هر آنچه درباره ارز رمزپایه دش (DASH) باید بدانید

هر آنچه درباره ارز رمزپایه دش (DASH) باید بدانید

این روزها و با آغاز دهه سوم قرن بیست و یکم، همه دربارۀ بیت کوین و ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند. با وجود اینکه بیت کوین مثال خوبی برای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و همتا به همتا است، باز هم مشکلاتی دارد که جوابگوی نیاز سرمایه‌گذاران نیست. مدت زمان تایید تراکنش ها در شبکه بیت کوین بسیار بالا است و روز به روز با افزایش تقاضا و تعداد تراکنش ها این مشکل جدی‌تر می‌شود. اینجاست که ارزهای دیجیتال کاربردی‌ و با عملکرد بهینه تری از جمله دش (DASH) وارد میدان می‌شوند.

از اواخر سال 2016 میلادی که قیمت هر واحد بیت کوین به بیش از 1000 دلار رسید، سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به شکل چشمگیری افزایش یافت. در اواخر همین سال ارزش کل بازار بیت کوین به 17 میلیارد دلار رسید و در زمان نگارش این مطلب این مقدار به بیش از 864 میلیارد دلار افزایش یافته است.

همانگونه که اینترنت باعث غیرمتمرکز شدن محتوا و اطلاعات شد، بلاک چین بیت کوین هم در حال غیرمتمرکز کردن پول است. با این حال چون بیت کوین اولین ارز رمزنگاری شده دنیا است، مشکلات بنیادی زیادی در این زمینه دارد. یکی از این مشکلات آن حل نشدن کامل مشکل حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش ها است.

این مشکل بیت کوین باعث به وجود آمدن ارزهای دیجیتال دیگری شد که به آنها ارزهای دیجیتال ناشناس (Anonymous Cryptocurrencies) گفته می‌شود که ارز رمزنگاری شده DASH یکی از آنهاست. دش یکی از بهترین گزینه های جایگزین بیت کوین است.

این ارز دیجیتال در سال 2014 میلادی معرفی شد و ارزش بازار آن در حال حاضر بیش از 2.1میلیارد دلار است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام این ارز دیجیتال ابتدا ایکس کوین (Xcoin) بود، سپس به دارک کوین (Darkcoin) تغییر کرد و نهایتا به DASH تغییر نام داد که ترکیب دو واژه‌ی Digital + Cash است.

معرفی ارز دیجیتال دش

ارز رمزپایه دش مانند بیت کوین ارزی دیجیتال است که از آن برای ارسال و دریافت پرداخت ها می‌توان استفاده کرد. در واقع دش بر مبنای تکنولوژی‌ ساخته شده است که بیت کوین و لایت کوین با آن کار می‌کنند. با این حال تغییرات اساسی زیادی در راستای بهبود شبکه DASH تا کنون اتفاق افتاده است.

دلیل اصلی محبوبیت دش حریم خصوصی بهتر و سرعت تراکنش‌های بالاتر آن نسبت به بیت کوین است. این کار توسط مدلی جدید و نوآورانه و با استفاده از مسترنودها (Masternodes) انجام می‌شود که در ادامه در رابطه با آنها توضیح خواهیم داد.

علاوه بر این مزایا DASH براساس مدلی مستقل (Self-Governing) و برمبنای بودجه خود (Self-Funding) کار می‌کند. برخلاف Bitcoin شبکه DASH می‌تواند بودجه خود را برای توسعه و بهبود بیشتر تکنولوژی شبکه تامین کند.

دش در حقیقت یک فورک (Fork) روی شبکه لایت کوین است و لایت کوین خود نیز  فورکی روی شبکه بیت کوین می‌باشد. پس یعنی ارز رمزنگاری شده دش فورکی روی بیت کوین است و بر اساس تکنولوژی بیت کوین کار می‌کند.

تاریخچه ارز رمزنگاری شده دش (DASH)

سال 2010 میلادی – ایوان دافیلد (Evan Duffield) خالق و بنیان‌گذار دش مانند بسیاری از بنیانگذاران ارزهای دیجیتال کار خود را با مطالعه و استفاده از بیت کوین آغاز کرد. دافیلد سال 2010 میلادی با بیت کوین آشنا شد و تحت تاثیر تکنولوژی آن قرار گرفت، اما بعد از استفاده از آن با چندین مشکل بنیادی که احساس می‌کرد نیاز به حل شدن دارند مواجه شد. این مشکلات عبارت بودند از پایین بودن سرعت تراکنش ها در شبکه و مسأله حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش ها که پیش از این به آنها اشاره شد.

سال 2014 میلادی – پس از ماه ها تحقیق و مطالعه ارز رمزنگاری DASH با نام اولیه ایکس کوین (XCO) براساس کد بیت کوین نوشته شد و به عنوان هاردفورکی روی شبکه لایت کوین کار خود را آغاز کرد. دش ویژگی هایی داشت که باعث افزایش حریم خصوصی میشد و آن را از بیت کوین متمایز می‌کرد.

زمانی که فورک دش انجام می‌شد، باگی در شبکه آن به وجود آمد که باعث استخراج 1.9 میلیون کوین DASH تنها در دو روز شد ! 1.9 میلیون واحد DASH نزدیک به 10 درصد از مقدار کل کوین های قابل عرضه دش (18.9 میلیون) است. بعد از بروز این مشکل فنی ایوان دافیلد پیشنهاد داد که کوین‌ دش مجددا راه‌اندازی شود؛ اما پیشنهاد او رد شد و پروژه DASH به همان صورت به کار خود ادامه داد.

28 ژانویه 2014 میلادی – نام این ارز دیجیتال از ایکس کوین به دارک کوین (Darkcoin) تغییر داده شد.

25 مارس 2015 میلادی – نام این ارز دیجیتال دوباره از Darkcoin به DASH تغییر داده شد و تا به امروز با همین نام به کار خود ادامه می‌دهد.

سال 2017: در این سال قیمت کوین دش 8000 درصد افزایش داشت و به قیمت 1500 دلار رسید.

سال 2018: دش نتوانست قیمت صعودی را حفظ کند و با سقوطی 40 درصدی مواجه شد.

سال 2019 میلادی –ارزش بازار ارز رمزپایه DASH به بیش از 600 میلیون دلار رسید.

سال 2021: در حال حاضر ارزش بازار دش چیزی در حدود 2.1 میلیارد دلار بوده و در رتبه 61 بازار قرار دارد و سهمی 0.09 را از کل بازار به خود اختصاص داده است. در زمان نگارش این مقاله قیمت هر کوین دش با قیمتی برابر با 196 دلار معامله می شود.


چه کسی ارز دیجیتال DASH را اختراع کرد؟


ایوان دافیلد خالق دش
ایوان دافیلد (Evan Duffield)

خالق اصلی دش ایوان دافیلد (Evan Duffield) است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید ایوان دافیلد زمانی که تنها 15 سال داشت فهمید علاقه بسیاری به برنامه نویسی کامپیوتر دارد و تصمیم گرفت آینده زندگی اش را در همین مسیر طی کند.

پس از این، دافیلد در 20 سالگی به عنوان توسعه دهندۀ نرم افزار در شرکت های برجسته ای همچون Warped AI، iAcquire، Wells Fargo y Verizon Wireless مشغول به کار شد. در تمامی این شرکت ها، او علاوه بر توسعه دهندۀ نرم افزار، به توسعه فنون تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز علاقه نشان داد و از توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی نیز غافل نشد.

پس از آن بود که او در اواخر سال 2000 تصمیم گرفت در شرکت هایی کار کند که خدمات شبکه های اجتماعی را به کاربران خود می دهند. او در این شرکت ها به عنوان متخصص بهبود فناوری فعالیت داشت.

در نهایت دافیلد در سال 2010 میلادی وایت پیپر بیت کوین را خواند و با دنیای ارزدیجیتال آشنا شده و تحت تاثیر آن قرار گرفت. اما مشکلاتی را در آن کشف کرد و با تحقیق و مطالعه زیاد و به کمک تیمی حرفه‌ای ارز دیجیتال انحصاری خود با نام DASH را براساس کد هسته بیت کوین نوشت و در سال 2014 میلادی بصورت عمومی معرفی کرد.

تفاوت دش (DASH) و بیت کوین (BTC)

تفاوت دش (DASH) و بیت کوین (BTC)

دش یکی از شبیه ترین ارزهای دیجیتال حال حاضر به بیت کوین است که تیم توسعه دهنده آن سعی کرده با نوآوری در راستای افزایش سرعت تراکنش ها و حریم خصوصی عملکرد آن را بهبود ببخشد. با این وجود این دو تفاوت هایی با یکدیگر دارند که به شرح جدول زیر است:

ردیف معیار بیت کوین (Bitcoin) دش (DASH)
1 سال ساخت 3 ژانویه 2009 میلادی18 ژانویه 2014 میلادی
2 مخترع ساتوشی ناکاموتو ایوان دافیلد
3 الگوریتم SHA-256 X11
4 میانگین زمان ساخت بلاک 10 دقیقه 2.5 دقیقه
5 تعداد تراکنش ها در هر ثانیه (TPS) 5 یا 6 تراکنش 56 تراکنش
5 تعداد کل عرضه 21 میلیون نزدیک به 19 میلیون
6 حریم خصوصی با استفاده از نام مستعار (Pseudonymous) ناشناس با استفاده از PrivateSend
10 ابداعات اولین ارز دیجیتال دنیا MasterNode ،Self-Funded Blockchain و InstantSend

ارز دیجیتال دش (DASH) چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال دش مانند بیت کوین برای امنیت شبکه و تولید کوین های جدید از الگوریتم گواهی اثبات کار (Proof Of Work) استفاده می‌کند. نام الگوریتم رمزنگاری دش X11 می‌باشد.

این الگوریتم درواقع مجموعه ای است از 11 تابع رمزنگار که در یک زمان می توان از آن ها استفاده کرد. اگر یکی از تابع ها به نحوی هک شود، ده تابع دیگر همچنان شبکه را امن نگه داشته و از آسیب رسیدن به کل شبکه جلوگیری می کند. همین امکان نیز باعث امنیت کلی شبکۀ بلاکچین و توانایی پردازش 56 تراکنش در ثانیه می شود.

گفتیم که ارز رمزپایه DASH بسیار شبیه به Bitcoin است، اما نوآوری‌هایی داشته که باعث بهبود عملکرد آن نسبت به بیت کوین شده است. از جمله این ابداعات می‌توان به مسترنودها (Masternodes)، ارسال خصوصی (Private Send)، ارسال آنی (Instant Send) و Self-Funded Blockchain اشاره نمود.


قابلیت مسترنود ها (Masternodes)


یکی از تفاوت های عمده‌ای که شبکه دش با بیت کوین دارد این است که تمامی پاداش استخراج شبکه نصیب ماینرها نمی‌شود، بلکه گروهی خاص از کاربران وجود دارند که به آن‌ها مسترنود گفته می‌شود و برای کارهایی که در شبکه انجام می‌دهند، پاداش دریافت می‌کنند.

در شبکه بیت کوین تمامی نودها یکسان هستند و حق یکسانی از شبکه دارند، اما در شبکه دش نودهایی وجود دارند که به آن‌ها اختیارات خاصی داده می‌شود. هر شخصی با وثیقه گذاشتن 1000 کوین دش می‌تواند یک مستر نود تشکیل دهد. مسترنودها کارهای ارسال خصوصی و ارسال آنی را انجام می‌دهند و به ازای آن 45 درصد پاداش بدست می‌آورند.


قابلیت ارسال خصوصی (Private Send)


با استفاده از ارسال خصوصی میتوانید پول خود را بصورت خصوصی و با ادغام کردن در تراکنش‌های مختلف ارسال کنید. این کار شناسایی تراکنش‌ها را بسیار سخت‌تر می‌کند. برای انجام این کار دش از سرویس ادغام سکه (Coin) بر مبنای الگوریتم CoinJoin استفاده می‌کند. استفاده از ارسال خصوصی اختیاری است و کاربر بصورت دلخواه می‌تواند از آن استفاده کند. برای استفاده از این ویژگی شبکه دش باید حداقل 1000 DASH برای ارسال داشته باشید.


قابلیت ارسال آنی (Instant Send)


با استفاده از این ویژگی می‌توانید تراکنش‌های خود را بصورت آنی و در عرض 1.5 ثانیه ارسال کنید. این کارها توسط مسترنودها انجام می‌شود، اما مسترنودها برای انجام این کار پاداشی بیشتری مطالبه می‌کنند.

استخراج دش (DASH) چگونه است؟

استخراج دش (DASH) چگونه است؟

همانگونه که گفته شد دش نیز مانند بیت کوین بر اساس الگوریتم اثبات کار(Pow) اجرا می‌شود؛ بنابراین قابلیت استخراج دارد. افزون بر این، الگوریتم اثبات خدمات (POSe) نیز یکی از روش هایی است که دش برای استخراج از آن استفاده می کند.

الگوریتم اثبات خدمات (proof of service) در لایۀ دوم استخراج دش قرار دارد و روشی است که توسط مسترنودها انجام می شود. در این روش، مسترنودها با استفاده از خدمات ناشناس (PrivetSend) و ارسال فوری به انجام عملیات ماینینگ می پردازند. در این روش هم مانند روش اثبات کار که به ماینرها سودی بابت ماینینگ کردن می رسید، به مسترنودها نیز حدود 45% سود داده می شود.

بطورکلی 18.9 میلیون واحد DASH قابل عرضه وجود دارد و پس از استخراج این مقدار دیگر دش تولید و عرضه نخواهد شد.

استخراج این ارز دیجیتال سال به سال سخت‌تر می‌شود و پاداش استخراج دش هر سال 7.1 درصد کاهش می‌یابد. ساخت بلاک‌ها در شبکه دش 2.5 دقیقه طول می‌کشد که حدوداً 4 برابر سریع تر از بیت کوین است. استخراج دش با پردازنده، کارت گرافیک و یا دستگاه‌های مخصوص ASIC امکان پذیر است.

مزایا و معایب ارز دیجیتال DASH


مزایا


  • افزایش حریم خصوصی مالی و تراکنش کاربران با استفاده از ویژگی ارسال خصوصی
  • افزایش سرعت انجام تراکنش ها با استفاده از ویژگی ارسال آنی
  • افزایش امنیت شبکه به دلیل استفاده از الگوریتمX11
  • پاداش های توسعه بلاک بین استخراج‌گران و مسترنودها تقسیم می‌شود و این کار باعث توسعه سریع‌تر DASH می‌شود.
  • کارمزد تراکنش ها در شبکه DASH در مقایسه با کارت های اعتباری یا حتی بانک ها بسیار کمتر است.

معایب


  • شایعه‌ای در رابطه با اعضای تیم توسعه دهنده DASH وجود دارد که در هنگام عرضه اولیه این ارز دیجیتال 18 میلیون از کوین های آن را در عرض 48 ساعت سریعاً برای خود استخراج کرده‌اند.
  • عده‌ای بر این باورند که مالک تعداد زیادی از مسترنودهای دش اعضای تیم توسعه دهنده آن هستند و این نودها توسط آن‌ها اجرا می‌شود که این اتفاق با طبیعت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال در تناقض است.
  • با وجود تبلیغات و همکاری DASH با شرکت‌های شناخته شده مختلف همچنان تعداد کاربران شبکه دش و معامله‌گران آن کم هستند.
  • Dash به نوسانات بازار بسیار سریع واکنش داده و همین مساله بر بی ثباتی این ارز صحه می گذارد. سرمایه گذاران به دلیل همین ویژگی ریسک خرید دش را کمتر به جان می‌خرند.

قیمت دش (DASH) از ابتدا تا کنون

ارز رمزنگاری شده دش (DASH) با قیمت اولیه 0.3 دلار در سال 2014 میلادی کار خود را آغاز نمود و تا پایان سال 2016 قیمت هر واحد آن کمتر از 10 دلار بود. این ارز دیجیتال در تاریخ 20 دسامبر سال 2017 بیشترین قیمت خود تا به امروز یعنی 1448 دلار را تجربه کرد. در زمان نگارش این مطلب قیمت هر واحد DASH حدود 69.5 دلار بوده و روندی نزولی را تجربه کرده است.

نمودار قیمت دش (DASH) از ابتدا تا کنون

اگر با تحلیل خطی به روند قیمت دش در سالهای اخیر نگاه بیندازیم خواهیم دید که قیمت دش به طور کلی روندی نزولی داشته و پیش بینی برای قیمت این رمز ارز در سالهای آینده براورد استمرار این روند نزولی منفی خواهد بود. اما شاید بهتر باشد به جای تحلیل خطی از تحلیل فاندامنتال استفاده کرد تا بهتر به رشد این قیمت پرداخته شود.

یکی از مسائل بسیار مهم که به طور مستقیم در روند قیمت دش اثرگذار است، یافتن این نکته است که دش در یافتن پایگاه کاربری خود موفق عمل کرده است. به طور مثال چندی پیش دش ، در خیریه ای در ونزوئلا شرکت کرد و توانست در حدود 47 نوع کسب و کار در کاراکس پایتخت ونزوئلا به کار رود.

افزون بر این، به نظر میرسد تعداد افرادی که از دش به عنوان جایگزینی برای پول فیات استفاده می کنند، در حال افزایش است. این نکته که دش باعث انتقال پول های برون مرزی است و معاملات روزانه از تصمیمات دولت ها پنهان می کند یکی از مزیت های غیرقابل انکار به شمار می رود.

روش ذخیره‌سازی ارز رمزپایه دش (DASH)

برای ذخیره‌سازی و نگهداری ارز دیجیتال DASH باید از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید. در حال حاضر کیف پول های زیادی هستند که امکان ذخیره‌سازی دش در آن‌ها وجود دارد، بنابراین انتخاب بین آن‌ها ممکن است کمی سخت باشد. بهترین کیف پول های دیجیتال برای نگهداری DASH عبارتند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس Ledger Nano S
  • کیف پول سخت افزاری ترزور Trezor
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Dash Core
  • کیف پول دسکتاپ EXODUS
  • کیف پول دسکتاپ و موبایل Jaxx
  • کیف پول موبایل Coinomi
  • کیف پول موبایل DashWallet
  • کیف پول تحت وب MyDashWallet
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *