بهترین ماشین برای سرمایه گذاری؛ چه خودرویی برای خرید بهتر است؟

بهترین ماشین برای سرمایه گذاری؛ چه خودرویی برای خرید بهتر است؟

آیا سرمایه گذاری در خودرو می‌تواند از دارایی ما محافظت کند؟ آیا خرید ماشین سرمایه‌گذاری مطمئنی است؟ شاید تا امروز این سوال‌ها در ذهن شما هم مطرح شده باشد. این روزها خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود و قیمت بالایی دارد. در این مقاله به بررسی بهترین روش های سرمایه گذاری در خودرو می‌پردازیم. خرید هر ماشینی توجیه اقتصادی ندارد و قبل از انتخاب گزینه نهایی باید تحقیقات زیادی انجام داد.

آخرین اخبار اقتصادی را از اپلیکیشن سیگنال دنبال کنید

آیا خودرو برای سرمایه گذاری مناسب است؟

افراد زیادی به منظور سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. در سال‌های گذشته قیمت خودرو به شدت افزایش یافته و به همین دلیل به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. با وجود این که خودرو مانند مسکن در گذر زمان دچار افت قیمت می‌شود یا ممکن است به خاطر مشکلاتی مثل خرابی، حادثه و … از ارزش آن کاسته شود اما باز هم به عنوان یک کالای سرمایه‌ای طرفداران زیادی دارد.

در حال حاضر بازار خودروی ایران روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. قیمت کارخانه اکثر خودروهای ایرانی با قیمت بازار آزاد متفاوت است. همین موضوع سبب شده دلال‌ها دائما برای ثبت‌نام خودرو و فروش در بازار آزاد اقدام کنند. از طرفی درخواست‌ها برای خرید خودرو نیز افزایش پیدا کرده است. در این میان دلال‌ها و واسطه‌ها دائما تلاش می‌کنند قیمت خودرو را افزایش دهند. امروزه ثبت‌نام خودرو و فروش در بازار آزاد یک فعالیت بسیار سودآور محسوب می‌شود. برای برخی خودروهای خارجی مثل جک و دیگلیتی نیز این موضوع صادق است.

اوضاع برای خودروهای خارجی (کره‌ای، ژاپنی و اروپایی ) نیز چندان جالب نیست. با توجه به اعمال محدودیت‌های شدید برای واردات خودرو شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور این محصولات در سال‌های گذشته بوده‌ایم. کافی است قیمت این خودروها را در بازار کشورهای همسایه بررسی کنید تا سریعا متوجه شیم چه تورمی بزرگی در این بازار وجود دارد.

در حال حاضر خرید خودرو نیاز به بودجه قابل توجه دارد. از طرفی قیمت ماشین‌ها معمولا همراه با افزایش نرخ دلار رشد می‌کند. از همین نظر خودرو علاوه بر کالای مصرفی، می‌تواند یک کالای سرمایه‌ای برای حفظ ارزش دارایی به حساب می‌آید.

اطلاع از نحوه استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو برای افرادی که مالک اتومبیل هستند و قصد فروش آن را دارند، الزامی است.

جزئیات بیشتر این ورود به سامانه پرداخت و استعلام مالیات خرید و فروش خودرو را در راهنمای زیر بخوانید.

عوامل موثر بر قیمت خودرو کدام است؟

عوامل مختلفی بر روی قیمت خودرو اثر می‌گذارند. از جمله مهمترین عوامل قیمت دلار و نرخ تورم سالانه است. معمولا با افزایش قیمت دلار شاهد رشد قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم. به علاوه تورم سالیانه نیز باعث افزایش قیمت وسایل نقلیه می‌شود. تحریم، محدودیت در واردات خودرو یا قطعات، سیاست‌های خودروسازها و … از دیگر عوامل موثر بر قیمت خودرو است.

برای مثال علت افزایش قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی افزایش قیمت دلار و اعمال محدودیت در واردات است. خودروسازهای ایرانی نیز مدعی هستند تحریم قطعات و افزایش نرخ دلار باعث افزایش قیمت مصوب محصولات این کارخانه‌ها شده است. به طور کل در سال‌های گذشته قیمت خودرو پابه‌پای مسکن و سایر کالاهای فیزیکی باارزش افزایش یافته است تا اهمیت خودش را به عنوان یک سرمایه باارزش نشان دهد.

خرید ماشین برای سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

از مزیت‌های سرمایه گذاری در خودرو می‌توان به وابستگی ارزش دارایی به قیمت دلار اشاره کرد. حتی قیمت خودروهای ایرانی نیز با جهش نرخ دلار افزایش می‌یابد. خودروهای خارجی نیز تاثیرپذیری بسیار زیادی از قیمت دلار دارند.

مزیت دوم خودرو امکان استفاده از سرمایه است. زمین، طلای‌آب‌شده، صندوق بورسی و تعداد زیادی از سرمایه‌های دیگر چنین قابلیتی ندارند. خودرو یکی از وسایل ضروری زندگی است که می‌تواند نقش کالای سرمایه را هم بازی ‌کند.

مزیت دیگر سرمایه گذاری در خودرو نقدشوندگی نسبتا خوب این دارایی است. البته سرمایه‌هایی مثل طلا، صندوق سرمایه‌گذاری، سهام و ارز دیجیتال نقدشوندگی بالاتری دارند اما در مقایسه با مسکن و زمین خودرو راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود.

تحلیل‌های اقتصادی بیشتر در کانال تلگرام سیگنال

در طول سال‌های گذشته  به ندرت شاهد کاهش قیمت خودرو بوده‌ایم. علاوه بر این که قیمت این سرمایه با نرخ دلار همبستگی دارد، تورم‌های سالیانه نیز باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. بنابراین دیگر مزیت سرمایه گذاری در خودرو همگامی با تورم سالیانه کشور است.

معایب سرمایه گذاری با خرید خودرو

جای پول نقد و سرمایه در صندوق‌های پس‌انداز نیست اما قطعا خیابان‌ها نیز محل مناسبی برای نگهداری از سرمایه نخواهد بود. خودرو دائما در معرض حوادث و اتفاقات است. گاهی خسارت‌های ناشی از حوادث خودرو بسیار زیاد است. از طرفی تصادف‌ها و خسارت‌های وارد شده در قیمت نهایی خودرو نیز تاثیرگذار خواهند بود. حتی اگر خودرو شما دچار هیچ حادثه‌ای نشود، این سرمایه با گذر زمان افت قیمت خواهد داشت. زمین و طلا چنین معضلی ندارند. علاوه بر این پس از مدتی قدرت نقدشوندگی خودرو کاهش پیدا می‌کند. واضح است که تعداد مشتری‌های یک خودرو ۱۵ ساله به مراتب کمتر از ماشین‌های صفر کیلومتر همان مدل است.

خودرو هزینه‌های جانبی نسبتا زیادی دارد. بیمه، استهلاک، سوخت، تعمیرات دوره‌ای و … از جمله مخارج عادی و متناوب خودروها محسوب می‌شود. همان میزان که قیمت خودرو در سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده، مبالغ مربوط به هزینه‌های جانبی هم بیشتر شده است. حتی در برخی موارد شاهد رشد چند ده برابری هزینه‌ها بوده‌ایم.  

کدام خودرو برای خرید بهتر است؟

پاسخ دادن به این سوال چندان آسان نیست. در ابتدا باید به نیازهای روزانه خود توجه کنید. خودروها ویژگی‌های متفاوتی دارند. اگر قرار است از خودرو به عنوان کالای مصرفی هم استفاده کنید، نمی‌توان تنها ویژگی‌های سرمایه‌گذاری را بررسی کرد.

اگر هدف شما از خرید خودرو صرفا سرمایه‌گذاری است، بهتر است به سراغ ماشین‌هایی بروید که محبوبیت و به تبع آن قدرت نقدشوندگی بالایی دارند. خودروهای خارجی هم می‌توانند گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشند. ماشین‌های کره‌ای و ژاپنی دوام بالا و عملکرد بسیار خوبی دارند. به همین دلیل مدل‌های قدیمی این محصولات نیز همچنان متقاضیان زیادی خواهند داشت. خودروهای چینی نیز عملکرد قابل قبولی داشته‌اند اما برخی مدل‌های قدیمی به دلیل استهلاک بالا مشتریان خود را از دست داده‌اند.

یکی از موضوعات مهم در سرمایه گذاری بر روی خودرو، ثبت‌نام خودرو صفر کیلیومتر است. امروزه شاهد اختلاف فاحشی بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودروهای ایرانی و برخی خودروهای چینی هستیم. قطعا ثبت‌نام و فروش این خودروها سودآوری خوبی خواهد داشت اما دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از دلالی و واسطه‌گری تدوین شده است تا از فروش سریع این محصولات جلوگیری شود.  

در ماه‌های گذشته نیز شاهد عرضه خودرو در بورس کالا بوده‌ایم. بدین ترتیب متقاضیان دریافت خودرو باید با یکدیگر رقابت کنند و در آخر ارائه‌دهنده بهترین پیشنهاد مالکیت خودرو را به دست خواهد آورد. دیگلیتی و فیدیلیتی اولین خودروهایی بودند که از این طریق به فروش رسیدند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در خودرو طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. قبل از خرید باید ویژگی‌های فنی و سرمایه‌ای خودرو مورد نظر بررسی شود. این محصول یک کالای مصرفی است و به همین دلیل همیشه مشتریان زیادی دارد. این که خرید و فروش کدام خودرو سود بیشتری دارد با توجه به شرایط بازار مشخص خواهد شد اما در بین ماشین‌های داخلی محصولات ایرانخودرو طرفداران بیشتری دارد. به طور کل می‌توان خودرو را مانند مسکن یک سرمایه مناسب دانست که قابلیت مصرف هم دارد و ارزش آن به تورم سالیانه و نرخ دلار وابسته است. 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران