صرافی dydx چیست؟ | معرفی جامع صرافی غیر متمرکز dydx

صرافی dydx چیست؟ | معرفی جامع صرافی غیر متمرکز dydx

خوب است که پیش از معرفی صرافی غیر متمرکز dydx ، یک آشنایی اولیه با صرافی‌های غیرمتمرکز داشته باشیم. به صورت کلی ‌‌‌‌می‌‌توان گفت که صرافی‌های غیر متمرکز تقریبا خدماتی مشابه با صرافی‌های متمرکز را ارائه ‌‌‌‌می‌‌دهند. با این تفاوت که آن‌ها نیازی به وجود فرد سوم یا هیچ‌گونه واسطه‌ای ندارند. به عبارت ساده‌تر، صرافی‌های غیر متمرکز بر بستر بلاک چین ساخته ‌‌‌‌می‌‌شوند. در نتیجه کاربران برای استفاده از آن‌ها نیازی به انجام احراز هویت ندارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل صرافی dydx را به شما معرفی کنیم.

صرافی غیر متمرکز dydx چیست؟

صرافی غیر متمرکز dydx یک صرافی شکل گرفته بر بستر شبکه اتریوم ‌‌‌‌می‌‌باشد. صرافی dydx امکانات جذاب و مفیدی همچون سیستم‌های قدرتمند وام دهی و وام گیری (borrowing and lending)، اسپات(spot)، معاملات مارجین(margin) و قرارداد‌های دائمی‌‌(perpetual trading) را به کاربران خود ارائه می‌دهد. در واقع هدف صرافی dydx انتقال تمامی معاملات و امکانات خود بر بستر لایه 2 شبکه اتریوم است. با این حال صرافی dydx تاکنون تنها توانسته است قرارداد‌های دائمی‌‌ را در لایه دوم شبکه انجام دهد. بقیه موارد فعلا در همان لایه یک، فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

صرافی غیر متمرکز dydx

مزایای صرافی غیر متمرکز dydx

  • احتمالا بارزترین ضعف صرافی‌های غیر متمرکز ، هزینه کارمزد بسیار بالای آن‌ها ‌‌‌‌‌‌باشد. به همین علت گا‌هی ممکن است کاربر برای انجام یک معامله کوچک، کارمزدی به اندازه چند برابر رقم کل معامله خود پرداخت کند. صرافی غیرمتمرکز dydx هم از این نقص مستثنا نیست. صرافی dydx با استفاده از راه حل‌های لایه دوم خود این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا قرارداد‌های دائمی‌‌ خود را با کارمزد‌های بسیار کم و نزدیک به صفر انجام دهند.
  • در این صرافی غیر متمرکز معاملات به صورت آنی و بدون نیاز به طرف مقابل انجام ‌‌‌‌می‌‌شود. دلیل این ویژگی بسیار خوب dydx این است که هر دارایی به صورت استخری عرضه ‌‌‌‌می‌‌شود. در آنِ واحد کاربران ‌‌‌‌می‌‌توانند از این استخر قرض(وام) گرفته یا در آن سرمایه گذاری(سپرده گذاری) کنند. تما‌‌‌‌می‌‌ این موارد به لطف قرارداد‌های هوشمند مدیریت ‌‌‌‌می‌‌شوند و نیازی به حضور دائمی‌‌ کاربر نیست.

توکن dydx چیست؟

صرافی dydx در سال 2021 توکن بو‌‌‌‌می‌‌ خود را به نام dydx به بازار عرضه کرد. این رمز ارز با استاندارد erc20 نوشته شده است. برای دریافت این توکن هم ‌‌‌‌می‌‌توان آن را مستقیما از صرافی خرید کرد، هم ‌‌‌‌می‌‌توان آن از راه سپرده گذاری در استخر‌های dydx یا usdc بدست آورد. Dydx یک توکن حاکمیتی است؛ یعنی اعضای جامعه dydx ‌‌‌‌می‌‌توانند توسط آن در اداره لایه دوم تاثیرگذار باشند. از جمله کاربرد‌های آن ‌‌‌‌می‌توان به مشارکت در رای گیری‌ها و فرایند‌های حاکمیتی، ارائه پاداش‌های استخراج نقدینگی، تا‌‌‌‌مین کنندگی نقدینگی پروتکل لایه 2 در قرارداد‌های دائمی‌‌ و تخفیف در کارمزد تریدینگ برای هولدر‌های توکن dydx اشاره کرد.

توکن dydx

صرافی dydx چگونه مشکل مقیاس پذیری پایین اتریوم را حل کرده است؟

شاید بتوان یکی از عوامل مهم در مشهور شدن dydx را راه حل بسیار خوب این صرافی برای حل مشکل مقیاس پذیری پایین اتریوم دانست. همان‌طور که ‌‌‌‌می‌‌دانید بلاک چین اتریوم سرعت و مقیاس پذیری بسیار پایینی دارد. به این معنا که این بلاک چین با اینکه کاربران بسیار زیادی دارد، فقط توانایی انجام 15 تراکنش در ثانیه را دارا ‌‌‌‌می‌‌باشد.

صرافی dydx برای رفع این مشکل از راه حلی به نام rollup استفاده ‌‌‌‌می‌‌کند. راهکار رول آپ، تراکنش‌ها را خارج از شبکه لایه اول اتریوم انجام ‌‌‌‌می‌‌دهد. بنابراین بار محاسباتی به شدت سنگینی را از روی زنجیره اصلی بر‌‌‌‌می‌‌دارد. با این کار هزینه گس و کارمزد تراکنش‌ها بسیار پایین آمده و توان عملیاتی شبکه به شدت افزایش پیدا ‌‌‌‌می‌‌کند. از طرف دیگر به امنیت شبکه غیرمتمرکز اتریوم نیز آسیبی نمی‌‌‌زند.

صرافی غیر متمرکز dydx چه خدماتی را ارائه ‌‌‌‌می‌‌دهد؟

  • معاملات قرارداد‌های دائمی‌‌(perpetual) در dydx

صرافی dydx امکان استفاده از اهرم 25 برابر را برای معاملات کاربرانش فراهم کرده است. شما ‌‌‌‌می‌‌توانید به راحتی با استفاده از این اهرم قدرتمند معاملات لانگ و شورت خود را در بازار رمز ارز‌ها انجام دهید. نکته قابل توجه در صرافی dydx این است که کف مبلغ معامله تنها 10 دلار است. این قیمت یکی از پایین ترین قیمت‌ها برای شروع یک معامله در صرافی‌های مشابه ‌‌‌‌می‌باشد.

در حال حاضر شما ‌‌‌‌می‌‌توانید چیزی حدود 25 رمز ارز را با dydx در بازار‌های قرارداد دائمی‌‌ معامله کنید. این 25 رمز ارز عبارت‌اند از:BTC ،ETH ،DOT ،LINK ،DOGE ،AAVE ،UNI ،SOL ،ADA ،XMR ،SUSHI YFI ،1INCH ،AVAX ،SNX ،CRV ،UMA ،MATIC ،MKR ،FIL ،ATOM ،COMP ،LTC ،EOS ،BCH

  • معاملات مارجین(margin) در dydx

در صرافی dydx امکان انجام معاملات مارجین با لوریج 5 برابر برای کاربران فراهم است. جفت ارز‌های قابل معامله در معاملات مارجین به شرح زیر ‌‌‌‌می‌‌باشند:

ETH-DAI، ETH-USDC، DAI-USDC

  • معاملات اسپات(spot) در dydx

اسپات تریدینگ نیز مانند مارجین تریدینگ در بستر لایه یک انجام ‌‌‌‌می‌‌شود. معاملات اسپات در سه روش محدود (limit order) قیمت معادل بازار (market order) و استاپ اردر (stop order) ارائه ‌‌‌‌می‌‌شود. جفت ارز‌های قابل معامله در معاملات اسپات دقیقا همان جفت ارز‌های قابل معامله در مارجین ‌‌‌‌می‌‌باشند.

  • وام دهی(lending) در dydx

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، همه دارایی‌ها و سپرده‌های شما در صرافی dydx به استخری واریز ‌‌‌‌می‌‌شود. سود دریافتی شما از محل درآمد افراد وام گیرنده تا‌‌‌‌مین شده و به دارایی‌های شما منتقل ‌‌‌‌می‌‌شود. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که وام دادن یا سپرده گذاری در dydx به این معنا نیست که سپرده شما قفل ‌‌‌‌می‌‌شود تا زمانی که معاملات دیگران انجام بگیرد. بلکه شما آزاد هستید در هر زمانی که تمایل داشتید از حساب خود برداشت کنید. نرخ سود وام دهی نیز ثابت نیست و از فرمول‌های متغیری که وابسته به شرایط بازار، مبلغ معامله و … هستند، تبعیت ‌‌‌‌می‌‌کند.

  • وام گیری(borrowing) در صرافی dydx

دریافت وام در صرافی dydx نیز مانند دریافت وام از دیگر صرافی‌ها یا حتی بانک‌ها، نیازمند یک تضمین برای بازگرداندن پول وام گرفته شده دارد. این تضمین به این صورت عمل ‌‌‌‌می‌‌کند که شما باید حداقل ‌‌‌‌میزان 125 درصد از مقدار وام را به عنوان ضمانت واریز کنید. پس از آن وام به شما تعلق گرفته و ‌‌‌‌می‌‌توانید با آن به معامله بپردازید. توجه داشته باشید که این ‌‌‌‌میزان (125%) نسبت به اکثر صرافی‌ها که حدودا (150%) به عنوان ضمانت دریافت ‌‌‌‌می‌‌کنند، ‌‌‌‌میزان جذاب‌تری هست.

نکته مهم در سیستم وام گیری صرافی dydx این است که:
اگر مقدار دارایی شما در حین انجام معاملات به زیر 115 درصد حجم وام گرفته شده برسد، دارایی شما لیکویید ‌‌‌‌می‌‌شود. این قوانین سخت‌گیرانه به موجب حفاظت از سرمایه وام دهندگان ایجاد شده است.

خدمات صرافی dydx

انواع کارمزدهای صرافی غیرمتمرکز dydx

  • کارمزد قرارداد‌های دائمی‌‌(perpetual)

کارمزد قرارداد‌های دائمی‌‌ بسته به نوع سفارش شما، که می‌تواند ‌‌‌‌میکر یا تیکر باشد، متفاوت خواهد بود. سفارش‌های ‌‌‌‌میکر سفارش‌هایی هستند که انجام آن‌ها ممکن است اندکی طول بکشد اما به نقدینگی صرافی آسیبی نمی‌‌‌زند. اما در طرف مقابل سفارش‌های تیکر، سفارش‌هایی هستند که باید به صورت آنی و در لحظه انجام بشوند. بنابراین نقدینگی صرافی را مقداری کم ‌‌‌‌می‌‌کنند.

کارمزد سفارش‌های ‌‌‌‌میکر بسته به حجم معامله بین 0 تا 0.05 درصد تغییر ‌‌‌‌می‌کند.
کارمزد سفارش‌های تیکر هم بسته به حجم معامله بین 0.06 تا 0.1 درصد نوسان دارند.
البته این کارمزد‌ها نیز بسته به تعداد توکن dydx که داشته باشید، شامل تخفیف ‌‌‌‌می‌‌شوند. این تخفیف‌ها نیز بین 3 تا 50 درصد کارمزد متغیر ‌‌‌‌می‌‌باشند.

  • کارمزد معاملات margin و spot

در معاملات اسپات و مارجینی که در dydx صورت ‌‌‌‌می‌‌گیرد، سفارش‌های ‌‌‌‌میکر کارمزد ندارد و سفارش‌های تیکر شامل 0.03 درصد کارمزد ‌‌‌‌می‌‌شوند.

  • کارمزد وام دهی(lending) و وام گیری(borrowing) در dydx

‌‌‌‌میزان کارمزد دریافتی صرافی dydx از معاملات وام‌دهی و وام‌گیری انجام شده، پس از برداشت ‌‌‌‌میزان 5% از سود معامله برای صندوق بیمه پروتکل dydx محاسبه ‌‌‌‌می‌‌شود. 95% سود باقی مانده بین وام دهندگان تقسیم ‌‌‌‌می‌‌شود. بسته به ‌‌‌‌میزان سپرده، رقم سود متغیر است.

ویژگی‌های صرافی dydx چیست؟

صرافی غیرمتمرکز dydx علاوه بر موارد فوق، ویژگی‌های جذاب دیگری هم دارد که در افزایش محبوبیت این صرافی در دنیا تاثیرگذار بوده‌ است. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. صرافی dydx برای کاربران خود نمودار‌ها و ابزار‌های تحلیل بسیار خوبی فراهم کرده است.
  2. صرافی غیر متمرکز dydx برای تعیین قیمت از اوراکل‌های بسیار قدرتمند چین لینک استفاده ‌‌‌‌می‌‌کند. زیرا می‌خواهد خیال کاربرانش از سرعت و دقت تعیین قیمت حین انجام معامله راحت باشد.
  3. رابط کاربری یا UI این صرافی بسیار خوب و ساده است. کاربران ‌‌‌‌می‌‌توانند به راحتی و بدون هیچ دردسری از امکانات dydx بهره ببرند.
  4. کاربران صرافی dydx از قابلیت تسویه در لحظه معاملات بهره مند هستند. این قابلیت به دلیل وجود موتور‌های تطبیق برون زنجیره‌ای و قدرتمند dydx فراهم شده است.
  5. دریافت وام در صرافی dydx بسیار ساده و سریع انجام ‌‌‌‌می‌‌شود. برای انجام این کار فقط به یک کیف پول مناسب و یک حساب کاربری نیاز دارید.
  6. در این صرافی نه تنها شما از اهرم‌های با ضریب بالاتر برخوردار هستید بلکه در صورت ناموفق بودن در معامله، شامل جریمه لیکوییدیشن پایین‌تری نیز ‌‌‌‌می‌‌شوید.
  7. صرافی dydx هیچ‌گاه تما‌‌‌‌می‌‌ اطلاعات تراکنش‌ها و معاملات را منتشر نمی‌‌کند. به جای آن مجموع تراز معاملات را در صورت نیاز به لایه دوم ‌‌‌‌می‌‌فرستد. پس در این صرافی از حریم خصوصی بیشتری نیز برخوردار خواهید شد. Dydx این ویژگی دوست داشتنی خود را مدیون راهکار‌های خلاقانه zk-rollup ‌‌‌‌می‌‌باشد.
ویژگی‌های dydx

صرافی dydx چه پاداش‌هایی را برای کاربران خود در نظر ‌‌‌‌می‌گیرد؟

صرافی غیر متمرکز dydx برای تشویق کاربران و افزایش محبوبیت خود پاداش‌هایی را برای کاربران خود در نظر گرفته است. این پاداش‌ها به صورت توکن dydx و هر 28 روز یک بار بین کاربران واجد شرایط پخش ‌‌‌‌می‌‌شود. این پاداش‌ها به دو صورت پاداش ماژول نقدینگی USDC و پاداش تا‌‌‌‌مین کنندگی نقدینگی عرضه ‌‌‌‌می‌‌شوند. در ادامه نحوه توزیع این پاداش‌ها را شرح ‌‌‌‌می‌‌دهیم.

پاداش ماژول نقدینگی USDC چیست؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چرا کاربران باید سرمایه خود را به صورت سپرده در استخر‌های dydx واریز کنند؟ آیا فقط برای سود پخش شده بعد از انجام معاملات این کار را انجام ‌‌‌‌می‌‌دهند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شاید اصلی‌ترین دلیل، همان سود حاصل از معاملات باشد؛ اما دلایل دیگری نیز برای این کار وجود دارند. به عنوان مثال دلیل دوم این سپرده گذاری کم ریسک و خطر بودن این نوع معاملات است و برای کاربرانی که ریسک پذیری پایینی دارند، بسیار مناسب ‌‌‌‌می‌‌باشد. دلیل سوم این سرمایه گذاری را ‌‌‌‌می‌‌توان پاداش‌هایی که خود صرافی dydx برای این افراد در نظر گرفته است را به شمار آورد. صرافی dydx در هر دوره، 2.5 درصد توکن‌های عرضه اولیه خود را بین کاربرانی پخش ‌‌‌‌می‌‌کند که در استخر وام دهی dydx سپرده گذاری کرده‌اند. میزان توکن دریافتی هر فرد بسته به ‌‌‌‌میزان سپرده او متفاوت خواهد بود.

پاداش تا‌‌‌‌مین کنندگی نقدینگی

پاداش دیگری که صرافی غیر متمرکز dydx برای تشویق کاربران خود در نظر گرفته است، پاداش برای افرادی ‌‌‌‌می‌‌باشد که در تا‌‌‌‌مین نقدینگی صرافی تاثیر گذار هستند. در هر دوره، صرافی dydx 7.5 درصد توکن‌های عرضه اولیه خود را بین کاربرانی پخش ‌‌‌‌می‌‌کند که حداقل 5 درصد از حجم سفارش‌های ‌‌‌‌میکر یا بازارساز دوره قبلی را در اختیار داشته باشند.

جمع بندی

در انتهای این مقاله باید خدمت شما عرض کنیم که صرافی غیر متمرکز dydx در تلاش است تا با ارائه راهکار‌ها و ویژگی‌های جذاب، رقبای خود را یکی پس از دیگری از دور خارج کرده و کاربر بیشتری برای خود جذب کند. البته اگر بخواهیم صادق باشیم در این مسیر تاکنون به موفقیت‌های بسیاری نیز دست پیدا کرده و همین حالا هم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. ارائه ویژگی‌ها و خدمات فوق‌العاده‌ای همچون رابط کاربری بسیار آسان، کارمزد‌های اندک و مقیاس پذیری بالا هر کاربری را مجاب ‌‌‌‌می‌کند تا حداقل برای یک بار هم که شده، از این صرافی استفاده کند.

از طرفی شایان ذکر است که این صرافی برای کشور‌های مورد تحریم‌‌ همچون ایران نیز بسیار کارآمد است. زیرا دیگر نیازی به مراحل پیچیده و طولانی احراز هویت نمی‌‌‌باشد. شما تنها ‌‌‌‌می‌‌توانید با استفاده از یک VPN به این صرافی متصل شده و معاملات خود را به ثمر برسانید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار و مقالات ارز دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *