های جلو الگوی مثلثی دارند و روی گلگیرها و کاپوت خطوطی برجسته وجود دارد. سپر تیبا یک تکه است و با ورودی هوای بزرگی که دارد جالب به نظر نمی‌رسد.

داشبوردها شیب و منحنی هستند و غربیلک ساده فرمان این ماشین هم هیچ مزیتی ندارد. در مشخصات فنی هم تفاوت چندانی میان تیبا و پراید مشهود نیست. موتور همان موتور 4 سیلندر هشت سوپاپ پراید است و تنها به کمک یک شرکت آلمانی حجم و قدرت آن را تا حدودی ارتقا داده‌اند. حجم این موتور 1503 سی سی است و 87 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور آن 128 نیوتن متر است. جلوبندی، سیستم تعلیق و ترمز جلو و عقب هم کاملا از روی دست ماشین ریو کپی برداری شده است.

ساینا، تیبا آپدیت شده

مراحل تولید ساینا کاملا توسط شرکت سایپا انجام شده است. ساینا با اندکی تفاوت همان تیبا به حساب می‌آید و تنها کمی از لحاظ ظاهر به روز شده است. به طور کلی ساینا هم یک ماشین ساده و معمولی است با چراغ‌های جلو مثلثی شکل و افزوده شدن چراغ روشنایی روز.

جلو پنجره ساینا کرومی و بزرگ‌تر است و سپری یک تکه دارد و نقص ورودی هوا که در تیبا وجود دارد، در ساینا برطرف شده است. درهای ساینا آسان بازشونده هستند و در صندوق عقب و چراغ‌ها به میزان بسیار اندکی با تیبا تفاوت پیدا کرده است. داخل ماشین هم تفاوت چشمگیری با تیبا مشاهده نمی‌شود و به همان اندازه ساده است. موتور ساینا M15 با استاندارد یورو4 ویورو 5 می‌باشد.

خودرو ساینا

ساینا 1500 سی سی، 4 سیلندر و 8 سوپاپ دارد. قدرت پیشرانه ساینا 87 اسب بخار است و نیروی گشتاور تولیدی آن 128 نیوتن متر است. این ماشین به کیسه هوا سرنشینان جلو، ترمز ABS سامانه ضد سرقت، چراغ مه شکن، رینگ آلومینیومی، پشت سری سرنشینان عقب و سامانه تهویه هوا مجهز است. مشخصات فنی و پلتفرم ساینا مشابه تیبا طراحی شده و برخی از مدل‌های آن مثل ساینا S شامل کروز کنترل هستند و علاوه بر آن صفحه نمایش لمسی دارند.

کوییک، هاچ بک جدید

کوییک که نوعی هاچ بک به حساب می‌آید، پس از ساینا و تیبا در سال 1395 به بازار عرضه شده است. خودرو کوییک هم درست مثل دیگر محصولات سایپا تفاوت چندانی با دیگر پرایدها ندارد. این ماشین کمی از لحاظ ظاهری متفاوت است و مزیت قابل توجهی نسبت به ساینا ندارد.

در واقع سه ماشین ساینا، کوییک و تیبا از لحاظ کیفیت تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند. کوییک از نظر ظاهر کاملا شبیه ساینا است، چراغ‌های جلو کاملا مشابه هستند و جلو پنجره تا حدی بزرگ‌تر است. فضای سایپا کوئیک کمتر از ساینا است. کوییک برای رانندگی در شهر انتخاب بسیار مناسبی است.

خودرو کوییک سایپا

سپر کوییک مثل ساینا و تیبا یک تکه است اما ورودی هوای روی آن بسیار بهتر طراحی شده. در انتهای سپر جلو دو پروژکتور قرار گرفته و در کنار آن چراغ‌های روز طراحی تعبیه شده‌اند. چراغ‌های پشت دو تکه هستند و داشبورد رنگ بهتری پیدا کرده است. صفحه نمایش لمسی شامل دوربین دید عقب در کنسول وسط قرار گرفته است و غربیلک فرمانش بسیار جذاب است.

خودرو کوییک

با این حال فرمان کوییک اصلا با بقیه اجزای داخلی ماشین هماهنگ نیست و گویا فرمان ماشین دیگری را داخل این خودرو قرار داده باشند. کوییک از شتاب بالایی برخوردار است و مصرف سوخت کم و هزینه استهلاک پایینی دارد. موتور کوییک جدید 4 سیلندر 16سوپاپ دارد و حجم آن 1503 سی سی می‌باشد. نیروی پیشرانه کوییک 87اسب بخار است و نیروی گشتاورش 128 نیوتن متر.

سایپا پادرا و پادرا پلاس

سایپا پادرا یک نوع خودرو باری و تولید کارخانه سایپا می‌باشد. خودرو باری پادرا با 4 سیلندر خطی، ترمز جلو دیسکی و تک کابینه طراحی شده است. بخش باری سایپا پادرا از فضای مناسبی برای حمل و نقل برخوردار می‌باشد و ایرادات ماشین باری‌های قبل از خود را رفع کرده است. از مزایای دیگر این ماشین می‌توان به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و زیبایی ظاهری آن نسبت به دیگر باری‌ها اشاره کرد.

خودرو پادرا پلاس سایپا

خودرو سایپا پادرا پلاس، علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده برای پادرا معمولی، شامل امکانات بیشتری می‌شود. در سایپا پادرا پلاس موتور قدرتمندتری به کار گرفته شده است و مدل صندلی‌ها سرنشینان چشم‌نوازتر طراحی شده‌اند. علاوه بر این در سایپا پادرا پلاس، صفحه مانیتور تعبیه شده، دستگیره‌های در ماشین مدل جدیدتری دارند و سیستم صوتی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین فضای داخلی این ماشین باری بسیار شکیل تولید شده و از فناوری‌های جدید بهره برده است. در واقع شما با خرید یک ماشین باری سایپا پادرا یا پادرا پلاس اصلا حس نیسان آبی یا دیگر وانت‌های قدیمی گذشته را تجربه نخواهید کرد. این خودرو یک ماشین وانت دار کاملا مدرن است.

برای مشاهده مقالات بررسی و مقایسه خودرو به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران