خیریه بیت کوین چیست؟ | جهان زیباتر با ارزهای دیجیتال

خیریه بیت کوین چیست؟ | جهان زیباتر با ارزهای دیجیتال

چند سالی است که ارزهای دیجیتال اقتصادی جهانی را متحول کرده است. هر روز کاربردهای جدید برای این پدیده اقتصادی کشف می‌شود. یکی از کاربردهای جذاب و مفید رمزارزها، فعالیت‌های بشردوستانه و کمک‌های خیریه است. شاید تا امروز عبارت «خیریه بیت کوین» یا «خیریه ارز دیجیتال» را نشنیده باشید اما بهتر است بدانید در دو سال گذشته حجم زیادی از کمک‌های بشر دوستانه به کمک رمزارزها برای موسسات خیریه ارسال شده است.

خیریه بیت کوین چیست؟

سازمانی با عنوان خیریه بیت کوین وجود ندارد اما بسیاری از موسسات فعال در حوزه فعالیت‌های بشر دوستانه از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای دریافت کمک‌های مالی استفاده می‌کنند. البته برخی پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های اینترنتی نیز به طور تخصصی برای دریافت کمک‌های کریپتویی طراحی شده است.

طی ماه‌های اخیر ارسال کمک‌های مالی به وسیله رمزارزها افزایش پیدا کرده است. حالا خیریه‌های کوچک‌تر نیز می‌توانند برای دریافت این کمک‌ها از پتانسیل ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی با ارزهای فیات و ملی دارند. به همین دلیل دریافت و ارسال کمک‌های مالی از طریق کریپتو نیز متفاوت خواهد بود. در نتیجه قشری که از این طریق کمک‌های خود را اهدا می‌کنند خصوصیات و ویژگی‌های خاصی دارند. در حقیقت کاربران خیریه ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با خیرین سنتی دارند.

افزایش حجم کمک‌های ملی کریپتویی پیام‌های مهمی برای جامعه دارد. برخی از کارشناسان مالی پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های آينده کریپتو بهترین بستر برای ارسال کمک‌های مالی و ترغیب جوانان برای مشارکت در رویدادها و فعالیت‌های اجتماعی است.

خیریه بیت کوین چیست؟

تمایل به استفاده از خیریه ارز دیجیتال هر روز بیشتر می‌شود

سال گذشته شاهد بیشترین میزان ارسال و دریافت کمک‌های خیریه از طریق کریپتو کارنسی بوده‌ایم. طبق گزارش Fidelity Charitable در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۵ درصد از سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت‌های خیریه داشته‌اند.

این در حالی است که تنها ۳۳ درصد از سرمایه‌گذاران تمام بازارهای مالی در سال ۲۰۲۰ برای مشارکت‌های اجتماعی اقدام کرده‌اند. موسسه Fidelity Charitable یکی از سازمان‌های مشهور در زمینه کمک‌های بشر دوستانه است.

سهولت انتقال رمزارز به هر نطقه از جهان باعث شده تا شاهد افزایش تراکنش‌های بشردوستانه در حوزه ارزهای دیجیتال باشیم. تا قبل از پیدایش کریپتو، مردم به کمک سامانه‌هایی مثل پی‌پال (PayPal) و ویزا (Visa) کمک‌های بین‌المللی خود را ارسال می‌کردند.

ارسال کمک از طریق این سامانه‌ها با چالش‌های متعددی مثل کارمزد بالا، تاخیر در انتقال، تحریم‌ها و قوانین دولتی و … مواجه بود. با استفاده از کریپتو می‌توان ارزان، سریع و راحت کمک‌های بشردوستانه را به نقاط مختلف جهان ارسال کرد و از بابت قوانین دولتی و بین‌المللی نگرانی و استرسی نداشت.

سازمان یونیسف بستری به نام CryptoFund توسعه داده است تا کمک‌های خیریه بیشتری را از طریق رمزارزها جذب کند. همچنین صلیب سرخ و سازمان صلح سبز (Greenpeace) نیز پذیریش ارزهای دیجیتال را آغاز کرده‌اند.

حالا به راحتی می‌توان برای فعالیت‌های خیریه بیت کوین را انتخاب کرد.

کریپتو جوانان را به فعالیت‌های خیریه ترغیب می‌کند

یکی از نکات مهم کریپتو کارنسی میانگین سنی فعالان این بازار است. بیش از ۶۰ درصد کاربران بازار رمزارزها زیر ۴۰ سال سن دارند. در کشور آمریکا میانگین سنی کاربران کریپتو ۳۸ سال است.

میانگین سنی اهداکنندگان کمک‌های خیریه ۶۴ سال است. طبق تحقیقاتی که سازمان یونایتد وی (United Way) انجام داده است، بخش زیادی از ارسال‌کنندگان کمک‌های خیریه بانوان هستند. با این حال همین موسسه اعلام کرد ۸۰ درصد از افرادی که بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن داشتند و از سایت‌های خیریه ارز دیجیتال بازدید کرده‌اند، مرد بودند.

در نتیجه کریپتو توانسته بخش زیادی از جوانان و آقایان را نسبت به انجام فعالیت‌های بشردوستانه ترغیب کند.

داستان کمک ارز دیجیتال به اوکراین

بخش زیادی از کمک‌های کریپتو توسط جوانانی انجام می‌شود که با دنیای رمزارزها و فناوری آشنا هستند. این قشر ممکن است تحت تاثیر داستان‌های عاطفی قرار بگیرند و احساساتشان برانگیخته شود.

برای مثال کمپین‌های بشردوستانه در توییر باعث شد که حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمک ارز دیجیتال به اوکراین انجام شود. این اتفاق در همان روزهای ابتدایی جنگ سرو و صدای زیادی به پا کرد. حالا واریز بیت کوین یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حمایت از کشور اوکراین در این جنگ است.

کمک ارز دیجیتال به اوکراین

کمک ارز شیبا به هند توسط خالق اتریوم

یکی از مشهورین تراکنش‌های خیریه در دوران کورنا توسط ویتالیک بوترین (vitalik buterin) انجام شده است. بنیان‌گذار اتریوم حدود ۱ میلیارد دلار توکن شیبا اینو (SHIB) به حساب موسسه‌ای در کشور هند ارسال کرد تا به درمان و رفع مشکلات مربوط به کرونا در این کشور کمک کند. کمک ارز شیبا به هند توسط بوترین یکی از مهمترین فعالیت‌های بشر دوستانه در تاریخ کریپتو محسوب می‌شود. علاوه بر بوترین، بسیاری از مردم نیز پس از شیوع ویروس کرونا از طریق ارزهای دیجیتال کمک‌های مالی خود را برای کشورهای مختلف ارسال کردند.

مزیت‌های اهدای کمک مالی از طریق خیریه بیت کوین و سایر رمزارزها

کمک مالی از طریق رمزارزها مزیت‌های بسیار زیادی دارد. حق انتخاب، تراکنش محرمانه، سرعت بالا، کارمزد پایین و معافیت از مالیات از جمله مزیت‌های کمک‌های کریپتویی است.

حق انتخاب

اخیرا موسسه Giving Bock پلتفرمی را طراحی کرده است تا خیرین بتوانند مقصد کمک‌های مالی خود را انتخاب کنند. در این پلتفرم طیف وسیعی از صندوق‌ها ارائه شده است که هر کدام مربوط به یک موضوع بشردوستانه است. کاربران می‌توانند رمزارزهای خود را به فعالیتی خاص اختصاص دهند.

در حال حاضر کمک‌های رمزارزی در حوزه‌های گوناگونی مثل توسعه آموزش، جبران خسارت بلای طبیعی، مبارزه با سوء تغذیه، حمایت از محیط زیست، مبارزه با جنگ و … جمع‌آوری می‌شود. بدین ترتیب کاربران حق انتخاب خواهند داشت و موسسات کوچک می‌توانند با سازمان‌های بزرگ خیریه رقابت کنند.

کریپتو جوانان را به فعالیت‌های خیریه ترغیب می‌کند

تراکنش‌های ارزان، سریع‌ و معاف از مالیات

یکی از مزایای ارسال کمک مالی از طریق ارز دیجیتال، ارزان بودن و سرعت بالای تراکنش است. انتقال وجه از طریق کارت‌های اعتباری و سرویس‌های پرداختی قدیمی همراه با کارمزدهای زیادی خواهد بود. همچنین روند انتقال ممکن است زمان‌بر باشد. طبق گزارش موسسه Charity Navigator تراکنش‌های مالی سنتی برای مقاصد خیریه شامل ۲.۲ تا ۷.۵ درصد کارمزد خواهد شد.

ارزهای دیجیتال روند انتقالی ارزان‌تر و سریع‌تر دارند. کارمزدهای کریپتو ارزان‌تر از سرویس‌های پرداختی سنتی است. همچنین روش‌ها و کانال‌های بسیار زیادی برای انتقال رمزارز توسعه داده شده است. بدین ترتیب همیشه شبکه‌ای برای انتقال ارزان و سریع ارز دیجیتال پیدا خواهد شد.

از دیگر مزایای رمزارزها می‌توان به جلوگیری از افزایش مالیات اشاره کرد. تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات (پول ملی) شامل مالیات خواهد شد. همچنین نقل و انتقال ارز فیات نیز ممکن است مشمول مالیات شود. حال اگر کمک‌های خیرخواهانه به وسیله رمزارزها ارسال و دریافت شود، خبری از مالیات نخواهد بود.

تراکنش‌های محرمانه و ناشناس

سازمان‌های خیریه و غیرانتفاعی برای دریافت کمک‌های بیشتر ترجیح می‌دهند تعامل با خیرین فعلی را افزایش دهند تا این که بخواهند افراد جدید را جذب موسسه کنند. به همین منظور خیرین ترجیح می‌دهند هویت و اطلاعات تماس آن‌ها ناشناس باقی بماند. بدین صورت دیگر موسسات خیریه اطلاعتی برای تماس مجدد با خیرین نخواهند داشت.

کریپتو به کاربران کمک می‌کند تا به صورت کاملا ناشناس کمک‌های مالی خود را برای سازمان‌های مختلف ارسال کنند. دیگر تماسی از طرف موسسه با خیر صورت نخواهد گرفت؛ مگر آن که فرد به اختیار خود اطلاعاتش را به موسسه ارائه دهد.

افزایش شانس موسسات کوچک

هنوز هم روش‌های سنتی اهدا کمک‌های خیریه رایج است. سازمان‌های خیریه قدیمی و محبوب ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی استفاده کنند. بسیاری از خیرین نیز هنوز روش‌های سنتی را برای ارسال کمک‌های مالی ترجیح می‌دهند. با این حال موسسات کوچک و تازه تاسیس و همچنین کاربران جوان ترجیح می‌دهند به کمک فناوری و بسترهایی مثل کریپتو کمک‌های خیرخواهانه خود را برای مشارکت‌های بشردوستانه ارسال کنند.

مزیت‌های اهدای کمک مالی از طریق بیت کوین و سایر رمزارزها

جمع‌بندی

تا سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۳۰۰ سازمان غیرانتفاعی و موسسه خیریه موفق به دریافت کمک‌های رمزارزی شده‌اند. کریپتو حجم فعالیت‌های خیریه را در بین جوانان و آقایان افزایش داده است. روز به روز سازمان‌های خیریه راهکارهای جدیدی برای استفاده از پتانسیل‌های این بازار نوظهور پیدا می‌کنند. حالا موسسات کوچک و حتی افراد فعال در حوزه‌های اجتماعی نیز شانس جمع‌اوری کمک مالی برای مددکاری و انجام فعالیت‌های بشر دوستانه را دارند. شاید کریپتو بیش از این که اقتصاد جهانی را متحول کند، بتواند کره زمین را به مکانی بهتر برای زندگی بشر تبدیل کند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *