مقایسه تارا و شاهین | کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه تارا و شاهین | کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

شاهین و تارا شاید تا حدودی مقایسه پذیر ترین خودرو های دو کمپانی بزرگ خودرو سازی داخلی باشند، طوری که پرچم دار خودرو ساز های داخلی به حساب می‌آیند، و تا حد امکان سعی شده خودرویی با کمترین نقص و بیشترین امکانات رفاهی و البته با قیمت نه چندان پایین به مشتریان تحویل داده شود، حال سوال اینجاست، آیا تارا و شاهین همین قدر که برایشان تبلیغات انجام شده خودروهایی کم نقص و با کیفیت هستند؟

در این مقاله به مقایسه تارا و شاهین خواهیم پرداخت، مزایا و معایب آنها رو بررسی میکنیم و به این سوال جواب خواهیم داد که کدام یک ارزش خرید بیشتری خواهند داشت؛ پس با ما همراه باشید.

معرفی تارا و شاهین

شاید در حال حاضر بتوان شاهین و تارا را رقیب همدیگر بنامیم و اما این رقابت تا حدی ناخواسته اتفاق افتاده، سایپا با طراحی پلتفرمی جدید و به روز قصد داشت تا خودرویی کاملا رقابتی و پرچمدار را به بازار ارائه کند که بتواند نیاز مشتریان را برآورده کند. اما در طرف دیگر خودرو سازان جاده مخصوص بعد از اینکه واردات پژو به دلیل  تحریم های جدید برجامی ملغی شد، با استفاده از پلتفرم پژو 301 سعی کردند خودرویی داخلی سازی شده از دل پژو 301 تولید کنند و همین عامل باعث شد که تا حدی خودرویی با کیفیت تر نسبت به سایر خودرو های خود تولید کنند.

مقایسه تارا و شاهین

قرار هست تو این بخش  تارا و شاهین رو از نظر طراحی، امکانات ،مشخصات فنی، تست رانندگی و قیمت بررسی کنیم و ببیبه این سوال جواب بدهیم که کدام ماشین میتواند مشاین ایده آلی برای مصرف کنندگان باشد.

طراحی شاهین و تارا

همان طور که گفته شد شاهین به دلیل طراحی صفر تا صدی در گروه تحقیقات سایپا و پختگی بیشتر و هماهنگی بهتر طراحی جلو و عقب ماشین تا حدی نمره قابل قبولی خواهد گرفت و برتری تقریبی نسبت به تارا ایجاد کرده است، اما نباید رد پای خودرو های وولکس و برلیانس سری 200 را در طراحی این خودرو از یاد برد بنابراین نمیتوان این خودرو را یک خوردو با طراحی تماما داخلی دانست. اما در طرف دیگر تارا با ظاهری که صرفا یک فیس لیفت از پژو 301 می‌باشد با باز طراحی عجولانه از این ماشین است، سعی شده با تغییر چراغ های جلو عقب و خطوط روی درب موتور و همچنین جلو پنجره خودرویی جدید به بازار ارائه شود که متاسفته این طراحی عجولانه کاملا به چشم می‌آید بنا براین از نظر طراحی بیرونی تا حدودی شاهین میتواند برنده این رقابت باشد.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی

شاهین و تارا به عنوان سردمداران خودرو سازان داخلی به حساب می‌آیند و خودرو های نسبتا گرانی (نسبت به سایر تولیدات  این خودرو سازان) محسوب می‌شوند اما با این وجود نمیتوان از کیفیت نه چندان مطلوب تجهیزات داخلی شاهین به راحتی گذر کرد، جایی که کیفیت نسبتا پایین محصول سایپا و استفاده از پلاستیک های با کیفیت متوسط کاملا مشهود است و جزو معایب شاهین نسبت به تارا به حساب می‌آید، اما نباید از این نکته غافل بشویم که به قرار دادن یک سری از آپشن های پرطرفدار در این ماشین مثل: سانروف، صندلی چرمی، استارت دکمه ای (کیلس) تا حدی نواقص کیفی قطعات داخلی خوردو رو پوشانده است، فضای نسبتا جا دار سرنشینان عقب نیز یکی ازنکات مثبت شاهین در بحث طراحی می‌باشد.

نمای داخلی شاهین

در سمت دیگر اوضاع متفاوت است، تارا به لطف استفاده از پلت فرم و طراحی نسبتا مشابه با پژو 301 و همچنین طراحی داخلی مشابه با پژو از کیفیت و ظاهر نسبتا بهتری به در مقایسه با شاهین برخوردار است، اگرچه مشکلاتی طراحی مانند قرار گرفتن دکمه های شیشه بالابر در کنسول میانی و همچنین نداشتن سانروف، کیلس،صندلی های چرمی در قیاس با شاهین  باعث شده ایراداتی به این خودرو وارد باشد، اما با تمام این تفاسیر باید امتیاز برتری در این بخش را به تارا داد.

نمای داخلی تارا

مشخصات فنی تارا و شاهین

بعد از اینکه پروژه شاهین(رهام) در گروه خوردو سازی سایپا تعریف شد در اولین گام قرار بود به دلیل همکاری نزدیک سایپا و برلیانس از موتور برلیانس سری h300  برای شاهین  استفاده شود که به دلیل وضع تحریم‌های جدید و عدم همکاری برلیانس با سایپا به  ناچار شرکت مگا موتور دست به کار شد و موتور M15  را با اضافه کردن توربو شارژ به این پیشرانه برای شاهین استفاده کردند.

ایران خودرو هم که قطع همکاری از طرف شرکت فرانسوی را قطعی شده می دانست با بهینه سازی که در سر سیلندر موتور TU5  و گیربکس خودرو 206 ایجاد کرد، این پیشرانه و جعبه دنده را برای تارا بهینه سازی کرد و مورد استفاده قرار داد.

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به مشخصات فنی شاهین و تارا بیندازیم، بیاد نگاهی به جدول زیر بیندازیم :

 تارا  (ایران خودرو)شاهین (سایپا)
موتور4 سیلندر 16 سوپاپ4 سیلندر 8 سوپاپز
کد پیشرانهTU5 پلاسM15
حجم موتور1600  سی سی1500 سی سی
نوع موتورتنفس طبیعیتوربوشارژ
حداکثر قدرت113 اسب بخار در دور 5800110 اسب بخار در دور 5000
حداکثر گشتاور144 نیوتون متر در دور 4000178 نیوتون متر در دور 2500
جعبه دنده5 سرعته دستی5 سرعته دستی

با توجه وابستگی شدید موتورهای توربو شارژبه بنزین مصرفی و وضعیت سوخت داخلی به نظر میرسد دوام و کارایی موتور tu5 با توجه به عملکردی که از خود در سالیان گذسته ارائه کرده میتوان موتور با دوام تری به حساب بیاید، همچنین تارا به لطف استفاده از سیستم کنترل پایداری (ESP) عملکرد و پایداری بهتری در جاده و سر پیچ ها نسبت به شاهین از خود ارائه میکند.

کیفیت رانندگی

با توجه به نزدیک بودن توان فنی هر دو خودرو، کیفیت رانندگی که هر دو ماشین از خود ارائه میکند خیلی شبیه به همدیگر هستند، شاهین با وجود موتور نسبتا ضعیف تر ولی استفاده از توربو شارژ در قیاس با تارا شتاب‌گیری و عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود ارائه می‌دهد.

یکی از بزرگترین ایراداتی که میتوان به شاهین گرفت لگ توربو شارژ آن است که تا حدی کندی در شروع حرکت را به  دنبال خواهد داشت و نکته منفی دیگر در مورد شاهین ایزولیشن ضعیف اتاق آن است که صدای زیادی به داخل کابین درز می‌کند.

رانندگی شاهین isignal.ir

از نظر کیفیت سواری و فنر بندی هر دو خودرو عملکرد قابل قبولی از خودشان ارائه می دهند و نمره قبولی می‌گیرند و میتوان گفت یک سر و گردن از سایر محصولات تولیدی این خودر سازان بالاتر هستند.

اگر بخواهیم عملکرد ترمز گیری تارا و شاهین را با هم مقایسه کنیم باید به این نکته اشاره کنیم که خوشبختانه با توجه به اینکه هر هر چهار چرخ شاهین و تارا مجهز به دیسک هستند عملکرد قابل قبولی بابت ترمزگیزی  از خودشان نشان می‌دهند .

رانندگی با تارا isignal.ir

در نهایت به موضوع چالش برانگیز مصرف سوخت می‌رسیم که براساس آخرین آپدیت نرم‌افزاری سایپا بر روی شاهین، دست‌یابی به عددی در حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی ممکن شده است و تارا نیز به لطف سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (cvvt) عملکردی اقتصادی‌تر را نسبت به TU5های معمولی ارائه می‌دهد و مصرفی در حدود 7 الی 8 لیتر را در شرایط رانندگی سیکل ترکیبی ارائه می‌دهد. از این رو هر دو خودرو همچنان با استانداردهای روز صنعت خودرو فاصله دارند اما درکل عملکردی نسبتاً مناسبی را از خود ارائه می‌دهند، هرچند که شاهین بیش از تارا به بنزین با کیفیت و سوپر نیازمند است.

قیمت شاهین و تارا در بازار

در زمان نگارش این مقاله(2 آذرماه 1401) قیمت کارخانه ای شاهین 345 میلیون تومان می‌باشد که در بازار آزاد با اختلاف نسبتا کم 30 میلیونی، چیزی در حدود 375 میلیوون تومان به فروش ‌می‌رسد، اما داستان برای تارا کاملا متفاوت است، به دلیل عرضه قطره چکانی خودرو و همچنین وجود دلالی در بازار خودرو، تارا معمولی در کارخانه به قیمت 293 میلیون تومان قیمت گذاری شده ولی در بازار با اختلاف قیمت حدود 200 میلیون تومانی چیزی در حدود 496 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که متاسفانه تولید ناکافی خودرو و حاشیه سود بالا برای دلالان باعث شده است که این خودرو ها نتوانند به راحتی به دست مصرف کننده نهایی برسد.

با توجه به قیمت های ذکر شده در بازار میتوان گفت که دنا پلاس توربو و سورن پلاس با موتور 147 اسب بخاری گزینه های معقول تری برای خرید می‌باشند، مگر اینکه سمت و سوی بازار به سمت واقعی شدن قیمت ها و کوتاه شدن دست دلالان خودرو از این بازار باشد.

جمع بندی نهایی

با توجه به نوسانات زیاد قیمت ارز در کشور و بازار خودرویی که سوداگران به وجود آوردند و همچنین عدم واردات خودرو که ماه‌ها است جو بازار را متشنج نگه داشته، هر کدام از این دو خودرو یعنی تارا و شاهین را قطعا یکی از گزینه های خرید اجباری مشتریان قلم داد می‌شود.

اما اگر بخواهیم دقیق و موشکافانه با مقوله خرید خودرو داخلی با کیفیت مواجه شویم، حقیقتا مقایسه تارا و شاهین و انتخاب و خرید از میان این دو در حالی که با اشکالات طراحی و عملکردی و همچنین قیمت های نجومی آنها در حال حاضر کمی غیر منظقی به نظر می‌رسد، اگر چه سایپا و ایران خودرو اخیرا با توجه فراخوان هایی که برای اصلاحات این دو خودرو ارائه کرده اند سعی داشتند تا حدی این مشکلات را رفع و رجوع کنند، اما همچنان ایرادات اساسی در بحث فنی بخصوص برای شاهین  وجود دارد، از جمله این ایرادات، موتور 8 سوپاپ  M15  سایپا است که بدون اصلاحات فنی صرفا با اضافه کردن توربو شارژ قصد داشتند خودرویی با پیشرانه جدید و قابل رقابت با پیشرانه معروف ایران خودرویی ها یعنی TU5 ارائه کنند. طبق شنیده ها سایپا قصد دارد با تغییرات اساسی در این پیشرانه، یک موتور با کیفیت تر با رفع نواقص فعلی ارائه کند، از طرف دیگر ایران خودرو هم با اضافه کردن آپشن های رفاهی که انتظار می‌رفت تارا داشته باشد  و همچنین افزایش کیفیت مونتاژ قطعات در سدد رقابت با رقیب با سابقه خود یعنی سایپا در این بازار بی رقابت است.

حرف آخر این که خانواده خودرو پژو 206 نیز همچنان از دو جهت  ارزش خرید نسبتا بالایی در بازار فعلی برخوردار است، اول به دلیل ظاهر نسبتا معقول و قابل قبول و از طرف دیگر پیشرانه و سیستم انتقال قدرتی که سالیان سال هست که جواب خود را پس داده است و خرید این خانواده خودرویی در حال حاضر تا رفع نواقص تارا و شاهین می‌تواند گزینه ایده آلی باشد.

برای مشاهده جدیدترین اخبار، مقالات و آموزش های به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *